سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

گروه ورزشی: برکناری بهزاد کتیرایی از کاراته، در آستانه یک‌سالگی حضور در این فدراسیون محلی برای منازعه و مجادله اهالی کاراته شد تا جایی که فدراسیون کاراته در روز بعد از برکناری و استعفای کتیرایی تقریبا خالی بود.

 در این میان برخی رسانه‌ها از استعفای اعضای هیات رئیسه، دبیرکل، مسئولان و اعضای کمیته‌های انضباطی و استیناف، مسئول کمیته مربیان کاراته خبر دادند؛ موضوعی که با واکنش علیرضا آهی سرپرست  جدید مواجه شد و  وی  اعلام کرد که جز استعفای شریفی نایب‌رئیس کاراته رسما هیچ استعفایی دریافت نکرده است.آهی که پیش از این نایب رئیس فدراسیون کاراته بود، قبل از سرپرستی این فدراسیون در فدراسیون اسکی نیز نایب رئیس بوده است و حالا خود را آماده ریاست کاراته می‌کند.برکناری کتیرایی  در حالی بود که  کاراته بعد از مسابقات جهانی ژاپن با حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوانی همراه بود.

در این شرایط  بهزاد کتیرایی با انتشار استعفای خود به رئیس ورزش، پرده دیگری از مناسبات کاراته را فاش کرد که به ادعای او حضور مجدد برخی افراد به منزله‌ تضعیف مدیریت فدراسیون عنوان شده است. گویا برای بازگشت نایب رئیس زنان معزول فدراسیون، توصیه‌هایی به او شده بود اما وی که به نظر می‌رسید کار خود را در کاراته پایان‌یافته تلقی می‌کرد، استعفانامه‌اش را به این مسئله گره زد. او به علی‌آبادی نوشت: «پیرو مذاکره حضوری پیرامون بازگشت بعضی از افراد به فدراسیون، با توجه به اینکه حضور مجدد این افراد تضعیف مدیریت فدراسیون را در بر خواهد داشت، بنابراین خواهشمندم با استعفای اینجانب موافقت فرمایید.»

کتیرایی اما در شرایطی از کاراته رفت که تیم ملی با حضور رهنما برای حضور در مسابقات المپیک رزمی آسیا، تلاش می‌کرد که ناکامی مسابقات جهانی ژاپن را جبران کند. اما دولت رهنما در کاراته خیلی زود به سر آمد و در کمتر از یک ماه از قبول پست سرمربیگری کاراته برکنار شد تا سلیمانی سرمربی سابق تیم ملی دوباره در راس کادر فنی کاراته قرار گیرد.واکنش سرپرست جدید اما در مورد موج استعفاهای کاراته جالب توجه بود. او با بیان اینکه تنها یک استعفا آن هم در روز معارفه خود در کاراته به دستش رسیده است از آشنایی خود با کاراته سخن گفت: «با توجه به شناخت نسبی که از کاراته دارم و سه سال نایب رئیسی فدراسیون، امیدوارم با همکاری و همیاری اهالی کاراته بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای تداوم موفقیت‌ها و روند جاری فدراسیون داشته باشیم.»

تنها یک استعفا داشتیم

آهی در انتخاباتی که کتیرایی پیروز آن شد، یکی از نامزدهای جدی احراز کرسی ریاست فدراسیون بود اما در شب انتخابات ترجیح داد تا در مجمع انتخابات حضور نیابد. با این حال در اولین سال بعد از انتخابات به جای کتیرایی روی صندلی تکیه زد: «در آن مقطع احساسم بر این بود و به این نتیجه رسیدم که مجموعه‌ سازمان بیشتر نظر به کتیرایی دارند. من از سابقه‌ دوستی و همکاری با کتیرایی برخوردار بودم و مصلحت دانستم تا برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فعالیت جدی‌ای نداشته باشم. به همین دلیل شب قبل از انتخابات در تماسی با هاشمی، معاون سازمان عنوان کردم در مجمع فدراسیون حضور نخواهم یافت.»

علیرضا آهی اما در گفت‌وگو با همشهری ترجیح می‌دهد به جای تحلیل خود از شرایط  بحرانی کاراته به توانمندی‌هایش و برنامه‌های خود با لحنی محافظه‌کارانه اشاره ‌کند: «بررسی فعالیت‌های کمیته‌ها، سبک‌ها، هیات‌های استانی و تیم‌های ملی از جمله اولویت‌ها در فدراسیون خواهد بود.» البته این اولویت‌ها بیشتر به برنامه‌های انتخاباتی می‌ماند.

سرپرست فدراسیون کاراته با اشاره به اینکه رفت‌وآمدها پس از حضور  مدیر جدید در فدراسیون طبیعی است، معتقد است: «این مسائل تا حدودی طبیعی است، به هر حال یک مدیر جدید با الگوهای جدید می‌آید که ممکن است افرادی در فدراسیون خارج از آن باشند. یکی از برنامه‌های ما همین ایجاد ساختار در کاراته است. در مورد استعفا هم یک توضیح بدهم، تنها استعفای رسمی متعلق به آقای شریفی از نایب رئیسی است که خطاب به رئیس سازمان ورزش با رونوشت به بنده نوشته‌اند. حتی یکی از استعفاهایی که در مطبوعات نوشته شده است را بنده به عنوان مسئول بررسی‌کننده آنها ندیده‌ام. رعایت اخلاق ایجاب می کند  دوستانی که استعفا داده‌اند، حداقل آن را مکتوب کرده و به فدراسیون ارائه دهند.»

در این میان بسیاری از استعفاکنندگان کاراته نه به آهی که به شرایط کاراته منتقد هستند.
در همین رابطه نصرالله کاکاوند، مسئول کمیته فنی مربیان کاراته در گفت‌وگویی با بیان اینکه  با سرپرست کاراته کار نمی‌کنم و هرگاه رئیس فدراسیون به طور رسمی مشخص شد برای بازگشت به کاراته تصمیم می‌گیرم به انتقاد از تغییر و تحولات کاراته پرداخت: «عالمی (مدیر دفتر مشترک فدراسیون‌های ورزشی) شش ماه مسئولیت سرپرستی فدراسیون را برعهده داشت، ‌پس از آن کتیرایی با حمایت سازمان، کاندیدای ریاست کاراته شد و من نیز به عنوان دیگر کاندیدای ریاست کاراته زمانی که حمایت قاطعانه سازمان را نسبت به کتیرایی دیدم، انصراف دادم. شخصی از مشاوران سازمان تربیت بدنی در تماس تلفنی به من اعلام کرد آهی حداکثر تا اردیبهشت سرپرست کاراته خواهد بود. وی حتی گزینه احتمالی ریاست کاراته را نیز مطرح کرد که در صورت لزوم نام این افراد را عنوان خواهم کرد.»

از سوی دیگر آهی در واکنش به این انتقادات می‌گوید: «رفتن و آمدن اصلا مهم نیست و مهم هدف است. قطعا قبل از من کسانی در فدراسیون حضور داشته‌اند و بعد از من هم کسانی خواهند آمد. بخشی از این انتقادات، بحث‌های رسانه‌ای است اما من به دنبال این جریانات نمی‌روم و سعی می‌کنم چالش‌ها را کم کنم.»

آرین خو، اختیار تام دارد  

در شرایط آشفته کاراته اما یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات، برکناری سرمربی تیم ملی آن هم بعد از یک ماه از انتصاب‌اش بود. سرپرست فدراسیون با اشاره به این موضوع که آرین‌خو، مدیر تیم‌های ملی کاراته در موضوع برکناری رهنما اختیار تام داشته است، می‌گوید: «آقای آرین‌خو، مدیر تیم‌های ملی کاراته در موضوع تیم ملی از ما اختیار تام خواستند. در اولین اقدام هم معتقد بودند که سرمربی تیم ملی باید تغییر کند. ما هم با ایشان یک سری توافقات داشتیم که مهمترین آن همین اختیار تام بود.»

آهی در پاسخ به این سئوال که  اختیارتام داشتن سرمربی تیم ملی، در صورت حضور رئیس فدراسیون در منافات با اصول مدیریتی است، گفت: «ایشان در موضوع تیم ملی اختیار تام دارند. زمانی که ما این مسئله را پذیرفتیم به این معناست که تمام امور آن را قبول کرده‌ایم، ضمن اینکه اولین تصمیم   آرین‌خو را اگر وتو می‌کردیم، در تضاد با قول و قرارهایمان بود.»
اما طبق سنت همیشگی فدراسیون‌های ورزشی که سرپرست فدراسیون یکی از نامزدهای انتخابات آینده است، آهی از حالا خود را کاندیدای انتخابات آتی فدراسیون کاراته کرده است: «اگر شرایط مهیا باشد برای انتخابات نامزد می‌شوم.»

کد خبر 76383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز