مردم ترکیه روز یکشنبه در یکی از تاثیرگذارترین انتخابات در تاریخ مدرن ۱۰۰ ساله این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند که نتیجه آن ممکن است به حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در قدرت پایان دهد.

Erdogan

به گزارش همشهری آنلاین این رای‌گیری نه تنها رهبر ترکیه را که یک کشور ۸۵ میلیون نفری عضو پیمان ناتو است، بلکه چگونگی حکمرانی بر آن را در هنگامی که اقتصادش در سراشیبی بحران فزاینده هزینه‌های زندگی است و شکل سیاست خارجی آن را که پیچش‌های پیش‌بینی‌ناپذیری یافته است، تعیین خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان که رهبر ائتلافی از شش حزب اپوزیسیون است، اندکی از اردوغان جلوتر است، اما اگر هر کدام از آنها نتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، دور دوم انتخابات در ۲۸ مه (۷ خرداد) انجام خواهد شد.

انتخابات سه ماه پس از زمین‌لرزه در جنوب شرق ترکیه رخ می‌دهد که بیش از ۵۰ هزار نفر را کشت. بسیاری از افراد در مناطق آسیب‌دیده از از پاسخ ابتدایی آهسته دولت به این فاجعه ابراز خشم کرده‌اند، اما شاهدی در دست نیست که این موضوع تصمیم افراد درباره چگونگی رای‌دادنشان را تغییر داده باشد.

رای‌دهندگان همچنین یک پارلمان جدید انتخاب خواهند کرد که در آن احتمالا رقابت نزدیکی میان ائتلاف مردم شامل حزب محافظه‌کار اسلام‌گرای عدالت و توسعه (AKP) , حزب ملی‌گرای MHP  و احزاب دیگر و در مقابل اتحاد ملت به رهبری قلیچداراوغلو که از شش حزب اپوزیسیون از جمله حزب سکولار جمهوریخواه خلق (CHP) که مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه آن را تاسیس کرد، تشکیل می‌شود.

حوزه‌های رای‌گیری در سعت ۸ صبح (۰۵۰۰ به وقت گرینیچ) باز و در ساعت ۵ بعدازظهر (۱۴:۰۰ به وقت گرینیچ) ادامه یابد. بر اساس قوانین ترکیه، گزارش دادن هر نتیجه‌ای از انتخابات تا ساعت ۹ بعدازظهر ممنوع است. اما تا ساعات پایانی روز یکشنبه ممکن است با اطمینان نسبی گفت که آیا دور دوم رای‌گیری انجام خواهد شد یا نه.

رای‌دهندگان کرد که  ۱۵ تا ۲۰ درصد از رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، نقشی اساسی ایفا خواهند کرد، چرا که اتحاد ملت یعنی ائتلاف احزاب مخالف بعید است بتواند به تنهایی در پارلمان اکثریت به دست آورد،‌

حزب دموکراتیک خلق (HDP) طرفدار کردها جزء اتحاد اصلی احزاب اپوزیسیون نیست، اما پس از سرکوب اعضایش در طول سال‌ها به شدت با اردوغان مخالف است. HDP اعلام کرده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند

کد خبر 760183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha