من اصلاً عروسی نمیام! خیلی چاق شدم؛ چقدر جوش زدی! ؛ زیر چشمات چقدر پف کرده؛ فکر کنم خواب درست و حسابی نداری! ؛مطمئنم اگه بینی‌ام رو عمل کنم، قیافه‌ام خیلی بهتر می‌شه! حداقل یکی از این جملات برایتان آشناست، یا در گفت‌وگوهای ذهنی خود بارها تکرارشان کرده‌اید یا از زبان دیگران شنیده‌اید.

عکس

بادی‌ شیمینگ یا شرمساری از بدن، شکلی از انتقاد و تمسخر است که عموماً دربارهٔ وضعیت ظاهری و در ابعاد مختلف توصیف می‌شود. فرقی نمی‌کند که این جملات انتقادی را دربارهٔ خودمان بگوییم یا خطاب به دیگران؛ بادی شیمینگ مسئله‌ای است که ممکن است بسیاری از افراد در هر سن، جنسیت و تیپ بدنی، به‌صورت ناخودآگاه یا کاملاً خودآگاه با آن درگیر باشند.

وزن کلمات؛ اثرات روانی بادی شیمینگ

از تمسخر تا همدلی؛ بادی شیمینگ و اثرات روانی آن

این موضوع فراگیر می‌تواند اثرات منفی جدی بر سلامت روان، عزت نفس و آرامش افراد داشته باشد. مثلاً ممکن است سال‌ها پیش، شخصی جمله‌ای تمسخرآمیز را دربارهٔ بدن یا چهره‌تان گفته باشد و شما پس از گذشت سال‌ها، همچنان به یاد آن جمله افتاده و شرم‌سار شوید.

یا وقتی جمله‌ای مثل «از خودم متنفرم، خیلی چاق شدم» را در گفت‌وگوهای ذهنی خود بیان می‌کنید، در واقع دارید افراد چاق را قضاوت و به این نکته اشاره می‌کنید که ارزش بدن آنها کمتر از بدن افراد لاغر است.

این جملات را چه دربارهٔ خودتان بگویید و چه دربارهٔ دیگران، به‌شدت آسیب‌زاست. شاید در ظاهر فقط یک جملهٔ ساده به نظر برسد، اما اثرات مخرب آن بر روان افراد، ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند.

بادی شیمینگ فقط مختص افراد چاق نیست و افراد لاغر هم درگیر این مسئله هستند؛ اما شرم از مواردی مثل چاقی، موی بدن، کوتاهی و بلندی قد، رنگ پوست، شکل ظاهری اعضای صورت یا بدن، حالت مو و جوش صورت، به‌ شکل فراگیرتر، در میان افراد دیده می‌شود.

حتی اگر به شوخی یا در قالب توصیه، از عمد یا غیرعمد، دربارهٔ رژیم‌گرفتن یا تعریف و تمجید از کاهش وزن با دیگران صحبت کنیم، بادی شیمینگ محسوب می‌شود.

اغلب، دوستان و خانوادهٔ شما نمی‌خواهند به احساساتتان آسیب بزنند، اما نظرات آنها همچنان می‌تواند ماهیت انتقادی داشته باشد و ممکن است متوجه تأثیر منفی سؤالاتی که می‌پرسند، نباشند.

آینه، آینهٔ روی دیوار! کی از همه زیباتره؟!

از تمسخر تا همدلی؛ بادی شیمینگ و اثرات روانی آن

از آنجایی که در حال حاضر، استانداردهای زیبایی با بی‌نقص و کامل بودن تعریف می‌شود، زمانی که افراد خودشان را با این استانداردها مقایسه می‌کنند یا از طرف دیگران مقایسه می‌شوند، در درازمدت می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی در آنها شود.

شنیدن نظرات منفی دربارهٔ ظاهر افراد، می‌تواند منجر به شکل‌گیری حس خجالت، اضطراب اجتماعی، بی‌ارزشی، عزت نفس پایین یا ناامیدی شود. همچنین، اضطراب ناشی از شرمساری بدن، می‌تواند اثرات منفی بر سیستم ایمنی فرد داشته باشد و منجر به افزایش خطر بیماری‌های مختلف شود.

شرمساری از بدن می‌تواند بر سلامت جسمانی فرد هم تأثیر منفی داشته باشد. عادات غذایی ناسالم، پرخوری، یا ورزش بیش از حد، همگی می‌توانند از عواقب جدی بادی شیمینگ باشند.

روی تاریک رسانه‌های اجتماعی و مافیای زیبایی!

رسانه‌های اجتماعی اغلب بر بی‌نقص بودن عوامل ظاهری تأکید می‌کند و همین موضوع، بیان نظرات آزاردهنده دربارهٔ دیگران را آسان می‌کند. پیام کلی رسانه‌ها اغلب این است که باید برای داشتن اندامی بی‌نقص تلاش کنید و در مقابل، سعی کنید عیوب خود را پنهان کنید!

بادی شیمینگ در پلتفرم‌های دیجیتال، اغلب با آزار و اذیت سایبری همراه است. خصوصاً نوجوانان در برابر این اتفاقات، آسیب‌پذیرتر هستند و این تصور در آنها ایجاد می‌شود که برای پذیرش در جامعه، باید با استانداردهای زیبایی که تعریف می‌شود، هم‌سو باشند.

رهایی از بادی شیمینگ

برای کنترل بادی شیمینگ، باید جامعه‌ای پذیرنده‌تر ایجاد شود؛ اما چطور؟ این کار را می‌توان با آموزش خود و دیگران، در مورد اثرات منفی شرمساری بدن و با ترویج پذیرش بدن شروع کرد. امتحان‌کردن موارد زیر، می‌تواند شروع خوبی برای برداشتن قدم‌های اولیه در این راستا باشد:

۱) به چالش کشیدن فرضیات

در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای جلوگیری از بادی شیمینگ و ترویج عشق و پذیرش نسبت به ظاهر افراد صورت گرفته است. البته تغییر ایده‌آل‌های قدیمی زیبایی زمان‌بر است، زیرا بر اساس باورها و هنجارهای فرهنگی، درون همهٔ ما، استانداردهای زیبایی به شکلی که در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود، نهادینه شده است.

با حرکت در خلاف جهت این فرضیات کلیشه‌ای، قطعاً اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد، که البته نیازمند گذشت زمان است.

۲) فراتر از ظاهر

یکی از قدم‌هایی که می‌توان در راستای مقابله با بادی شیمینگ برداشت، احساس بی‌طرفی نسبت به بدن است. با وجود این حس، بدن همان‌طور که هست و بدون قضاوت، پذیرفته می‌شود.

بی‌طرفی باعث می‌شود که تمرکز بیشتری روی عملکردهای مثبت بدنتان داشته باشید، آن را همان‌طور که هست، بپذیرید و زیبایی را به عنوان یک معیار تأییدی در نظر نگیرید.

عشق‌ورزیدن به خود و پذیرش هر آنچه هستید، مهارتی است که می‌توانید یاد بگیرید و شاهد نتایج اثربخش آن باشید.

۳) کنترل زمان صرف‌شده در شبکه‌های اجتماعی

از تمسخر تا همدلی؛ بادی شیمینگ و اثرات روانی آن

از شبکه‌های اجتماعی و تصویری که دربارهٔ استانداردهای زیبایی ارائه می‌دهند، صحبت کردیم. تسلط شما بر این شبکه‌ها، در اینجا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر روی زمانی که صرف چرخیدن در این شبکه‌ها می‌شود، کنترل داشته باشید و نسبت به این تصویرهای اشتباه آگاهی داشته باشید، قطعاً می‌توانید تا حد زیادی از اثرات مخرب آن جلوگیری کنید.

۴) تغذیه و سبک زندگی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم در اینجا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر به سالم‌خواری روی بیاورید، علاوه بر اینکه بدن و سبک زندگی سالمی خواهید داشت، احساس بهتری را هم نسبت به خودتان تجربه می‌کنید.

در نهایت، اگر احساس می‌کنید که اثرات روانی بادی شیمینگ روی شما، فراتر از مواردی است که گفته شد، حتماً به روان‌شناس مراجعه کنید

کد خبر 747165

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 1
    چرا کلمات غربی مثل همین واژه بکار میبرید و در زبان فارسی وارد میکنید؟ برای تفاخر؟ نمیشد معادل فارسی آنرا بکار ببرید؟