دستیار سابق وزیر خارجه مصر با بیان اینکه ادامه قطع رابطه مصر و ایران به صلاح نیست، تاکید کرد: منافع راهبردی قاهره در پس احیای این روابط است که به نفع دو کشور بویژه طرف مصری خواهد بود.

عبدالله الاشعل

به گزارش همشهری آنلاین، «عبدالله الاشعل» در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید»، تامین امنیت آبراهه کانال سوئز و تضمین عبور و مرور امن کشتی‌ها از باب المندب را از جمله نتایج از سرگیری روابط ایران و مصر بر شمرد و افزود: باز شدن درهای روابط قاهره - تهران، به رونق گردشگری مصر کمک خواهد کرد.

وی توضیح داد: در سایه برقراری این رابطه، ممکن است سالانه بیش از ۱۰ میلیون گردشگر ایرانی که مشتاق زیارت مرقدهای اهل بیت (ع) هستند، به مصر سفر کنند، علاوه بر این، در سایه توسعه روابط اقتصادی دو کشور، امکان رشد مبادلات تجاری فراهم خواهد شد که این به نفع اقتصاد متزلزل مصر است.

دستیار سابق وزیر خارجه مصر اظهار داشت که عادی‌سازی روابط بین مصر و ایران به معنای وارد شدن به بحران با آمریکا یا کشورهای خلیج فارس و یا پیوستن به بلوک‌بندی منطقه‌ای و بین المللی نیست، بلکه این امر زمینه را برای نقش آفرینی خوب قاهره به همراه تاثیر بسیار تهران در چنین بحران هایی، تسهیل می‌کند.

وی در عین حال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر را با توجه به شرایط سیاسی داخلی و بین المللی در آینده نزدیک را بعید دانست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با مصر گفت: مصر کشور مهمی است و دو کشور برای همدیگر در منطقه اهمیت قائل هستند؛ منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد.

کنعانی با یادآوری اینکه آخرین گفتگوهای دوجانبه میان دو کشور در پاییز امسال و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، اظهار داشت: گفت و گوهای کوتاه در عین حال مثبتی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو انجام شد در ارتباط با روابط هم معتقد ضرورت برداشتن گام های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم.

وی افزود: همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.

کد خبر 748872
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • ع IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    31 2
    این‌کشورهای‌ عربی‌ همه‌ تابع‌ عربستان‌ هستند اگر‌ عربستان‌ روابط برقرار کرد بقیه‌ کشورها‌ تابع‌ او هستند
  • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    16 3
    خداروشکر
  • امیر روشن IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    22 5
    سلام و خسته نباشید هیچ چیزی بهتر از دوستی نیست دنیا محل تجارت هست حتی دور افتاده ترین کشورها هم داد و ستد کنید و دوستی بهترین گزینه هست گذشت همیشه از بزرگتر هستش شما نگاه کنید در جهان ژاپن مقام اول را داره با هیچکس کاری نداره سرش توی کار خودش هست و انصافاً هم جنس هاش در حد درجه یک هستش و در اخلاقاً نمونه درجه یک هستند حالا اونا کجا قرار دارند ما کجا قرار داریم ایرانی‌ها مغزهای شان درجه یک ولی چون منفی فکر می کنند به مشکل می خورند بیایم یکچیز خوب به یادگار بگذاریم کره زمین را دوست داری زورت زیاده برو پیدا کن توی آسمان پر هستش خوب هزینه داره عیبی نداره جنگ ها را بزارید کنار فقط 20% از اون را اختصاص بدید سالانه صدها سفینه درست کنید تا بتونید اون بالا سفر کنید فضانورد زیاد هستش فقط با صلح جهانی میتونید به این نقطه برسید در غیر اینصورت انقراض نزدیک هستش
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      10 16
      دوستی به شرطی که طرف مقابل نخواد زیر بار حرف زورش بری و بله قربان گو بشی
  • حمید IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    23 30
    خب با اسراییل هم رابطه برقرار کنید تا کل خاورمیانه از جنگ و ویرانی و آوارگی نجات پیدا کنند،والا
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      13 25
      فلسطینی های بیچاره هم همین فکر رو کردن که کل سرزمینشون جز بخش کوچکی غصب شد
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      9 16
      دیگه چی منتظر دستور حضرت عالی بودیم خوب شد گفتی اما این آرزو رو به گور می‌برند اسرائیل تروریست کودک کش و گماشته آمریکاست با انسانیت زاویه داره و به زودی به دست خودشون نابودند
    • به ۲۰:۱۹ IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      16 3
      چه ربطی به ما داره ؟ مگر اونا به ما کمک مالی میکنن که ما براشون دلسوزی کنیم ؟ دلار بشه 3700 بقیش دیگه به ما ربطی نداره
    • IN ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      22 5
      الان هرکی با اسرائیل ارتباط برقرار کرد ... اسرائیل کشورش رو گرفت؟! خداییش چی میگین شما؟ اسرائیل نه با ما هم‌مرز هستش و نه ارتباطی به ما داره،اسرائیل همیشه با اعراب در جنگ بوده و کاری به اسلام و ایران نداره
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    6 22
    مصرخودش داره ازگرسنگی می میردمثلامیخوادبرای ایران چکارکندمستعمره اسراییل است
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    17 6
    خدا کنه همه باهم آشتی کنن دیگه کمکی به یمن نمی‌کنیم اخی
  • محمد معظمی گودرزی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    15 4
    من با اتباع بیشترین کشورهای مسلمان صحبت کردم علاقمندی ایشان به ایران وصف ناپذیر است
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    13 10
    میشه بگید الان دقیقا با چند تا کشور رابطه دارید؟؟
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      6 12
      همه به غیر از آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان به عبارت دیگر فقط با کدخداشون و ازنابش رابطه خوبی نداریم اونم چون اونا چشم دیدن ما رو ندارند
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      5 10
      زیادن از شمارش خارج شده دیگه
  • فامیل دور IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    15 5
    حالا فهمیدید که سفارت نوردی جز ضرر و انزوا سودی براتون نداشت دست دوستی دراز کردید در حالی که اسراییل از سفارت نوردی شما نهایت استفاده رو برد و با دشمنان قدیم رابطه برقرار کرد و تبدیل به یک متحد راهبردی برای آنها و مقابله با ایران شد.
  • جاسم IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    17 3
    روسیه و چین هندونه زیر بغل ایران میذاشتن و ازش سواستفاده میکردن، حالا مسولین ایران فهمیدن دشمنی با همسایگان و دنیا چیزی جز ضرر و هزینه های گزاف سودی برای اون نداره. همان موقع که سفارت‌ها رو یکی به یکی تصرف می‌کردید و ادعای ابر قدرتی می‌کردید باید فکر اینجارو هم میکردید!!..
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    15 0
    رابطه با ایران برای همه کشورها پولسازه عراق سوریه لبنان یمن ترکیه ارمنستان افغانستان ونزوئلا.... عربستان مصر
  • غریبه IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    12 3
    ا آنها که سفارت آتش می‌زدند وزیر و معاون و مسئول هستند و سفارت ها در امن و امان هستند البته تا پایان دولت اصول گرایان
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    3 14
    به فرموده خمینی کبیر رمز نابودی اسرائیل اتحاد کشورهای مسلمان برای نابودی اسرائیل است.توافق ایران با عربستان پیش زمینه توافق برجام نیست .بلکه توافق ایران وعربستان بستر وزمینه تشکیل اتحاد نظامی بین کشورهای عربی با ایران برای تشکیل ناتوی نظامی عربی اسلامی برای حمله به اسرائیل ونابودی اسرائیل است. ایران فرمانده این جنگ است و همه کشورهای عربی با فرماندهی ایران در ساعت صفر در نبرد بزرگ به اسرائیل به زودی حمله گسترده خواهند کرد واسرائیل را نابود خواهند کرد. عربستان-مصر- عراق- اردن -لیبی- سوریه - بحرین -کویت -عمان -حزب ا.. لبنان وارتش لبنان -قطر وارتش قهرمان ایران وسپاه پاسداران غیور ناتوی نظامی اسلامی شیعی - سنی محو اسرائیل هستند. دشمن مشترک کشورهای مسلمان رمز اتحاد وتوافق ایران وعربستان است ونه توافق هسته ای وبه همین خاطر یک فرد نظامی یعنی اقای ژنرال علی شمخانی دست اتحاد وتوافق را با عربستان داد.
  • ناشناس IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    6 4
    انگاری ما با تمام کشورها در صلح و دوستی و تبادل اقتصادی بسر میبردیم و فقط مصر مونده بودکه نقل و قول میکنید که ادامه قطع رابطه با ایران به مصلحت نیست، تا وضعیت برجام و تحریمها و حقوق بشر و .... کشور ما حل نشه رابطه با کشورها بی معناست
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    برام سواله چرا مسلمونا با هم دشمنن