همشهری آنلاین: حامد کرزای، غرب را مقصر و مسوول تقویت طالبان دانست.

به گزارش ایسنا، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان، با انتقاد شدید از غرب اظهار داشت، غرب مسئول اصلی تقویت طالبان در کشورش است.

حامد کرزای که در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی روزنامه‌ آلمانی زود دویچه سخن می‌گفت، هشدار داد: اقدام نظامی آگاهانه و تعمدی آمریکا به تدریج موجب ضعیف شدن دولت قانونی افغانستان و دولت فعلی این کشور شده و این روند نیز همچنان ادامه خواهد یافت.

کرزای خطاب به دولت جدید آمریکا گفت: قربانی کردن غیر نظامیان را متوقف کنید، دستگیری، بازجویی و جستجوی خانه به خانه را متوقف کنید.

وی اظهار داشت: باید استراتژی‌ای اتخاذ شود که هدف آن تحقق صلح و ثبات در افغانستان باشد.

کرزای ضمن انتقاد از عملکرد نیروهای غربی حاضر در کشورش گفت: بعد از آن که طالبان طی هفت سال گذشته سرنگون شدند نیروهای بین‌المللی نتوانستند به درستی از نقاط مرزی‌ای که پناهگاه طالبان است حفاظت کنند و در جلوگیری از بازگشت طالبان موفق عمل نکرده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: نیروهای بین‌المللی باید قبل از هر جای دیگر در جنوب افغانستان مستقر شوند. طالبان در افغانستان به تجدید سامان‌دهی خود مشغول است و حمله و نفوذ دوباره‌ی خود به خاک افغانستان از پاکستان را آغاز کرده‌ است.

کرزای ضمن قبول اشتباهات خود برای مثال در مبارزه با ارتشاء تاکید کرد، برای مذاکره با آن دسته از اعضای طالبان که عضو شبکه‌ی القاعده نیستند، آمادگی دارد.

کرزای همچنین با اظهار این مطلب که آلمان بزرگترین دوست افغانستان است، گفت: از حضور نیروهای آلمانی در افغانستان متشکرم؛ اما خواهان اعزام نیروهای بیشتر از سوی این کشور به افغانستان نیستم.

کرزای افزود: با این حال اگر دولت آلمان از طرف خودش، تصمیم‌گیری کرده و مایل است که کارهایی را برای افغانستان و بهبود شرایط در این کشور انجام دهد ما از این کشور قدردانی می‌کنیم.

کد خبر 75018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز