به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، هلیکوپتر روباتیک «VSR700 ایرباس» آزمایشهای دریایی را از عرشه (پد) هلیکوپتر یک کشتی غیرنظامی، تحت شرایط عملیاتی، از جمله برخاستن و فرود کاملا مستقل در شرایط باد شدید، با موفقیت به پایان رساند.
هلیکوپترهای پهپاد (بدون سرنشین) ممکن است شبیه اسباببازیهای عجیب به نظر برسند، اما نقش نظامی بسیار جدی و فزایندهای به ویژه در دریا دارند. در حالی که بسیاری از پهپادهای بال ثابت را میتوان از عرشه ناوهای هواپیمابر یا از پرتابهها پرتاب کرد، کشتیهای کوچکتر در دریاهای مواج این گزینه را ندارند، اگرچه دهها تجربه ثابت کرده است که چگونه «هواپیمای بال چرخان» (rotorcraft) میتواند یک افزاینده واقعی نیرو برای ناوچهها و کشتیهای مشابه باشد.
در آخرین آزمایشهای دریایی که توسط هلیکوپترهای ایرباس (ائوروکوپتر سابق)، «مارینیان» و اداره کل تسلیحات فرانسه (DGA) انجام گرفته است، برای اولین بار پهپاد تاکتیکی بال چرخان VSR700 (روتور کرافت) به عنوان یک سیستم کامل گردهم آمده و در یک پیکربندی عملیاتی در دریا پرواز میکند.
پیش از این، بهعنوان بخشی از مطالعه دولت فرانسه بر روی «سیستم هواپیمای بدون سرنشین در دریا» (SDAM)، سیستمهای برخاست و فرود خودکار (ATOL) طراحی شده برای VSR700 در دریا، با استفاده از یک هلیکوپتر کوچک به نام با نام Guimbal Cabri G2 که تغییراتی در آن انجام شده و هم میتوان با خلبان یا بدون خلبان آن را هدایت کرد، آزمایش شدند.
در آخرین آزمایش، هواپیماهای اویونیک ATOL در خود VSR700 در ۸۰ عملیات برخاست و فرود کاملا مستقل مورد آزمایش قرار گرفتند. سیستم «عرشهیاب» (DeckFinder) ایرباس قادر است بدون نیاز به GNSS/GPS با دقت ۱۰ سانتیمتر از روی عرشه پروازی ناوچه بلند شود و فرود بیاید. به لطف رادار نظارت دریایی، حسگر الکترواپتیکال و گیرنده سیستم شناسایی خودکار (AIS) در دید صفر به همان اندازه دقیق است.
نیکلاس دلماس، رئیس برنامه VSR۷۰۰ در هلیکوپترهای ایرباس گفت: این کمپین آزمایشی پرواز، گام مهمی برای برنامه VSR۷۰۰ بود، زیرا به ما اجازه داد تا عملکرد عالی پهپاد را در شرایط عملیاتی، که نماینده ماموریتهای آینده آن بود، تایید کنیم. . نمونه اولیه VSR۷۰۰ بسته پرواز خود را در بادهایی با سرعت بیش از ۴۰ گره باز کرد، ۸ ساعت آزمایش را در ۱۴ پرواز انباشته کرد و در چندین ایالت مختلف دریایی فرود موفقیت آمیز داشت.
بیش از ۴۰ گره، طبق «مقیاس باد بوفور»(که توسط فرانسیس بوفور از نیروی دریایی برتیانیا در سال ۱۸۰۵ تعیین شده)، بیانگر شرایط تند باد شدید است که در آن احتمالا امواجی بین ۷ تا ۱۰ متر ارتفاع، آسیب ساختاری جزئی به ساختمانها وارد میکند. در چنین وضعیت طوفانی اکثر خلبانان ، حتی خلبانان با تجربهتر، از پرواز خودداری میکنند.
VSR۷۰۰ که قادر به حمل محمولهای به وزن ۱۰۰ کیلوگرم است، با حداکثر ۷۰۰ کیلوگرم وزن بلند میشود و از یک موتور دیزلی Thielert Centurion ۲.۰ با قدرت ۱۵ اسب بخار (۱۱.۲ کیلووات) نیرو میگیرد. این بالگرد با مشخصات رادارگریز دارای سرعت کروز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت و استقامت ۱۰ ساعته تقریباً دو برابر هلیکوپترهای استاندارد است.
بسته حسگر و اندازه کوچک، این پهپاد ملخی را قادر میسازد مأموریتهای شناسایی، اطلاعاتی و نظارتی و همچنین عملیات ضد زیردریایی، عملکردهای امنیتی دریایی و عملیات نجات برای ناوچهها و ناوشکنها را انجام دهد.
بیشتر بخوانید:
نظر شما