همشهری آنلاین: رییس سازمان فضایی ایران گفت با توجه به تلاش‌های آمریکا برای مانع‌تراشی در فعالیت‌های ما، محدودیت‌هایی در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های فضایی کشور اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، احمد طالب‌زاده در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا در ایران با اشاره به اقدام اخیر کاخ سفید در انعقاد قراردادی با دانشگاه هاروارد برای تحقیق و کسب اطلاعات درباره برنامه‌های فضایی ایران افزود: در چنین شرایطی طبیعی است که بسیاری از برنامه‌های فضایی محرمانه اعلام شود.

وی درباره وضعیت فن‌آوری فضایی جهان گفت: بر اساس آمار سازمان ملل متحد بین سال‌های 2000 تا 2004 رقمی حدود 577 میلیارد دلار در زمینه فن‌آوری فضا سرمایه‌گذاری شده که این سرمایه‌گذاری برابر سرمایه‌گذاری در سه بخش کشاورزی، نساجی و خودروسازی است. این سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنظامی بوده و توجیه فنی و اقتصادی دارد.

طالب‌زاده افزود: حدود سه هزار و 500 ماهواره در حال حاضر در فضا وجود دارد که گردش مالی هر ماهواره حدود یک میلیارد دلار است.

رییس سازمان فضایی ایران در نگاه کلی به منطقه و کشورهای همسایه اظهار کرد: در سطح کشورهای منطقه، پاکستان دو ماهواره، عربستان شش ماهواره، ترکیه چهار ماهواره، امارات متحده عربی دو ماهواره، رژیم اشغالگر قدس هشت ماهواره، مصر دو ماهواره، شرکت «عرب‌ست» شش ماهواره در مدار قرار داده‌اند.

طالب‌زاده در بیان وضعیت ایران در این جمع گفت: کمتر از دو سال از عمر سازمان فضایی ایران که پشتوانه‌های قانونی آن توسط شورای عالی فضایی تدوین می‌شود می‌گذرد و جایگاهی که بخش فضا در برنامه‌ها و سیاست‌های کشور دارد، جایگاهی ویژه است.

سند راهبردی فعالیت‌های فضایی کشور در هیأت وزیران به تصویب رسید که شامل فعالیت‌های بخش ارتباطات، صدا و سیما و آموزش است. این برنامه 10 ساله با نظر وزرای ارتباطات، دفاع و امورخارجه و رئیس سازمان صدا و سیما تدوین شده‌ است.

وی افزود: دبیرخانه شورا در چهار گروه ارتباطات ماهواره‌ای، سنجش از دور، حقوق فضا و منافع ملی و کاربرد فن آوری فضا در مدیریت بلایای طبیعی فعالیت می‌کند.

طالب‌زاده خاطر نشان کرد: برنامه‌های سازمان در دو بخش رفع نیازهای جاری کشور و ایجاد دانش فنی طراحی شده که در این خصوص حرکت‌های خوبی صورت گرفته و برای برنامه پنج ساله دوم در زمینه طراحی، ساخت، پرتاب و نگهداری ماهواره در کلاس ماهواره‌های متوسط برنامه داریم.

به گفته وی، فضا نسبت به سایر مباحث علمی گسترده‌تر است به طوری که در سایر تکنولوژی‌ها تقسیمات جغرافیایی در زمین اتفاق می‌افتد اما در فضا نیاز مبرمی به همکاری بین‌المللی داریم که در یک سال گذشته راهکارهای خوبی ارائه شده به طوری که مجلس دو فوریت تشکیل سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه را تصویب کرد و ایران از بنیانگذاران این سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در پژوهشی به دنبال بررسی این هستیم که فضا متعلق به کیست و منافع ملی ما در فضا کجاست تا از آن به عنوان میراث مشترک کشورها بهره‌برداری کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: چالش دیگر این بخش این است که بر اساس مطالعات مؤسسات مختلف فضایی در سال 2006 و تحلیل نیاز 200 کشور به فناوری‌های فضایی، چهار هزار ترانسفولدر شش مگاهرتزی مورد نیاز این مؤسسات است که پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 این نیاز به هفت هزار ترانسفولدر برسد، اما اگر ظرفیت کارخانه‌های تولید کننده به همین میزان باشد تا سال 2015 تنها شش هزار ترانسفولدر تولید می‌شود.

همچنین بر اساس مطالعات مؤسسه «یوتل ست» در سال 1994 از مجموع 70 میلیون خانوار تحت پوشش این مؤسسه 53 درصد از اروپای غربی، 13 درصد از اروپای شرقی و 6/3 درصد از خاورمیانه کل ارتباطات شان را از ماهواره تأمین کرده‌اند. در حالی که در سال 2004 در اروپای غربی 8 درصد رشد، در اروپای شرقی 11 درصد رشد و در خاورمیانه 24 درصد رشد دیده می‌شد که در سال 2006 به 30 درصد رسیده است.

طالب‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر در خاورمیانه ظرفیت ملی در ماهواره‌ها را نداریم و بررسی‌های سازمان صدا و سیما مبین این ادعاست.

کد خبر 7549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز