مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان امیدوارند با پرتاب فضاپیمای جدیدی که سه‌شنبه به فضا پرتاب می‌شود، تصویری واضح‌تر را در خصوص چگونگی واکنش زمین به دی‌اکسید کربن جمع‌آوری کنند.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، فضاپیمای نظارت مداری بر کربن (Orbiting Carbon Observatory) قرار است بامداد روز سه‌شنبه (به وقت محلی) توسط ناسا از کالیفرنیا پرتاب شود و حدود هشت میلیون آزمایش را در هر 16 روز در دو سال آینده انجام دهد. این فضاپیما برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص گازهایی که موجب تغییرات اقلیمی می‌شوند، طراحی شده است.

محققان گفتند این اطلاعات به آنها تصویری ارایه می‌دهد که چرخه کربنی چگونه بر آب و هوا اثر می‌گذارد و سهم هر منطقه در انتشار گازها چه میزان است.

هدف از این اقدام اندازه‌گیری منابع دی‌اکسید کربن و پدیده‌های موسوم به "سینک‌ها" است که گاز را از جو می‌کشند.

دانشمندان می‌دانند فقط حدود 40 درصد دی‌اکسید کربن منتشر شده از زمان انقلاب صنعتی در جو باقی مانده است. آنها فقط جذب 30 درصد این گازها را محاسبه کرده‌اند و سوالاتی را در خصوص 30 درصد دیگر برانگیخته است.

آزمایش‌های کامل‌تر توسط این فضاپیما می‌تواند تصویری بهتر را از جایی که دی‌اکسید کربن ذخیره شده و چگونه به مرور زمان تغییر می‌کند، ارایه دهد. این تصویر همچنین به بررسی میزان جذب گاز در هر سال نیز کمک می‌کند.

تحقیقات قبلی در خصوص دی اکسید کربن تاکنون به شدت بر نظارت‌های زمینی استوار بود و گاهی اوقات تصاویری با هواپیما گرفته می‌شد

کد خبر 75939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز