به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، بادهای فراساحلی نشاندهنده فرصتی عظیم برای انرژی پاک است، اما برخی از بهترین منابع در آبهای عمیق هستند، جایی که فرو رفتن یک محور مستقیم در بستر دریا بسیار گران و دشوار میشود.
سکوهای دریایی شناور یک طرح جایگزین کناسب در این زمینه را ارائه میدهند، اما چالشهای مهندسی در اینجا بسیار زیاد است. به عنوان مثال، یک توربین دریایی معمولی ۱۴ مگاواتی، ممکن است یک ناسل ۵۰۰ تنی را در بالای یک برج ۱۳۰ متری قرار دهد و سه پره کربنی به طول ۱۰۸ متر را با نیروی کامل طوفان دریا بچرخاند. نصب چنین سازهای در دریا با استفاده از سکوهای عادی بسیار پر هزینه و دشوار است.
متعادل کردن یک چرخ سنج هیولایی مانند آن بر روی یک پایه شناور کار بدی نیست، اما انجام آن به روشی که به راحتی بتوان با هزینه کم توربینها را تولید، نصب و راه اندازی کرد کار پر هزینهای است. این یک مشکل با هزینه میلیارد دلاری است که بسیاری از شرکتها برای حل آن رقابت میکنند. کمپانی«گازل» معتقد است که برای حل این مساله راه حلی دارد. سکوی این شرکت با ظاهری عجیب تا حدودی نشانگر تلاقی بین دو رویکرد دیگر برای ساخت سکوی شناور بادی است، در «طرح گازل» از سکوی نیمه شناور و پایههای کششی استفاده شده است.
سکوی بادی شناور نسل سوم «گازل» از سه طرف به کف دریا متصل میشود. کابلها از کف دریا بالا میآیند و از روی سازه شناور بالا میآیند، روی بازوهای چرخان میچرخند و دوباره به پایین منتقل میشوند تا به وزنه تعادل سنگینی که در زیر سکو معلق است متصل شوند.
به گفته این شرکت، این فرایند سیستم غیرفعال ایجاد می کند که قادر به متعادل کردن حرکات موج و جزر و مد و همچنین نیروهای عظیم باد از طریق اهرم غول پیکر برج توربین است و باعث کاهش نوسانات و بهبود کارایی می شود. «گازل» ادعا می کند که سکوی به دست آمده در این طرح، بسیار کوچکتر و سبک تر از یک طرح معمولی نیمه شناور است. این طرح استفاده از فولاد را تا ۷۰ درصد و هزینه را تا حدود ۳۰ درصد کاهش میدهد. سیستم پهلوگیری دینامیک آن نیز ۸۰ درصد کمتر از یک سکوی پایه کششی معمولی، بار کمتری را بر روی بندهای کف دریا قرار میدهد و شیب را زیر یک درجه نگه می دارد و در عین حال امکان حرکت به سمت بالا و پایین را فراهم می کند.
«گازل» اعلام کرده این ساختار نسبتا سبک وزن و ارزان میتواند وزن توربینهایی تا اندازه ۲۰ مگاوات (بزرگتر از هر توربینی که در حال حاضر در رده فراساحلی مستقر شده است) را تحمل کند. این یک طراحی ماژولار است (به این معنا که سکو به عنوان یک ساختار کامل از پیش ساخته نشده و قطعات آن به صورت مجزا تولید شدهاند، از همین رو میتوان به سهولت آن را به محل نصب انتقال داد) به همین دلیل ساخت، یدک کشی و استقرار آن آسان است و به تجهیزات تخصصی، جرثقیل یا امکانات بندری نیاز ندارد.
ادعاهای فوق را در آزمایش مدل در مقیاس کوچک در یک مخزن موج در موسسه هیدرولیک زیست محیطی دانشگاه کانتابریا در اسپانیا تایید شده و اولین «گواهینامه امکان پذیر بودن اجرای یک طرح دریایی» را برای یک سکوی بادی دریایی از DNV دریافت کرده است. این شرکت ارائه دهنده خدمات متخصصان در تجزیه و تحلیل چرخه حیات تاسیسات دریایی، به ویژه در انرژیهای تجدید پذیر، نفت و گاز است.
بیشتر بخوانید:
نظر شما