مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت که پایتخت از کمبود 5 هزار دستگاه اتوبوس رنج می برد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره به بازدیده سرزده وزیر کشور از خط سه اتوبوسهای تندرو به جلسات و مطالعات کارشناسی در مورد این طرح اشاره کرد و گفت: گلایه ما این است که چرا در این بازدیدها و یا جلسات متعدد دیگر در مورد اتوبوسرانی از ما توضیح نمی‌خواهند.

حسین بیژنی شنبه (19 بهمن) در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در ایام الله 22 بهمن و دو مسابقه فوتبال مهم شهرآورد و دیدار تیم ملی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی در هفته جاری به سوالات خبرنگاران در حوزه عملکرد اتوبوسرانی و فعالیتهای آن پاسخ داد.

وی با تاکید بر این که اتوبوسهای بخش خصوصی بکارگیری شده در روز بازی شهرآورد و تیم ملی فوتبال کشورمان با کره جنوبی رایگان فعالیت خواهند کرد، گفت: در عین حال همه آمادگی‌ها برای طرح استقبال از بهار در بین اتوبوس‌های شرکت واحد در همه نقاط شهر انجام شده است و از 10 تا 15 اسفند ماه کلیه اتوبوسها از نظافت و رفع معایب مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال دلیل مراجعات زیاد مردم برای خرید عید، فعالیت و حضور اتوبوس‌ها در نقاط پرتردد و مراکز اصلی خرید بیشتر خواهد شد.

5 هزار اتوبوس کم داریم

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تعداد اتوبوس‌های تحویلی توسط وزارت کشور تا کنون، ضمن تشکر از توجه وزارت کشور خاطرنشان کرد: هنوز 297 دستگاه اتوبوس از تعهدات سال 85 تبصره 13 به تهران باقی مانده، در حالی که در سالهای 86 و 87 هیچ سهمیه‌ای اعلام نشده است.

بیژنی در پاسخ به این سوال که نیاز امروز اتوبوس شهر تهران چه تعداد است، افزود: طبق طرح جامع 11 هزار و 500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران مورد نیاز است که در حال حاضر با توجه به اتوبوس‌های از رده خارج و گازسوز غیرفعال تنها 6 هزار دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد و بدین ترتیب 5 هزار دستگاه اتوبوس کمبود داریم.

وی با اشاره به اقدام شهرداری تهران در خرید 950 دستگاه اتوبوس دو کابین، تصریح کرد: تا کنون 70 دستگاه از این اتوبوسها در خط یک اتوبوسهای تندرو فعال هستند و 110 دستگاه دیگر نیز ظرف روزهای آینده به خط اضافه می‌شود و امیدواریم تا سال دیگر کلیه 950 دستگاه اتوبوس وارد خطوط یک تا 3 اتوبوسهای تندرو شوند.

50 درصد اتوبوس‌های گازسوز نمی‌توانند در شب سوختگیری کنند

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه یادآور شد: اخیرا مسؤلان ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور نمایندگانی را برای بازدید از توان شرکت واحد و ظرفیت موجود در مورد ایستگاه‌های اعزام و پس از بازدید و ارائه گزارش اذعان کردند که عملکرد شرکت واحد مطابق با گزارش‌ها و جداول ارائه شده است و کمبودها صحت دارد.

وی با اشاره به مشکلات ایستگاه‌های سوختگیری گاز اتوبوس‌ها ادامه داد: بیش از نیمی از 3 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز شهر تهران امکان سوختگیری در شهر را ندارند و مجبورند در طول روز اقدام به سوختگیری کنند و این بدان معناست که 50 درصد اتوبوس‌های گازسوز در طول روز از فعالیت ساقط هستند.

بیژنی در عین حال به از رده خارج بودن یکی از ایستگاه‌های سوختگیری اتوبوس‌ها که چندی پیش به دلیل آتش‌سوزی خسارت دیده بود، اشاره کرد و گفت: این ایستگاه هنوز فاقد کارایی و دست ما را بسته است.

اگر دولت نگران قشر آسیب‌پذیر اتوبوس‌سوار است ، سهم خود را پرداخت کند

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با بهای اخذ شده در اتوبوس‌های ریالی و نبود اتوبوس بلیتی در مسیرهای شلوغ، جنوبی و دارای ساکنان محروم و نیز قبول نکردن کارتهای منزلت سالمندان در اتوبوسهای ریالی توضیح داد: اتوبوسهای ریالی مجموعه‌های خصوصی محسوب می‌شوند و نمی‌شود به آنها گفت که وجه دریافت نکنند، در عین حال تا 6 ماه آینده سیستم کارت بلیت‌های الکترونیکی در اتوبوسهای شخصی نیز کاربرد پیدا می‌کند و این مشکل حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اضافه کرد: واگذاری 60 درصد اتوبوسرانی به بخش خصوصی مصوبه شورای شهر تهران که مورد قبول فرمانداری تهران قرار گرفته است و نمی‌توان در حال حاضر و در زمان اجرای این مصوبه در مورد این که چرا بخشی از اتوبوسرانی خصوصی شده است، اظهارنظر منفی کرد.

وی با بیان این که شخصا با خصوصی‌سازی اتوبوسرانی موافق نیستم، اظهار کرد: متاسفانه دولت سهم یک سوم خود را در مورد اتوبوس‌های بلیتی پرداخت نمی‌کند و اگر از بابت مشکلات برای مردم نگران هستند، بهتر است سهم خود را زودتر بدهند، تا ما هم اتوبوسهای خصوصی را جمع و یا تبدیل به اتوبوس‌های بلیتی کنیم.

بیژنی تاکید کرد: در عین حال موارد تخلف اتوبوس‌های خصوصی مورد پیگیری قرار می‌گیرد و متخلفان آنها مورد تنبیه و برخورد اتوبوسرانی هستند.

دولت به جای70 میلیارد تومان تاکنون 7 میلیارد تومان داده است

وی در پاسخ به این سوال که میزان جابجایی روزانه و سهم اتوبوسرانی در سفرهای درونشهری چقدر است بیان کرد: به طور متوسط روزانه 4 میلیون و 300 هزار نفر توسط سامانه اتوبوسرانی جابجا می‌شوند که در برخی از روزها به 4 میلیون و 600 هزار نفر هم می‌رسد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین اظهار کرد: در حال حاضر سهم اتوبوسرانی از سفرهای درونشهری 18 درصد است که باید به 22 درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: سهم دولت از یک سوم هزینه‌های هر مسافر در سامانه اتوبوسرانی حداقل 210 تومان است که باید طبق قانون دولت 70 تومان آن را پرداخت کند، به این ترتیب با توجه به تعداد اتوبوس‌ها و بودجه بخش عمرانی که بیش از 200 میلیارد تومان است، یک سوم این مبلغ 70 میلیارد تومان می‌شود که باید دولت آن را پرداخت کند، اما تا کنون تنها 7 میلیارد تومان بیشتر پرداخت نشده است، ضمن سهم مردم نیز تقریبا پرداخت نشده باقی می‌ماند و اگر این بخش را هم اضافه کنیم، دولت باید حدود 130 میلیارد تومان به اتوبوسرانی بدهد.

بیژنی تصریح کرد: نباید این موضوع را فراموش کرد که کمک به اتوبوسرانی خرید و تحویل اتوبوس به اتوبوسرانی فرق دارد و نباید این دو را با هم در نظر گرفت.

63 میلیارد تومان بودجه درخواستی ناشی از کمبود اعتبارات است

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دستور جلسه اخیر شورای شهر تهران در مورد تامین اعتبار 63 میلیارد تومانی اتوبوسرانی از محل سرجمع بودجه عنوان کرد: متاسفانه دولت تاکنون تنها 7 میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه قرار داده و ما با محدودیتهای اعتباری در حوزه‌های اجرایی و عمرانی مواجه هستیم و به همین دلیل تقاضای متمم بودجه کردیم.

اولین اتوبوسهای دو کابین خط 3 در روزهای آینده وارد می‌شود

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه با اعلام این خبر که در روز‌های آینده اتوبوس ها دو کابین به خط 3 اتوبوس‌ها تندرو وارد می‌شود، به بازدید اخیر وزیر کشور از خط 3 اتوبوس‌های BRT که به صورت سرزده بوده است اشاره کرد و افزود: جزئیات مطالعات و جلسات متعدد در مورد این مسیر در سازمان حمل و نقل و ترافیک و دفتر مطالعات وجود دارد و می‌توانیم آنها را در اختیار وزارت کشور قرار دهیم.

وی اظهارات وزیر کشور در مورد وارد شدن خودرو‌های شخصی به خط 3 اتوبوس‌ها تندرو را غیر کارشناسی خواند و با کشیدن کروکی محل این خط از میدان کلاهدوز تا دور‌برگردان میدان افسریه توضیح داد: اگر خودرو‌های شخصی وارد این مسیر شوند برای استفاده از دور برگردان با مشکل مواجه و مجبور به بازگشت به اتوبان می‌شوند. یعنی در حالی که خودرو‌های قصد عبور از دور برگردان را دارند اتوبوس‌ها می‌خواهند مستقیم حرکت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از گلایه‌های ما این است که چرا وزارت کشور و یا خودرو‌سازان، اتوبوسرانی را در جلسات مرتبط دعوت نمی‌کنند و از ما توضیحی در این رابطه نمی‌خواهند تا ما به سوالات آنها پاسخ دهیم و یا جلساتی برگزار می‌شود که همه اتوبوسرانی‌ها حاضرند اما اتوبوسرانی تهران دعوت نیست!

300 اتوبوس در روزهای آینده از رده خارج می‌شوند

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات معاون عمرانی وزیر کشور در رابطه با اتوبوسهای تحویلی از تبصره 13 و اتوبوسهای موجود شهر تهران گفت: معاون عمرانی وزیر کشور اعلام کرده است که تهران 6 هزار و 350 دستگاه اتوبوس فعال دارد که با فرض 800 نفر جابجایی برای هر اتوبوس باید روزانه حدود 3/5 میلیون سفر در تهران و 8 میلیون جابجایی داشته باشیم.

بیژنی در حالی که مجددا سعی داشت با جمع و تفریقی که روی تابلو انجام می‌داد عدد درست سفر و جابجایی مسافر با اتوبوس را توضیح دهد اظهار کرد: بر اساس همین فرض که هر اتوبوس 800 نفر را در روز جابجا می‌کند ، عددی که به دست می‌آید 5 میلیون و 80 هزار نفر سفر در روز می‌شود نه 5 میلیون و 300 هزار نفر سفر در روز؛ در عین حال باید توجه داشت که سفر با جابجایی مسافر فرق دارد و بر این اساس تاکید داریم که آن 800 نفر در روز جابجایی، نه 6 هزار و 350 دستگاه اتوبوس فعال و نه 5 میلیون و 300 هزار نفر سفر در روز به هیچ وجه درست نیست.

بیژنی در ادامه به از رده خارج کردن 300 دستگاه اتوبوس فرسوده در روزهای آینده خبرداد و یادآور شد: همچنین 3 ایستگاه معاینه فنی اتوبوس ویژه اتوبوسرانی و در داخل این مجموعه ظرف روزهای آینده آمده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکلات خط یک اتوبوسهای تندرو و معضلات مردم در خط دو BRT، خاطرنشان کرد: ظرفیت جابجایی مسافر در خط یک در ابتدا 180 هزار نفر در روز بود که در حال حاضر به بیش از 450 هزار نفر در روز رسیده است؛ اما این که مردم مجبورند از این خط استفاده کنند و یا آن را انتخاب کرده‌اند، حرف دیگری است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به مهندسی خطوط صورت گرفته در مسیرهای مختلف شهر تهران، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسیرهای موازی حذف و در هم ادغام شده است که با افزایش تعداد اتوبوس آن را جبران کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما هم می‌دانیم که بخش قابل توجهی از مسافران اتوبوس اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر هستند، اما مجبوریم بر اساس مصوبه 60 درصد اتوبوسرانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و تنها 40 درصد در بخش خصوصی و اتوبوسهای بلیتی باشد، اما اگر دولت از این شرایط مردم ناراضی است، بهتر است پول سهم یک سوم خود را در اتوبوسهای بلیتی هرچه زودتر پرداخت کند تا ما هم بخش خصوصی را گسترش ندهیم.

کد خبر 74825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز