یک کارشناس باستان‌شناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور می‌گوید: حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی و تاریخی، در استان‌هایی که فصول بیکاری دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. البته فعالیت به صورت باند هم زیاد است.

حفاری

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: آمار حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی و تاریخی کشور هر سال افزایش می‌یابد و این کار علاوه بر به تاراج رفتنِ اشیای ارزشمند و تاریخی کشورمان، موجب تخریب لایه‌های فرهنگی محوطه‌ها نیز می‌شود. آمارهای موجود، حکایت از افزایش ۷۹ درصدی سرقت، تجارت اشیای تاریخی و استفاده از فلزیاب در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دارد. به گفته خود مسئولان مربوطه، «حفاری غیرمجاز»، بیشترین عناوین مجرمانه در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

هرچند کاوش‌های غیرمجاز در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، اما طی چند سال اخیر بر آمار آن افزوده شده و از آنجا که قانون به اندازه کافی بازدارنده نیست، باندهای کاوش با کمک ابزارهای مختلف حفاری که به سهولت در داخل کشور خریداری می‌کنند، به جان فرهنگ و تاریخ کشورمان می‌فتند.

چندی پیش فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفته بود: «اگر تعداد نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی ۱۰ برابر شود، باز هم  جرایمی مثل حفاری غیرمجاز انجام می‌شود.» موضوعی که می‌طلبد در مجلس شورای اسلامی فکری برای آن شود. البته نمایندگان مجلس به جای تصویب طرحی به منظور جلوگیری از به یغما رفتنِ اشیای تاریخی و باستانی کشور، طرحی ارائه کردند که چوب حراج به تاریخ کشور می‌زد.

سال گذشته بود که نمایندگان مجلس، طرح عجیبی ارائه کردند که «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» نام داشت و به حفاران اجازه می‌داد کشفیات باستانی را به راحتی انجام دهند و اگر خواستند، به خارجی‌ها هم بفروشند. طرحی که با موجی از مخالفت و انتقاد تند باستان‌شناسان و مردم مواجه شد و درنهایت ملغی شد. دلیل ساده و بدیهی باستان‌شناسان این بود که اولا این، یک کار تخصصی است و گروه باستان‌شناسان برای حفاری، دوره‌های طولانی‌مدت و تخصصی می‌گذرانند. دوم اینکه این قانون، چوب حراجی است به فرهنگ و تاریخ و خاک ارزشمند کشورمان که هزاران سال تاریخ زیر آن خوابیده است.

چرا حفاری‌ برای یافتن گنج در برخی استان‌ها خیلی بیشتر است؟ | پشت پرده یک جمله؛ « کجاهای ایران می‌شود گنج پیدا کرد؟ »

با آنکه هر سال تعداد زیادی از حفاران غیرمجاز دستگیر می‌شوند و نقشه‌های آنها نیمه‌کاره می‌ماند و بسیاری از صفحه‌های مجازیِ فروش ابزارهای حفاری نیز مسدود می‌شود، اما باز بر تعداد سایت‌ها و کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام که در این حوزه فعالند، افزوده می‌شود؛ سایت‌ها و کانال‌هایی که پر هستند از تبلیغات گسترده در زمینه فروش ابزارها و ادوات گنج‌یابی و خدمات پس از فروش. بعضی از سایت‌ها حتی با جزئیات اعلام و تشریح می‌کنند که «کجاهای ایران می‌شود گنج پیدا کرد؟»

حفاران، بازارهای خوبی برای فروش اشیای تاریخی دارند و کانون اصلی آن پایتخت است. سال گذشته سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی اعلم کرده بود که «تهران تبدیل به مرکز خرید و فروش و استقرار باندهای قاچاق عتیقه و اشیای تاریخی شده و عموما باندهای قاچاق، اشیای اصل و تقلبی را با هم به فروش می‌رسانند. او گفته بود: «آثاری که خرید و فروش می‌شوند، الزاما متعلق به حفاری‌های الان نیستند و ممکن است مربوط به حفاری‌های ۳۰ تا ۴۰ سال پیش هم باشد.»

افزایش آمار حفاری‌های غیرمجاز/ رویای یک‌شبه پولدار شدن

دکتر سامان سورتیجی، پژوهشگر، کارشناس باستان‌شناسی و حفاظت آثار باستانی و عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور معتقد است حفاری‌های غیرمجاز در سال‌های قبل کمتر بود اما هر سال دارد بیشتر می‌شود.

او می‌گوید: قطعا افراد عادی هم وارد این کار می‌شوند و دلیلش، هم فشارهای اقتصادی و رویای یک‌شبه پولدار شدن است، هم تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش فلزیاب و دیگر دستگاه‌های گنج‌یاب، هم ضعف قوانین بازدارنده و هم عملکرد ضعیف یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور می‌گوید: استان‌هایی که فصول بیکاری دارند، مثلا فردی که کشاورز است، بیشتر به این کار ناخوشایند رو می‌آورند. و البته فعالیت به صورت باند و گروهی هم زیاد است. خیلی از اینها با یک اطمینانی به سمت این کار می‌روند و این کار را انجام می‌دهند و انگار می‌دانند که گرفتار نمی‌شوند. ممکن است با دهیار هماهنگ کنند یا کسانی را دارند که از معبری که هر روز برای انجام این کار می‌روند، مراقبت می‌کنند. ولی این نوع راحت عمل کردن و نداشتن ترس جای تحقیق دارد که ببینیم واقعا پشت این ماجراها چه کسانی هستند.

این باستان‌شناس در پاسخ به این سوال که چرا حفاری‌های غیرمجاز در برخی استان‌ها خیلی بیشتر است، می‌گوید: عوامل بسیار زیادی باعث حفاری‌های غیرمجاز در یک شهر یا استان می‌شود. مثلا درست است که در جنوب شرق و جنوب داده‌های فرهنگی و میراث فرهنگی خیلی متنوع‌ و ارزشمندی موجود است، اما رواج قاچاق سوخت باعث می‌شود افراد کمتر به سمت حفاری‌های غیرمجاز بروند. اما در استان‌هایی مثل گیلان و مازندران که شرایط اقلیمی شان متفاوت‌تر است و پوشش گیاهی دارند و نظارت و مانیتورینگِ عوامل نظامی و انتظامی و دیگر ارگان‌ها کمتر است، حفاری‌های غیرمجاز بیشتر اتفاق می‌افتد. چون چیز جایگزینی وجود ندارد.

به گفته این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی، حفاری‌های غیرمجاز از تهدید میراث فرهنگی گذشته و به یک فاجعه تبدیل شده است. حفاران نه تنها اشیای ارزشمند کشور را به کشورهای دیگر می‌فروشند، بلکه به پیکره فرهنگ و تاریخ کشور لطمه می‌زنند. این افراد با ادوات سنگینِ مختلف مثل پیکو، موتوربرق، فلزیاب و ... می‌آیند و استقرار چندروزه دارند و همین نشان می‌دهد که دنبال یکی دو شیء نیستند و بازار فروشش را هم دارند.

دکتر سورتیجی می‌گوید: این که نقشه‌ای در کار باشد و گنجنامه‌ای تعریف شده باشد، به هیچ عنوان در کار نیست و وجود خارجی ندارد. بحث فلزیاب است و مهارت این افراد در اختفا و فرار. اینها هیچ مهارتی در علم باستان‌شناسی نیاز ندارند.

تبلیغات گسترده فروش فلزیاب در فضای مجازی

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور درباره تبلیغات گسترده فروش فلزیاب در فضای مجازی می‌گوید: تبلیغات فروش فلزیاب در فضای مجازی کاملا غیرقانونی است و دستگاه‌های نظارتی ازجمله قوه قضاییه باید ورود کنند. گام اول برای این افراد طرح پرونده و شکایت از این فروشنده‌ها است. مرحله بعد تجسس، شنود و رصد کردن است تا متوجه شوند که این افراد دارند بدون مجوز دست به خرید و فروش فلزیاب می‌کنند. خریدارانی هم که به اینها مراجعه می‌کنند، باید اطلاع داشته باشند که خرید این گونه وسایل هم جرم است. هم خرید، هم فروش، هم حمل و هم استفاه از این ابزارها.

دکتر سورتیجی ادامه می‌دهد: بدیش این است که این جرم، جریمه ندارد. نه جریمه نقدی دارد و نه زندان. البته مجازت حبس دارد اما معمولا اجرا نمی‌شود. قانون در این زمینه مقداری سهل برخورد می‌کند. تنها برخوردی که می‌شود، ضبط فلزیاب و اشیای تاریخیِ کشف‌شده به نفع دولت است. حالا ممکن است قیمت دستگاه ۲۰ میلیون تومان باشد یا ۳۰۰ میلیون تومان.

او می‌گوید: اگر این افراد در حین حفاری مشاهده بشوند که دستگیر می‌شوند. اگر در حین حفاری دستگیر نشوند، به ضبط فلزیاب بسنده می‌شود. همین.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی می‌گوید: خیلی از اینها به دفینه و آثار باستانی دست پیدا نمی‌کنند. ولی فعلی که انجام می‌گیرد، تخلف است و قطعا موجب تخریب آثار فرهنگی و لایه‌های فرهنگی می‌شود. هر کدام از این اشیای تاریخی می‌توانند بخش‌های نانوشته تاریخ را تشریح کنند و حاوی اطلاعات مهمی از فرهنگ و تمدن این سرزمین هستند اما به واسطه حفاری‌های غیرمجاز از بین می‌روند.

کد خبر 753915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 51
  • نظرات غیرقابل انتشار: 57
  • اسداله IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    57 15
    موافقم این اتفاق در شهرستان شازند بخصوص شهر استانه زیاد صورت می گیرد متاسفانه مسئولین اثار باستانی بعضی مواقع با انها همکاری می کنند.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      31 11
      مخصوصآ گردنگاه روستای مرواریدره که همه جاش توسط اهالی خود روستا سوراخ سوراخ شده و همه هم میدانند کار چه کسانی است ولی راست راست راه میروند و کسی کاری به کارشان ندارد ...
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      72 8
      با سلام آقا منم چند سال هی میریم برا زیر خاکی ولی متاسفانه یا جا ب جا میشه یا قبر یه آدم گدا گیر ما میفته یا شانس ما همه گدا گشنه هستن مرده ها بابا پس تجار وپولدارا وشاه اینا رو کجا دفن کردن نکنه حرامه گیر آدمای حرام خور میفتن،
    • حسین IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      با فکر امثال شما آثار باستانی کشور از بین میره اگر دولت ما خودش اقدام به خرید اشیای عتیقه کنه هر کسی که وسیله ای د میاره میاد به خود دولت میفروشه دیگه وسایل تاریخی ایران از کشور بیرون نمیره همه داخل کشور میمونه ولی اینجوری قاچاقچی های عتیقه میبرن اونور مرز
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      13 20
      در شهرستان الشتر استان لرستان هم زیاد صورت میگیره و همچینن در سایر شهرستان های استان حتا یکبار یک اقازده امده بود شهرستان و به مردم امکانات داده بود گنج در بیارن اون ببره البته یه مبلغی هم به افراد گنج یاب بده باور کنید این یک فاجعه است که تاریخ کشورمان اینگونه به تاراج میرود در در شهرستان همواره مردم ناگهانی ثروتمند میشوند با پول گنج الشتر یک واژه اوستایی ۳۵۰۰ ساله است حساب کنید گنج های این شهرستان و یا شهرستان های دیگر لرستان چقد ارزشمند هستن در اینجا برخی گنج های بزرگ طلسم دارن خداروشکر هرکی میره سمتشون زنده برنمبگیرده یا روانی میشه فقط گنج های طلسم دار در امان هستن
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    شوهر من یه بازنشستس در آرزوی یه ماشین هستیم حتی شده یه پیکان که مثل آدمهای دیگه بریم مسافرت ای کاش دولت خودش این گنج ها رو میرفت پیدا میکرد بعد پولش رو بین بازنشسته ها ی بدبخت تقسیم میکرد فقط ده روز اول پول داریم بعد باید بریم قرض کنیم
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      36 6
      حقوق را متانسب با تورم کنند.گنج.پیشکش.اونها اگر هم باشه سرمایه ملی،وهیچکس حق چشمداشت نباید بهش داشته باشه .
  • فوزیه صحرائی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    با سلام و عرض ادب راه کار بهتری جهت غارت نشدن آثار فرهنگی تاریخی کشور عزیزمان هم وجود داره که اگر مد نظر قرار گیرد باعث عدم خروج اشیاء با ارزش خواهد شد این که تمام اشیاء کشف شده از طریق حفاری‌ها توسط دولت با قیمت مناسب خریداری شده که همین اقدام منجر به عدم خروج آثار از کشور خواهد شد.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      84 8
      امکان پذیر هست اول باید آقازاده باشید دوم آقا زاده باشید سوم آقازاده باشید
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      دولت نمی خوادسربه تن ما باشد.
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      50 4
      سلام قشنگم نظر شما عزیز بسیار عالیه اگر این کار میکردن واقعا خوب بود
    • FR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      11 2
      عشقی
    • الهام FR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      34 11
      جوننننننم
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      34 10
      این راهیه که خیلیاازچندقرن پیش دنبالش بودن وهستن هرکیم پیداکنه نوش جانش.خداداده چراحالابعضیامخالفن نمیدونم.دنیاتاروزی خودت هستی بزارخوش باشه بعدخودت اونی که خلق کرده روزی شومیده.میراث هراب وخاکی خودش معلومه نیازی نیس پیازداغش زیادبشه
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      17 8
      حالا چرا باید بین بازنشسته ها تقسیم کنه ؟
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      56 2
      بنده خدا تو دیگه چقد ساده ای این همه نفت وگاز وغیره ازهزاران گنج با ارزش تر داره میره چیزیش گیر تو نیومده موندی دولت بره گنج در بیاره بده من وتو
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      39 2
      مقصر اصلی خود دولته
    • روزبه IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      59 1
      دولت همون اشیای قاچاق عتیقه کشف شده رو کجا میبره اخه توی موزه‌ها جز چند کوزه شکسته چیز دیگه ای نیست
  • جمال جمالی از کازرون IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    78 7
    اگر قانون درست و حسابی وکارشناسی شده در بخش میراث فرهنگی تصویب شود هیچ کس حاضر نیست فرهنگ ایران باستان را به اجنبی بفروشد مثلا بنده نوعی اگر شیئی را به هر صورت کشف یا اینکه بر حسب اتفاق پیدا کردم ویا اینکه نه من ابزاری که داری قدمت تاریخی میباشد از اجدادم به من به ارث رسیده باشد چرا میراث فرهنگی حاضر نیست این ارثیه را از من خریداری کند مگر این ابزار مربوط به اجداد بنده نبوده! در نتیجه من را مجبور میکنند که ابزاری که هویت ملی من ایرانی و وطنم میباشد به اجنبی بفروشم. پس مقصر قانونگذار هست نه مردم
  • محسن IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    39 9
    با سلام بنده میدونم گنجی کجا هست و حداقل ۱۰۰۰ میلیارد پوله اینه و کسی هم ازش اطلاع نداره و مانده زیز خاک و کسی هم شک بهش نمیکنه نه میراث فرهنگی اطلاع داره و بنده شخصا اینو پیدا کردم و با یک نشون هم نیست چندین علائم داره و فرستادم کارشناسی کردند ۸ال باید با این بدبختی و این مخرج اون بمونه زیر خاک که هیچ کس ازش اطلاع نداره و نه دولت بدونه خو مجبورم فکر وسیله ایی بکنم درش بیارم یا کسی پول خوبی بهم بده مکان رو نشونش بدم خو بفروشه به دولت یا خوده دولت پولی بهم بده مکان رو نشونش بدم بمونه زیز این تپه برا چی
    • محسن IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      32 1
      دقیقا، پس چرا اینقدر آثار باستانی کشورهای دیگه خارج نمیشه، اولا دولت هاشون خودش قاچاقچی آثار باستانیش نیست دوما اگه کسی پیدا کنه نه تنها دمار از روزگارش در نمیارن بلکه بیشتر از مالخرای کشورای دیگه بهش میدن اونم به غریبه نمیده که از کشور خارج بشه،
    • ناشناس IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      26 11
      آقا محسن من خریدارم ، ده درصد از کل ارزش آن را هم بعلاوه دستمزد خودت پرداخت میکنم شماره تلفن می‌زارم. حالا که پول ندارم اما قراره صاحب پول زیادی شوم الکی نمیگم ها ، من فال گرفتم توی فالم آمده بود . یک شارژ 10 تومنی بفرست تا برات بیشتر توضیح بدم
    • نبی NL ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      13 4
      اگه راست مگی بیرون بیاربین فقراتقسیم کن
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    33 6
    آقا ابتدای مطلب خودتون نوشتین که مشکل کجاست ... بیکاری و نداری ... درضمن آقایان مجلسی هم نباید چنین قانونی وضع کنند.. در اینصورت آقازاده ها رانت و مجوز میگیرند و چیزی نصیب دیگران نمیشه ...
    • سعید‌آریایی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      5 1
      ساقی‌تو‌کی‌هست
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      3 3
      من اوکیش میکنم ...
    • DE ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      7 3
      بیا هزینه با من کار کنیم
    • ایرج IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      13 3
      تومعلومه‌ ادم‌...هستی‌ بااین‌ خو‌ گفتنت‌ میخای‌ کدوم‌ مادر‌مرده‌ای‌ رو‌بدبخت‌ کنی‌ اگه‌ میدونی‌ کجاس‌ چر ادرش‌ نمیاری‌ دودره‌باز
    • علی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      12 1
      راهنمایی نیاز داری اطلاع بده کمکت کنم
  • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    27 0
    چکار کنن از فقر بدبختی با این تورم ودولت چکار کنن مجبورن به هر چیزی روی بیارند
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    23 3
    یه سر بیاین کرمانشاه منطقه دینور تا بفهمین گنج یعنی چی
  • سید مجتبی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    28 6
    بخدا همه از گشنگی وداشتن ماشین خونه ویک زندگی بی دغدغه برای خانواده دست به این کار میزنند البته سودجو هم هستن بعضی ها ولی بیشتر افراد بدبخت وندارن
    • کرمانشاهی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      4 3
      شما چکار داری نظر میدی زیر خاک باشه بهتره که کرمانشاه داره به کسی ربطی ندارند .از نظر شغلی کرمانشاه صفره همه رفتن شهرستان برا ی لقمه نون .الان میخوای خاکتو زیررو رو کنند کی ببره.مردم دارن از فقر میمیرن کاش به خود مردم کرمانشاه برسه اگه چیزی هم هست .غیرت داشته باش
  • زهرا IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    38 5
    مثل خارج کنن گنج پیدا شد خود دولت ازشون بخره و مطمئن باش که غارت نمیره به کشور های خارج این وسط دولت و مردم به سود خوبی میرسن لعنت خدا بر کسی که بر علیه من حرف بد بزنه نمیبخشمش این نظر شخصی خودم هست که گفتم
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    51 9
    هرکسی که درمحیط کوچکیروستایی دنبال گنج میره و یهوترقی میکنه ولی گیرنمافته حتما باپارتی بزرگی شریکه توادارات نفوذزیادی داره والا مااگه بریم نهال بکاریم توباغمون همه میفهمن مگه میشه حفاریکنن وکسی نفهمه
    • حبیب IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      8 1
      گل گفتی
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    17 2
    سوادکوه خیلی زیادشدن همهجاکندن ویه سری ناباورانه وناگهانی ثروتمندشدن وترقی کردن وبرندی شدن انواع ماشین کلاس بالا وویلاهای مدرن واملاک زیاد درشهرهاوروستاها دارند وبه اسم خودشون نزدن تالونرن ولی کسی حریفشون نیست چون پارتی دارن
  • ایرانی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    23 7
    همجای دنیا کسای که گنج پیدا میکنن متعلق به خودشون هست نه دولت
  • ایلی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    27 2
    سلام.تنهاراه اینه که خودت سازمان میراث فرهنگی عتقیه هارو به قیمت مناسب خریداری کنه که هم تاریخمان از کشور خارج نشه وهم عتیقهای بیشتری پیدابشه
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      5 3
      توایران‌اگه‌گنجی‌توی‌ملکت‌‌پیدا‌بشه‌مال‌دولته‌اگه‌‌مواد‌مخدر‌پیدا‌بشه‌میگن‌مال‌توس‌باید‌جریمه‌زندان‌بری‌
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    25 1
    اگر دولت بجای ضبت عطیقه ان را از مردم بخرد تا از کشور خارج نشود چون فقت اساره تاریخی فقت زیر زمین نیست در دست مردم درخانه ها هست که مردم از تاریخی بودن ان اگانیستن یابا فریب یا دزدیده میشود وبه خارج میرود
  • مهدی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    19 4
    آقای دکتر عزیز ! کاش می فرمودید این همه آثار باستانی که کشف شده چه دردی از مردم کشور دوا کرده ؟ ! اکثر این آثار یا دارن تو موزه ها خاک می خورند یا توسط آقازاده ها به غارت رفتن !
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    25 11
    گنجی که زیر زمین باشه و یا گذشته گذشته که میگن چه دردی از من جون دوا میکنه که تمام زندگیم پر از چاله چوله است و حسرت همه چی توی دلم مونده . حال و آینده بیشتر بدردم میخوره یا این نیاکان و گذشتگان . این گنجها رو در بیارید و بداد ملت بدبخت و مفلوک کنونی برسید .
  • سپهر IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    25 3
    متاسفانه خود حکومت هم از اشیاء باستانی بدرستی نگهداری نمیکند مثل شهر مراغه که بیستر اثار باستانی غارت شده و هیچ متولی و مسئولی ندارد
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    10 1
    بله مدبرانه ودلسوزانه میشه با راهکاری که دوستمان فرمودند واقعا حق افرادگنج یاب رو مثل سایر کشورها دادتا ازخروج اشیا باستانی ازکشورجلوگیری بشه اگرچه بهترین راه کارنیست ولی راه کارخوبیه انشالله مسولین واقعا دلسوزانه دراین مورد کارکنند چون خروج آثارارزشمندازکشور کارمردم عادی نیست.به فکر حفظ سرزمین،مردمان این سرزمین وآسایش ملت باشیم تابهترباهمدیگر باشیم وماندگار
  • هوشمند فرخ نژاد IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    28 4
    تمام زیر خاکی ها را آقا زادها ب راحتی در میارند و راحتتر از کشور خارج میکنند
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    28 2
    لذت یک شب پولدار شدن از پولدار شدن بالاتره
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    23 4
    ما که خیلی وقته میگیم بعضی ازمسئولین که در قدرت هم هستند عرق ملی ندارند
  • زنده باد طالقان IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    26 0
    جالب و خنده دار تو همین تهران روز روشن طرف میاد تپه چند هزار ساله وغیره را می‌شکافد و دفینه رو راحت می‌بره پشت اینها کی هستند من نظر شخصیم کسانی که با آقایان در ارتباط هستند شده یه رانت وکارتر در ایران موضوع دفینه اگر میراث‌فرهنگی اینها را در میاره چرا رسانه آیی نمیکنه پس نتیجه گیری با خودتان
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    16 4
    روستاهای اطراف جیرفت که تمدن های خیلی قدیمی و گنج های زیادی زیر تپه ها داشت و مردم حفاری میکردن حالا دیگه خود د...داره حفاری و کاوش میکنه و معلون نیست این عتیقه ها سر از کجا در میاره
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      16 1
      داداش های بهتر از گلم خود دولت داره میفروشه به بیگانه کجای کارید.😂😂😂
  • ادریس IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    20 1
    متاسفانه برخی مسئولین مربوطه با باندهای حفاری همکاری میکنند
  • امیر IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    18 0
    اینا مونده زیر خاک و فقط به اسم فرهنگ کشورمان است دست میراث فرهنگی بیفته مکه اونابی که میراثی درآورد چی شد برید خودتون رو اصلاح کنید.مردم تو فقر هستند مال پدر شما هم نیست.بهتر که یک خانواده از رنج در بیاد
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    16 0
    ازیکعده مسئول که خودمون باعث شده بره تو مجلس گِله ای نیست.چه بسا این باندها ازاقوام خودنماینده باشه.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    26 1
    پدر مردمو د. اوردین. بسه دیگه مردم دست به هر کاری می نن میگین. قاچاقه یه کم برین از دنیا. یاد بگیرین. مردم گرسنه اند. تو تاریخ امده است. زمانی شود مردم برای امرار معاش. به کوهها پناه ببرند. بس کنید. مردم دیگه چیزی واسه از دست دادن ندارن
  • سکوت تلخ IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    9 0
    بعضی مردم عادی هستن که اگر گرفته شوند که باید آب خنک بخورن اما اونایی که همه خبر دارن چه کسانی هستن عادی محسوب نمیشن چون حق سکوت و همکاری پرداخت می کنن یعنی پشتشان پره اما تا وقتی بیکاری و بی ارزشی پول ملی باشه همینه منم آبم نیست وگرنه شنا بلدم هرچی کار میکنی نه می تونی خونه بخری ماشین ازدواج پ چرا مسؤلین از مردم جواب بخوان خودشون بستن اما مردم حساب نمیشن
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    11 0
    کدوم فرهنک کدوم میراث کدوم کشور اینا حق مردم بدبخت هستن چون واقعا در مضیقه هستن و در تنگناا پس باید نوش جون این مردم بیچاره بشه نه میراث فرهنگی هنری دلتون خوشه هاااا
  • علی عزیزی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    6 1
    سلام دنبال زیر خاکی برین اولا صدمه ای به آثار فرهنگی نزنید دوم به دنبال زیر خاکی در زمینهای کشاورزی و و اماکنی هیچ گونه وجهه باستانی حتی تپه باستانی نباشد به نظرم ایرادی نداره خواهش میکنم نسبت به محافظت از تپه باستانی و نگاره ها روی سنگ و دیوارها و اماکن دارای قدمت حساس باشید و در نگهداری آن کوشا باشید
  • محب IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    8 5
    اولا باید قانونی تصویب شور اگر کسی گنجی ،سکه ای شی یاهراثرباستانی پیداکرد خود سازمان میراث فرهنگی به قیمت روز ازش خریداری کندتانخوادقاچاقچیان ازشون بخرند واموال تاریخی وفرهنگی ایران را غارت کنندهای متاسفانه مابایدهزینه دفاع ازمردم فلسطین را پرداخت کنیم بی خیال تاریخ وفرهنگ ملت ایران فلسطین واجب تر است...افسوس...
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    4 2
    هیچ گنجی وزیرخاکی راحت وبی درسر وبدون ترس دلهره ترازاختلاس میلیارد دلاری نیست هم عزت داری هم مشهور ۹۰درصداینا دنبال نخودسیاه هستندکه کسی کارشون نداره وقانونی براش وجودندارهاون درصدهم ازخودشونند
  • امیر GB ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    4 1
    همه حفاریهای غیر مجاز ازبیکاری جوانان نشات میگیرند
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    9 1
    آخ ازگرسنگی وبدبختی چی مانده واسه ملت بدبخت بغیرازگرسنگی ونداری توراخدادست ازسرمون بردارید
  • احسان IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    11 0
    خواب موندی یعنی ۴۰ ساله خوابی تمام آثار مملکت غارت شد وغارت کردند .ونوشته وتوصیه ی شما وامثال شماها هم برای دلسوزی نیست .بلکه می خواهید که اسم ورسمی وستون نویس اینچنین باشید.
  • سید ۱۴۰۲ IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    7 1
    پس تکلیف معادن طلایی که دو دستی تقدیم کشورهای چین و روسیه و ... می کنیم چی میشه، حق ملت رو بدون اینکه غارتگران اختلاس کنن تحویل خودشون بدهند تا ملت از گشنگی و فقر دنبال این مسائل نباشن، وزیر میراث خودش از این میراث گذشتگان بهره نمی بره ؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    11 0
    با سلام ،صبحت از زیر خاکی ،،بنده زمین کشاورزی دارم ،چشمه دارد اگر خواستم بازسازی و حالت قنات در بیاورم ،جلوم را گرفتند ،میگن منابع ملی باید بکر بماند ،، داخل زمین کشاورزی منه،،؟دیگه حرف از چه میزنید ،
  • M IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 0
    هیچ دلیلی نیست جز فشار اقتصادی طرف تو دخل و خرجش مونده به امید اینکه چیزی پیدا کنه زندگیش یکم سروسامان بگیره به حرف این و اون که سیستم هم میزنن هرجارو میگن می‌کنه
  • حمید یوسف زهی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 0
    منم چندسال سبزوار دنبال گنج بودم ...
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 12
    انشالله تو حلقومتون گیر کنه این پول سرمایه فرهنگی کشور دنبال پول هوایی نگردید.دنبال کار بگردید.
  • مرتضی US ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    6 5
    آثار باستانی ایران به مقدار زیاد در کشورهایی است مانند شرق ترکیه و عراق وافغانستان وآذربایجان ارمنستان وگرجستان وتاجیکستان وترکمنستان وازبکستان وقزاقستان وقرقیزستان وپاکستان وجنوب خلیج فارس که دولت ایران هیچگونه حق نظارتی برحفاری آنان ندارد و کشورهای فوق آنها را حفاری وبه نام های جعلی ثبت ویا به فروش میرسانند ای کاش به مردم ایران اجازه داده میشد اشیاء باستانی را کشف وبه موزه ایران باستان تحویل نمایند وای کاش تخت جمشید را مطابق طرح ونقشه سابقش باز سازی مینمودند
  • غریبه IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    11 0
    سلام شما اول مراجعه بکن به قرآن ودینی که دارم پاش جان فشانی میکنیم ،ببین در مورد گنج چی فرموده ،همان کارا بکن ،...
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    12 1
    از کسی که چند دفعه گنج پیدا کرده بود شنیدم که می‌گفت بخدا دوست دارن این گنج ها رو یک چندم قیمت بفروشن به دولت جا و مکان کشف رو هم بگن اما به خارجی ها و ... نفروشن ، بله درست میگه دولت نمی‌خواد آثار رو بخره و رسیدگی کنه هدفش تاراج و نابودیه
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 1
    مستندبردگان که غرق شده بودند غواصان توانستند بقایا بستردریاکشف کنن.. امااجازه نداشتند حتی دست بزنن درنهایت مجوز برداشتن یک آجر گرفتند اما ملت همیشه درصحنه متولیان برای نابودی باستان وشناسنامه ایران گوی سبقت میگیرند همه می‌دانیم یکی از اهداف حمله غرب به خاورمیانه نابودی آثار باستانی وغارت آنچه قابل انتقال هست.
  • برزان IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 0
    من کار زیاد دارم ولی کسیو ندارم براش اگه کسیو دارین به من‌معرفی کنین ...
  • پارسا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    8 1
    درود برهموطنان عزیزم اولن اگر از روی ناچاری وفقروتنگدستی وبیکاری وتورم شدید وافسارگسیخته وبدون نظارت رهن و اجاره خونه های سنگین وسختی معیشت ومخارج روزمره نباشه بخداقسم هیچ کس هییچ احدی حاضرنیست استراحت در منزل وزیر لحاف گرم را ب آوارگی درکوه وبیابان وگرما وسرما وتاریکی مطلق وخطرات جاده و کوه وبیابون را ب جون بخره وترجیح بده فقره که باعث میشه مردم دنبال گنج برن ومتاسفانه نود درصدم ب موفقیت نمیرسند وفقط هزینه های سنگینی متحمل خودشون وخانواده هاشون میکنند شاید اتفافی افرادی ب دفینه وگنج برسند اونم شاید ولی درصد کمی نتیجه میگیرند دومن درتمام دنیا شیئ یا اشیای مکشوفه متعلق ب فرد کاشف هست مثلن در اروپا وامریکا هرچیزی چه عمدی چه اتفاقی پیدا بشه مال اون شخصه ودولت ازش خریداری میکنه حتی اجاره میدند ب موزه ها واینطوریه که میراثشون حفظ میشه وگرنه هیچکس حاضرنیس میراث ملی واجدادشو ب بیگانه ب ثمن بخس بفروشه معدود کشورهایی مثل کشور ما هستند سومن اگر در برخورد با اختلاسهای چند هزار میلیاردی برخورد کوبنده شد با این داستانم برخورد بشه هرموقه بارانت وفساد ودزدی وپارتی بازی برخوردشد اینم بشه
  • گمنام IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    5 0
    وقتی اشیای باستانی و باارزش فرهنگی در برخی مواقع سراز موزه های نامی کشور های اروپایی در می‌آورد آیا من نوعی میتونم همچین کاری بکنم یا یه عده افرادی که به حلقه های قدرت متصل هستند و از ارتباط زیرزمینی قوی برخوردار هستند همچین کاری می‌کنند که گاها این اشیا رو به پولداران عرب به ثمن‌ بخس فروخته و این عرب‌های میلیاردر اونارو به چند برابر قیمت به کارتل های سرمایه داری اروپایی میفروشند. واقعا شکاف در کجای سیستم واقع هست که هرز گاهی از جراید بصورت تیتر وار می‌شنویم که فلان باند در حین رد و بدل کردن اشیای عتیقه گیر افتادن و این باند خیلی راحت از پهلوی قانون عبور کرده و سیتی زن فلان کشور میشن. من نوعی که جرات همچین کاری رو ندارم. واقع بینانه باید دید که باندهای خرید عتیقه در کشور سرشون بکجا بنده؟
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    7 1
    راه جلوگیری از این به یغما رفتن ها این است که روابط کشور را با تمام دنیا خوب کرد و دشمنی با کشورهای دیگر را کنار بگذاریم و روابط اقتصادی را با تمام کشورهای دنیا را قویتر کرد ، روابط که خوب شود امنیت بیشتر میشود ، امنیت که بهتر شود کشور های دیگر در ایران سرمایه گذاری می‌کنند و ثروت وارد کشور می‌شود در نتیجه ارزش پول کشور بیشتر میشود در نتیجه درآمد و حقوق مردم بیشتر میشود قدرت خرید بیشتر، و زندگی مردم بهتر می‌شود و آمار دزدی میراث فرهنگی ، قتل ، غارت و قاچاق مواد مخدر ، سوخت و غیره کاهش میابد حتی با دشمنان هم نباید رابطه را قطع کرد از قدیم گفتند با دوستان محبت با دشمنان مدارا
  • محمود IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    4 0
    سلام چرا بخاطراکتشافات کل مناطق راسوراخ سوراخ می‌کنند.این ها ی فرهنگی ازبین نمی‌روددوما اصلا قبل ازانقلاب قبول ندارند چه برسه هزارسال قبل سوما این همه دولت کشف کرده داخل انبارها باشرایط بدی که داره ازبین رفتندچهارمند بزرگترین آسیب رادولت به تاریخ زد نه ملت
  • غلام IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    2 0
    اولن تنها چیزی که نداریم تو این حوزه سازمان میراث فرهنگی دومن شما میکنین پیدا میکنین خریدار ندارین اگر هم باشه ۰۰۰۰ دنبال این کار نرین عاقبت نداره
  • رضا IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    9 0
    هرکی درمیاره نوش جونش،درتمام کشورهای دنیاهرکسی گنجی پیداکنه خوددولت ازش می‌خره.چطوره که حکومت خودش داره تاریخ گذشته رانابودمیکنه ازتمام کتاباحذفشون میکنه وتمامی اثارگذشته مثل تخت جمشیدازبی عرضگی دولت دارن خراب میشن صداتون درنمیاداماکسیکه ازروی فقرونداری میره دنبال زیرخاکی اون میشه خائن .التماس تفکر
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 3
    من حدود ۶ تن سکه طلای ساسانی پیدا کردم و نمیدونم کاش بدرد میخورد تو این بی پولی
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    2 2
    سلام این سایت ها رو و جرم علام کردن حفاری و سخت گیری بر این مردم..ک از روح گرسنگي ب چنین کاری روح می برن رو مجرم اعلام کند تا گروه ها دیگری ک داخل دولت جاهای دیگر حرف شون برو داره خودشان برن سراغ این گنج ها اگه دولت خودش بیاد حفاری آزاد کنه و همین گنج ها رو نصف قیمت اصلی شون بخره اون وقت هیچ میراث ای از کشور خارج نمیشه اما دولت باید فقط ب افراد فقیر این کشور اجازه بده کندن کاری کند نه شخصی ک تو حساب خودش یا خانوادش چنین میلیارد تومن هست اون افراد همون فاسد های اجتماعی هستند وگرنه کسی و پول داره میتونه کارباری راه بندازه.تا ام خودش ثروتمندتر بشه ام ی تعداد افراد بیکار برن سرکار این داستان گنج یابی فقط برای افراد ک کل زندگی شون ب ی میلیارد نمی رسه باید داده بشه و دولت خریدار کارشون
  • احمد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 0
    کدوم تاریخ اقای دکتر عزیز وگرامی ایناهمشون بایکی از دولتی ها درارتباط هستند ومردم به طور فجیعی درمضیقه هستند خوب مسلما به این کارتشویق میشن
  • علی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    6 1
    استاد عزیز درهرکشوری هر شهروندی به زیر خاکی برسه و هرجوینده که چیزی نصیبش بشه حقش هست ودولت باید اونو ازش بخره ونگهداری کنه هرچند که درزمان قاجار هرچی گنج واثار باستانی داشتیم دزدیدن وبردن یه اب خنک هم روش خوردند .این خانه زپای بست وبران است میدونم که شما عزیزان چه دردهایی میکشید ولی مردم واقعا گرسنه هستند.
  • حمید IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    6 0
    دلیل اصلی شاید بعضیا فکر کنن رویای پولدار شدن یک شب بدونن ودرواقع ره صد ساله را یک شبه رفتن ولی دلیل اصلی نداشتن شغل نداشتن درامد یا درامد پایین ک شخص هیچ امیدی به اینده خویش با اون درامد پایین نداره و بطبع بفکر اینکار می افته کسی ک شغل مناسب درامد مناسب داشته باشه یعنی شغلی ک امنیت شغلی داشته باشه طرف بدونه تا هرزمان ک بخاد تو اون کار مشغوله بعد میبیند که تعداد ااین افراد به یک دهم میرسه ازطرفی اگر دولت قانونی میزاشت که خودش اجناس کشف شده توسط حفارها رو خریداری میکرد بی شک یک عدد از این اجناس به خارج از کشور نمیرفت دست دلالان کوتاه میشد جرم خیلی کمتر میشد البته اونم نه همه اجازه حفاری داشته باشن ی قانونی ک طرف مجوز بگیره زیر نظر میراث فرهنگی وبطبع اون شخص یا گروه صرفامجوز در یک منطقه خاص رو داشته باشه ولی متاسفانه گنج یاهمون زیر خاکی دراسلام حلال ترین ولی متاسفانه متاسفانه این حکم شامل حال مردم عادی نمیشه حتی اگه طرف توملک شخصیص چیزی پیدا کنه دولت هفت جدوابادشو میاره جلو چشمش مث اختلاص و.. واسه اقایونی واقازاده هایی حلاله ولی اگه ی فرد عادی ازرو ناچاری
  • امیر IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 0
    یک دلیلش همینکه در کشور آزادانه مقابل چشم همه در اینترنت به راحتی گنجیاب می‌فروشید و بهش نظارت دارید و کاری هم نمیکنید . یک دلیل بزرگش گشنگی خود پولدارهای بیسواد کشوره که افتادن به جان آبروی میراث فرهنگی یک مملکت . تمام مشکل زیر سر خودمونه . بیخود دزد دزد نکنید. خجالت آوره .
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    4 0
    جواب اون بنده خدایی ک میگه گردنه مراوارید دره هم فلان بمان ...اینکار جیگر میخاد توهم جیگرشو داری جروزشو داری برو دربیار بنده خدا اصل گنجهای ایران رو بردن مث روسها .انگلیس......بعد تو میگی میدونن کیان راست راست میرن انشالله که قسمتشون باشه دربیارن خوبشم دربیارن وانشالله به ادمی مث تو هم برنخورن وپولشو به خوشی استفاده کنن
  • علی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    4 2
    تعجبم از این همه تخصص نمایندگان مجلس. واقعا حقشون خورده شده که فقط نماینده شدند
  • رجعبعلی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    1 0
    اجازه حفاری بدید هرکس چیزی پیدا کرد ب دولت بفروشه تا آثار از این مملکت بیرون نره
  • اشکان IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    2 0
    داداش نوش جونتون انشاءالله همه کسانی که دنبال گنج میگردم پیدا کنن حلال اندر حلال هستش فقط به منم یدونه پراید بخرین تا بتونم اسنپ کار کنم ممنون از همه حفاران عزیز
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    3 0
    گنج این آب و خاک وسرمایه طبیعی است که مردمش ازش بی بهره هستند 😔
  • ایرانی IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 2
    ما از روستای برمه تپه شهرستان قروه سنندج هستیم درروستای شخصی داریم به اسم کیومرث که تمام تپه رو برای گنج سوراخ کرده کسی کاری باهش ندارن مسولین کجا هستن
  • مهدی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    2 0
    به نظر من اگه دولت پول نفت یا خیلی از پولای بهدر رفته رو بده به مردمش هیچ کس دنبال کنجو زیرخاکی نمیره چرا چون نیازی نداره بابا خیلیا از ناچاری می‌رن چکار کنم برن دزد خونه همسایه شن بهتره یا دنبال زیر خاکی باید بهشون حق بدیم والا.
  • محمد IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    با افرادی که وسایل وفلزیاب تقلبی می فروشند باید برخورد شود ولی به نظرم دولت برای اینکه اشیا کشف شده از کشور خارج نشود خودش باید انها راربخرد وبه موزه تحویل دهد از طرفی بزارید همه کاوش کنند و کل اشیا کشف شوتد و این قصه تمام شود
  • مح IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    1 0
    بذارید این مردم بدبخت حداقل با رویاهایشان زندگی کنند
  • Sajad IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    3 0
    ماشین چقدر گرون شده ....!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    3 0
    البته میراث فرهنگی هم کار خاصی در زمینه حفظ میراث فرهنگی انجام نمیده نه بودجه کافی برای اکتشاف گسترده اختصاص میدن و نه اشیای باستانی پیدا شده رو خریداری میکنن
  • کررار IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    2 0
    به نظرمن اگرکاوشگری آزادبشه ودولت تضمین کنه که هرکاوشگری طلا یاهرچیزه با ارزشی تاریخی یاغیر پیداکنه دولت خودش خریداری میکنه این مشکلات پیش نمی اومده وقتی طرف گنجی پیداکنه دولت بفهمه هم کنج مسادره میشه هم طرف زندان میره مجبوره باکمترین قیمت واولین مشتر بفروشه ومسلمآبراش فرقی نداره به کی قراره بفروشه یاکی قراربخره یاقراره بهاش چیکارکنن یکمی منطقی ترفکرکنید تصمیمات بهتربگیرید تاانشالله ایران عزیزآبادبشه بسه هرچی خرابی