رای پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال بررسی‌های همه‌جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه صادر شد.

هواپیمای اوکراین

به گزارش همشهری آنلاین، طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، پس از واقعه تلخ سقوط پرواز شماره پی اس ۷۵۲ به مقصد کشور اوکراین در حوالی تهران و در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ و در گذشت ۱۷۶ نفر از سرنشینان این هواپیما، رسیدگی قضائی همه جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح ایران آغاز گردید.

بررسی این پرونده، یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده ترین فرآیندهای قضایی چند سال اخیر کشور بوده است. 

از ابتدای وقوع حادثه، دادسرای نظامی بررسی‌های دقیق و همه جانبه را در چندین مرحله آغاز و در نهایت، این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران ارجاع گردید.

بعد از تشکیل ۲ جلسه از دادگاه، اولیای دم و وکلای آن‌ها نسبت به برخی محتویات پرونده و کیفرخواست صادر شده، ایراداتی را مطرح کردند که رئیس دادگاه در جهت حفظ حقوق اولیای دم، پرونده  را با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده نمود.

سپس این پرونده مهم به گروه کارشناسان جدید ارجاع شد و آن‌ها نیز بعد از بررسی‌های دقیق نظر نهایی خود را اعلام کردند و دور جدید جلسات دادگاه مجددا آغاز گردید که در قالب ۱۸ جلسه (زمان تقریبی هر جلسه به طور متوسط ۵ ساعت بوده است)  به طول انجامید.

سرانجام پس از برگزاری مجموعا ۲۰ جلسه دادگاه که در آن در مجموع ۱۱۷ شاکی شکایت خود را ثبت نموده، ۵۵ نفر از شاکیان در جلسات دادگاه صحبت و قرائت لایحه داشتند و ۲۰ وکیل نیز به وکالت از شاکیان شکایت و ادله مربوطه را بیان نمودند، شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصل انجام شده در دادسرا و دادگاه، اظهارات و گزارش‌های ضابطان نظامی و دادگستری، گزارش‌های پزشکی قانونی، نظریات علمی و تخصصی هیات‌های کارشناسی، تحقیقات بین المللی،   اظهارات مطلعین و کارشناسان و شاکیان و دفاعیات متهمان اقدام به صدور رای کرد.

در دادنامه صادر شده متهم ردیف اول به عنوان فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک، به تصور اینکه ویژگی‌های هدف شبیه به موشک کروز بوده، برخلاف دستور پست فرماندهی و بدون اخذ مجوز و مغایر با دستورالعمل‌های مربوط اقدام به شلیک دو فروند موشک به سمت هواپیمای اوکراینی پرواز پی اس ۷۵۲ کرده است.

در شرح اتهامات متهم ردیف اول آمده است: براساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است و براساس اظهارات مسئول میز پست فرماندهی، طی پیام هشداری به تمام مواضع پدافندی اعلام شده بوده که هیچکس حق ندارد بدون هماهنگی فرماندهی اقدامی بکند.

همچنین وضعیت آماده‌باش ث ۳ اعلام شده لزوما به معنی وضعیت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش به اختیار بودن یا مجاز بودن شلیک در آن شرایط قابل پذیرش باشد.

بنا بر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده سامانه درصورت قطع لحظه‌ای ارتباط نیز برابر دستورالعمل قطع ارتباط می‌بایستی در وضعیت انتظار و آتش قطع، قرار می‌گرفته است.

جابجایی مداوم سامانه در طول شب، بدون انجام هماهنگی لازم با پست فرماندهی، عدم اشراف کافی به مفاد دستورالعمل‌های پدافندی مربوطه، عدم تنظیم ناوبری یا شمال‌یابی سامانه بعد از جابجایی و خاموشی سامانه، اعلام آمادگی عملیاتی سامانه بدون تامین لایه‌های ارتباطی پایدار، ضعف و عدم تلاش موثر برای برقراری ارتباط با پست فرماندهی به منظور شناسایی هدف کشف شده قبل از شلیک اول و دوم، توجیه ننمودن کارکنان عملیاتی سامانه به محیط پیرامونی و کریدورهای هوایی، از دیگر اشتباهاتی است که درخصوص متهم ردیف اول این پرونده ذکر شده است. 

دادگاه با توجه به اینکه رفتار متهم ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف کشف شده بوده و با اعتقاد به متخاصم و نزدیک‌شونده بودن هدف، به سوی آن شلیک نموده و قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را نداشته، اتهامات انتسابی به متهم ردیف اول را وارد دانسته و بزهکاری وی را احراز کرده است.

براساس رای صادره از سوی دادگاه، متهم ردیف اول پرونده به اتهام مباشرت   در قتل شبه عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی مستند به مواد قانونی به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم  شده است.

این متهم همچنین به دلیل لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) نیز محکوم گردده است.

بر این اساس مجموع حکم حبس صادر شده در مورد متهم ردیف اول (فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) ۱۳ سال حبس تعزیری می‌باشد که اشد مجازات (۱۰ سال حبس) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

متهم ردیف اول علاوه بر حبس به پرداخت دیه در حق اولیای دمی که مطالبه دیه داشته اند نیز محکوم و دادگاه برای این متهم مجازات تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

همچنین دادگاه بنابر بر اتهامات مندرج در دادنامه و اشتباهات و قصور رقم خورده از سوی سایر متهمین این پرونده، متهمان ردیف دوم و سوم (پرسنل سامانه دفاعی تور ام یک) را به یک سال حبس

متهم ردیف چهارم (مسئول میز سامانه‌های دفاعی تور ام یک) را به سه سال حبس 

متهم ردیف پنجم (مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام یک)  را به سه سال حبس

متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) را به دو سال حبس 

متهم ردیف  هفتم پرونده (افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران)  را به دو سال حبس

متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) را به تحمل یک سال و نیم حبس 

متهم ردیف نهم (فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) را به تحمل یک سال حبس

و متهم ردیف دهم (فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا و فضای سپاه) را  به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است .

 دادگاه در خصوص متهمان ردیف دوم الی دهم علاوه بر مجازات‌های تعیینی، مجازات تتمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

قابل ذکر است  با توجه به درخواست برخی از شاکیان از دادگاه،   دادسرای نظامی مکلف شده است تا تحقیقات در مورد این پرونده را ادامه دهد و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصرین احتمالی دیگر، اقدام قانونی را معمول نماید.

رای صادر شده در این پرونده بدوی است و طرفین می‌توانند به این رای اعتراض کنند و ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای فرصت برای اعتراض به آن وجود دارد.

خاطر نشان می‌شود برای هر جانباخته این حادثه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به عنوان پرداخت‌های دل جویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی در نظر گرفته شده است که به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد.

کد خبر 754346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 70
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    کاش یه سطل اشغال هم اتیش میزد
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      ناراحتی شما برو کمکش آتیش بزن
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      براي ١٧٦ نفر از بهترين و نخبه ترين افراد و زن و كودك براي متهم رديف اول ١٣ سال زندان كه اونم همش به مرخصي تموم ميشه و بعد چند سال يك عفو و آزاد به اين ميگن قضاوت اسلامي و عدل علي
  • میثم IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    با این رأی فقط پرسنل رو میترسونین برای دفع بعد که حمله ای چیزی شد پرسنل سریع واکنش نشون نمیدن.
    • محمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      اتفاقأ با اين رأي خيالشون راحت راحت ميشه ديگه هر طور دلشون بخواد عمل كنن براي مرگ ١٧٦ نفر براي متهم رديف اول فقط ١٣ سال زندان اونم دو سال بعد با يه عفو تمام
  • عبدالله IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    فرمانده هوا و فضای سپاه حاجی زاده کجای کار است؟! در موارد عملیاتی فرمانده باید جوابگوی همه اتفاقات باشد!!
    • علی FI ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      117 8
      روزهای اول بهرطریقی سعی کردن سرپوش بذارن ولی فشارهای بین المللی آنهارا وادار به اعتراف کرد.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      10 93
      خوب این فشارهای بین المللی چرا در موارد مشابه قبلی در سراسر دنیا اتفاق نیفتاده نه خیر ایران با اونای دیگه متفاوته اشتباهشان را پذیرفتند و گفتند گردن ما از مو باریکتر هرچه قانون بگه ولی در موارد مشابه در دنیا هیچ محکومی پیدا نمی کنی پس به فشار بین المللی نیست
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    پس حکم روحانی به عنوان رییس جمهور خاطی چی؟
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      74 7
      قوه قضائیه مقتدری آرزوست
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    یعنی خدا وکیلی آخر ... بازی هست که می شد انجام داد.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    هیچ امیدی به اجرا ی عدالت در این مملکت نیست
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    عجب حکمی!!!! جواب خون جوانان نخبه چند سال زندان تعزیری
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    متهم اصلی 13 سال ؟ با سندم میتونه بیاد بیرون بعد از یکسال عجب . اونوقت ببخشید چطور میشه که یه جوان 18 ساله به علت لگد زدن به یک سطل اشغال به اعدام محکوم میشه ولی این ... 176 نفر کلا 13 سال ؟
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      لطفا بفرمایید این جوان 18 ساله اسمش چی بوده که اعدامش به خاطر آتش زدن یه سطا آشغال بوده؟!!! فقط برای صحت اخبار شما پرسیدم.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    فقط 13 سال حبس برای "176" جانباخته؟!! اگه یک نفر بود، چند سال بود؟!!
    • CA ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      47 8
      برای آدم های که خودش را بخواب زدند هیچ توضیحی نمی شه داد
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    100 5
    آنان که آن موقع آسمان کشور را کلیر نکردند هم باید محاکمه شوند
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    111 5
    کسی برای این حادثه غم انگیز، استعفا نداد؟1
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    105 7
    استفاده از نیروی ضعیف غیرمتخصص ناآگاه درکارهای حساس یعنی همین آبروریزی بین المللی
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      39 5
      ایول.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    16 39
    سایر اشخاص نظامی باید مواظب باشند برای دفاع از کشور اقدام اینچنینی نکنند، حتی اگر کشور نابود بشه، چون دستورالعمل اینو میگه
  • ناشناس IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    خداروشکر که شعار نداده و آت و آشغال تو خیابون رو آتیش نزده وگرنه به اعدام محکوم میشد فقط جون 100 نفر انسان بیگناه رو گرفته بنده ی خدا!!!!!!!
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    109 9
    وقتی با چشم غیر مسلح به وضوح هواپیمای به این بزرگی از فاصله نزدیک قابل رویت است چطور با موشک کروز با آن سرعت قابل قیاس نیست با این همه مسافر بی گناه آشکارا ساقط می کنند بعد همانند همه جریان‌های این چندساله دنبال سمبل کردن آن هستند وسه سال طول می کشد ... حکم به اصطلاح یک بدحجاب این همه زدو بند و... یک مقایسه ساده..این همه فساد، رانت‌خواری، و.
    • حمید IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      14 71
      ببخشید کدوم پدر فرزند خودشو میکشه که دولت بیاد مردم خودشو که بابت فقط تحصیل اینا کلی خرج کرده رو بکشه، بعدشم کشتن این آدما چه نفعی واسه دولت داشته؟ لطفا بگو منم آگاه بشم که چه نفعی داشته
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      14 12
      اینم به بی حجابی مربوطه شما دکتر پیوندی همه چیز و به هم ربط میدی
  • ناشناس IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    برای یه سطل زباله اتش زدن حکم اعدام ظرف سه هفته صادر میکنن انوقت برای کشتن ۱۴۶ نفر بیش از چند سال فقط زندانی ، اونم فقط کسانی که فقط دستورات را میگرفتن
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      کی، کجا و کدام فرد را به خاطر آتش زدن سطل زباله اعدام کردند؟ هنوز جنایتکارانی که خون بیگناهانی چون روح اله عجمیان را بر زمین ریختند اعدام نشده اند. یا در این کشور زندگی نمیکنی یا پول گرفته ای که اذهان عمومی را مغشوش کنی.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      اونی که برای یه سطل آشغال آتیش زدن اعدام شد اسمش چی بود؟ #دروغ که حناق نیست؟
    • ایرانی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      9 69
      این آشغالهای مزدور تو آلبانی نشستن و لشکر رباطهاشون دارن کامنت منفی میذارن
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    10 70
    واقعا نظامی بودن اونم در حد پدافندی و دفاعی خیلی سخته پس اون همه هموطنان رزمند ک در میدان عملیات جنگ ۸ ساله اشتباهی ب خودی میزدند چی میشه؟ اگه جایگاه تون خدایی بود اون دنیا همه نظامیان و ب جهنم می بردین خیال میکنین وضعیت جنگی ودفاعی شوخیه و راحته؟؟ تو همه شرایط جنگی این خطاها هس این چ مدل محاکمه? حالا خوبه این بنده خدا نظامی ها هموطن مون هس زورتون ب دشمنان خاطی نمیرسه ب هموطن زور میگین؟ انوقت هیچ کس جوانی به رده نظامی وارد نمیشه ک ممکنه گلوله م ب خودی بخوره تمومش کنین چون تابعیت کانادایی داشتن باید کش بدیم؟؟؟ حداقل ب زندانیان نظامی ک حتما صاحب علم ودانش هستن اجازه تبادل علمی بدین اونا با بیت المال ب علوم نظامبی تسلط یافتن اون همه کشورا پیشرفته برای رسیدن ب پیشرفت خیلی جان ها و از دست دادن انوقت ما توقع داریم پیشرفت بدون جان و مال دادن باشه
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    21 51
    با اصابت موشک جنگی به هواپیما ۱۷۶ نفر فوت شده اند، این حتی گفتنش هم آسان نیست و واقعأ وحشتناکه، اما سوالی مطرح میشود اگر چنانچه دوباره در این منطقه پر آشوب مملکت ما در چنین شرایطی قرار بگیرد و سامانه های پدافندی برای حفاظت در شهرها قرار بگیرند آیا افسران و فرماندهان پدافندی در صورت مشاهده اجسام نزدیک شونده از آسمان جسارت شلیک موشک برای دفاع از مملکت را دارند یا خیر؟
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    73 3
    وقتی آمریکاهواپیمای مسافربری ایران رادرخلیج فارس باموشک زد می گفتیم توسط دشمن بود ولی چراو چگونه توسط خودی این هواپیمای مسافربری اکراینی به راحتی ازبین رفت !؟
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      56 6
      یقه اونی را باید اول گرفت که با وجود هماهنگی و شرایط آن روز و آن موقع آسمان کشور را کلیر نکردند و اجازه پرواز به این هواپیما دادند
  • علی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    14 60
    درحق اپراتوروبقیه قطعا ظلم شده...اگه واقعابه جای هواپیماموشک بود وتا اجازه گرفتن همه جارو ویران می‌کرد واپراتور بدون اجازه شلیک می‌کرد تاجلوی فاجعه رو بگیره وموشک رومنهدم میکرد بازم زندانیش میکردین؟بیچاره فقط ترسیده تااجازه گرفتن دیربشه کارازکاربگذره وچندصدهزارنفرازشهروندان کشته شوند
  • مهدی مختاری 291 IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    18 66
    ترامپ ملعون چی شد پس؟! مجازات این ابلیس (ترامپ ملعون) کِی اجرا میشه؟!!! یادتون نره که مقصر اصلی آن حادثۀ ناگور ترامپ ملعون بود.
  • ابی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    31 2
    چقدر پیچیده .اه عجب تهش اوپن موند
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    57 1
    حالا این شخصی که بعنوان نفر اول اعلام شده چه دردی از بازماندگان این ماجرا دوا خواهد کرد ؟
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    7 54
    اتفاقی است که افتاده. ولیکن کاری نمیتولن کرد اگر مقصرین اعدام هم بشوند بازهم. نارضایتی و اعتراض ادامه دارد و لیکن مجازاتی که درنظر گرفته شده با بی عدالتی گرفته شده و حتی بدون در نظر گرفتن قانون اساسی کشور . گرفته شده . حداقل آبروی مملکت را مدنظر قرارمیدادید ..!،دولت یرای هر جان باخته ۱۵۰هزار دلار پرداخت میکند بعنوان دیه . روحشان شاد . بهتراست که بیشتراز این اشوب و بلوا ادامه دارنشود .
    • NO ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      43 1
      اتفاقی بوده که افتاده؟؟
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    82 3
    مردم می دانند کسانی که دستور شلیک داده اند چه کسانی هستند و چرا از رسانه زیر نظرشان چون صدا و سیما. به مردم خلاف واقع می گفتند حالا یک جلسه می گذارند و یکی برای رد گم کردن ادرس می دهند
    • ایرانی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      7 31
      نگاه کنید این قضیه رو نمیشه با خیلی از چیزها مقایسه کرد، چیزی که شبیه این اتفاق افتاده همون حمله به هواپیما در خلیج فارسه اما نکته ای که هست آمریکا فرمانده اون ناو رو مدال شجاعت میده ایران تنبیه میکنه فرمانده پدافند رو. شاید اگه آمریکا هم هواپیمای خودی رو میزد به خاطر دلجویی از مردمش این کار رو میکرد.. نگاه کنید متاسفانه خیلی از این چیزها تو این مملکت درست و سر جاش نیست ولی ما نمی تونیم برای مشکلاتمون منتظر ناجی و کمک از بیرون باشیم، تا وقتی ما میریم تو صف دلار، مرغ و ماشین و وقتی اسم گرونی میاد چند برابر خرید میکنیم حتی نباید هیچ انتظاری از دولت داشته باشیم، برادر من ما نباید سطل زباله رو آتیش بزنیم ما باید افکار پوچ خودمون اصلاح کنیم. تحریم برای دولت یعنی چرخیدن چرخ همه کارخانه های داخلی، فروختن دلار به قیمت بالا و دادن بدهی دولت و تامین کسری بودجه
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    56 4
    حالا این متهمین کی بودند ؟ چرا اسمی برده نشده ؟ قوه قضاییه کلی زحمت کشیدید. پس دیه از جیب متهم پرداخت میشه ؟
  • سعید IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    48 3
    به این میگن صمبل کاری ..
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    63 4
    یه مدال هم میدادین بهش
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    10 41
    با دیدن حکم خيلی خوشحال شدم ، امید و شور زندگی در من زنده شد. فهمیدم عدالت در این کشور حکم فرماست. امیدوارم اگر به دنیای دیگری هم اعتقاد دارند جوابی هم برای اون بالایی داشته باشند.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    53 2
    عدالت کجاست؟
  • رضوی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    6 43
    متأسفانه خانواده های عزیز ازدست داده که ماهم در غم آنها شریک میدانیم خودرا به عنوان همنوع وهم وطن خودشان را اگر جای دولت می گذاشتن باشرایط بوجود آمده همکاری میکردند بااینکه واقعا سخت میشود گفت بهتر بود:نظام جمهوری اسلامی هم داغدار عزیزان هموطن بود و هست وهم اینکه تصمیم گیری کردند شهید اعلام کردند عده ای نپذیرفتند ماهمه درهرکجای دنیا و ایران ایرانی وهموطن هستیم باید دراین مواقع هرچند خیلی سخت متحد وهمدل باشیم نگذاریم دشمنان برما مسلط شوند تفرقه بیندازند اگر بین عزیزان نخبه بوده که بی شک بوده نظام هم بخاطر ازدست دادن آنها صددرصد ناراحت بوده است:بجای مخالفت وبادشمنان همراه بودن بهتر است با نظام همراه باشیم که انقلاب اسلامی ایران متعلق به تمامی ایران و ایرانی است چه در خارج و داخل ایران انشأالله که دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم شادی روح شهدا صلوات
  • فرهاد IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    31 3
    قربانی کردن دوتا بی گناه چه دردی دوا میکنه از خانواده های داغدار ؟
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    42 2
    روزی همه دردادگاه الهی خواهیم بود
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    46 3
    همین؟
  • مهندس نرم افزار IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    29 2
    دنیا دایره است . این حبس کم پایان نیست
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    107 5
    پس سردار سلامی و سردار حاجی زاده چی؟ سیزده سال همش اون هم برای اشخاص ناشناس جناب قاضی القضات
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    42 1
    این افراد که همه اپراتورهایی بودند که در شرایط حساس و دشوار تصمیم اشتباه گرفتند... پس حکم نظامیانی که با کلیر شدن آسمان در آن شب حساس مخالفت کردند چه می شود؟؟؟؟
  • شعبان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    5 95
    درسته که مسبب حادثه هواپیما، قصور کردو باعث آن همه خسارتهای مادی معنوی و بین المللی شد،اما درنظرداشته باشید.عمد نبود و شرایط آشفته باعثش شد.و اینکه کشور ما چنین جنگی که باعث انتقام شودبدین نوع را تجربه نداشت... داغ سنگینه بله اما خداوکیلی بااین نوع احکام حتی اعدام ،رفتگان برنمیگردندو بهتراست خانوادهای آن عزیزان موضوع را حادثه بدانند،و تقدیر تلخی که رقم خورد،گذشت اولیادم خود باعث شرمندگی متهمان و اصلاح روشهای برخوردنظامی دراینده میشود.اینها نیز فرزندانمان هستند!
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      34 2
      واقعا روی حرف هاتون فکر کردید و بعد نوشتید!! 176 نفر بر اثر قصور!!! پر کشیدند. همچین حجم سنگینی ندادند که تازه گذشت هم در کنارش باشه. خدای ناکرده، یکی از عزیزان خودتون هم چنین اتفاقی براش افتاده بود، همین حرف ها رو می زدید؟!! مگه دو تا گنجشک رو زدن؟!
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    12 17
    متهم ردیف اول تا آخر کسی نیست جز کسی که دستور پرواز هواپیما را در موقعیت جنگی صادر کرده لطفا سری به دولت دوازدهم بزنید نیروهای پدافند ماموریت خود را به خوبی انجام داده اند حکومت هم باید دیه جانباختگان را از بیت المال پرداخت کند ربطی به نیروهای پدافند ندارد از امروز به بعد منتظر این باشید که هیچ نیروی پدافندی جرات شلیک بسمت هواپیماهای دشمن و موشکها آنها را نداشته باشند
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    33 3
    چرا این متهمان اسمی ندارن
    • سینا IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      4 23
      بهرحال اینا قاتل بالفطره نیستن که، در جایگاه ماموران امنیت آسمان کشور اشتباه مرگباری کردن و محاکمه شدند و آبروی خودشون و خانواده هاشون مهم هست
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    36 3
    یه زمانی اسم متهم رو بشکل م ن یا خ س یا د ب میگفتن حتی اونم رو هم نگفتن عکسش رو هم که نمیزارن ببینیم اصلا چه شکلیه
  • زهرا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    35 3
    اون همه نخبه همش سه سال حبس یهو ازادشون کنید برن دیگ اونم بعد 20جلسه دادگاه و چندسال زمان ...
  • سیب IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    40 3
    جون مردم برای کسی ارزش نداره
  • سید مظفر IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    42 2
    عدالت در این حکم موج میزند