مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

باندهای تبهکار زندانی مدت‌هاست که فکر نیروهای پلیس در کشورهای مختلف دنیا را به خودشان مشغول کرده‌اند؛ خلافکارانی در داخل زندان که با وجود نیروهای امنیتی باز هم به خلاف‌هایشان ادامه داده و حتی قادرند از داخل زندان  هم اعضای گروهشان در بیرون از زندان را رهبری کنند.

تبهکاران

به گزارش همشهری آنلاین، با اینکه نام تعداد زیادی از این باندهای خلافکار، که امروزه در سراسر دنیا دست به جنایت می‌زنند، در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس ثبت شده است؛ اما آنها هنچنان به عضوگیری ادامه می‌دهند و کم‌کم توانسته‌اند آن را تا بیرون از دیوارهای زندان هم گسترش بدهند. باندهایی که هرکدام قانون، لباس و حتی نشانه و آرم مخصوص به خودشان را دارند و به خاطر همین ویژگی‌های عجیب معروف شده‌اند.

باند کریپس (Crips Gang)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند تبهکاری کریپس به وسیله چند خلافکار به نام‌های ریموند لی واشنگتن، گریگ دیویس، لی جیمز، کمپتون و توکی ویلیامز در سال ۱۹۶۹ و در شهر کوچکی به نام واتز در نزدیکی لس‌آنجلس پایه‌گذاری شد. این افراد که در گذشته هرکدام به تنهایی سردسته باندهای  تبهکاری بودند توانستند با جمع‌آوری افراد خود، اعضای باند کریپس را به ۴۰ هزار نفر در اقصی‌نقاط آمریکا برسانند. نکته جالب اینجا بود که تعداد زیادی از اعضای این باند با اینکه پشت میله‌های زندان بودند اما باز هم به فعالیت‌های تبهکارانه‌شان ادامه می‌دادند. نام این گروه از کلمه کریپل به معنی «لنگ» گرفته شده بود. این نام به خاطر این روی باند گذاشته شده بود که یکی از نشانه‌های اعضای گروه راه رفتن آنها همراه با لنگیدن بود.

باند کریپس تهدید بسیار بزرگی برای مردم شهر به حساب می‌آمدند زیرا هر کدام از اعضای آن، قبل از دستگیری خلاف‌های بزرگی از جمله اخاذی و قتل را در پرونده خود داشتند. سمبل آنها رنگ آبی و ساختن حرف انگلیسی «سی» با انگشتانشان بود؛ که همین مساله باعث متمایز شدن آنها از بقیه گروه‌های خلافکاری شده بود. با اینکه تعداد زیادی از آنها از جمله بسیاری از سر دسته‌های باند هنوز هم در زندان به سر می‌برند، اما باند کریپس یکی از بزرگ‌ترین باندهای تبهکار در سراسر آمریکا به حساب می‌آید که اعضای آن خلاف‌های سنگینی از جمله قاچاق موادمخدر، آدم‌ربایی، اخاذی، دزدی و قتل را انجام داده و به راحتی از دست قانون می‌گریزند.

با این حال یکی از دلایلی که در برهه‌ای از زمان باعث لو رفتن تعدادی از اعضای گروه کریپس شد، نبودن اتحاد در بین آنها بود؛ به همین خاطر رهبران باند با گذاشتن قوانین جدید و بسیار سخت، حتی برای اعضایی که در زندان به سر می‌برند، تا حدودی دوباره این وحدت را در بین اعضا برقرار کردند تا جایی که اگر کسی از یکی از این قوانین پیروی نکند، بدون شک کشته خواهد شد. داشتن همبستگی با یکدیگر، مطلع کردن رئیس گروه از عملیاتی که انجام می‌دهند، داشتن تاتو با آرم گروه و پوشیدن لباس‌های آبی‌رنگ که اکثرا شامل یک تی‌شرت آبی، شلوار لی وایز آبی و دستمال گردنی است که بیشتر روی دهان خود می‌بندند تا شناسایی نشوند، از ویژگی‌های خاص اعضای باند کریپس است. همچنین اگر یکی از افراد گرچه دارای مقام بالایی باشد و باعث لو رفتن یکی از پروژه‌ها و مرگ افراد دیگر شود، به سرعت کشته می‌شود و جسد او به عنوان خائن چند روز در مقابل دیگر اعضا قرار گرفته و پس از آن برای خانواده‌اش فرستاده می‌شود.

باند خون (Bloods)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند خون که بیشتر به نام گروه خونخوار در آمریکا شهرت دارند، در خشونت و بی‌رحمی ‌حتی با دیگر باندهای تبهکار هم قابل مقایسه نیستند. با اینکه اعضای این باند در ابتدا خیلی هم سازمان‌یافته نبودند اما حالا تعداد اعضای این باند در سراسر آمریکا به ۳۰ هزار نفر می‌رسد. این باند برای اولین‌بار در یکی از زندان‌های نیویورک در جزیره ریکرز و در سال ۱۹۹۳ شکل گرفت و پس از آن در سراسر آمریکا گسترده شد.

مانند دیگر باندها، اعضای باند خلافکار خون هم دارای رنگ، سمبل، لباس، تاتو، نقاشی، زبان و علامت دست خاصی هستند. رنگ این باند با توجه به نامی‌که انتخاب کرده‌اند، قرمز، عدد آنها ۵ و سمبل آنها یک تاج ۵ گوشه در طرح‌های تاتو، زیورآلات و لباس‌هایشان است. هیچ‌کس بدون داشتن چنین طرح‌ها و سمبل‌هایی اجازه ورود به قلمرو این باند خون‌آشام را ندارد. اعضای این باند در تمام آمریکا به خاطر رفتار بسیار وحشیانه و قتل‌های فجیع با تیغ و چاقو در زمان سرقت شهرت دارند، به‌طوری که خیلی‌ها از شنیدن نام آنها هم هراس دارند. با اینکه تعداد بسیار زیادی از افراد این باند هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند اما آنجا هم دست از اعمال خشونت‌آمیز خود برنداشته و همچنان به کارهای خود و همکاری با باند ادامه می‌دهند.

اعضای این باند در داخل زندان کارهایی نظیر جمع‌آوری عضو بیشتر، اخاذی، قاچاق موادمخدر و حتی قتل انجام داده و هر لحظه که به یکی از اعضا مشکوک شوند بی‌درنگ او را خواهند کشت. نکته جالب اینجاست که اعضای باند خون، دشمنی شدیدی با اعضای باند کریپس دارند و به همین خاطر هرازگاهی نزاعی خونین با چندین کشته در خیابان‌های آمریکا به جا می‌گذارند. پخش موادمخدر یکی از اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین کارهای این باند است و تا به حال بسیاری از اعضای آن به خاطر این کار به زندان افتاده یا کشته شده‌اند. به همین خاطر روسای باند از اعضای جوان و بی‌تجربه برای این کار استفاده می‌کنند که در صورت گیر افتادن، اعضای مهم خود را از دست نداده باشند. اعضای باند خون هم اکنون در بالاترین نقطه از لیست تحت تعقیبان اف‌بی‌آی قرار دارند و یکی از خطرناک‌ترین باندهای سراسر آمریکا مخصوصا باندهای زندانی هستند.

باند سورنوس (surenos)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند خلافکاران سورنوس از مشهورترین و بزرگ‌ترین باندهای خلافکاری در سراسر دنیاست. این باند برای اولین بار در زندانی در کالیفرنیای جنوبی تشکیل شد. نام این باند برگرفته از کلمه سوترنر بود که در زبان اسپانیایی به معنی اولین بوده و در دهه ۱۹۶۰ بسیاری از خلافکاران این نام را برای گروه خود انتخاب می‌کردند.

باند سورنوس درست پس از جنگ بزرگی که بین مافیایی‌های مکزیکی و خانواده خلافکار نئوسترا در داخل زندان شکل گرفت، شروع به کار کرد. باند خلافکار نئوسترا قبل از سورنوس در زندان فعالیت می‌کرد. آنها کارهای خلاف خود را از زندان‌های مکزیک آغاز کرده و کم‌کم توانستند اعضای بسیاری هم بیرون از زندان به عضویت گروه درآورند.  سمبل این گروه حرف انگلیسی «ان» و عدد ۱۴ بود و در طرح تاتوهایشان از عکس کلاه کابوی همراه با یک چاقوی بلند استفاده می‌کردند.

اما نکته جالب اینجا بود که باند سورنوس، موفق شد باند نئوسترا و یکی دیگر از رقبایش را از میدان به در کرده و خود سردسته خلافکاران زندان باشد.  درحال حاضر اعضای این باند در بسیاری از زندان‌های آمریکا، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، کلرادو و سولیداد پخش شده‌اند ولی از همین راه دور هم همچنان با یکدیگر در تماس هستند. رنگ مخصوص این گروه  تبهکار، آبی و قرمز است و آنها معمولا در دسته‌های ۱۳ نفری بوده و نام‌های مستعارشان هم دارای ۱۳ حرف است. همچنین حرف «ام» و ۳ نقطه در تمام تاتوهای آنها باید قرار داده شود.  

طبق آمار، عده زیادی از اعضای این گروه که همکاری خود را با آنها در خارج از زندان ادامه می‌دهند در ۲۰ کشور قاره  آمریکا پراکنده هستند.

باند مافیای مکزیکی(Mexican Mafia)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند مافیای مکزیکی یک باند شرور مکزیکی – آمریکایی و یکی از بزرگ‌ترین و خشن‌ترین باندهای آمریکایی شناخته شده تا به امروز است. همچنین این باند یکی از قدیمی‌ترین باندهایی است که نه تنها توانسته است بر زندان‌های آمریکا تسلط پیدا کند، بلکه به نوعی بر این زندان‌ها حکمرانی هم می‌کند. به طورکلی پیدایش این باند از زندان‌های تریسی و کالیفرنیا بود و پس از آن در سراسر آمریکا و زندان‌های دیگر نیز گسترده شد. در ابتدا خشن‌ترین و بی‌رحم‌ترین زندانیان برای ایجاد فضایی رعب‌آور در بین سایر زندانی‌ها به عضویت این باند در می‌آمدند. هدف آنها از این کار ترساندن محافظان و استفاده بهینه از امکانات زندان بود. امکاناتی که معمولا در اختیار زندانیان قرار داده نمی‌شد.

بعدها اخاذی، قاچاق موادمخدر و قتل در داخل و خارج از زندان به ایجاد ترس اضافه شد و به خاطر وحشت محافظان از کشته شدن به خاطر دخالت در امور آنها، اعضای این باند روز به روز بیشتر شده و قدرت آنها افزایش یافت. اعضای این باند برای انواع و اقسام خشونت، آموزش می‌دیدند تا یاد بگیرند به هیچ‌کس رحم نکنند. این باند توانست سلطه خود در زندان را با استفاده از خشونت، قتل و حتی تهدید به قتل حفظ کرده و مستحکم‌تر کند.

تعداد اعضای شناسایی شده باند مافیای مکزیک در زندان‌های کالیفرنیا به ۳۰ هزار نفر می‌رسد. دست‌های سیاه یکی از شناخته‌شده‌ترین سمبل‌های این باند بوده اما چند سالی است که طرح عقاب با یک مار هم یکی از سمبل‌های آنها به حساب آمده و بیشتر اعضا از این طرح در تاتوها و حتی لباس‌های خود استفاده می‌کنند. این باند در سال‌های   دهه ۵۰ تشکیل شد. موسسان باند عده‌ای از افراد شرور خیابانی در لس‌آنجلس بودند که پس از دستگیری در زندان کارهای خلاف خود را ادامه داده و در نتیجه یک باند راه‌اندازی کرده و خلاف‌های خود را از داخل همان زندان پیگیری کردند.  

باند برادران آریان(Aryan Brotherhood)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند برادران آریان یکی از مشهورترین باندهای تبهکار هستند که در سال‌های دهه ۶۰ در زندان سن کوئنتین آمریکا شکل گرفت. هدف اصلی آنها در ابتدا، حمایت از زندانیان سفیدپوست در مقابل زندانیان سیاهپوست و اسپانیایی‌ها بود. زیرا در آن زمان سفیدپوستان بسیار مورد حمله و اخاذی این دو گروه قرار می‌گرفتند. در آن زمان آنها تنها یک باند نژادپرست به نظر می‌رسیدند که به غیر از به وجود آوردن نزاع با سیاهان و اسپانیایی‌ها کار دیگری نداشتند.

اما با گسترده شدن اعضای باند، اهداف آنها نیز تغییر کرده و کم‌کم به یکی از باندهای تبهکار خطرناک تبدیل شدند. در این زمان بزرگ‌ترین هدف آنها پولی بود که از طریق قتل‌های سفارشی، قاچاق موادمخدر، اخاذی، قمار و دزدی به دست می‌آمد. در آن سال‌ها باند دیگری به نام باند «دندان الماسی» در زندان سن کوئنتین وجود داشت که اعضای آن را بیشتر زندانیان اسپانیایی تشکیل داده و اقدام به آزار و اذیت سفیدپوستان می‌کردند. در این زمان، تعدادی از این سفیدپوستان که از این وضعیت خسته شده بودند، باند برادران آریان را راه‌اندازی کرده و به جنگ با باند دندان الماسی پرداختند. نام دندان الماسی برای باندی انتخاب شده بود که تعداد زیادی از اعضای این باند نگینی شیشه‌ای روی یکی از دندان‌های خود نصب کرده بودند.

با زیاد شدن اعضای این باند و امتناع آنها از نصب نگین بر روی دندان‌هایشان، نام باند هم به «پرنده آبی» تغییر پیدا کرد. در مقابل آنها گروه دیگری وجود داشت که تمام اعضای آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دادند. نام این باند «خانواده پارتیزان‌های سیاه» بود که آنها هم به جنگ با باند پرنده آبی برخاستند. پس از آن کم‌کم باند پرنده آبی از هم پاشیده شده و از بین رفت. اما بعضی از اعضای گروه باز هم به آزار و اذیت سفیدپوستان مشغول بودند تا اینکه باند برادران آریان به وجود آمد. در این زمان جنگی واقعی در زندان‌های کالیفرنیا به راه افتاد که نتیجه آن کشته شدن تعداد زیادی از زندانیان و حتی محافظان بود. جنگی که در نهایت به نفع برادران آریان تمام شده و باعث شد آنها بتوانند با به وجود آوردن فضایی رعب‌آور در سراسر زندان، کنترل همه چیز را به دست بگیرند. کم‌کم اعمال خلاف قانون آنها افزایش یافته و اعضای این باند برای به دست آوردن پول از انجام هیچ جنایتی دریغ نمی‌کردند.

قدرت این گروه با به دست آوردن سلاح چند برابر شد و این باند توانست اعضایی هم در بیرون از زندان جمع کند که اخبار، سلاح و موادمخدر برایشان تامین کرده و به زندان بفرستند. اعضای این گروه با اشاره دست‌ها با یکدیگر صحبت کرده و حتی زبانی نوشتاری برای خود اختراع کرده بودند که شامل ۴۰۰ حرف دوتایی می‌شد. تا سال ۲۰۰۲، چهار نفر از روسای باند اعدام شدند اما گروه به سرعت رئیسی جدید انتخاب کرد و هنوز هم این باند یکی از بزرگ‌ترین باندهای خلافکار در زندان به حساب می‌آید.  

باند اعداد(Numbers Gang)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند خلافکار اعداد، یکی از مشهورترین باندهای تبهکار زندان در آفریقای جنوبی است. این باند برای اولین بار در زندان‌های وسترن کیپ و پلسمور تشکیل شد اما اعضای این باند از داخل همین دو زندان هم توانستند تمام زندان‌های آفریقای جنوبی را تحت کنترل گرفته و آنها را نیز هدایت کنند. داستان پیدایش این باند خلافکار درست مشخص نیست اما اینطور که نقل شده است، مردی به نام پو نانگولوزا که حامی‌سرسخت سیاهپوستان به حساب می‌آمد، متوجه شد که فردی سفیدپوست مقدار زیادی از زمین‌های اجدادی آنها را غصب کرده و در آنها مین کار گذاشته تا سیاهپوستان نتوانند به زمین‌های خود بازگردند.

در آن زمان او قسم خورده بود که تا آخرین نفس با سفید پوستان بجنگد. پس از آن، شورش‌های پو و گروهی که درست کرده بود آغاز شد و مدتی بعد دستگیر و به زندان‌انداخته شد. در آنجا بود که پو دار و دسته خلافکار خود را تشکیل داد. کم‌کم آنها راه و روش دزدی، اخاذی و قاچاق را آموختند و این باند آن‌قدر گسترش پیدا کرد که هم اکنون حداقل ده‌ها نفر از اعضای آن در بسیاری از زندان‌های آفریقای جنوبی به چشم می‌خورند و همین امر باعث شده است تا این زندان‌ها به خطرناک‌ترین زندان‌های دنیا مبدل شوند. ویژگی منحصر به فرد این باند تبهکار، استفاده آنها از اعداد برای تمام امور است. برای مثال هر باند در زندان‌های مختلف شماره‌ای مربوط به خود دارد.

این عدد رمزی است که تنها اعضای باند از آن خبر دارند و برای شناسایی آنها استفاده می‌شود. مثلا اگر یکی از این افراد به طور اتفاقی از زندانی به زندان دیگر منتقل شود و خود را از اعضا معرفی کند، اعضای قدیمی‌ باند از او عددش را می‌پرسند، اگر عدد فرد ۲۸ باشد، احترام زیادی برایش قائل می‌شوند زیرا عدد ۲۸ به معنی پسر نانگولوزا است و اگر شخصی این شماره را داشته باشد، از اعضای معتبر و قدیمی‌گروه به حساب می‌آید که تا به حال افتخارات بسیاری، البته از نوع خلاف برای باند به دست آورده است. اعداد دیگر، متعلق به سردسته‌های دیگر می‌شوند و هر کدام معنی خاص خود را دارند. این باند دارای یک کد خاص برای هر نفر بوده و تمام افراد به شدت تحت نظر هستند.

به این ترتیب، خلاف‌های هر کدام از آنها به دقت بررسی شده و هیچ کدام از آنها نمی‌توانند اشتباه خود را گردن دیگری بیندازند. در قانون باند اعداد، فرد خلافکار به بدترین شکل ممکن به سزای عملش می‌رسد، مخصوصا اگر جاسوسی کرده باشد. هریک از مجازات‌های این گروه نیز دارای رقمی‌خاص است، برای مثال عدد یک یعنی اعدام و عدد دو یعنی مجازات با تزریق ویروس ایدز و البته کنار گذاشتن فرد متخلف.

باند نتا(Netas)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند نتا یکی از مشهورترین باندهای تبهکار در پورتوریکو است که برای اولین بار در یکی از زندان‌های این کشور فعالیت خود را آغاز کرده و کم‌کم اعضای آن در سراسر آمریکا پراکنده شدند. این باند هم اکنون دارای بیش از ۱۰۰ زیرگروه باند خلافکار خیابانی است، اما مقر اصلی فرمانروایی آنها هنوز هم داخل زندان‌های پورتوریکو است. این باند ۴۰ هزار عضو در پورتوریکو، ۲۰ هزار نفر در آمریکا و ۳۰ هزار مقر در دیگر نقاط دنیا دارد. گروه نتا توسط فردی به نام کارلوس تورس با نام مستعار «شادو» به معنی سایه و در سال‌های ۱۹۷۰ تشکیل شد.

او معتقد بود که حقوق زندانیان زندان اوزو بلانکو توسط مقامات زندان پایمال می‌شود. سایه تازه گروه خود را تشکیل داده بود که با مخالفت‌های باند تبهکار دیگری در همان زندان روبه‌رو شد. باند ۲۷ یا «حشرات»، باند نتا را کرم خوانده و همین باعث ایجاد جنگ بین این دو باند شده و در جریان یکی از این نزاع‌ها، سایه کشته شد. پس از آن باند نتا نیز رئیس باند حشرات، منوتا را کشته و چند قسمت از بدن او را برای اعضای خانواده و گروه او ارسال کردند تا حساب کار دست دیگر اعضای گروه بیاید. بقیه بدن او هرگز پیدا نشد اما این کار باعث شد تا باند حشرات برای همیشه نزاع با نتا را کنار بگذارد و حتی گاهی از آنها پیروی کنند. هنوز هم اعضای این باند در پورتوریکو به کار خود مشغول بوده و اعضای دیگر را هم از داخل همان زندان سرپرستی می‌کنند.

باند باریو آزتکا  ( BARRIO AZTECA)

چگونه باندهای جرم و جنایت از داخل زندان هدایت می‌شوند؟

باند خلافکار باریو آزتکا هم یکی از خطرناک‌ترین باندها در دنیا به حساب می‌آیند که آنها هم مانند باند «خون» در همان ابتدای لیست اف‌بی‌آی قرار دارند و پلیس در همه جا به دنبالشان است. هدف اصلی اعضای این باند تسلط یافتن بر سیستم‌های زندان و مطرح شدن به عنوان بزرگ‌ترین باند قاچاق موادمخدر در زندان‌های تمام دنیاست. از وحشیانه‌ترین اعمال این باند می‌توان به قتل‌های بیشمار در زندان‌های تگزاس و مکزیک اشاره کرد.

این باند در واقع یک گروه شبه نظامی‌با فرماندهان، معاونان، سربازان و همچنین گروهبانان هستند. این گروه تبهکار، تنفر شدیدی از تگزاسی‌ها و مکزیکی‌ها داشته و شرط اول برای گزینش اعضای جدید هم همین تنفر است. این باند نه تنها یکی از خطرناک‌ترین باندهای خلافکار آمریکا به شمار می‌آیند بلکه به عنوان یکی از گسترده‌ترین باندهای خلافکار در زندان‌های فدرال و به خصوص مکزیک شناخته می‌شوند که بدون به جا گذاشتن کوچک‌ترین سرنخی در زندان به قاچاق موادمخدر پرداخته و از همانجا ماموریت‌های خود را سازماندهی می‌کنند. عدد این گروه ۹۱۵ بوده و اعضای گروه باید علامتی با نام آزتکا را روی بدن خود تاتو کنند. این اعضا بیشتر در شهرهایی نظیر ال پاسو، میدلند، اودسا، لاس کروز و نیو مکزیکو پراکنده هستند.

همچنین باند باریو آزتکا به عنوان تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی به خصوص در زمینه قاچاق موادمخدر اعلام شده و پلیس در سراسر آمریکا کسانی را که به هر نوعی با این گروه در تماس هستند دستگیر و به زندان می‌اندازد. البته با این کار، به گسترده‌تر شدن باندهای زندانی کمک می‌کند زیرا آنها به هر حال دست از ماموریت‌هایشان بر نمی‌دارند و حتی در زندان هم به خلاف‌هایشان ادامه می‌دهند.

منبع: سرنخ  هفته‌نامه‌حوادث‌وشگفتی‌ها - اسفند ۱۳۹۰

کد خبر 751844
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha