همشهری‌آنلاین: دستکم دویست گونه از نهنگ‌ها گرفته تا کرم‌های آبزی در دو قطب شمال و جنوب زمین زیست می‌کنند

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از روزنامه دیلی تلگراف تا همین اواخر تصور می‌شد که در نواحی قطبی زمین تنها پنگوئن‌ها و خرسهای قطبی زیست می‌کنند. ولی تحقیقات تازه نشان می‌دهد که دو قطب زمین زیستگاه تعداد قابل ملاحظه‌ای از گونه‌های جانوری و گیاهی است.

به گفته زیست‌شناسان تنوع گونه‌ها در قطب جنوب حتی بیشتر از جزایر گالاپاگوس است. دانشمندان 235 گونه را در هر دو قطب زمین شناسایی کرده‌اند. آنها همچنین دریافته‌اند که با گرم‌تر شدن جو زمین گونه‌های جانوری بیشتری هم در فصول گرم سال به نواحی خنک‌‌تر قطبی مهاجرت می‌کنند.

به گفته زیست شناسان، جانورانی از قبیل نهنگ خاکستری و انواعی از پرندگان و حتی کرمها و سخت‌پوستان در قطبین زمین ماوا دارند. دانشمندان تلاش می‌کنند دریابند این جانوران از چه زمانی به نواحی قطبی رفتند و چگونه خود را با شرایط آب و‌ هوایی قطب شمال و جنوب وفق دادنده‌اند.

در تحقیقات تازه درباره حیات در قطبین زمین از تجهیزات و فن آوری مدرن نظیر رهگیری و تصویر برداریهای ماهواره‌ای هم استفاده شده است. دانشمندان با بررسی دی ان ای نمونه‌های جانوری و گیاهی در این دو منطقه می‌خواهند اسرار بیشتری از آنها را برملا کنند. زیست شناسان برسر این مطلب توافق دارند که با تحقیقات بیشتر اطلاعات تازه‌تری درباره حیات در نواحی قطبی کسب می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند تابحال تحقیقات آنها نشانداده است که در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها و اقیانوس‌های جهان دویست و سی هزار تا 250 هزار گونه ابزی وجود دارد. به گفته آنها، از این رقم دستکم 7500 گونه در نواحی قطب جنوب و 5500 گونه هم در قطب شمال‌ زیست می‌کنند.

کد خبر 75419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز