شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس امنیتی مونیخ با استقبال آمریکا مواجه شد.

به گزارش ایرنا، جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا با استقبال از سخنان علی لاریجانی در جلسه روز جمعه کنفرانس امنیتی مونیخ، آن را مثبت ارزیابی کرد.

لاریجانی روز جمعه تمایل باراک اوباما را برای گسترش گفت‌وگو در خاورمیانه مثبت ارزیابی کرده و گفته بود که در عین حال، تغییر کامل دیپلماسی آمریکا امری ضروری است. 

رئیس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش در کنفرانس امنیتی مونیخ افزود: آمریکا سال‌های گذشته بسیاری از پل‌های پشت سر خود را ویران کرد؛ یک کاخ سفید جدید می‌تواند این پل‌ها را مرمت کند، اما راهبردهای عملگرایانه جدیدی را مبتنی بر احترام و نقش عادلانه می‌طلبد و رویکرد چماق و هویج هم باید منسوخ شود.

وی همچنین از واشنگتن خواسته بود که از سیاست دوگانه خود در خاورمیانه دست بردارد. لاریجانی همچنین پس از پایان سخنرانی‌‌اش در اجلاس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تعداد نفرات هیات آمریکایی در این اجلاس، اظهار داشت: هیات آمریکایی ممکن است5‌تا‌6 نفر باشد ولی لشکرکشی مهم نیست، مهم منطق آنها برای حل مسائل است.

بسیاری از مسائلی که در منطقه پیچیدگی امنیتی ایجاد کرده است با سخنرانی قابل حل نیست بلکه باید بعضی استراتژی‌های غلط اصلاح شود.

آمادگی واشنگتن

جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم دیروز در نطق خود در کنفرانس مونیخ، آمادگی واشنگتن را برای گفت‌وگو با تهران اعلام کرد اما با تکرار مواضع دولت بوش مدعی شد: ما به این کشور گزینه بسیار روشنی را پیشنهاد می‌دهیم؛ اینکه روند فعلی یعنی تداوم فشار و انزوا را ادامه دهد یا دست از برنامه هسته‌ای سری خود بردارد و این به معنای مشوق‌های خوب است.

ادامه رایزنی‌ها

ایسنا هم از ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک رئیس مجلس در آلمان خبر داد. بر این اساس، لاریجانی دیروز با والتر فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، وزرای خارجه کشورهای ترکیه، بلغارستان، پاکستان و همچنین خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اروپا و ایگور ایوانف معاون نخست‌وزیر روسیه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در آخرین برنامه خود در مونیخ با ایرانیان مقیم آلمان نیز ملاقات کرد و صبح امروز مونیخ را به مقصد مادرید پایتخت اسپانیا ترک می‌کند.

نشست مشترک

لاریجانی پس از سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ به همراه هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایوانف معاون نخست‌وزیر روسیه به سؤالات تعدادی از شرکت‌کنندگان در این اجلاس پاسخ داد.

کد خبر 74863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز