وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو گفت: نشست آستانه و تلاش‌های دیپلماتیک تهران و مسکو برای مقابله درگیری نظامی منجر به آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک شد.

امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته شرایط خیلی سختی در منطقه ایجاد شد و احتمال یک درگیری نظامی در مرز سوریه قوت گرفت.

وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک برای مقابله با درگیری احتمالی در مرز سوریه با ترکیه، تصریح کرد: نشست آستانه و تلاش‌های دیپلماتیک تهران و مسکو برای مقابله درگیری نظامی منجر به آغاز گفت‌وگوهای دیپلماتیک شد؛ در نشست آستانه که به میزبانی آقای دکتر رئیسی در تهران برگزار شد، بر تمرکز برای راه‌حل سیاسی  بین ترکیه و سوریه تاکید شد.

امیرعبدالهیان با اشاره به اجلاس چهارجانبه وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه که امروز چهارشنبه در مسکو برگزار خواهد شد، گفت که امیدوار است در این اجلاس همه طرف‌ها بر راه‌حل سیاسی تاکید داشته باشند.

وی  گفت: گام‌های خوبی برای راه‌حل سیاسی برداشته شده است و امیدواریم با توجه به نشست‌های که بین وزرای دفاع و کارشناسان برگزار شده است پیام قوی از سوی ترکیه و سوریه برای تمرکز به راه‌حل سیاسی داده شود و زمینه بازگشت آوارگان سوری، عقب نشینی نیروهای نظامی و خروج اشغالگرانی چون نیروهای آمریکا از شمال سوریه فراهم شود.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در توئیتی بعد از ورودش به مسکو نوشت: برای شرکت در نشست چهارجانبه‌ وزرای امور خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه به مسکو سفر کردم.

‏وی افزود: ابتکار عمل در دیپلماسی پویا و چندوجهی جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ می‌تواند با تکمیل روند همگرایی، چشم‌انداز پایان چالش‌های اساسی را برای کل منطقه ترسیم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند.

نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه قرار است امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در شهر مسکو و با حضور وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. براساس اعلام قبلی سرگئی لاوروف، مولود چاووش اوغلو و فیصل المقداد وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

امیرعبداللهیان در حاشیه این نشست هم با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

کد خبر 759400
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha