همشهری آنلاین - زهرا بلندی: «نازنینزهرا امیری» دانشآموز ۱۷ساله پایه یازدهم رشته علومتجربی مسیر رشد استعدادها و علایقش را از دوران کودکی پیش گرفته است. معتقد است خانوادهاش با آگاهی از علاقه او به دانستن درباره علوم و مباحث زیستی در مسیر درست هدایتش کردهاند: «در اولین قدم ارتباطم با پژوهشسرای اندیشه پویای منطقه۱۰ را گسترش دادم. با حضور فعال در آنجا بیشتر در جریان کارگاههای علمی و پژوهشی قرار گرفتم. طی این سالها در مسابقاتی مثل خوارزمی، امیرکبیر، جام زیستفناوری، مسابقات علمی و پژوهشی سلولهای بنیادی رتبه استانی و کشوری کسب کردم. با کمک معلمان مقالاتی در موضوعات مختلف نوشتم. از سویی هم مادرم مؤلف کتاب است و از ششم ابتدایی و آغاز دوره متوسطه در ترغیب من برای نوشتن کتاب خیلی تلاش کرد. همین دلگرمیها باعث شد ۶ کتاب درباره دستگاههای بدن برای گروه سنی نوجوان و جوان بنویسم که در انتشارات «نگارش شرق» منتشر شد.»
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
اختراعی برای درمان بیخوابیهای شبانه
علاقه نازنینزهرا به زیستشناسی بهانهای شد تا در سال ۱۳۹۸-۹۹ اولین دوره از مسابقات خلق ایده زیستفناوری، ایده «اولین چشمبند زیستی ملی» را مطرح کند: «از کودکی شبها به سختی میخوابیدم و به همین دلیل همیشه دنبال چارهای برای رفع این معضل بودم. با تحقیق و پژوهش چشمبندی ساختم که بدون هیچ عارضه شیمیایی و مطابق با کارکرد بدن. عملکرد این دستگاه از طریق رایحهدرمانی سینوسهای داخل صورت است که باعث خوابآوری میشود و در رفع مشکلات اختلال خواب میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. این چشمبند دارای فیلتر گیاهان دارویی است که هر فرد پس از قرار دادن آن به مدت ۱۵دقیقه روی چشمش خوابی راحت را تجربه میکند.»
او از این طریق رتبه اول بین دانشآموزان باشگاه زیست فناوری را در سطح ملی کسب کرد و این اختراع را به ثبت رساند. با چنین اقدامی او اولین نوجوان ۱۵سالهای است که ثبت اختراع در سطح ملی داشته و اختراعش را در سازمان مالکیت معنوی قوه قضاییه به ثبت رسانده و از دانشگاه طب سنتی دانشگاه تهران تأییدیه گرفته است. این چشمبند را روی ۶۰نفر آزمایش کرده و برای اختراعش بیزینس مدل هم ارائه کرده است.
هموار کردن مسیر پژوهش برای پژوهشگران تازهوارد
این دهه هشتادی در کنار چنین اقدام مهمی رتبه اول المپیاد علمی-پژوهشی کشوری و عنوان پژوهشگر برتر سال، برگزیده رویداد اینوتکستاپ جشنواره طب سنتی و گیاهان دارویی را کسب کرده است. سابقه انتشار ۲ مقاله در مجله زیست بوم خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری، مصاحبه علمی-پژوهشی با روزنامه ایران، تدریس در کارگاههای مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، ویراستار کتاب علوم انسانی(مدیریت طلایی از اعظم رحمتاللهی)، طراحی کتاب حقوقی «حریم یک زن» از «فاطمهسادات امیری»، مجریگری در شبکه امید، طراحی پوستر و آرم ایثار دانشگاه علوم پزشکی ایران را دارد و در این میان چند ماهی است با هدف ترغیب دانشآموزان محلهاش به ثبت اختراع و پژوهش در زمینه زیست فناوری به تدریس در پژوهشسرای اندیشه پویا به عنوان قطب زیست فناوری کشور روی آورده است: «کارگاههای مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی برای بچهها برگزار میکنم. در حال حاضر تدریس به حدود ۴۰دانشآموز محله و ۶۰نفر از شهرهای مختلف را به عهده دارم و دوست دارم با این کار در تربیت هرچه بیشتر پژوهشگران منطقه۱۰ نقشی داشته باشم.»
دانشآموز فعال پژوهشسرا شد مربی پژوهشسرا
حضور فعال او در پژوهشسرای اندیشه پویا که به قطب کشوری زیستفناوری معروف است و جزء پژوهشسراهای صاحب رتبه در مسابقات علمی و پژوهشی به شمار میرود بهانه خوبی است تا درباره این دانشآموز و فعالیتهایش با «فریده تاجور»، کارشناس ارشد ادبیات و مدیر پژوهشسرای اندیشه پویا، صحبت کنیم. تاجور میگوید: «این دانشآموز یکی از فعالترین دانشآموزان پژوهشسرا است. از دوران ابتدایی به دلیل استعدادهایش از طرف مدرسه به پژوهشسرا معرفی شد و با حضور فعال در کانونها و پشتکار توانست افتخارات خوبی را رقم بزند. اخیراً هم بعد از ثبت اختراع و گسترش فعالیتهایش همچنان در کنار پژوهشهای شخصی، به عنوان یکی از اساتید و مربیان پژوهشسرا در تدریس به دانشآموزان پایههای پایینتر و برگزاری دورههایی در زمینه گیاهان دارویی، مقالههای علمی و پژوهشی و... هم با ما مشارکت دارد.»
روشنکننده موتور انگیزه همسالان
«طناز رضایی» یکی از دانشآموزان هم سن و سال نازنین زهرا که ساکن منطقه۱۰ است چند بار در کارگاههای آموزشی او در پژوهشسرا شرکت داشته است. این دانشآموز درباره اقدامات امیری میگوید: «۶سال است که با او آشنا شدهام و به خوبی در جریان کارهای پژوهشی او قرار دارم. تلاش شبانهروزی او برای ثبت اختراع تأثیر قابلتوجهی در گرایش من به موضوعات پژوهشی داشت و همیشه نه تنها من، بلکه همه همسالانش را به این سمت و سو سوق میدهد. نازنینزهرا واقعا برای انتقال دستاوردها و تجربیاتش به دانشآموزان پایههای پایینتر و کشف استعدادهای واقعی آنها و آموزش اصول پژوهش کردن زحمت میکشد و به نوعی موتور انگیزه بچههای محله را در پژوهشسرا روشن میکند.»
نظر شما