نزدیک به یک سال از حرکت ایلان ماسک برای خرید توییتر می‌گذرد. از این مدت ۶‌ ماه اخیر به هرج و مرج کامل در این پلتفرم اجتماعی گذشته است.

توییتر

او از اواسط فروردین نیز خیلی بی‌سر و صدا، توییتر را با یک شرکت جدید به نام X Corp ادغام کرده است.

به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت شرکتی به نام توییتر دیگر وجود ندارد. ماسک در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با بی‌بی‌سی انجام داد گفت توییتر با حضور کاربران بی‌سابقه در حال رونق است و باوجود برخی اشکالات محاسباتی، واقعا خوب عمل کرده است.

تبلیغ کنندگانی که در ابتدای حضور ماسک از این پلتفرم فرار کرده بودند، اکثرا بازگشته‌اند و شرکت در مسیر کسب سود تا ۳ ماه آینده است. ماسک همچنین با تمسخر این ایده که توییتر را نابود کرده است، گفت پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه این پلتفرم وجود نخواهد داشت، نادرست است. به‌تازگی اما خروج رسمی دو رسانه مهم آمریکا از این شبکه‌اجتماعی هم باعث شده زمزمه‌های مرگ توییتر بیشتر شود.

بی‌اعتمادی، نخستین قدم فروپاشی
تا حدودی، آنچه ماسک گفت درست است: برخلاف آنچه بدبین‌ترین منتقدان به عملکرد ماسک هشدار داده بودند، توییتر یک شبه دچار فروپاشی فنی نشد، اما شواهد نشان می‌دهد که در حال رسیدن به این مرحله است. اگر امروز در توییتر هستید، احتمالا فیدی (feed) را تجربه می‌کنید که با دنبال‌کنندگان شما ارتباطی ندارد و به‌صورت تصادفی توییت‌هایی را به شما نمایش می‌دهد که هیچ ارتباطی به فیوها، منشن‌ها و حتی دنبال کننده‌ها و دنبال شونده‌ها ندارد.

علاوه بر این، به‌طور مداوم شاهد افزایش قطعی‌ها و اشکالات فنی هستید. بسیاری از کاربران از دیدن محتوای بیشتر در فید جدید For You شکایت دارند که نمی‌خواهند ببینند. همین باعث شد تا NPR و PBS، دو خبرگزاری بزرگ با بیش از ۱۰میلیون دنبال‌کننده، استفاده از این پلتفرم را متوقف و اعلام کردند پس از اینکه ماسک برچسب رسانه‌ای با بودجه دولت را روی حساب آنها زد، اعتماد خود را به آن از دست داده‌اند.

شعار آزادی بیان
با اینکه برخی از افراد در توییتر، به‌خصوص پایگاه هواداران اختصاصی ماسک، از این تغییرات استقبال کرده‌اند اما نمی‌توان انکار کرد که توییتر امروز تجربه غیرقابل اعتمادتری نسبت به قبل از حضور ماسک ارائه می‌دهد. ماسک بسیاری از اقدامات جنجالی خود را با عنوان آزادی بیان توجیه می‌کند که در عمل اینطور نیست. مشکل اینجاست که به‌نظر نمی‌رسد طرح ماسک آنطور که او می‌گوید عمل کند. براساس برآوردهای جدید شرکت اطلاعاتی SimilarWeb، ترافیک وب توییتر درماه گذشته تقریبا ۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

این به‌طور مستقیم با ادعاهای ماسک مبنی بر افزایش کاربری در تناقض است. از نظر خط اصلی درآمد توییتر که تبلیغات است، داده‌های خارجی نیز با ادعاهای ماسک مبنی بر اینکه همه‌چیز خوب است در تضاد است. گزارش‌های متعدد در چندماه گذشته نشان می‌دهد که برندهای برتر از زمانی که ماسک مدیریت را بر عهده گرفت، همچنان در حال ترک این پلتفرم هستند.

عبور از پلتفرم‌های متنی
با این حال، هنوز سوگواری برای توییتر زود است. باوجود ظهور برخی اپلیکیشن‌ها، هنوز پلتفرم رقیبی وجود ندارد که بتواند به اندازه توییتر رشد کند.
این تا حدی به این دلیل است که برخی از بزرگ‌ترین کاربران قدرتمند توییتر، ازجمله روزنامه‌ نگاران، نمی‌توانند این پلتفرم را ترک کنند، بنابراین مشخص نیست که میدان شهر دیجیتال جدید کجا خواهد بود. مسئله دیگر این است که در عصر رسانه‌های اجتماعی مانند TikTok، جهان در حال عبور از رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر متن است.

آمار ضدو نقیض ماسک
۲ سؤال اساسی برای ارزیابی دوام هر پلتفرم رسانه اجتماعی وجود دارد: آیا مردم از آن استفاده می‌کنند و آیا قابل کسب درآمد است؟ در جواب سؤال اول، ماسک می‌گوید که استفاده از توییتر به بالاترین حد خود یعنی ۸میلیارد دقیقه در روز رسیده است. اما این ادعاها از سوی هیچ سایت ارزیابی، پشتیبانی نمی‌شوند. براساس داده‌های SimilarWeb این سومین‌ماه متوالی کاهش ترافیک توییتر نسبت به سال گذشته است، توییتر درماه مارس نسبت به سال قبل ۷.۷درصد کاهش ترافیک داشته است. این شرکت تحلیلی همچنین درماه مارس افت ۳.۳درصدی را در تعداد بازدیدکنندگان صفحه وب منحصر به فرد توییتر ثبت کرد این اعداد لزوما ویرانگر نیستند اما کاملا در تضاد با حرف ماسک است که می‌گوید کاربران این پلتفرم بهتر از همیشه هستند.
از آنجایی که توییتر دیگر یک شرکت عمومی نیست، مجبور نیست جزئیات تعداد کاربران خود را به‌طور منظم به اشتراک بگذارد. این یعنی فقط ماسک و توییتر دسترسی مستقیم به آمار داخلی در تعامل و زمان صرف شده توسط کاربر دارند. بنابراین برآوردهای خارجی از این معیارها بازتاب کاملی از اندازه و رشد پایگاه توییتر نیست.

گزارش: زهرا خلجی

کد خبر 754185
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha