به گزارش همشهری آنلاین، واژه کمربندی به معنای رینگ بیرونی شهرها، محوری است که برای فرار از ترافیک درونشهری و رفت و آمد سریعتر به کار میرود اما در شیراز شنیدن نام کمربندی لرزه بر اندامها مینشاند؛ چرا که کمربندی شیراز نه تنها رینگ خارجی شهر به حساب نمیآید بلکه آنقدر آمار تصادفات این محور بالا و رو به افزایش است که برای عبور از آن اول باید اشهدت را بخوانی!
۴۵ کیلومتر طول کل محور کمربندی شیراز است که ۱۸ کیلومتر آن در قلب منازل مسکونی قرار گرفته و بسیار پرخطر است.
محوری که گرچه زمان احداث، رینگ بیرونی شهر به حساب میآمد اما بیتدبیری در مکانیابی این محور و صدور مجوز برای احداث شهرکهای اطراف آن سبب شده است که این محور یک محور درونی و پرخطر لحاظ شده و مسئولیت بخش درون شهری آن به شهرداری واگذار شود.
مسئولیتی که واگذاری آن سالهاست به درازا انجامیده و محل مناقشه شهرداری و راهداری شده است.
از ورود دادستان مرکز فارس به ماجرای کمربندی شیراز برای تقسیم وظایف ۵۰، ۵۰ بین دو نهاد ذکر شده گرفته تا تفاهمنامه استانداری برای تقسیم مسئولیت ۶۰ به ۴۰ راهداری و شهرداری.
از رد این مصوبه توسط شورای شهر تا اتمام حجت استاندار برای سپردن بخشی از این محور به شهرداری شیراز که باز هم عمل به آن با اما و اگر همراه شد.
یک بام و دو هوا!
راهداری معتقد است وظایف خود را به صورت تمام و کمال در محوری که به عهده دارد انجام داده است، شهرداری اما با هزار و یک اما و اگر با ورود دیرهنگام مسئولیت را پذیرفته و از برنامههای خوبی که برای کمربندی دارد وعده میدهد؛ اما آنچه مسلم است آمار رو به افزایش کشتار در محوری است که از آن به نام جاده مرگ نام برده میشود!
لاجرم نوشتن از وضعیت نابهسامان کمربندی شیراز موضوعی تکراری است، اما همین موضوع تکراری و به ظاهر ساده سالهاست مسئولان را نسبت به ساماندهی این محور پرخطر هوشیار نکرده است.
آن ۱۸ کیلومتر خطرناک!
حد فاصل پل امام حسن تا تقاطع نواب صفوی از کل طول کمربندی به دلیل واقع شدن میان شهرکها و منازل مسکونی به جاده مرگ شهرت یافته است؛ چراکه روزانه تصادفاتی در این محور رخ میدهد و جان انسانها قربانی بیتدبیریها میشود؛ چنانچه بر اساس آمار پلیس راه ۹۵ درصد تصادفات محور کمربندی در این ۱۸ کیلومتر رخ میدهد.
نبود روشنایی کافی، وجود دوربرگردانها و دسترسیهای کنترل نشده، نبود پل عابر پیاده و البته سرعت بالای خودروها در این محور، مشکلاتی است که بارها از آنها سخن گفتهایم اما ماجرای سامان نیافتن این محور از آنجا آب میخورد که کمربندی شیراز یک صاحب مشخص ندارد و تقسیم وظایفها میان دو دستگاه راهداری و شهرداری و اولتیماتومهای مسئولان بالادست تا کنون افاغه نکرده و کمکی به بهبود این محور نکرده است.
عمده تصادفها در این محور، تصادف عابرین پیاده، موتورسیکلتسوارها و واژگونی ناشی از تداخل ترافیکی حاصل دسترسی مستقیم خیابانهای فرعی به کمربندی است.
آسفالت نامناسب این محور، مشکلی است که همواره به چشم میخورد و مسئولان راهداری نبود نور کافی را ناشی از سرقت دوربینها میدانند که همواره تکرار میشود.
انجام بخشی از روشنایی مسیر، نصب دوربین ثبت تخلف، تعریض پل، روکش آسفالت، بستن برخی دسترسیهای غیرمجاز و مسدود کردن دوربرگردان کنترل نشده از جمله اقداماتی است که یزدانی، معاون اداره کل راهداری فارس از آن یاد میکند اما باز هم شاهد هستیم که آمار تصادفات و فوتیها در این محور روندی رو به رشد دارد و نیازمند عزمی جدیتر جهت بهبود اوضاع است.
عملیات ساماندهی و ایمن سازی کمربندی جنوبی در دستور کار شهرداری شیراز
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز که تا کنون در حوزه کمربندی حاضر به مصاحبه نبود، این بار در گفتگو با فارس گفت: با توجه به اینکه پاسخگویی به شهروندان با هدف رفع نیازها و توسعه عدالت محور شهر یکی از مولفه های اصلی برنامه های شهرداری کلانشهر شیراز است، بنابراین فراهم کردن مسیرهای ایمن برای تردد وسایل حمل و نقل یکی از زیر ساخت های توسعه یافتگی به منظور کاهش حوادث محسوب میشود.
هادی شه دوست شیرازی با اشاره به اقدامات مهم شهرداری شیراز در افزایش ایمنی کمربندی جنوبی این کلانشهر عنوان کرد: کمربندی جنوبی شهر شیراز به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی جنوب کشور ایفای نقش میکند که به دلیل احداث شهرک های جدید در ضلع جنوبی محور مذکور، افزایش حوادث جادهای و به دنبال آن خسارتهای جانی و مالی را شاهد هستیم.
وی، نبود روشنایی، گاردریل ایمنی، دوربرگردان های استاندارد، خطکشی و در نهایت بیتوجهی به مقررات رانندگی و سرعت بالا و تداخل حرکت وسایل نقلیه سنگین، نیمه سنگین و سبک و حتی موتورسواران را از مشکلات اصلی جاده کمربندی جنوبی شهر شیراز اعلام کرد.
او افزود: براساس گزارش آماری پلیس راهور بحرانی ترین قسمت این کمربندی (حد فاصل پل امام حسن مجتبی (ع) تا تقاطع نواب صفوی با طول ۱۸ کیلومتر) ۹۵ درصد سوانح ترافیکی را به خود اختصاص داده است.
شه دوست شیرازی به تمهیدات پیشگیرانه و اساسی شهرداری شیراز با هدف ایمن سازی و کاهش حوادث جادهای اشاره کرد و گفت: با همت شهرداری شیراز ساماندهی و رفع نقاط حادثهخیز در دستور کار قرار گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در تشریح اقدامات انجام شده به منظور شفاف سازی برای شهروندان کلانشهر شیراز اظهار داشت: از اولین اقدامات انجام شده میتوان به تملک املاک مورد مسیر جهت احداث تقاطع غیر هم سطح نواب صفوی و بلوار احمد بن موسی (ع) اشاره کرد.
وی اصلاح هندسی خروجی بلوار میثم، ورودی بلوار سپیده، پل سلطان آباد، خیابان امام خمینی (ره)، کند روها و دوربرگردان های منتهی به جاده کمربندی ر از سایر اقدامهای مهم اعلام کرد.
او، نصب تابلوهای ترافیکی و چراغ های چشمک زن در خروجی و ورودی جاده کمربندی، اجرای تیپ ایمنی دماغه های ورودی و خروجی و اجرا و نصب نیوجرسی های سبک به منظور انسداد دسترسی های غیر مجاز را از دیگر موارد مهم در جهت کاهش حوادث عنوان و در پایان به مهمترین اقدام شهرداری شیراز در اجرای تقاطع غیر همسطح نواب صفوی اشاره کرد و افزود: با هدف سهولت تردد و کاهش ترافیک در این محدوده، طراحی و مطالعات فاز ۲ پروژه ساماندهی جاده کمربندی جنوب شیراز را با ۸۵ درصد پیشرفت تا پایان فروردین سال ۱۴۰۲ در مرحله اجرایی است و تلاش شهرداری شیراز را برای رسیدن به ایمنی و کاهش حوادث جاده ای و در نهایت جلب رضایت شهروندان مجدانه و ادامه دار اعلام میکنم.
این چند دهمین گزارش خبرگزاری فارس از وضعیت نابه سامان کمربندی شیراز است، محور پرخطری که ساماندهی آن از مطالبات جدی مردم شیراز بوده و لذا این رسانه ضمن اطلاعرسانی اقدامات انجام شده در این محور پیگیر مطالبات مردمی تا رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود.
گزارش از: راضیه نجار
نظر شما