مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
۱ نفر

در این مطلب به سوالات کلی در خصوص جیبرلیک اسید و کاربردهای آن می پردازیم.

image-20230411094909-1.jpeg

جیبرلین‌ها (GA) یک خانواده از هورمون‌های گیاهی هستند که فرآیندهای کلیدی را در گیاهان تنظیم می کنند. 

جیبرلین ها در کجا کاربرد دارند؟

بسیاری از آنها از اهمیت کشاورزی قابل توجهی برخوردارند، مانند جوانه زنی بذر، رشد ریشه و ساقه، گلدهی و الگودهی میوه ها. جیبرلین ها توسط کشاورزان و باغبانان برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی بذرها و تحریک رشد سلولی و ساقه استفاده می شوند. این ترکیبات به صورت خارجی برای افزایش تولید محصولات کارایی دارند.

جبرلیک اسید چیست؟

جیبرلیک اسید هورمونی کاربردی است که از گیاهان و قارچ ها استخراج می شود و به طور گسترده ای به عنوان تنظیم کننده رشد گیاهان کاربرد دارد. اسید جیبرلیک یک هورمون دی ترپنوئیدی تتراسایکلیک است که رشد گیاهان را تنظیم می کند.

(جبرلیک اسید) GA۳ در کجا تولید می شود؟

گیاهان و برخی میکروارگانیسم ها مانند قارچ ها و باکتری ها این ترکیب را به صورت طبیعی تولید می کنند.

اسید جبرلیک برای چه مواردی استفاده می شود؟

این ترکیب برای شکستن خواب بذر که منجر به جوانه زنی آن می شود، مورد نیاز خواهد بود. جوانه زنی بذر، فرآیندی پیچیده است که توسط عوامل فیزیکی و تنظیم کننده داخلی گیاه کنترل می شود. این ترکیب نقش بسیار مهمی در کنترل و ترویج جوانه زنی در غلات و سایر گونه های زراعی ایفا می کند.

جیبرلیک اسید چگونه بر رشد گیاهان تأثیر می گذارد؟

باید بدانیم که، جیبرلین ها (GAs) هورمون های درون زای گیاهان هستند و بسیار ضروری قلمداد می‌شوند و در گیاهان و قارچ ها یافت می شوند و با تنظیم چندین مکانیسم مختلف فیزیولوژیکی رشد گیاه را کنترل می کنند. این ترکیبات می توانند رشد ساقه و ریشه، گسترش برگ، گلدهی، پیری میوه، جوانه زنی بذر یا خواب گیاه را تحریک کنند.

آیا جبرلیک اسید کود است؟

این ترکیب باعث افزایش رشد گیاه و عملکرد محصول می شود. این ترکیب سلامت گیاه و بهره وری پایدار را بهبود می بخشد و فتوسنتز و متابولیسم گیاه را افزایش می دهد. این ترکیب کمک می‌کند تا برگ‌ها بزرگتر و سیستم ریشه تولید شود و در واقع یک هورمون گیاهی است نه صرفا یک کود گیاهی.

تاثیرات کلی و موثر اسید جیبرلیک چیست؟

این هورمون اثرات زیادی در تنظیم فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف گیاهان از جمله جوانه زنی بذر، رشد ساقه، گلدهی، رشد گل و تشکیل میوه دارد.

جیبرلیک اسید چیست؟

چگونه از جیبرلیک اسید با خلوص ۹۰% استفاده کنیم؟

دستورالعمل استفاده

این هورمون در حالت خالص باید با مقادیر کمی اتیلیک مخلوط شود، زیرا به تنهایی در آب قابل حل نیست. قبل از رقیق شدن کامل با آب، فقط از مقدار کمی اتیلیک برای خیس کردن پودر استفاده شود. مخلوط تشکیل شده در مدت یک هفته استفاده شود و در عین حال در یخچال نگهداری نشود.

آیا جبرلیک اسید می تواند باعث گلدهی گل داوودی شود؟

سیگنالینگ اسید جیبرلیک برای القای گلدهی گل داوودی، مورد نیاز است.

آیا جبرلیک اسید طول گیاهان را بلندتر می کند؟

گاهی این سوال مطرح می شود که آیا جیبرلیک اسید که یک هورمون گیاهی است و رشد ساقه گیاه را تنظیم می کند و سبب بلند شدن طول آن می‌شود بر رشد ریشه هم اثرگذار است؟ پاسخ به این سوال خیر است.

حلال های اسید جیبرلیک چه ترکیباتی هستند؟

جیبرلیک اسید در حلال های آلی مانند اتیلیک، دی متیل سولفوکساید و دی متیل فرمامید (DMF) محلول است. حلالیت جبرلیک اسید در اتیلیک و DMF تقریباً ۵ میلی گرم در میلی لیتر و در DMSO تقریباً ۱۵ میلی گرم در میلی لیتر است. این هورمون گیاهی به مقداری نیز در بافرهای آبی محلول است.

آیا جیبرلین ها باعث رشد برگ ها می شوند؟

اگرچه به خوبی شناخته شده است که هورمون گیاهی جیبرلین طول برگ را به نسبت افزایش می دهد، اما اثرات این ترکیب بر گسترش سلولی در برگ در حال رشد تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

چه گیاهانی سرشار از جبرلیک اسید هستند؟

جیبرلیک اسید با غلظت بالایی در دانه‌های در حال رشد هلو یافت می شود. سایر منابع گیاهی شامل پیاز ، اسفناج و سرخس هستند که سرشار از جبرلیک اسید هستند.

آیا این هورمون گیاهی باعث ایجاد گل در گیاهان می شود؟

جیبرلین ها گلدهی را به گونه زیادی تحت تأثیر قرار می دهند و در گیاهان دوساله گلدهی را تقویت می کنند، در حالی که در گیاهان دیگر، از جمله درختان میوه، آن را مهار می کنند.

آیا جیبرلین ها می‌توانند رشد ریشه را کنترل کنند؟

در اصل در دهه گذشته، جیبرلین ها به عنوان تنظیم کننده های کلیدی برای رشد ریشه ظاهر شده اند. این فیتوهورمون به عنوان یک ساعت مولکولی برای رشد ریشه عمل می کند.

انواع جیبرلین‌ها چه نام دارند؟

انواع جیبرلین ها عبارتند از GA۳ ،GA۴ ،GA۵ ،GA۶ ،GA۷

رایج ترین اسید جیبرلیک چیست؟

 GA۳ رایج ترین جیبرلین است که نام‌های دیگر آن جیبرلیک اسید یا جبرلیک اسید است.

 ۵ تنظیم کننده اصلی رشد گیاهان کشاورزی کدامند؟

پنج گروه ترکیبات تنظیم کننده رشد گیاهان عبارتند از:

اکسین ها، جیبرلین ها، سیتوکینین ها، اتیلن ها و اسید آبسیزیک. (ABA) در بیشتر موارد، هر گروه حاوی هورمون های طبیعی و مواد مصنوعی است.

ترکیب متضاد اسید جیبرلیک کدام است؟

جیبرلیک اسید خواب دانه ها را می شکند، برخلاف اسید آبسیزیک که باعث خواب جوانه ها و دانه ها می شود. از این رو می توان گفت جیبرلین ها و اسید آبسیزیک به دلیل اثر معکوس بر رشد گیاه، آنتاگونیست یکدیگر هستند.

خلاصه مطلب

به طور کلی هورمون گیاهی جیبرلیک اسید در دو خلوص ۸ درصد و ۹۵ درصد در بازارهای جهانی یافت می‌شوند. نوع ۸ درصد مستقیم در آب حل می‌شود اما نوع ۹۵ درصد نیاز به حلال مخصوص خود را دارد.

کد خبر 753195

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha