همشهری آنلاین: رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت:

همراه داشتن گواهینامه،‌ کارت شناسایی خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و معاینه فنی در سفرهای نوروزی الزامی است.

سرهنگ محمدرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بر اساس مواد 2، 43، 199 و 200 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، همراه داشتن گواهینامه، کارت شناسایی خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و معاینه فنی معتبر در هنگام رانندگی الزامی است و رانندگان مکلفند در مواجهه با پلیس این مدارک را ارائه کنند.

وی با اشاره به توسعه مراکز نقل و انتقال خودروها در ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت:‌ در راستای خدمت‌رسانی مطلوبتر به شهروندان تهرانی و جلوگیری از سفرهای زائد و اتلاف وقت، بر اساس توافق صورت گرفته بزودی مراکز شماره‌گذاری در مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای تهران نیز مستقر می‌شوند.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا تصریح کرد:‌ بدین ترتیب شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز معاینه فنی ضمن انجام معاینه فنی خودرو خود از خدمات نقل و انتقال نیز بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این مراکز همانند سایر مراکز نقل و انتقال عوامل راهنمایی و رانندگی مستقر شده انبار پلاک در مراکز معاینه فنی تعبیه شده و کلیه خدمات نقل و انتقال در مراکز معاینه فنی از ابتدا تا به انتها به سهولت انجام خواهد شد.

ممنوعیت خرید خودروهای بی‌پلاک

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا از ممنوعیت فروش خودروهای فاقد پلاک در کشور خبر داد و به ایسنا گفت: در تمامی کارخانجات تولید خودرو، واحدهای شماره‌گذاری مستقر است و در صورت اعلام مدیر فروش، بلافاصله خودروها پلاک می‌شوند؛ لذا از تمامی هموطنان درخواست می‌شود حتما خودروهای با پلاک را تحویل بگیرند و تحت هیچ شرایطی خودروهای بدون پلاک را تحویل نگیرند.

وی گفت: بر اساس ماده 2 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تردد خودروهای بدون پلاک ممنوع بوده و ماموران در صورت مشاهده این خودروها، ضمن توقیف و هدایت آنها به پارکینگ بر اساس مقررات با رانندگان خاطی برخورد می‌کنند.

الزامی شدن اختصاص 60 درصد تولیدات کارخانجات به صورت پایه گازسوز و نصب برچسب انرژی بر روی خودروها

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: براساس آخرین مصوبات هیات دولت کارخانجات تولیدکننده خودرو موظفند 60 درصد تولیدات خود را با پایه‌گازسوز و 40 درصد را بنزینی عرضه کنند؛ همچنین نصب برچسب انرژی بر روی تولیدات شرکت‌های خودروسازی الزامی است و در غیر این صورت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از شماره‌گذاری این خودروها جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه به آمار شماره‌گذاری خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا کنون حدود یک میلیون و 100 هزار خودروی نوشماره، 758 هزار تعویض پلاک و یک میلیون و 510 هزار نقل و انتقال در کشور انجام شده است که این آمارها نشان می‌دهد در بخش نوشماره 10 درصد و نقل و انتقال 50 درصد افزایش خدمات و در بخش تعویض پلاک 50 درصد کاهش خدمات داشته‌ایم.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به ایسنا گفت: ‌در مجموع امسال 3 میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو شماره گذاری شده و 5/7 میلیون نفر از مالکان خودروها در مراکز شماره گذاری سراسر کشور خدمات دریافت کردند که از این تعداد 50 درصد سهم نقل و انتقال، 33 درصد نوشماره و 17 درصد تعویض پلاک بوده است.

شماره‌گذاری 850 هزار موتورسیکلت جدید در سال جاری

وی با اشاره به اینکه 850 هزار دستگاه موتورسیکلت امسال شماره‌گذاری شده است گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از 7 میلیون موتورسیکلت در کشور داریم و تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور نیز 4 زمانه است.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه از ابتدای طرح تعویض پلاک خودروها تا کنون 5/13 میلیون پلاک ملی در کشور توزیع شده است گفت:‌ از این میزان سواری‌ها با 7 میلیون، وانت بارها یک میلیون و یکصد هزار، خودروهای کشنده و سنگین 600 هزار، کامیونت‌ها 400 هزار، کامیون 300 هزار، تاکسی‌ها 250 هزار بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده در کشور را به خود اختصاص دادند همچنین تا کنون حدود 5 هزار وسیله نقلیه کشاورزی در کشور شماره گذاری شده است.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد 90 درصد خودروهای شماره گذاری شده در کشور تولید داخل و از گروه ایران خودرو، سایپا، بهمن، زامیاد و پارس خودرو بودند و 10 درصد نیز وارداتی هستند.

پژو و پراید بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده در سال جاری به ترتیب محصولات پژو و پراید بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تبصره 13 قانون بودجه سال 85 تا کنون حدود 530 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است گفت: از این تعداد 160 هزار خودرو امسال از رده خارج شده است.

همچنین حدود 33 هزار دستگاه موتورسیکلت دو زمانه نیز از ابتدای اجرای طرح جایگزینی‌ موتورسیکلت‌های چهار زمانه به جای موتورسیکلت‌های دو زمانه از رده خارج شده است.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه کارت سوخت یک میلیون و 150 هزار خودرویی که نسبت به تعویض پلاک اقدام نکردند ابطال شده است، گفت: از این تعداد تنها 80 هزار نفر برای پیگیری کارت سوخت خود مراجعه کرده‌اند.

آغاز اختصاص پلاک ویژه جانبازان در مرکز تعویض پلاک خاوران تهران

وی به آغاز توزیع پلاک ویژه جانبازان در کشور خبر داد و به ایسنا گفت: توزیع این پلاک در مراکز استان‌ها هم‌اکنون در حال انجام است و در تهران نیز مرکز خاوران کار تعویض پلاک و تخصیص پلاک ویژه جانبازان را بر عهده دارد.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: این پلاک با آرم استاندارد بین‌المللی تهیه شده و برای تشخیص استفاده کننده خودرو و ارائه سریع و مطلوب خدمات به این عزیزان توزیع می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های سال آینده شماره گذاری نیروی انتظامی گفت: توسعه مراکز نقل و انتقال، اجرای طرح سراسری تعویض پلاک و ساماندهی موتورسیکلت‌ها، ارتقای آموزش نیروهای تخصصی شماره‌گذاری، از رده خارج کردن مینی بوس‌ها با سن بالای 25 سال با تسهیلات دولتی، از رده خارج کردن کامیون‌های بالای 40 سال عمر با جایگزین کامیون‌های مناسب با تسهیلات دولتی، ‌ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی برای کمک به حل مشکل ترافیک و آغاز فاز دوم شماره گذاری وسایط نقلیه کشاورزی از جمله برنامه‌های سال آینده مرکز شماره گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی است. 

کد خبر 75672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز