یک روزنامه‌نگار و مستندساز استرالیایی که در لندن زندگی می‌کند، نسبت به رفتار آمریکا در سوریه واکنش نشان داد.

نیروهای آمریکایی

به گزارش همشهری آنلاین، «جان پیلگر» روزنامه‌نگار و مستندساز استرالیایی که برای شبکه ITV در لندن کار می‌کند، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دزدی امضای ایالات متحده است. سرقت نفت از سوریه،  سرقت طلا از ونزوئلا، سرقت دارایی بانک ها از افغانستان و سرقت قلمرو از مکزیک، کوبا، یوگسلاوی، دیه‌گو گارسیا و غیره. دزدی یک ابرقدرت از میلیون‌ها نفر.»

او در واکنش به مقاله منتشر شده در وب‌سایت کرادل، این توییت را منتشر کرده است.

این سایت می‌نویسد: در ۲۵ مارس، ارتش آمریکا دست‌کم ۸۰ تانکر سوخت حامل صدها تن نفت دزدیده شده سوریه را از منطقه غنی از منابع این کشور به پایگاه‌های خود در عراق قاچاق کرد.

به گفته منابع محلی کامیون‌های نفتکش به عنوان بخشی از کاروان ۱۴۸ خودرویی که بامداد روز شنبه از گذرگاه غیرقانونی مرزی الولید عبور کردند، از سوریه خارج شدند.

این منابع می‌گویند دیگر وسایل نقلیه موجود در کاروان ایالات متحده شامل کامیون‌های یخچال‌دار و خودروهای زرهی بود.

آخرین عملیات سرقت نفت واشنگتن تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که پایگاه‌های اشغالی آنها در میادین نفتی کونوکو و العمر در شمال شرق سوریه در تلافی حمله هوایی آمریکا در اوایل روز جمعه در استان دیرالزور که منجر به کشته شدن چندین سوری شد، توسط حملات موشکی و پهپادی مورد اصابت قرار گرفت.

به گفته منابع حاضر در منطقه که با المیادین گفت‌وگو کردند، پایگاهی در میدان نفتی اشغال شده توسط شرکت کونوکو با بیش از ۱۵ موشک مورد اصابت قرار گرفته است. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره اظهار داشت که یکی از پایگاه‌ها مورد اصابت ۸ فروند موشک قرار گرفته است.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از پنتاگون گزارش دادند که این حملات چندین تلفات برجای گذاشته است، اما با این حال، جزئیات بیشتری ارائه نشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره حملات هوایی روز جمعه که از پایگاه هوایی العدید قطر انجام شد، گفت که کشورش آماده است «برای محافظت از مردم (آمریکا) قاطعانه عمل کند» و افزود که آمریکا «به دنبال درگیری با ایران نیست».

عملیات سرقت نفت روز شنبه سومین باری بود که نیروهای آمریکایی منابع سوریه را از زمان زلزله ویرانگر در ۶ فوریه در این کشور غارت کردند.

واشنگتن تقریباً ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد که عمدتاً بین پایگاه التنف و منطقه شمال شرقی این کشور تقسیم شده است. اشغال آنها بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده، زیرا بدون مجوز دولت (سوریه) انجام شده است.

اگرچه نیروهای آمریکایی - همراه با جنگجویان نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) - در ابتدا مناطق وسیعی از سوریه را به بهانه مبارزه با داعش اشغال کردند، اما با شکست گسترده داعش، منطق رسمی برای اشغال تغییر کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اظهارات بدنام سال ۲۰۱۹ خود گفت: «ما نفت [سوریه] را حفظ می‌کنیم. ما نفت داریم، نفت مطمئن است. ما سربازان را فقط برای نفت پشت سر گذاشتیم.»

بر اساس تحقیقات کرادل، هر هفته ده‌ها تانکر در قالب کاروان‌هایی با هواپیماهای جنگی یا هلیکوپترهای آمریکایی از گذرگاه‌های غیرقانونی بین عراق و سوریه عبور می‌کنند.

چوپانان منطقه این ادعاها را تأیید کرده و می‌گویند که نفت سوریه به سایت نظامی الحریر در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، منطقه‌ای که به عنوان «مرکز» آژانس‌های جاسوسی غرب و اسرائیل شناخته شده، منتقل می‌شود.

وزارت امور خارجه سوریه در اوت سال گذشته مدعی شد که خسارات وارده به بخش نفت و گاز این کشور در نتیجه اقدامات آمریکا از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 750620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha