به گزارش همشهری آنلاین؛ لطف الله فروزنده در برنامه تهران ۲۰ گفت: شهرداری یک مجموعه کاملا خدمات رسان به شهروندان است و برای اینکه خدماتی را به مردم ارائه کند که شامل خدمات شهری و حفظ و نگهداری، توسعه شهر، حمل و نقل شهری و... است، باید بودجه مناسبی داشته باشد که محل تامین این بودجه نیز شهروندان هستند.
وی با بیان اینکه شهرداری با استفاده از منابع مردم خدمات ارائه می دهد، افزود: در سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که با کمک و حمایت مردم محقق شد و باید به این مساله اشاره کنم صددرصد بودجه صرف خدمات رسانی به مردم شد. بر همین اساس بخش قابل توجهی از بودجه صرف حفظ و نگهداشت شهر و بخش دیگری از آن نیز صرف توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه ها و طرح های اجرا شده بر اساس بودجه سال جاری شهر تهران ادامه داد: راه اندازی پایانه اکباتان، بهره برداری از ۵ ایستگاه مترو، بهره برداری از ۹ باب ورودی دوم ایستگاه های مترو و همچنین توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد.
وی با اشاره به شروع عملیات ساخت ۳ بزرگراه در شهر تهران که ۹ سال عملیات اجرایی آن مسکوت مانده بود، بیان کرد: این بزرگراه ها شامل اتوبان شهید شوشتری در شرق تهران، اجرای طرح توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام که به اتوبان فتح متصل می شود و بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران می شود.
فروزنده یادآور شد: همچنین نوسازی و بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۳۰ دستگاه ون و نوسازی ۲۳۰۰ دستگاه تاکسی نیز انجام شده است.
وی با اشاره به استفاده از ۷۰۰ تن آسفالت ریزی در معابر، بزرگراه ها و خیابان های شهر تهران در سال جاری تاکید کرد: تکمیل و ساخت تقاطع های غیرهمسطح در دستور کار امسال شهرداری تهران قرار داشت که مسیرهای مردم را کوتاه کرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی هم گفت: توانمند سازی ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار و حمایت و ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر نیز امسال توسط شهرداری تهران انجام شد.
وی افزود: توسعه ۱۵۰۰ هکتار کمربند سبز تهران و تسهیل گری در بحث واحدهای مسکونی در بافت مسکونی، مناسب سازی ۲۸۰ کیلومتر معابر در شهر تهران هم از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.
فروزنده با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم منابع شهرداری را تامین کنیم در نهایت برای خدمت به مردم صرف می شود، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره میزان بدهی دولت به شهرداری تهران توضیح داد: خوشبختانه دولت آقای رئیسی حمایت خوبی از شهرداری تهران دارد. بخشی از بدهی های دولت را بررسی کردیم که مقداری از این بدهی ها در موضوع پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت بابت ساخت و خرید ۶۳۰ دستگاه واگن توسط دولت پرداخت شده است.
بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری را اعلام کردهایم
وی ادامه داد: بدهی دولت به شهرداری شناور است. در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی، به دولت اعلام کرده ایم که مقرر شده دولت آن را پرداخت کند. همچنین در حال آماده کردن سندهای ۶ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی های دولت هستیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به موضوع پرداخت عوارض شهری بیان کرد: یکی از اقداماتی که امسال انجام داده ایم، در بحث پرداخت عوارض شهری است. همانطور که می دانیم، عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه را مردم باید به شهرداری تهران پرداخت کنند.
با پرداخت عوارض در سال جاری علاوه بر بخشودگی جرایم، هم تخفیف بگیرید هم جایزه
وی یادآور شد: امسال با حمایت شورای شهر تهران فیش هایی که اکنون بین شهروندان توزیع شده، صددرصد بخشودگی جرایم ۵۰ سال اخیر را دارد که در تاریخ بلدیه بی نظیر است. البته اگر پرداخت این عوارض به سال آینده منتقل شود، این بخشودگی مشمول جرایم سال آینده نمی شود.
فروزنده تاکید کرد: در واقع در کنار بخشودگی جرایم سنوات گذشته، ۱۰ درصد تخفیف خوش حسابی نیز لحاظ شده و همچنین شهروندان بعد از پرداخت عوارض کد پرداخت را به شماره ای که در قبض عنوان شده پیامک می کنند و در جوایز اعطای خودرو و پول نقد نیز می توانند شرکت کنند.
وی در ادامه گفت: خصوصیتی که این قبض دارد خیلی شفاف و روشن بدهی بابت نوسازی و پسماند را اعلام کرده است. ما در همین قبض گفته ایم در سال ۱۴۰۱ چه اقداماتی کرده ایم و در سال آینده قرار است چه اقداماتی انجام دهیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری افزود: عوارض شهری، جریمه نیست بلکه هزینه های ارائه خدمات شهرداری در حوزه های نوسازی، پسماند و کسب و پیشه است که شهروندان می پردازند. این منابع مالی بعد از پرداخت از سوی شهروندان در خزانه واحد شهرداری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، راه اندازی خزانه واحد شهری بود. در واقع خزانه واحد شهری بر اساس سند بودجه است و تمام منابع درامدی در حوزه هایی مانند تامین هزینه های حفظ و نگهداری، اجرای طرح های عمرانی، توسعه حمل و نقل به ویژه مترو و یا ساخت تقاطع های غیر همسطح هزینه می شود. بخش دیگری نیز در جهت انجام سرمایه گذاری های جدیدی برای توسعه شهر به کار می رود. در مجموع باید به این مساله اشاره کنم تمام این موارد مشخص بوده و ردیف بودجه دارد. از همه مهمتر اینکه هر بخشی دارای ذی حساب است و هر ماه گزارش بودجه در حوزه مصارف و منابع تقدیم شورای شهر می شود.
لطف الله فروزنده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران بیان کرد: یک کاری که امسال شورای شهر انجام داد، اولویت و محور اصلی بودجه را بر مبنای توسعه حمل و نقل قرار داد. این اولویت در بخش های اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی بود.
وی یادآور شد: در واقع ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه در حوزه حمل و نقل هم برای تکمیل خطوط و خرید واگن های مترو و هم افزایش ناوگان اتوبوسرانی و هم نوسازی تاکسی های شهر تهران هزینه می شود. در واقع به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که امکانات جدیدی وارد شهر کنیم تا سرعت حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: برنامه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید مترو است و احداث حدود ۱۴.۲ کیلومتر در خطوط ۴ و ۶ و ۷ است، عملیات خط ۱۰ و نهایی سازی خطوط ۸ و ۱۱ هم در دستور است. همچنین مقرر شده تا ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری شود که البته این بخش به میزان همراهی خودروسازان داخلی بستگی دارد.
وی گفت: همچنین ۱۲ هزار ون نوسازی و بازسازی شده و ورود ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی در دستور کار است که البته با مشارکت بخش خصوصی انجام می دهیم. در حوزه واگن های مترو نیز باید به این نکته اشاره کرد که دولت سهم خود را برای خرید و ساخت۶۳۰ دستگاه واگن پرداخت کرده است که البته تا رسیدن واگن ها به مترو تهران ۲ سال زمان نیاز است. همچنین در نظر داریم قطارهای مترو را نیز بازسازی کنیم.
فروزنده درباره محل تامین منابع مالی شهرداری تهران افزود: در تهران فروش تراکم نداریم. بلکه منبع مهم درآمد پایدار شهر تهران از محل پرداخت عوارض است که بخش قابل توجهی از این عوارض نیز در حوزه شهرسازی است مانند عوارض نوسازی و یا صدور پروانه ساخت.
هر تغییر کاربری براساس مجوز است
وی با اشاره به اینکه هر تغییر کاربری ای که بخواهد در تهران روی دهد، باید بر اساس مجوز و تشخیص کمیسیون ماده ۵ انجام شود، ادامه داد: در حال حاضر طرح های بسیار خوبی در کمیسیون ماده ۵ مطرح سده که قرار است در بافت فرسوده انجام شود. البته در بخش بافت فرسوده نیز دولت متعهد شده است تا عوارض پروانه ساخت را با هدف تشویق مردم به نوسازی پرداخت نماید.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران یادآور شد: سیاست این است که از فرصت ها به نحو شایسته ای استفاده کنیم تا بتوانیم در ساخت ایستگاه های مترو از روش T.O.D استفاده کنیم تا درآمد ساخت مترو نیز از این محل تامین شود.
وی درباره میزان افزایش عوارض شهری در سال آینده تاکید کرد: با توجه به میزان افزایش بودجه سال آینده به نسبت سال جاری ۲۵ درصد عوارض شهری افزایش پیدا کرده است.
فروزنده درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران نیز توضیح داد: عملکرد ماده ۱۰۰ شهرداری تهران به این صورت است که اگر کسی خلاف کرده باشد، یا باید جریمه پرداخت کند و یا تخریب انجام شود. ماده ۱۰۰ محل کسب درامد برای شهرداری تهران نیست بلکه منبع اصلی درآمد شهر، عوارض های شهری به همراه یکسری درآمدهایی است که قانون آن را مشخص کرده و باید دولت به شهرداری تهران پرداخت کند مانند سهم شهرداری از محل ارزش افزوده یا جرایم رانندگی و... .
نظر شما