سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: مردادماه امسال وقتی بعد از اوج گرفتن تب سنگ آهنی، سهام فولادی‌ها از چشم بازار افتاد

و شاخص معاملات بورس تهران از ارتفاع 13 هزار واحدی سقوط کرد، دولت وارد عمل شد و قبل از شروع روزهای بحران و رکود به سرعت 5درصد از سهام مخابرات را روی میز فروش گذاشت. مشتریان تالار حافظ هم برای اینکه سهامدار تنها شرکت مخابراتی کشور شوند دست به جیب شدند وبرای خرید سهام تازه وارد در صف ایستادند، اما بعد از اینکه نماد اخیر روی تابلوی معاملات بورس نقش بست سقوط آزاد ارزش بازار آغاز شد تا دولت تا اطلاع ثانوی از فروش سهام شرکت‌های اصل چهل وچهاری منصرف شود؛

چون بیم آن می‌رفت در شرایطی که نقدینگی وتمایل سهامداران به خرید به حداقل رسیده، سهام شرکت‌های آماده واگذاری به بهای اندک از دست دولت خارج شود.

به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی‌ که در روزهای بی‌رونق تابستانی اهالی بازار را به حراج پاییزی امیدوار کرده بود با آغاز فصل سرد هربار به بهانه‌ای تاریخ واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را به وقتی دیگر موکول کرد که در نتیجه ده‌ها شرکت وابسته به صنایع مختلف از نفت گرفته تا بانک و بیمه پشت درهای تالار حافظ منتظر نشستند تا شاید متولی واگذاری‌ها زمان را برای فروش سهام، سعد تشخیص دهد.

اما نکته جالب اینکه با وجود همه تاخیرها نه‌دولت ونه سازمان خصوصی‌سازی،‌ کوچک‌ترین تمایلی برای موضع‌گیری شفاف واعلام توقف واگذاری‌ها از خود نشان نمی‌دادند؛ حتی اگر رئیس سازمان بورس به صراحت از تعویق عرضه سهام شرکت‌های دولتی تا ایجاد فضای مناسب برای جذب سرمایه سخن می‌گفت.

اما بالاخره معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ تعارفات را کنار گذاشت، آب پاکی را روی دست سهامداران ریخت و به آنها توصیه کرد دست‌کم امسال منتظر عرضه‌های اولیه نباشند چون رئیس‌جمهوری در نشست خود با مدیران بورس ومتولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ دستور توقف واگذاری‌ها را تا آخر سال صادر کرده است.

با این حال حتی انتشار این خبر هم نتوانست مدیر عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ را وادار به پذیرش توقف واگذاری‌ها کند. غلامرضا حیدری کرد زنگنه که سعی در حفظ امیدواری بازارداشت مدعی شد توقف عرضه سهام شرکت‌های دولتی صحت ندارد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه گفت: واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق بورس و مزایده مانند گذشته در حال انجام بوده و خواهد بود. در نهایت هم همان شد که مقام مسئول غایب در جلسه با رئیس‌جمهوری پیش‌بینی می‌کرد. به عبارت دیگر پرونده واگذاری‌ها در سال 87 بسته شد چون آنطور که از شواهد حاکیست تا آخر سال خبری از فروش سهام دولتی نخواهد بود.

پست بانک امسال به بورس نمی‌آید

محمدحسن محبیان عراقی،  مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که شرکت متبوعش در صف واگذاری‌های سال 87 ایستاده دیروز اعلام کرد: در طول زمان، مدارک و اسناد لازم برای پذیرش پست در بورس ارسال خواهد شد و مانعی برای ورود به بورس وجود ندارد اما به‌طور قطع می‌توان گفت ورود شرکت پست به بورس، امسال نخواهد بود. 

ذوب‌آهن انصراف داد

اما در سوی دیگر ذوب‌آهن اصفهان داوطلب بعدی واگذاری هم رسما از ورود به بورس در سال‌جاری انصراف داد. ایرج اکبریه مشاور وزیر صنایع به فارس گفت: عرضه سهام ذوب آهن در سال‌جاری منتفی شد این شرکت اوایل سال آینده قدم به بورس خواهد گذاشت.

جالب اینکه به گفته اکبریه، این شرکت مشمول اصل44 کاملا آماده واگذاری است اما کشف قیمت سهام آن به دلایلی سال آینده انجام خواهد شد.

بانک ملت؛ شاید وقتی دیگر

گل سر سبد فهرست تعویقی‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ بانک ملتی است که با توجه به وعده کرد زنگنه قرار بود دی ماه آماده فروش شود اما این تاریخ به بهمن موکول شد. با این همه در نیمه‌های بهمن به‌نظر می‌رسد بخت این بانک هم برای ورود به بورس در فرصت باقیمانده تا آخر سال باز نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس با اعلام عدم‌عرضه سهام بانک ملت در 23‌بهمن به فارس گفت: زمان دقیق و نهایی عرضه 675 میلیون سهم بانک ملت به ارائه اطلاعات و برگزاری جلسه معارفه بستگی دارد.

حسن قالیباف اصل گفت: پیش از این قرار بود درصورت دریافت اطلاعات لازم، عرضه سهام نخستین بانک دولتی در دهه فجر یا 23‌بهمن انجام شود اما به‌دلیل عدم‌ارائه اطلاعات مورد نیاز، این واگذاری در تاریخ‌های اولیه منتفی شده است.

کد خبر 74596

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز