دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در نشست عمومی و زنده اینترنتی ابعاد شناختی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی حجاب را بررسی کرد.

عبدالحسین خسروپناه

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین نشست عمومی و زنده اینترنتی عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی ابعاد شناختی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی حجاب، امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۱ به صورت مجازی برگزار شد.

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت:  حجاب مبنای انسان شناختی دارد، به فطرت انسان برمی‌گردد، ممکن است ما انسان را یک حیوان جنگلی فرض کنیم، بله در این صورت هیچ تکلیفی نیست، اما انسانی که از فطرت الهی برخوردار است و از سیر تکامل الی الله برخوردار است و یک تقرب الهی دارد فوق حیوانی است و قرار است موجودی ملکوتی باشد، اینچنین انسانی اگر زندگی ملکوتی نداشته باشد به بعد حیوانی تنزل می‌کند.

وی افزود: مبنای دیگر حجاب مبنای ارزشی است، ارزش‌ها معیار دارند سلیقه‌ها در بحث ارزش‌ها مطرح نیست، مثلا در هر سلیقه‌ای عدالت یک امر ارزشی و ظلم یک امر غیر ارزشی است.

به گفته خسروپناه، ۲۳ آیه در قرآن درباره حجاب است، در برخی از این آیات مردان مؤمن هم خطاب قرار داده شده‌اند.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در سوره نور چند آیه درباره حجاب است و در سوره احزاب هم به موضوع حجاب اشاره شده است؛ اینکه برخی تفاسیر شبه روشنفکرانه دارند در محافل دین داران خریدار ندارد.

وی گفت: رویکرد بعدی در مورد موضوع حجاب رویکرد سیاسی است که آیا حکومت می‌تواند حجاب را الزام کند یا خیر، اولا می‌دانید که تا سال ۵۹ ما قانون حجاب نداشتیم اما توصیه هایی از امام(ره) بود که در ادارات حجاب را رعایت کنند، از سال ۶۰ قانون حجاب مصوب شد، اسنادی که در حوزه عفاف و حجاب در شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شده هم یکی در سال ۷۶ است یعنی مجلس قبل از شورا مصوباتی داشته است.

خسروپناه با بیان اینکه مسأله عفاف و حجاب در حال حاضر به صورت یک امر قانونی در کشور است، اظهار داشت: حالا این سوال مطرح است که آیا حکومت می‌تواند الزام کند؟ بله، اصلا کار حکومت‌ها الزام موارد و قوانین است. یکی از دوستان ما در انگلیس زندگی می‌کرد، می‌گفت: من در حال رانندگی بودم که سگی جلوی ماشین آمد و ترسید و رفت، فردای آن روز مرا احضار کردند و به دلیل ترساندن سگ جریمه کردند، دانشگاه هم به طور مجزا مرا جریمه کرد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: حجاب هم یک وجوب شرعی است، حاکم اسلامی از باب ولایت فقیه اختیار دارد که هر وجوب شرعی را بر اساس مصلحت جامعه یک حکم شرعی را الزام قانونی کند.

وی گفت: از نظر قانونی بودن کسی نمی‌تواند در مسأله حجاب تردید ایجاد کند، اینکه حاکم اسلامی این مسأله را الزامی کند هم جای تردید ندارد، اما ممکن است بگویند آیا مصلحت است که حجاب الزامی بشود؟ می‌گوییم بله این مصلحت وجود دارد.

خسروپناه با اشاره به آثار منفی اجتماعی بی حجابی تصریح کرد: برخی از من درباره الزام حجاب در زمان پیغمبر سوال می‌کنند، من پاسخ می‌دهم که به طور کلی مسأله بی حجابی پدیده جدیدی است، در ایران در ۱۵۰ سال اخیر این مسأله مطرح شده و در غرب هم بعد از رنسانس این مسأله عنوان شد، در عصر ائمه اصلا بی حجابی نداشتیم، به طور مثال در حال حاضر در تمام جوامع بشری تحصیل یک اصل است یعنی اگر خانواده‌ای فرزندشان را به مدرسه نفرستد همه تعجب می‌کنند چرا که این مسأله یک امر روشن و بدیهی است، حالا تصور کنید ۱۰۰ سال دیگر بی سوادی امر ممدوحی شود.

وی افزود: در کشور فیلیپین هم سی سال پیش مردم محجبه بودند اما بی حجابی رواج پیدا کرد و خانواده به هم خورد.

به گفته خسروپناه، حجاب برای تحکیم خانواده است، با بی حجابی کم کم مسأله امنیت جنسی و تحکیم خانواده آسیب می‌بیند. حجاب در هویت بخشی و تثیبیت ارزش های انقلاب موثر است، حجاب نماد انقلاب است، شهدای ما در وصیت نامه‌هایشان از حجاب صحبت کردند. برخی می‌گویند شهدای ما برای حجاب شهید شدند؟ بله برای اسلام و وطن شهید شدند که حجاب هم جزئی از اینهاست.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: آقای استاد دانشگاهی که ادعا می‌کنی سواد حوزه و حقوق داری، اگر سه جوان این برخورد را با دختر خودت بکنند جوانان دیگر نگاه کنند و کمک نکنند؟ می‌خواهی شهید غیرت را به نفله شدن تعبیر کنی؟ باید در مغز چنین فردی که خود را استاد دانشگاه می‌داند تردید کرد، آنقدر از توییت این انسان نادان که خود را استاد دانشگاه معرفی می‌کند ناراحت شدم که از صحبت‌های جوانان ناراحت نمی‌شوم؛ یک جوان خواسته دختری را نجات دهد، او را شهید کرده و دو فرزندش را یتیم کردند؛ اگر واقعا در کشور دیگری چنین اتفاقی بیفتد مردم فقط تماشا می‌کنند؟ یک جوان در کشور سوئد دختری را از دست اشراری نجات داد دولت سوئد این مرد را به عنوان مرد سال معرفی کرد.

وی ادامه داد: اگر جوانان و نوجوانان ما درباره حجاب اطلاعات ندارند به دلیل مسائل شناختی است که باید فرهنگ سازی شود.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: دشمن می‌داند که سنگر حجاب یکی از سنگرهای مهم تمدن اسلامی است، نمی‌گویم سنگر جمهوری اسلامی است، آیا می‌خواهیم ایران یکپارچه به تمدن نوین اسلامی دست یابد یا به دنبال تجزیه ایران هستیم؟ ابزار دشمن همین حجاب است، آیا وقتی بی حجابی رواج یافت و تحکیم خانواده آسیب دید تمدن شکل می‌گیرد؟

وی گفت: ورود دشمن اینگونه است که از سه فضای باندی استفاده میکند، مدلینگ، فضای مجازی و گردشگری که نظر سران سه قوه و همه مسوولان این است که مجموعه های امنیتی و نظامی باید با این سه جریان باندی مقابله کنند. برخی به اسم گردشگری و بدون مجوز فرهنگ برهنگی و خوردن مشروب را رواج می‌دهند.

خسروپناه اظهار داشت: باید علت های اصلی بحث بی حجابی را یافته و با آن مقابله کنیم، علت های اصلی همین سه باند است، جمعی از مردم به اپلیکیشن های داخلی آمده اند اما جمعی هم با استفاده از فیلترشکن از همان اپلیکیشن های غیرایرانی استفاده می‌کند، دخترآزاری یا مسائل اینچنینی تاثیر از فضای مجازی است که قانون باید سریعا با این مسائل برخورد کند.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: برخی از خانم ها می‌گویند چرا با مردان دختر آزار مقابله نمی‌کنید؟ من می‌گویم بله دولت باید با آنها برخورد کند و از طرفی اگر حجاب باشد این مسائل هم کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در زمینه حجاب برخورد فرهنگی و اجتماعی داشت، ادامه داد: مدل ما در شورایعالی انقلاب فرهنگی به این صورت است که مصوباتی که شورا برای حجاب و عفاف نوشته مصوبات جامع و خوبی است، عدم الزام به یک نوع رنگ و شکل خاص هم در این مصوبات وجود دارد. اما جاهایی ضعف قانونی داریم که قرار است دولت لوایحی بدهد و مجلس تصویب کند، لازم نیست تمام موارد بی حجابی جرم تلقی شود، بحث گفتمان سازی و فرهنگ سازی باید انجام شود، برای اجرای قانون باید گفتمان سازی شکل بگیرد.

خسروپناه اظهار داشت: ۹۰ درصد مسأله حجاب و عفاف بحث آموزشی و گفتمانی است، باید بپذیریم که کوتاهی کردیم و سی سال است که ترک فعل داشتیم، برخی می‌گویند این فرهنگ سازی ها دیر جواب می‌دهد، ایرادی ندارد از همین حالا شروع کنیم.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بحث معرفی زنان موفق محجبه در فرهنگ سازی بسیار مهم است، شما توجه کنید دشمن دیده از ابتدای انقلاب اسلامی نقش بانوان در تمام زمینه ها بسیار جدی است و این مقدار حضور بانوان در عرصه های مختلف در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است، بنابراین می‌خواهد جلوی این موضوع را بگیرد چرا که این همه موفقیت بانوان به دلیل عفت، حجاب و تحکیم خانواده بوده است، دشمن شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دهد ولی می‌خواهد با گرفتن حجاب از بانوان ما آنها را فلج کند.

وی افزود: ما باید حجاب بومی را تقویت کنیم، شما تمام اقوام ایرانی را ببینید که لباس های محجبه دارند، ما در هیچ یک از اقوام بی حجابی نداریم، باید نماهنگ ارزشی دخترانه تولید کنیم، در حوزه ادبیات و رمان فعالیت کنیم، فیلم و سریال بسازیم و با زبان خاص هنر این امر را فرهنگ‌سازی کنیم، در حال حاضر در سریال می‌بینید خانم مسجدی و چادری رفتار توهین آمیزی با جوانان دارد اما خانمی که حجاب مناسبی ندارد با اخلاق است، این یعنی فرهنگ سازی با زبان هنر علیه حجاب.

تشکیل شورای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در مورد امر حجاب

خسروپناه اظهار داشت: ما ۱۱ میلیون خانم بسیجی در کشور داریم که فعالیت های متعددی در مساجد، محلات و مدارس دارند، همین بانوان در مدارس و دانشگاه گفتمان سازی کنند. باید فعالیت های بین المللی درباره عفاف و حجاب داشته باشیم، تبیین زیست عفیفانه در اروپا هم خریدار دارد، چرا دشمنان لاییک به حجاب ما حمله کنند؟ ما می‌توانیم آنجا فرهنگ سازی کنیم.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ما در زمینه حجاب ضعف فرهنگ سازی، ضعف آموزشی و ضعف حمایت‌های دولتی داریم، همانطور که برای مقابله با ویروس کرونا که یک بیماری جسمی بود هزینه شد باید برای رفع بیماری های فرهنگی جامعه هم هزینه شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال گرداننده نشست درباره برنامه های شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب گفت: وظیفه دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی کار فرهنگی نیست بلکه تدوین سیاست هاست، کار فرهنگی را باید دستگاه‌ها انجام دهند، شورا سیاست‌ها را نوشته است، اما شورا باید راهبری دستگاه‌ها را انجام دهد و پس از آن نظارت داشته باشد. ما شورایی تشکیل دادیم و کار نظارت را انجام می‌دهیم. جلسات شورا برگزار شده و دبیرخانه شورا ارتباط بسیار خوبی با دستگاه‌ها برای بحث ترویج عفاف و حجاب دارد.

وی افزود: ضعف برخی دوستان ارزشی ما این است که وقتی کار مثبتی انجام می‌شود دنبال نمی کنند اما یک ضعف را برجسته میکنند. سال گذشته پنج نفر از دانشجویان یک دانشگاه حرکات موزون انجام دادند که بسیار برجسته شد اما امسال در همان دانشگاه ۱۵۰۰ دانشجو در شب های قدر قرآن به سر گرفتند اما جایی نشر داده نشد، این خلاف نص قرآن است که می‌گوید اشاعه فحشا نکنید.

خسروپناه در پاسخ به سوالی درباره برخورد با استادی که در توییتی شهید غیرت را نفله عنوان کرده بود، گفت: کار ما برخورد نیست، برخوردها باید از سوی نیروی انتظامی انجام شود، البته اگر کسی حرف غلطی زده نمی‌شود پرونده قضایی برای وی درست کرد، اصل حجاب هم آزادی انسان است اما آزادی انسانی که همه چیز را معقولانه دنبال می‌کند، با آن افراد جاهل باید طوری رفتار کرد که بفهمد چقدر نادان است. اما برخورد با برخی سلبریتی ها به عهده شورا نیست بلکه وظیفه نیروی انتظامی است.

وی درباره نظارت شورایعالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: نظارت راهبردی به عهده شوراست اما نظارت های برون دستگاهی و درون دستگاهی هم باید انجام شود. مسوولیت اصلی فضای مجازی هم به عهده شورایعالی فضای مجازی است، ما یک کار رصدی را در حوزه فضای مجازی با کمک صدا و سیما و بقیه دستگاه‌ها انجام دادیم، شورایعالی فضای مجازی باید برای این ولنگاری فضای مجازی تدبیری داشته باشد، مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تأکید کردند، دولت‌های قبلی در این زمینه بودجه‌ای قرار نداده بودند اما مسأله برای این دولت مهم است. باید فیلترشکن های موجود در بازار مدیریت شود.

به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور

خسروپناه گفت: ۱۳ سال از تصویب نقشه جامع علمی کشور می‌گذرد، حدود یک ماه است که کار به روز رسانی این نقشه را آغاز کرده‌ایم.

کد خبر 757511
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 630
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    .... حرف های خوبی زد ولی ریشه یابی نکرد چرا ازدواج جوانان کم شده، مشکل این کارها کجاست. مردم رابه جان هم انداختن خوب نیست. ... ... ... ... ....
  • نعمت IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    خوش به حالتون که ۱۱ میلیون خانم بسیجی دارید امکان داره بگید این عدد را از کجا در آوردید مثلاً من در خانواده خودم که تقریبا بزرگ و پرجمعیت هم هستیم یک نفر بسیجی نداریم.
  • Arman IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    من هم به نحوه برخورد فردی که جهت دفاع از اون خانم ها شهید شد افتخار میکنم و ایشون یک مرد واقعی بودن ، اما در مورد مابقی ایرادات ایشون در مورد مسائل اجتماعی باید با یک صاحب نظر دیگه مذاکره صورت بگیره و ایشون یک طرفه به قاضی میرن چون همین نگاه امنیتی به مقوله توریسم چقد فرصت شغلی رو از بین برده همین جام جهاني یک نمونه این موضوع و الا آخر
  • م IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    توکل بر خدا از شر شیطان رانده شده
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    با بحث حجاب مردم رو به جون هم انداختین .اگه راست میگین خودتون و فرزندانتون بیان جلو امر به معروف کنن
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    شهید باغیرت و ناموس پرست شهادتت مبارک. فداکار انشاالله بزودی قاتلانت اعدام شونند نه حبس. ملت ایران غیرت شهید را فراموش نکنید. همه باهم یکصدا فقط اعدام گردنند.
  • سید IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    آن بنده خدا اگه با دختر و ناموس خودش اینجوری میشد این حرف رانمیزد امام حسین علیه السلام فرمودند که هرچه برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند و هرچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند آقای استاد اگر این رفتار را برای دختر خود نمی پسندی برای دختر دیگران نیز نپسند آن جوان شهید حکم خدا و قرآن و حکم رسول خدا ص ودین را انجام داد باید در کتابهای درسی نام این شهید را بیاوریم وراهش را خودمان وبرای فرزندانمان الگو قرار دهیم شهادتت مبارک برادر
  • ES ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    دخترا،دوس دختر جوونا بودن، میتونستند فرار کنند ولی جاوید نام الداغی،لطف کرد،از خود گذشتگی کرد. نباید تنهایی کاری میکرد باید به پلیس زنگ میزد،کمک میخواست و.... روحش شاد
  • مسعود IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    بنظر من نمیشه همه زنها رو مجبور به حجاب کرد ولی میشه چهار تا ارازل و اوباش رو از خیابان ها حذف کرد بقیه کشور ها چگونه کنترل میکنن مگه حجاب اجباری دارن والا لخت میان بیرون از ما هم بیشتر امنیت دارن اینکه ارازل دست دختر مردم رو میگیره تقصیر پلیس و دستگاه قضا است که کوتاهی میکنن نمیتونید دزد و ارازل رو جمع کنید مردم رو مقصر میکنن میگن حجاب بگیرد مالتون رو سفت بچسبید ...
  • علی حیدری IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    چرا یکی از طرفداران شعار جعلی زن زندگی نتونست جلوی اراذل وایسه، مطمئنا اگه اون لحظه جای این عزیزمون بودن خودشون رو به کوچه علی چپ می‌زدند و میرفتند
  • ارغنون IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    حاج آقا ،من حیرانم که چرا هر چی در قرآن آیه هست بنا به گفته شماها، در خصوص حجاب و عفاف و نماز جمعه و راهپیمائی و... اینجور چیزهاست آیا هیچ آیه ای در مورد معیشت مردم و وظایف حکومت در فقر زدائی و ...نیست؟؟؟؟؟ در ثانی خداوند این شهید عزیز قرین رحمت واسعه کند. ثالثا اون دختر نصف شب توی خیابون خلوت چه غلطی میکرد؟؟؟ مگر نه اینکه خودش با پای خودش و رضایت خودش اومده بود که خوش بگذرونه و.... امثال اون دختر از برکت وجود مدیرانی مثل شماها، خیلی زیادند و هرشب خواند آمد و..... لذا هیچ ارزشی نداره که جوانهای با غیرت و پاک کشور جانشان را فدای اینجور چیزها بکنند.شماها هم با دستور و بگیر ببند و جریمه و شلاق و...نمیتوانید کاری بکنید. جوان ناامید و مایوس به آینده ، هیچ هویتی ندارد و هر کاری میکند. باید به ریشه مشکلات و معضلات بپردازید.
  • بنده خدا IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    یه فکری هم به حال مفسدین کنید
  • DE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    عجب این بزرگوار مثل اینکه توی ایران زندگی نمیکنه از گفتگوها بیزاریم گرسنه ایم خانواده ها دارن متلاشی میشن ازفقر لطف کرده جلو دزدی اختلاس و.... بگیرید
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    اون به زعم شما شهید که باهاش کار تبلیغاتی میکنید،لازم نبود دخالت کند،مردم خودشون هستند،همون شهید شما در بسیاری جاهای دیگر دختر مردم برای حجابشان ازار داد،چون از ملت نبود اگر صدبار جان میداد برای مردم ارزش نداشت،،مرده شور غیرت ببرند که همان غیرت غیرت زنان مردم به ظلم و ستم کشیده شده و حجاب باعث کشته شدن مهسا شد.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    بی عرضگی در برقراری امنیت به حجاب ربط ندهید
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    تا کی میخواین با بی حجاب ها با این هنجارشکن ها مماشات کنین به روشون بخندین سکوت کنین تا کی با ملایمت میخواین رفتار کنین بزرگان مملکت یه مادر چقدر باید به قدوبالای جونش نگاه کنه تا بزرگ‌بشه بعد به دست ارازل اوباش به شهادت برسه از رهبر عزیزمون خواهش میکنم که به داد ملت ایران که مخالفه بی حیایی وبی حجابین برسن وجمع کنن بساط این زنان بدون روسری رو که ریختن خیابونا ومورد تعرض قرا میگرن واینطوری جوانهامون باید برای دفاع از اونا به شهادت برسن شمارو به خدا قسمتون میدم کاری کنید سکوت هر مسلمان خیانت اس اول به ملت وبعد هم به خدا مجلس ودولت قانونی رو تصویب با رضایت رهبر عزیزمون وجمه کنید بساط این زنان بی روسری رو که راه افتادن با بی شرمی وافتخار تو خیابون چقدر دیگه باید شهید بدیم تا دولت دست از سکوت برداره وکاری کنه مطالبه به حق مردم حجابه
  • هاشم IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    احسن جناب آقای دکتر خسروپناه.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    در مورد بد حجاب ها !!! راه کار اصلی مشخص است این آتش ها از گور دختران بدحجاب بلند می‌شود که انگار بی پدر و مادر هستند . یا خانواده‌ ی بی غیرتی دارند که خودشان هم اینگونه رها هستند . حیف جوان‌ها نیست که برای این بد حجابان بی ارزش و کوچک جانشان گرفته شود . در مورد حادثه ی بد اخیر چرا چند جوان باید کشته شوند و دختر بدحجاب راست راست راه برود و همه را مسخره ی آزادی بی بند و باری خود کند .. این بدحجاب‌ها ارزش دارند که جان برایشان گرفته شود . برای این کشتار ها متاسفم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    خون شهید قابل احترام اما، اینکه در جمهوری اسلامی خانمها امنیت ندارند را نادیده نگیرید! ابتدا باید علت اوباش گری را پیدا کرد که بیکاری است، دوم اینکه چون با چنین پدیده ای برخورد محکمی نشده، بلکه ترویج هم شده و شاید نادیده گرفتن بزه صورت گرفته اصل بر حق تلقی گردد! لذا اولا باید ... ارازل و اوباش ..... .... تا درس عبرتی برای همگان باشد، دوم از کلاس آموزش غافل نشوید، جرم را مشخص کنید و تنبیهات بعد از جرم را در صدا و سیما تذکر دهید و شاید انچه را انجام شده به نمایش گذاشته شود ....
  • Majid IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    راجع به اختلاس و گرونی، هیچی نیومده، فقط راجع به حجاب اومده
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    اقای محترم ایکاش جرات داشتید سالها تورم ومعیشت بسیار بد مردم رابا صدای بلند بگوش مسولین میرساندید ازحداقلها اکثر مردم محرومند اگر چنان کرده بودید بی حجابها با حجاب میشدند
  • NL ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    پلیس و قوه محترم قضاییئه وظیفه ات را عمل کن امنیت را تامین کن با ی فیش متجاوز به عنف را رها نکن . دست چاقوکش و.قمه کش را قطع کن . دیگر هیچ کفتاری پیدا نمیشه که تجاوز به عنف انجام بده و آخر هیچ خانواده ای هم بی سرپرست نمیشد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    69 94
    سلام تعدادی در مملکت اسلامی به دنبال بی حجابی نیستند بلکه در در ذهن آنان افکار ی فراتر از این حرف ها می چرخد یقیناً بدنبال فساد می گردند و این حرکات را آزادی و تمدن میدانند واین خواسته دشمنان اسلام می‌باشد مسئولین و مردم باید مقابله کنند اما با روش های منطقی و اثر گذار .
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    32 72
    پس قانون مجلس چی شد
  • ناشناس IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    این شهید بزرگوار نه بسیجی بود نه جهادی و از اون حزب اللهی های مدنظر شما.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    بی حجابی،. شروع تجاوزات و قتل ناموسی است
  • کوروش ... IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    آقای خسرو پناه از ۱۱میلیون بسیجی که فرمودید صادقانه بپرس از وضع موجود کشور از گرانی‌ها از دزدی‌ها بیت المال از اختلاس‌های بیت المال از رانت خوار های بیت المال راضی هستند حالا چه برسد به مردم عادی ... .... ... ... ... ... ....
  • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    آقای خسرو پناهT ما تازه مسلمان نشده ایم ... .... ،در منطقه ماهمه محجبه بودند و اگر احیانا زن بی حجابی درآنجا دیده میشد باتمسخر با او برخورد میشد. متاسفانه ... .... .... بی حجابی در آنجا غوغا میکند و خانواده های مارا با تمسخر چادری میخوانند، این نتیجه عملکرد .... شماست ... .... .... .... و معلوم نیست به چه دلیل تمامی کارهای مبارزه با منکرات را کنار گذاشته و چسبیدید به حجاب؟؟؟!!!! حرفتان دیگر خریدار ندارد چون شمار طب خورده هستید.
  • حسن US ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    ای کاش ابعاد امنیتی سفره خالی مردم جیب خالی مردم بی عدالتی فساد طلاق عدم ازدواج عدم فرزند اوری اعتیاد و.........بررسی میشد
  • رحمانی همدانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    88 43
    لعنت خدا بر آن بی شرف بی غیرتی که میخواد اینجور خودش رو به بی شرف ها نشان بده و اینجور اظهارنظر می‌کنه و شهید غیرت و شرف را نفله معرفی میکنه
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    28 75
    .... های بی حجاب رو بفرستید جنگ
  • قلی خان IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    97 25
    مگر ایران 11میلیون زن که شرایط بسیجی شدن داشته باشن داره یا خیر..دختر بچه ها و پیرزن ها که نمیتونند عضو بسیج بشن..من فکر میکنم این دختران و زنان بی حجاب از اروپا اومدن که ما .... رو آلوده گناه کنند. باید سریع مرزها رو ببندند که بی حجابان جدید وارد کشور نشوند... خیلی خوبه که اطلاع رسانی میکنید.. من به اشتباه فکر میکردم این بی حجابها ایرانی اند.
  • AT ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    حجاب نماد انقلاب است
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    16 73
    مسئله‌ ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که خانواده ها منتظر فرهنگ سازی شما و نتیجه بخشی طولانی مدت آن نمی ماند و اگر احساس کنند نوجوان یا جوان شان یا حتی سلامت خانوادگی شان ... .... ... بواسطه ولنگاری ها در خطر است، خودشان وارد عمل می شوند که در برخی موارد نیز شده اند و درگیری هایی هم پیش آمده است
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    25 2
    خدا زیاد کند اگر؟؟
  • احمد IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    7 31
    دمش گرم
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    چرا قیمه ها رو می‌ریزی تو ماستا؟؟؟ شهید غیرت ربطی به شما نداره همون طور که خانوادش گفتن. ... ... .... ... .... ....
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    خوشتون میاد بیاد، خوشتون نمیادنیاد. ولی لعنت بر پدر و مادر هر کسی که تبلیغ بی حجابی می کنه چه بازبون وچه باعمل. خدا جد و آبادش را نیامرزه و خودش هم روی خوش زندگی نبینه که هرچی بدبختی الان توجامعه مون می بینیم از بی حجابی وبی حیایی نشأت می گیره
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    آیا دوستان در مورد اختلاسگران دزدان ثروت ملی مملکت رانت و رانت خواری فساد مسئولان کشوری تورم سرسام آور حقوق کارگر معیشت مردم وضعیت اسفناک مملکت نظری ندارن؟ یعنی مشکل فقط حجابه؟
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    کاش شهید مبارزه با اختلاس و گرانی و خوردن حق کارگر هم داشتیم گرانی امسال صد برابر افزایش حقوق فقط ۲۷ درصد
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    96 8
    همه حرف های ای آقا کاملا درسته ولی آیا دینو فطرت و غیره فقط برای حجاب و پوشش هست یا برای سایر امور زندگی همچون اختلاس فقر اختلاف طبقاتی رانت عیش نوش آقا زاده ها با بیت‌المال و خیلی چیز های دیگر هم هست اگر هست چرا برخورد صورت نمیگیرد اگر هم نیست پوشش و حجاب هم مثل اون مسایل برخورد بشه
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    96 15
    خیلی چیزا تو قرآن آمدی ولی شما عمل نمیکنید.حجاب ریشه در تربیت دارد.و تربیت ریشه در فقر دارد.شما اول فقر حل کن.که تن فروشی جمع بشی.این مهمتر است.البته اگر به فکر مردم باشید.که یقینا نیستید
  • علی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    79 17
    چرا اینقدر از کلمه _باید_استفاده می کنه؟ ایا انسان با روان سالم خودش و اعتقاداتش رو بر فرد یا ملتی تحمیل می کند؟ امر غیر علمی و غیر منطقی خودتان رو با بازی الفاظ علمی و منطقی جلوه ندهید.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    35 35
    فرهنگ سازی رو باید از فضای مجازی و سلبریتی ها شروع کنید چون نوجونا طبق دیده هاشون تو یوتویوب و مخصوصا اینستا الگو برداری میکنن
  • مهدی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    18 33
    سلام علیکم لطف کنید یک ایه برای حجاب خطاب به مسلمین ومسلمات بیاورید وهر مسلمانی که مومن نمیشود ای مومن مسلمان
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    31 27
    والا. هیچ کس جلوی این بی حجابی دختران نمی گیرد
  • امینی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    60 19
    با جناح بندی و فرق گذاشتن بین شهروندان بذر نفاق و بدبینی را در کشور گستراندید
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    100 8
    بیایید شهید الداغی را مصادره نکنیم او در قلب همه است عمده ملت ما اگر در این شرایط قرار گیرند همین کار را میکنند. ... ... .. ... ... .. فقر گرانی مهاجرت بیکاری باعث شده کسی ازدواج نکند و ۳ ملیون دختر شانس ازدواج نخواهند داشت