گروه بورس: رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از وجود برخی مقاومت‌های دولتی در واگذاری سهام 2 خودروساز بزرگ کشور خبر داد.

به گزارش همشهری، همزمان با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و آغاز دور تازه برنامه خصوصی‌سازی‌ در کشور، موانع جدید بر سر راه برنامه خصوصی‌سازی‌ نیز ایجاد شد؛

به‌طوری که در طول سال‌های گذشته، همواره برخی از کارشناسان و همچنین مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌، به‌صورت جسته و گریخته، از وجود برخی مقاومت‌های دولتی در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی خبر می‌دادند.

عمده‌ترین انتقاد‌ها ابتدا متوجه وزارت نفت بود اما پس از مدتی به‌دلیل پاسخگو نبودن مدیران وزارت نفت، این انتقاد‌ها به سکوت خبری تبدیل شد.

وزارت نفت با دارا بودن 120 شرکت قابل واگذاری که حجم آنها 60 میلیارد دلار برآورد شده است، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولت از بعد واگذاری‌هاست، اما این وزارتخانه کم‌کارترین وزارتخانه دولت در برنامه خصوصی‌سازی‌ بوده و تاکنون فقط سهام 2‌شرکت را در بورس واگذار کرده است.

پس از انتقاد‌های اولیه به وزارت نفت، انتقاد‌های بعدی متوجه وزارت صنایع و به‌ویژه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی شد؛ هرچند این وزارتخانه از بعد واگذاری‌ها در صدر وزارتخانه‌های دیگر قرار دارد اما سابقه واگذاری سهام دولتی نشان می‌دهد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی پس از واگذاری‌ها همچنان به‌دنبال اعمال مدیریت خود در بنگاه‌های واگذار شده است.

به غیر از این موارد، انتقاد دیگری نیز در مورد واگذاری سهام 2 خودرو ساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا وجود دارد؛ هرچند از مدت‌ها پیش برنامه واگذاری مابقی سهام این دو شرکت در بورس در دستور واگذاری قرار دارد اما هیچ کس نمی‌داند چرا مابقی سهام این دو شرکت در طول چند سال گذشته به بخش خصوصی واگذار نشده است.

در همین رابطه غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ زمانی که در حال ارائه آخرین گزارش‌های خصوصی‌سازی‌ پس از انقلاب اسلامی بود لب به اعتراض گشود و از وجود برخی مقاومت‌ها برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی ابراز گلایه کرد.

او ابتدا وجود برخی مقاومت‌ها را ازجمله موانع واگذاری و کند شدن فرایند واگذاری دانست اما پس از آنکه از او پرسیده شد چرا واگذاری سهام 2 شرکت ایران خودرو و سایپا مدت‌هاست به تعویق افتاده، گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر سهام شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند، می‌بازند.

او توضیح داد: شرکت‌های خودرو‌سازی‌ سایپا و ایران خودرو مدت‌هاست سهامشان در بورس عرضه شده و این شرکت‌ها، خصوصی تلقی می‌شوند اما مابقی سهام این دو شرکت که در دست دولت است باید به بخش خصوصی واگذار شود.

زنگنه تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از 60درصد سهام این شرکت در دست بخش خصوصی است و  نزدیک به 34درصد سهام این شرکت‌ها در دستان دولت است اما براساس برنامه باید تا پایان برنامه چهارم مابقی سهام این دو شرکت نیز به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته او، درنهایت باید 20درصد از سهام این دو شرکت در دستان دولت باقی بماند.
رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به تمام اهداف سال‌جاری در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی دست پیدا نکردید، اظهار داشت: موضوع رکود بورس و بحران‌های جهانی از یک طرف، بسته بودن نماد‌ها در بورس و زیان‌ده بودن برخی شرکت‌ها از طرف دیگر و همچنین وجود برخی مقاومت‌ها ازجمله مواردی بودند که باعث شدند ما به تمام اهداف و برنامه‌هایمان در سال‌جاری دست پیدا نکنیم.

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین از برگزاری جلسه معارفه بانک ملت در روز چهارشنبه خبر داد و اعلام کرد: سهام بانک ملت هفته آینده در بورس برگزار می‌شود به همین منظور نشست معارفه این بانک، چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهدشد. به گفته زنگنه، عرضه سهام بانک ملت می‌تواند به بورس شوک دهد و بورس را به حرکت وادارد.

آماده واگذاری

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به شرکت‌های آماده‌ واگذاری اشاره کرد و بیان داشت:‌ در حال حاضر 7 شرکت شامل بانک ملت، حفاری شمال، بانک صادرات، بانک تجارت، بلوک 25درصدی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه و پتروشیمی تبریز، آماده واگذاری است که هر زمان بورس اجازه دهد واگذار می‌شوند.

او با بیان اینکه نیروگاه خلیج‌فارس و سهند طی 2 هفته‌ آینده برای مزایده آگهی می‌شوند شرکت‌های آماده‌ واگذاری از طریق مزایده را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: نیروگاه شیروان، نیروگاه کرمان، پتروپارس، صنایع هلی‌کوپتری ایران، ساختمان‌های آموزشی، سیمان شمال، مقره‌سازی‌ و صنایع آموزشی تا پایان سال از طریق مزایده واگذار می‌شوند.

واگذاری سهام مخابرات، سال آینده

رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی  از موکول شدن واگذاری بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات به سال آینده خبر داد و یادآور شد: واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران یک کار زمان‌بر است و اگر در طول روز‌های باقیمانده از سال‌جاری نیز بخواهیم همه کار‌های آماده‌سازی سهام را انجام دهیم، فرصت نخواهد شد.

به گفته او، واگذاری بلوک مدیریتی سهام مخابرات نیاز به بازاریابی بین‌المللی دارد؛ بنابر این، عرضه بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات ایران به سال آینده موکول خواهد شد.

کد خبر 75052

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز