پارکینگ بوستان بعثت واقع در خیابان بعثت شیراز حدود هشت ماه است که به قبرستان بی‌دودهای نارنجی رنگ تبدیل و دود توافق نکردن مالک و مدیریت شهری به چشم شهروندان رفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، کمتر کسی است که در ماه‌های گذشته از خیابان بعثت شیراز گذشته باشد و چشمش به هزاران دوچرخه نارنجی رنگی که ماه‌ها زیر آفتاب سوزان تابستان گذشته و بارش‌های فراوان زمستان امسال رنگ باخته‌اند نیفتاده باشد.

پیش از این همگان خیابان بعثت شیراز را با باغستان‌ها و بوستان زیبایی که در این منطقه قرار دارد به خاطر می آوردند اما چندماهی است که این تصویر جای خود را به هزاران دوچرخه اشتراکی پارک شده در مجاورت این خیابان که به گورستان بی‌دودها می‌ماند داده است.

در حالی که سه و نیم سال از زمان ورود دوچرخه‌های اشتراکی به خیابان‌های شیراز می‌گذشت و بیدودهای نارنجی با استقبال شیرازی‌ها مواجه شده بود به یکباره فعالیت این سیستم حمل و نقلی پاک در این کلانشهر در روزهای آخر فصل بهار امسال تعطیل شد.

این وضعیت در حالی رخ داد که نشان شهر ملی دوچرخه ایران نیز بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی به شهر شیراز اهدا شد و شکل و ظاهر برخی خیابان‌ها این شهر نیز متاثر از این عنوان تغییر کرد و مسیرهای دوچرخه‌سواری در خیابان های شیراز هویدا شد.

از بهار تا خزان نارنجی های بی دود در شیراز

براساس بررسی‌های انجام شده توسط مدیریت شهری شیراز استقبال شیرازی‌ها از این دوچرخه‌ها بی‌نظیر و حتی از پایتخت نیز بیشتر بوده است‌.

سی‌ام آذرماه ۹۸ آیین رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابان‌های شیراز گذاشت.

چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر خردادماه امسال پایان فعالیت دوچرخه‌های بیدود در شیراز از سوی این شرکت اعلام و نارنجی‌های بدون دود روانه پارکینگ پارک بعثت شیراز شد و در آن ایام که پس از چند سال استفاده از این ناوگان پاک حمل و نقلی به مذاق شیرازی‌ها شیرین آمده بود و کم کم تغیراتی در سبک زندگی و حمل و نقل عمومی این کلانشهر مشاهده می شد کمتر کسی تصور می کرد که این

جدال میان مالک شرکت بی دود و مدیریت شهری شیراز تا این حد طولانی و این پارکینگ به قبرستان دوچرخه های اشتراکی در این شهر بدل شود.

بسیاری از قطعات دوچرخه‌های اشتراکی پارک شده در پارکینگ بوستان بعثت شیراز دچار فرسایش و سرقت شده است به نحوی که در بازدید از این محل این موضوع را به وضوح می توان مشاهده کرد.

با روانه شدن بیدودهای شیراز به پارکینگ،حتی پویشی با درخواست از مسئولان برای تداوم فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز به راه افتاد که چندین هزار نفر نیز این درخواست را به صورت الکترونیکی امضا کردند.

مردادماه ۱۴۰۱ بود که رئیس هیات مدیره شرکت بیدود در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با بیان اینکه قرارداد این شرکت پنج ساله و با قیمت مصوب یک هزار و۵۰۰ تومان به ازای نیم ساعت در سال ۹۷ منعقد شده بود، گفت: در کمیته‌ای راهبردی که تعدادی از اعضای وقت شورای شهر و شهرداری وقت شیراز حضور داشتند تقاضا شد که در راستای فرهنگسازی، افزایش قیمت در سال ٩٨ اعمال نشود و با توافق انجام شده خدمات رسانی انجام شد.

حسین قاسمی ادامه داد: طبق ماده ٦ تبصره سه این قرارداد، شهرداری موظف شده بود که یارانه ای بابت هر سفر به شرکت پرداخت کند تا کرایه سفر برای شهروندان بالا نرود و مبلغی را هم به عنوان سپرده مردم باید پرداخت می‌کردند که با مصوبه‌ شورای شهر مقرر شد که از مبلغ ١٨٩ هزار و ٩٠٠ تومان، ۱۳۹ هزار تومان شهرداری، ٢٠ هزار تومان مردم و ٣٠ هزار و ٩٠٠ تومان پول بیمه را در سال اول شهرداری و سال‌های بعد خود مردم پرداخت کنند و نهایتا با این

روند، کار آغاز شد و شهرداری شیراز هم سپرده ٧٥ هزار نفر از شهروندان را از قبل در ازای ضمانت نامه پرداخت کرد.

او اضافه کرد: شهرداری شیراز ضمانتنامه‌ای به مبلغ ١٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان از شرکت بیدود اخذ کرد به نحوی که با توجه به قوانین بانک مرکزی برای گرفتن این نوع ضمانتنامه حتما باید یک ملک که ارزش بیش از ٤٠ درصد ضمانت نامه را داشته باشد یا یک مبلغی پول در بانک بلوکه به عنوان ضمانتنامه مشخص شود که این کار هم انجام شد.

رئیس هیات مدیره شرکت بیدود خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز ابتدای قرارداد چک ١٠ میلیارد و ٤٢٥ میلیون تومانی در وجه شرکت صادر کرد که در واقع ٧٥ میلیون تومان کمتر از مبلغ پیش بینی شده، چک صادر شده بود و اعلام کردند که این مصوبه شورای شهر شیراز است و اشتباه ریاضی در محاسبات رخ داده است.

قاسمی گفت: ۶ ماه از سال ٩٩ گذشته بود و با استقبال بی نظیر مردم با فرهنگ و هوشمند شیراز از سرویس اشتراکی هوشمند مواجه شده بودیم و سقف ثبت نام ٧٥ هزار نفر به سرعت پر شد و به شهرداری اعلام کردیم که اقدام به پرداخت ثبت‌نام شهروندان دیگر کنند که این امر نیز صورت نگرفت.

او اظهار کرد: بعد از جلسه‌ای که با شهرداری شیراز و شورای شهر قبلی برگزار شد، متوجه شدیم که شورای قبلی شهر شیراز و شهرداری تصور می‌کردند که ثبت نام ٧٥ هزار نفر طی پنج سال به طول می‌انجامد و تصور نمی‌کردند که در بازه زمانی ٦ ماهه این مدل جدید حمل و نقلی در بین شیرازی‌ها با استقبال زیادی روبرو شود.

رئیس هیات مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با کرایه مصوب سال ٩٧ تا کمتر از دو ماه پیش در شیراز فعالیت کردیم، گفت: مدیریت شهری هیچ کدام از بندهای قرارداد که موظف به حمایت مالی بودند را رعایت نکردند و به همین دلیل مجبور شدیم دوچرخه‌ها را از سطح شهر جمع آوری کنیم.

اختلاف‌ها بالا گرفته است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: طی ماه‌های اخیر قرارداد جدیدی برای ادامه فعالیت شرکت بی دود در شیراز تدوین شد که مدیران این شرکت متن این قرارداد را قبول نکردند.

محمدتقی تذروی افزود: اعضای شورای شهر نسبت به مردم این شهر تعهد دارند که صلاح شهر مدنظر باشد که تاکنون تفاهم کلی بین مدیریت شهری و مالکین شرکت بی دود محقق نشده است.

وی ادامه داد: مهلت زمان فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز به اتمام رسیده و باید قراردادی تازه با نرخ جدید تهیه شود که تاکنون تفاهمی در این زمینه حاصل نشده است.

شورای راهبردی به دنبال راه‌ حل

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هفته گذشته جلسه ای با عنوان شورای راهبری با هدف انعقاد قرارداد تازه برای ادامه فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز با حضور مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان(بی دود) برگزار شد.

هادی شه‌دوست شیرازی افزود: در این نشست مطالب مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان شنیده شد و در یکسری از موضوعات به تفاهم رسیدیم اما درخصوص بخشی از مباحث مالی هنوز اختلاف نظر وجود دارد که سعی داریم در هفته جاری ادامه جلسات برگزار تا به نتیجه مثبتی منجر شود.

وی ادامه داد: توافقات تبدیل به لایحه ای برای ارسال به شورای اسلامی شهر شیراز خواهد شد و در صورت تصویب در شورا ادامه فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز محقق می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا بی دودهای نارنجی به خیابان های شیراز باز می‌گردند،گفت: تمام تلاش مدیریت شهری مبنی بر این است که این مزیت شهری از شیراز دریغ نشود اما باید خواسته های مدیران این شرکت نیز در چارچوب مقررات شهرداری و قرارداد فی مابین باشد و نباید از آن تخطی کرد.

وی اظهارداشت: اگر خواسته‌های مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان(بی دود) معقول باشد این انتظار می رود که مجددا این نوع حمل و نقل عمومی پاک به خیابان های شیراز بازگردد.

آخرین امیدها برای بازگشت

شه‌دوست شیرازی با بیان اینکه حدود یک هزار و پانصد دوچرخه اشتراکی در ابتدای امسال در شیراز فعال بوده است،‌ افزود: موارد اختلافی بین مدیریت شهری شیراز و شرکت بی دود در خصوص نرخ عرضه این دوچرخه‌ها، توسعه دوچرخه‌های اشتراکی،ودیعه و حق اشتراک و یارانه‌ای که باید توسط شهرداری پرداخت شود است که تلاش می شود با مذاکرات پیش رو به نقطه عطفی در این زمینه منجر شود و دوچرخه‌های اشتراکی به معابر شیراز بازگردد.

کد خبر 745184
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    19 7
    دوچرخه هاش خوب نیست خیلی خشک وبی کیفیت هستن
  • علی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    40 2
    واقعا مسیولین شهرداری و شورای شهر در شیراز باید از خودشون و عملکردشان خجالت بکشند ، واقعا باعث سر شکستگی هستید !
  • مصطفی IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    4 10
    مگه دوچرخه با دود هم داریم