گروه اقتصادی: از زمان ارائه طرح تحول اقتصادی که مهم‌ترین بعد آن نقدی کردن یارانه‌ها به‌ویژه در حوزه انرژی است

بحث قیمت برخی حامل‌های انرژی و به‌طور خاص بنزین و گازوئیل به بحث روز محافل کارشناسی، تصمیم‌گیری و محافل عمومی تبدیل شد و چنانچه پیش‌بینی می‌شد، نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مختلف نیز این روزها به‌شدت سرگرم بحث و تصمیم‌گیری در این زمینه هستند.

به گزارش خبرنگار ما، در روزهای اخیر ارقام و قیمت‌های مختلفی از درون کمیسیون‌های اصلی و فرعی برای بنزین و گازوئیل بیرون می‌آید.

متناسب با قیمتی که بیان می‌شود موضوع ادامه یا توقف نظام کنونی سهمیه‌بندی بنزین یا کاهش سهمیه‌ها و همچنین تسری این نظام به گازوئیل نیز مورد توجه قانونگذاران قرار گرفته است، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان برخلاف بحث‌های جدی در کمیسیون‌های مجلس پیرامون این مسئله، صحن علنی مجلس تعیین‌کننده نهایی وضعیت بنزین و گازوئیل در سال آینده است که حتی ممکن است به‌دلیل اهمیت و به مانند سال‌های گذشته، سریع و راحت بدون ایجاد تغییرات زیاد در وضعیت کنونی، نمایندگان مجلس از آن عبور کنند. 

در لایحه دولت، هرچند قیمت دقیقی برای بنزین و گازوئیل تعیین نشده اما قیمت این دو حامل انرژی به‌شدت افزایش یافته است. این پیشنهاد با اقبال مجلس مواجه نشده و به همین دلیل کمیسیون‌ها طرح‌های مختلفی را بررسی می‌کنند و هنوز مشخص نیست بنزین و گازوئیل و دیگر حامل‌های انرژی چه سرنوشتی خواهند داشت؟

البته این موضوع بستگی به سرانجام لایحه یارانه‌های دولت دارد که اگر تصویب شود شاهد تغییرات جدی در نظام عرضه انرژی خواهیم بود.

یک نماینده مجلس در این زمینه به خبرنگار ما گفت: ایده‌های مختلفی از سوی نمایندگان مطرح است که همه بر قیمت‌های پایین تراز پیشنهاد دولت و تداوم سهمیه‌بندی حکایت دارد.
سیدعلی ادیانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد نظر اغلب نمایندگان مخالف قیمت‌های پیشنهادی دولت است. وی افزود: مصوبه کمیسیون انرژی ادامه سهمیه‌بندی بنزین با 100 لیتر و قیمت150تومان و عرضه بنزین آزاد با قیمت 300 تومان است.

وی تاکید کرد: به‌طور قطع مانند گذشته بخشی از مازاد درآمدهای دولت از محل فروش سوخت نیز به توسعه حمل‌ونقل اختصاص خواهد یافت هرچند که سیاست‌های پیش‌بینی شده در برنامه و بودجه سال‌های قبل در توسعه محقق نشده است ولی در این زمینه باید کارهای لازم برای توسعه حمل‌ونقل عمومی ادامه یابد. ادیانی در زمینه وجود طرحی در مجلس برای سهمیه‌بندی گازوئیل اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در همین حال یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ایده تغییر زمان اجرای قیمت‌های جدید در بخش انرژی به بعد از عید و اوایل اردیبهشت 88 خبر داده است.  جعفر قادری به فارس گفت: قیمت پیشنهادی دولت درخصوص بنزین و گازوئیل مورد تایید نمایندگان مجلس نیست.  وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سرنوشت طرح تحول معلوم نشود  نمی‌توان درخصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها صحبت کرد.

اسدالله عباسی عضو کمیسیون تلفیق نیز از پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر ارائه 120‌لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت 150‌تومان در سال آینده خبر داد. وی به فارس گفت: در حال حاضر در کمیسیون تلفیق بحثی روی قیمت بنزین و گازوئیل صورت نگرفته است. 

در همین حال محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس نیز عنوان کرد: کمیسیون ویژه درباره تمام قیمت‌های حامل‌های انرژی به جز قیمت برق تصمیم‌گیری کرده و با کامل شدن تصمیم‌گیری‌ها، قیمت‌های جدید را برای پیش‌بینی در بودجه 88 به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد کرد.

کد خبر 75698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز