رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به اینکه شوراها در سراسر کشور مستأجر هستند وزیر راه ابلاغیه‌ای را انجام داد تا زمین‌هایی در اختیار شوراها قرار گیرد.

سروری

به گزارش همشهری آنلاین، پرویز سروری در نشست خبری خود با بیان اینکه نظام شورایی کشور حلقه اتصال بین مردم و حاکمیت است، اظهار کرد: مهمترین تجلی نظام در نظام شورایی است که از سطح روستا، بخش، شهر، استان و شورای عالی استانها مسئولیت نمایندگی مردم کشور را به عهده گرفته است.

رئیس شورای عالی استانها با تأکید بر اینکه در اصل هفتم قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان در امور کشور معرفی شده است، یادآور شد: ما فاصله جدی با این مطالبه و حق قانونی مردم داریم؛ لذا اگر هر حرکتی در جهت تصمیم گیری و تصمیم سازی شوراها شکل بگیرد مداخله مردم در امور پررنگ تر خواهد شد.

او با بیان اینکه این مجموعه ۱۲۶ هزار نفری از مردم رأی گرفته اند، خاطرنشان کرد: نظام شورایی جلوه تشریفاتی به خود گرفته بود و در حوزه مسئولیت های قانونی ورود جدی نداشت و ما در این دو سال تلاش کردیم شورای عالی استانها را به سطح قابل قبولی از مطالبات قانونی برسانیم.

بخشی از صحبت‌های نائب رئیس شورای شهر را در ادامه بخوانید:

*ما در طول این دو سال سه جلسه با رئیس جمهور داشتیم و همچنین جلساتی را با معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس و تعدادی از وزرا داشتیم و اصل کلی ما در این جلسات نیز این بود که هیچ جلسه تشریفاتی و تبلیغاتی برگزار نشود و برای ما اثرگذاری جلسات در استیفای قانونی اهمیت داشت که در همین راستا هشت دستور صریح از سوی رئیس جمهور در مسیر فعالیت های شوراها صادر شد.

*باید آیین نامه ای در خصوص نحوه ارسال بودجه به مجلس تعیین می شد و نقطه نظرات شورای عالی استانها در قانون از مواردی بود که باید به اجرا می رسید.

* بی‌تردید شوراها حلقه بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شوند، شوراهایی که از سطح روستا، شهر، شهرستان، استان و تا شورای عالی استان‌ها کل جامعه را پوشش می‌دهند، البته به علت تأخیر در شکل‌گیری شوراها نتوانستیم منویات قانون اساسی را در ارتباط با شوراها و نقش آفرینی آنها در کشور اجرایی کنیم.

* سه جلسه شورای عالی استان‌ها با رئیس جمهور، ریاست مجلس، معاونت‌های رئیس جمهور و وزرای مختلف برگزار شد. اصل در این جلسات برگزاری جلسات تبلیغاتی نبوده بلکه برای ما استیفای حقوق شوراها از اصلی‌ترین موضوعاتی بوده که در این تعاملات پیگیری شده است. خوشبختانه در آخرین جلسه با رئیس جمهور هشت دستور سریع ابلاغ شد که یکی از نتایج آن تهیه و تدوین اصل اول برنامه توسعه کشور با همکاری وزارت کشور بود.

*بی تردید با این ظرفیت‌های ساختاری در اهدافی که قانون مشخص کرده موفقیت به دست نخواهیم آورد. بر همین اساس با سازمان امور استخدامی جلساتی را برگزار کردیم و در مرحله نخست در جریان امضای ساختار شورای عالی استان‌ها هستیم و پس از آن نیز این اقدام برای شوراهای استان، شهرستان و شهر و روستا انجام خواهد شد. تصور می‌کنم با این تفاهم با سازمان امور استخدامی زمینه‌های خوبی برای ایجاد ساختار مناسب در حوزه شوراها فراهم خواهد شد.

*در جلساتی که با وزیر راه داشتیم دو ابلاغیه موثر صورت گرفت که نخستین آن حضور نماینده شوراها در شورای عالی شهرسازی و معماری بود که در نخستین جلسه حضور نماینده شوراها بحث بافت‌های فرسوده و پیگیری جدی‌تر این موضوع مورد تفاهم قرار گرفت. از سوی دیگر با توجه به اینکه شوراها در سراسر کشور مستأجر هستند وزیر راه ابلاغیه‌ای را انجام داد تا زمین‌هایی در اختیار شوراها قرار گیرد. همچنین ابلاغی از سوی رئیس جمهور صورت گرفت تا نمایندگان شوراها در شوراهای اداری و شورای برنامه ریزی استان‌ها شرکت کنند. با وزارت کشور نیز اقدامات موثری در خصوص تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها انجام شد.

*مدیریت یکپارچه شهری مهمترین مسئله مدیریت شهری محسوب می‌شود. این موضوع سال‌ها است که مطرح می‌شود ولی چون نگاه مدون و همکاری دولت‌ها وجود نداشته مدام میان شوراها، مجلس و دولت در رفت و آمد بوده اما خوشبختانه در حال حاضر مجلس و دولت سرعت‌شان در پیگیری این لایحه بیشتر از شوراها است.

*ما در کشور به ویژه در کلانشهرها در رابطه با حریم شهر با مشکل جدی حریم مواجه هستیم. این مشکل از جایی نشأت می‌گیرد که برخی به نوعی معتقدند که روستا باید حریم داشته باشد و این یک نکته حیاتی برای روستا قلمداد می‌شود و از سوی دیگر شهرهای بزرگ شش‌های تنفسی خود را در حوزه حریم می‌بینند. بر همین اساس مقرر شد بررسی‌ها انجام و در قالب پیشنهادی موضوع در شورای عالی استان‌ها پیگیری شود. قطعا تحت عنوان کارگروهی ویژه موضوع با همکاری مجمع کلانشهرهای کشور از سوی شورای عالی استان‌ها تا جمع‌بندی نتایج پیگیری خواهد شد.

*قطعا نگاه به شوراها با دستگاه‌های دیگر باید متفاوت باشد. در ذات کار شورایی وجود چالش و تفاوت نظر طبیعی است و گاهی این امر موجب کیفیت بخشی به موضوعات می‌شود. در شورای شهر تهران تهران یک رئیس یعنی آقای چمران وجود دارد و همه زیر پرچم ایشان کار می‌کنیم. علی رغم وجود تفاوت‌ نظرها ولی بالاترین سطح همبستگی هم در شورای شهر تهران است که این امر در هنگام رای گیری دیده می‌شود.

*وقتی شورایی بالنده با حضور چند شهردار و معاون شهردار سابق تشکیل می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که این شورا ساکن باشد. قطعا در چنین شورایی بالندگی به همراه تفاوت نظرها وجود خواهد داشت اما رفاقت نزدیکی میان اعضای شورای شهر تهران وجود دارد. هر چند که اختلاف نظرهایی پیش می‌آید که طبیعی است. تمامی اعضای شورا می‌توانند از ابزار نظارتی خود استفاده کنند و چالش‌هایی در این شورای شهر تهران وجود دارد که از روی دغدغه و توانمندی تجربی و علمی اعضای شورای شهر تهران است.

*در هنگامی که شورای عالی استان‌ها کار خود را در دوره جدید آغاز کرد بودجه‌ای در حدود ۳۸ میلیارد تومان داشت که ۲۱ میلیارد تومان آن محقق شده بود. با توجه به اینکه شورای عالی استان‌ها باید مراکز استان‌ها را نیز تحت پوشش قرار دهد این بودجه با وظایف موجود متناسب نبود؛ اما خوشبختانه روند افزایشی را طی کرده و این بودجه را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان رساندیم اما با توجه به لزوم تقویت مراکز استان‌ها باز هم این بودجه با اقداماتی که باید انجام شود تناسب ندارد.

*یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات کشور راه اندازی سامانه های شفافیت است. هرچه مردم در جریان امور قرار بگیرند و مدیریت شیشه ای را ببینند، از درصد قابل ملاحظه ای از تخلفات جلوگیری خواهد شد. امیدواریم بتوانیم شفافیت در مدیریت شهری را در سراسر کشور به ثمر برسانیم. به دنبال این هستیم که به یک مدل پویا در این زمینه برسیم.

*باید گواهی نامه آموزشی وجود داشته باشد تا افرادی بتوانند پشت میز شورا بنشینند که این گواهی را داشته باشند که در این مسیر در حال رایزنی با مجلس هستیم.

*بارها و بارها در کلانشهرها از مردم در مورد صف انتظار برای تعیین تکلیف باغات شنیدیم. در همین راستا از پنج بند تشخیص باغات، چهار مورد را به کمیسیون ماده هفت شهرها سپردیم که دیگر در صحن بررسی نشود و تنها پلاک ها از لحاظ ارزش اکولوژیک در صحن شورا مورد بررسی قرار می گیرد. به استانها ابلاغ کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا متناسب با شرایط استانها، موارد به تصویب برسد و اجرایی شود.

*برای حفظ باغات برای کسانی که دارای ظرفیت هستند باید برنامه تشویقی داشته باشیم. نباید نگاه ایده آلی داشته باشیم چون مردم به فکر نفع خود نیز هستند؛ لذا هم شهر و هم صاحبان باغات باید سود ببرند. در تهران پیشنهادات خوبی ارائه شده که امیدواریم به نتیجه برسد تا ملاحظاتی داشته باشیم که ساخت و ساز در باغات منجر به تخریب درختان نشود.

*ما از سطح روستا، بخش، شهر و شورای عالی استانها ابلاغیه ای داریم که بر اساس آن اعضا حقوق نمی گیرند و حق جلسه دریافت می کنند که حداکثر ۲۰ ساعت بوده و بر این اساس ۶۵۷ هزار تومان در روستاها پرداخت می شود. باید این مساله برطرف شود چراکه ۸۰ درصد کسانی که در روستاها مسائل را پیگیری می کنند و هزینه های زیادی دارند، این حق را نیز نمی گیرند.در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر، حداکثر ۳۰ ساعت و رقم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، شهرهای دارای ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ ساعت و سه میلیون و ۶۸۳ هزار تومان، برای شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ ساعت و چهار میلیون و ۵۴۸ هزار تومان، شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ ساعت و پنج میلیون و ۱۱۷ هزار تومان، شهرهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ ساعت و ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان، شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ ساعت و هفت میلیون و ۵۲۱ هزار تومان و برای شهرهای ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت هم ۷۰ ساعت و هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

* در تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف داریم و تناسب بین جمیعت و حمل و نقل وجود ندارد؛ ما معتقدیم برای حمل و نقل داخلی واردات باید مدیریت شده باشد و جایی که تولید داریم باید مقابله کنیم. بنده در مجلس با چند وزیر جنگیدم که باید از تولید داخلی استفاده شود؛ اما وقتی کارخانجات موجود این ظرفیت را ندارند که کل نیازها را تأمین کنند، ما باید چه کنیم؟ سوال ما این است که مابقی نیاز شهر را باید چگونه تامین کنیم؟ باید نیازها با واردات تأمین شود تا مردم در سختی نباشد؛ شهروندان بعضاً یک ساعت منتظر اتوبوس هستند و ما از این وضع خجالت می کشیم.

*در تهران برای دو هزار اتوبوس با واحدهای تولیدی داخلی قرارداد بستیم اما اگر این اتوبوس را ندادند باید چه کنیم؟ باید دید زمان بندی را رعایت می کنند که از خجالت مردم خارج شویم؟

*پیش بینی ما برای تحویل اتوبوس های داخلی شهریورماه است. البته فشار وارد می کنیم که اتوبوس ها سریع تر تأمین شوند، اما مجوز واردات اتوبوس را نیز داریم که شهرداری در تلاش است اتوبوس های مناسب و به روز را زودتر از موعد تحویل اتوبوس های داخلی، تأمین کند، البته هنوز مشخص نیست که کشور مبدأ کجاست.

*اکثر تصمیمات کمیسیون ماده پنج در این دوره به مناطق جنوبی باز می گردد. این نشان می دهد که اظهارات نماینده مجلس در خصوص کمیسیون ماده پنج درست نیست که البته از شهرداری خواستیم توضیحات شفاف را ارائه دهد. ما به شدت با شهرفروشی مخالفیم. شهردار تهران با حضور در صحن شورا توضیحات کامل را در خصوص فعالیت های کمیسیون ماده پنج ارائه خواهد داد.

کد خبر 758960
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha