رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور در خصوص مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ ایراداتی را مطرح کرده است.

قالیباف - مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، در خصوص ایرادات به مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد.

در این نامه آمده است:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران به شماره ۳۶۰۷/ت ۶۱۱۲۴ هـ مورخ ۱۵/۱/۱۴۰۲ موضوع تعیین ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲ متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره ۴ الحاقی به قانون نحوه اجرا اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

ایراد مصوبه ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۲

از آنجا که طبق جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به افزایش ضرب حقوق کارکنان اشاره شده است، بند ۳ مصوبه که در خصوص تعدادی از کارکنان به افزایش حقوق تصریح کرده از حیث تغییر عنوان و مترتب بودن آثار و تبعات متفاوت هر یک با دیگری، مغایر قانون می‌باشد.

نظر به اینکه جزء یک بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با علم و آگاهی قانونگذار از وجود ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ به تصویب رسیده و به رغم ترتیبات مقرر در این ماده، لکن جزء یک بند الف تبصره مذکور راجع به حداقل حقوق کارکنان دولت در سال جاری دارای حکم خاص می‌باشد علیهذا بند ۵ مصوبه و تبصره‌های آن مبنی بر تعیین حداقل حقوق کارکنان دولت و تعیین حداکثر حقوق به میزان ۷ برابر آن، مغایر قانون است. همچنین سایر بندهای مصوبه که تصریحا یا تلویحا مبتنی بر این بند به تصویب رسیده، به تبع مغایرت مذکور، مغایر قانون است.

نظر به اینکه بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور حداقل حقوق کارکنان دولت در این سال تعیین شده، ذیل بند ۶ مصوبه مبنی بر تعیین مبلغی کمتر از رقم مذکور برای آن دسته از کارکنان دولت که در سال جاری به استخدام در می‌آیند و ... مغایر قانون است.

بر اساس بند ۱ ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۴۰۱ مبالغ موضوع این قانون مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد و چنانکه در تبصره جزء ۱-۲ آن قانون تصریح شده است، در محاسبه مستمری بازنشستگی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. بنابراین تبصره یک بند ۶ مصوبه مبتنی بر اینکه کسر کسور بازنشستگی از مبلغ موضوع قانون مذکور صرفا در تعیین پاداش بازنشستگی و ذخیره مرخصی محاسبه می‌شود، علاوه بر اینکه انحصار دادن موضوع به موارد مذکور از امور تقنینی بوده و نیاز به حکم قانون دارد، ضمنا از حیث تضییق احکام قانونی،‌ مغایر قانون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – محمدباقر قالیباف

کد خبر 759664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 30
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • بازنشسته تأمین اجتماعی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    18 16
    آقای قالیباف مگر بازنشستگان تأمین اجتماعی آدم نیستند که دوساله مرتبا برای بازنشستگان دولتی افزایش حقوق می‌دهید اما تأمین اجتماعی نه يا اينکه ایرانی نیستند یا اینکه کلا آدم محسوب نمی کنید
    • ناشناس IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      27 3
      اینقدر بهم نپرید.بعضی ها همین را میخوان مردم بهم بپرند.من خودم بازنشسته تامین اجتماعی کارگری هستم.هنر دارم از حق خودم دفاع کنم.کارمند محترم دولت از حق خود.حتی شده از حق هم دفاع کنیم نه بپریم بجون هم.
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      11 0
      ممنون جناب همشهری سر دبیر هر عزیزی این نظرو گذاشتی .ملت ایران اگه بخوان ایرانو آباد کنند.باید پشت هم باشند.نه رو در روی،هم.خدا شاهد دشمن کسی نیستیم.فقط عصبانی از بعضی کارها.و بیخیالی ها هستیم.زمان همه چیزو روشن میکنه.حق با مردمه یا مسئولین بی مسئولیت
    • افشین IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      4 13
      برای بالا بردن حقوق نیاز به اعتبار و منابع هست. اگر قراره با استغراض از بانک مرکزی حقوقها زیاد بشه همان بهتر که نشه. چرا که بعداً باز با تورم باید پس داد. اما کلا حقوق بازنشستگی باید از سپرده و حق بیمه ای که شاغل در طول مدت خدمتش پرداخت می‌کنه تامین بشه که در این راستا صندوقهای بازنشستگی و تامین اجتماعی همیشه از دولت بودجه میگیرند. پس حالا که من کار آزاد دارم و اصلا بازنشستگی ندارم باید بگم چرا دولت از منابع ملی به بازنشستگان کمک مالی می‌کنه و حقوق اضافه میکنه؟؟؟ خیر همیشه حق با مردم نیست. مخصوصا آندسته از مردم که فقط بفکر جیب خودشان هستند و کاری ندارند که از کجا تامین میشه.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    23 2
    مادقیقا سی سال دراین نظام جمهوری اسلامی حق بازنشستگی به دولت پرداخت کرده ایم واقعا بااین پولها چه کرده اند ، آقای سعید مرتضوی وکسانی که ازصندوق بازنشستگی چک می کشیدند باید پاسخگو باشند ، این افزایش حقوق تازه اگر انجام شود آیابانرخ تورم هماهنگی دارد ؟ واحسرتا علی العباد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    39 5
    اقای قالی باف گفتیم از وقتی امدی هنوز خیری به ملت نرساندی جلو شاسی بلند هارا میگرفتی دولت کسر نمیاورد
  • محمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    20 4
    درمدت چهارسال بازنشتگی(تامین اجتماعی) یکبار ندیدم که جناب خلبان قالی باف درمورد این همه اجحاف به ما یک کلمه حرف بزند.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      12 1
      حقوق ما را یک سومشو میدن یعنی ۶ تومن.که با اینتورم ۱۸ باید میدادن.
    • 😡 IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      10 2
      وقت نداره بنده خدا.
  • GB ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    23 2
    دیگه تا کجا میخواهید کاری نکنید قیمت ها سر به فلک کشیده دو بسته مرغ اشغالی وگوشت سفت نپز مثل سنگ بیابان یک میلیون وخورده ای شده این چه مملکت داری هست که کردید
    • مسعود IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      15 1
      تا زمانی همه مان را بکُشن.به مرگ تدریجی.
  • علیرضا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    23 3
    اقای سیسمونی شما که درکی ازفقرنداری
  • ناشناس بازنشسته IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    20 2
    نامه قالیباف به دولت هدفش ترمیم حقوق وتامین معیشت بازنشستگان نیست بیشتر به فکر گرفتن مالیات است
  • عیسی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    24 2
    بعد از گذشت چند سال و بلوکه کردن قانون ۹۰ درصدی یخچالها دیگر خاموش است و بهار تورم و ۷ برابری حقوق مدیران ثابت کرد که فقط فکر رانت و چپاول هستند و مردم روز بروز ضعیفتر و فقیر تر میشوند و چپاولگران غنی تر
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    22 2
    متن را نخوانده ، خدمت شما عرض میکنم : از امثال قالیباف هیچ انتظاری نمی رود که برای مردم کاری کنند .
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    14 3
    من یک کارمند دولتی هستم چرا اختلاف دریافتی حقوق کارمند بخش دولتی با خصوصی اینقدر تفاوت دارد حتی بیش از 2 تا 2.5 برابر
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      7 2
      بر کر چه بخونن بر کور چه رقصن .نزتید زیر آب همو.اینجوری دشمن تراشی میکنید.حسادتو بذارید کنار.فقط پیگیر باشید.
  • باران IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    11 20
    کارکنان دولتی جزو خدوم ترین انسانها تو ایران هستن برنامه روزانه کاری شون ب شرح زیر می باشد == ساعت 8 و نیم به اداره میرسند == تا ساعت 10 صبحانه میخورند ( ک ارباب رجوع باید نظاره گر نوش جان کردن شون میشد ) == از 10 تا 12 به امور اداری چند ارباب رجوع سفارشی از طرف مدیران عالیقدر ، رسیدگی میکردند ( بقیه ارباب رجوع هم حق شکایت نداشتن والا با کله ب بیرون اداره راهنمایی میشدن ) == از 12 تا ساعت 1 و نیم ظهر به صف نماز جماعت ظهر می پیوستن تو نمازخانه اداره و با همکاران خوش و بش میکردن === از 1و نیم شاه کلاه میکردن تا ساعت 2 ظهر از اداره به طرف خانه رهسپار شن == ارباب رجوع از فردا بازم باید دوباره بیان روز از نو روزی از نو این قشر زحمتکش حق ندارند ؟؟؟ ک سالانه افزایش حقوق داشته باشن و بعد چندین سال هم حقوق بازنشستگی افزایشی داشته باشند ؟؟ میدونین من وقتی رجوع میکردم چقدر غصه میخوردم وقتی از کمبود حقوق می نالیدن حالا همین ها دوره بازنشستگی شون تو سفرهای دور دنیا با عیال شون ، خوش می گذرونن و عکساشون تو دنیا مجازی نشر میدن که بازم من غصه بخورم