رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما از عملکرد مجلس راضی هستیم اما قانع نیستیم لذا تلاش بیشتری را در دستور آخرین سال فعالیت مجلس یازدهم قرار دادیم تا بخشی از لوایح و کارها را با قدرت پیش برده و سال آخر همچون تحرک سال اول داشته باشد.

قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تبریک میلاد امام رضا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهدای اخیر امنیت و مرزبانان، به تشریح عملکرد مجلس در سه سال گذشته پرداخت.

وی درباره اینکه چرا مردم از عملکرد مجلس راضی نیستند؟ گفت: برای بررسی مجموعه عملکرد همه بخشها و قوا باید به این سوالات پاسخ داده شود که آیا همه مشکلات را باید آن ها حل و فصل کنند؟ همچنین وقتی از مجلس صحبت می کنیم اول باید مسئولیت و وظایف آن را تبیین کرد. وظیفه ما در مجلس به تعبیر رهبری جاده سازی درست بوده تا مسیر حرکت را برای بقیه قوا و دستگاه ها همواره کرد.

قالیباف با بیان اینکه مهمترین رسالت و وظیفه مجلس قانون گذاری است گفت: سوال این است که آیا مجلس در قانون گذاری مسائل و مشکلات را شناخت و اولویت ها را مدنظر قرار داد یا اینکه لوایح دولت را سروسامان داده است؟ مجلس در این بخش با دقت و اولویت بندی و با شناخت دقیقی از مسائل ملی و منطقه ای و بین المللی کار خود را انجام داده است.

وی افزود: ما از عملکرد مجلس راضی هستیم اما قانع نیستیم و باید تلاش بیشتری شود که در سال آخر مجلس بخشی از لوایح و کارها را با قدرت پیش برده و سال آخر را با تحرک سال اول پیش ببریم.

رییس مجلس با بیان اینکه مردم یکسری مسائل و مشکلات کوتاه، میان و بلند مدت دارند که مجلس هر سه سطح را مدنظر داشت، افزود: مجلس موضوعات روزمره مثل خودرو، گرانی به‌ویژه برای کالاهای اساسی، ارز، اجاره بها و مسکن و سلامت را درنظر دارد و موضوعات راهبردی همچون رشد تورم و اشتغال هم مورد توجه قرار می گیرد.

وی درباره اقدامات مجلس درباره ارز گفت: قانون مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس یازدهم دو مرتبه به طور کامل بازنگری، اصلاح و نهایتا ابلاغ شد. در این قانون به مشکلات قاچاق کالا و اثرگذاری آن بر تولید به عنوان مسائل تاثیرگذار در موضوعات جاری، میان مدت و بلندمدت مردم پرداخته شده است. از سوی دیگر مسئله‌ای در باب مسئولیت مستقیم برخورد با متخلفان ارزی یا سکه داشتیم که در این قانون روشن شد مسئولیت مستقیم با بانک مرکزی است. حتی نقش بانک مرکزی در دخالت موضوعات ارزی یا درآمدهای ارزی یا نحوه توزیع ارز و سبد ارزی و جغرافیای سیاسی ارزی با وجود مشکلات تحریمی مشخص شده است.

طبق قانون ملاک ارز شناور مدیریت شده است

وی درباره ارز ترجیحی و مخالفت مجلس با ارز ترجیحی و پیگیری مجلس برای حذف آن گفت: ما در قانون دائمی، ارز شناور مدیریت شده را تصویب کردیم. ممکن است نظرات مختلف باشد اما در مجلس درباره این موضوع مدت‌ها بحث شد. طبق برنامه ششم و قانون سالانه بودجه موضوع ارز شناور و مدیریت شده به تصویب رسیده و باید قانون اجرا شود. البته اگر پیشنهادی برای اصلاح قانون وجود دارد را می‌توانند ارائه کنند اما منطق و عقلانیت حکم می‌کند که قانون مصوب اجرایی شود.

مجلس ارز ترجیحی را حذف کرد اما در کنار آن کالابرگ الکترونیکی را به تصویب رساند

رییس مجلس ادامه داد: مجلس در ارتباط با ارز ترجیحی یک قیمت مقطوع برای برخی از کالاها به خصوص کالاهای اساسی تصویب کرد. مجلس در واقع ارز ترجیحی را حذف کرد اما در کنار آن کالابرگ الکترونیکی را مصوب کرد. براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ حتی در کالابرگ الکترونیکی گفتیم که قیمت کالاهای اساسی براساس قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ باشد.

وی افزود: ما در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم اما طبق قانون کالابرگ الکترونیک اجرا نشد و دولت کالابرگ الکترونیکی را با پرداخت یارانه نقدی جبران کرد. البته با وجود شتاب تورم در کشور یارانه نقدی نمی‌تواند سیاست جبرانی افزایش قیمت‌ها باشد. همه باید برای رفع این اشکالات کمک کنیم. مجلس نیز در حوزه مسئولیت خود و براساس کار کارشناسی به این موضوع پرداخت.  دولت هم در لایحه پیشنهادی خود ارز ترجیحی را حذف کرده بود. حذف ارز ترجیحی هم نظر دولت و هم نظر مجلس بود.

قالیباف همچنین گفت: بانک مرکزی خواستار افزایش اختیاراتی در این زمینه بود که مجلس با آن موافقت کرد. حتی اختیارات بیشتری هم در نشست سران قوا مطرح و به بانک مرکزی داده شد. اگر همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، باید اعلام شود تا ما راه حلی برای آن ارائه کنیم.

افراد می‌توانند یارانه خود را به صورت نقدی یا کالابرگ الکترونیک دریافت کنند

وی درباره علت اجرا نشدن کالابرگ الکترونیکی و کاهش قدرت خرید مردم بیان کرد: مجلس برای بار دوم در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع کالابرگ الکرونیک را مصوب کرد و به دولت اجازه داد تا از کالابرگ الکترونیک استفاده کند. دولت سال گذشته اعلام کرد برای رسیدن به چگونگی اجرای کالابرگ الکترونیک به زمان نیاز دارد و الان برای اجرای این مصوبه اعلام آمادگی کرده است؛ بنابراین افراد می‌توانند یارانه خود را به صورت نقدی یا کالابرگ الکترونیک دریافت کنند.

قالیباف در عین حال گفت: ما باید مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد را صرف واردات نهاده‌ها می‌کردیم یا ارز شناور مدیریت شده را مدنظر قرار می‌دادیم و مابه التفاوت آن را به انتهای زنجیره مصرف کننده اضافه می‌کردیم.

رئیس مجلس با اشاره به اقلام کالاهای اساسی در برنامه هفتم گفت: پیشنهاد مجلس برای برنامه هفتم افزایش اقلام کالاهای اساسی است. با توجه به شرایط معیشتی مردم ۲۵ کالا که ۸ یا ۹ مورد آن مرتبط با مواد غذایی و مابقی آنها لوازم زندگی است، در نظر گرفته شده است. ۸۰ درصد مردم برای تشکیل زندگی جدید یا تداوم زندگی خود به ۲۵ قلم کالای اساسی نیاز دارند؛ بنابراین این ۲۵ قلم کالای اساسی باید با قیمت تمام شده و متناسب با افزایش حقوق کارگری و کارمندی مشخص شود. به عنوان مثال اگر حقوق کارگری و کارمندی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم نباید این کالاها بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند. اگر به جای کالا، یارانه نقدی به مردم داده شود هم مشکل نقدینگی در کشور ایجاد می‌شود و هم حواشی برای تولید و اشتغال دارد. مجلس در این بخش به وظایف خود عمل کرد و دولت باید آن را اجرا کند؛ ما نیز هر کمکی که لازم باشد به دولت می‌کنیم. ما شاهدیم دولت هم تلاش‌هایی در این زمینه کرده است.

وی در توضیح اقدامات نظارتی مجلس گفت: نظارت مجلس، نظارت فردی نمایندگان نیست بلکه نظارت ساختار مجلس یعنی سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و تذکر است. حدود ۲۰ ماه از عمر دولت می‌گذرد و دولت هم در اجرای قوانین تلاش‌هایی کرده است. پنج تغییر در وزرا، دو تغییر در معاونان رئیس جمهور و چند تغییر در استانداران با هدف بهینه کردن مجموعه دولت، نشان از تلاش دولت دارد.

قالیباف ادامه داد: مجلس در حوزه نظارت به دولت در تسریع کارها کمک می‌کند. معاونت نظارت و کمیسیون‌های تخصصی اشکالاتی را می‌بینند و به روسای کمیسیون‌ها و دستگاه‌ها منعکس می‌کنند. گزارش‌های مردمی و سیستمی نیز به کمیسیون اصل ۹۰ می‌آید و آنها هم با انتقال اشکالات به دولت کمک می‌کنند و در نهایت اگر نیاز به اصلاح قانون باشد بلافاصله با طرح و لایحه آن را اصلاح می‌کنیم. نوع نظارت مجلس با نظارت و کنترل سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است. آنها اگر اشکال و خطایی پیدا شد می‌توانند کار را متوقف کنند اما ما اختیار متوقف کردن کار را نداریم و صرفا برای اینکه قانون بهتر انجام شود در این زمینه با دولت مساعدت و همکاری داریم.

وی درباره مدل‌های نظارت مجلس یازدهم بیان کرد: تفاوت جدی مجلس یازدهم با سایر دوره‌ها این است که ما بر اساس ماده ۱۰۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس، روزهای سه‌شنبه را به روزهای نظارتی اختصاص دادیم که هر موضوعی که دغدغه مردم است در کمیسیون تخصصی مربوطه بررسی و دستگاه مربوطه مشخص شده و کار کارشناسی مشترکی صورت گیرد. موضوع در جلسه علنی مجلس به مدت ۷۰ تا ۷۵ دقیقه بررسی می‌شود و در نهایت زمان بندی به دستگاه و وزارتخانه مربوطه برای رفع ایرادات داده می شود.

قالیباف ادامه داد: مدل دیگر نظارت، نظارت میدانی است که بر اساس بودجه‌هایی واگذار شده کمیسیون‌ها، بنده و هیأت رئیسه سفرهای نوبه‌ای به استان‌ها و شهرستان‌ها داریم. پس به‌طور کل نظارت میدانی و نظارت ستادی در مجلس یازدهم تعریف شده است. اینکه می‌گوییم آیا مجلس موفق بوده یا نه نیازمند شناخت وظایف آن در وهله اول است که آیا کار خود را بر اساس آن انجام داده یا خیر. برخی مسائل کوتاه مدت مثل ارز است که درباره آن صحبت شد.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع مسکن گفت: در حوزه مسکن نیز سه گام اساسی برداشته شد. باید تولید به گونه‌ای باشد که عرضه و تقاضا برابر شود. قانون جهش تولید مسکن در مجلس تصویب و ابلاغ شد و وزارت راه و شهرسازی در حال اجرای آن است که سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شود. قانون جهش تولید را به گونه‌ای دیده‌ایم که دولت تصدی‌گری نکرده و اجازه دهد مردم یعنی انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران بزرگ وارد کار شده و تولید مسکن کنند. طبق قانون، دولت صرفاً کار تسهیل‌گری انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: دولت دارایی بزرگی تحت عنوان زمین دارد. امروز ۴۵ تا ۶۰ درصد هزینه مسکن به خاطر قیمت زمین است که دولت می‌تواند آن را در اختیار تولیدکنندگان مسکن قرار دهد. جایی می‌تواند زمین را در اختیار یک خانواده قرار دهد و در جای دیگر به چند نفر زمین بدهد. صندوق حوزه تسهیلات نیز در این خصوص پیش‌بینی شده که بخشی از آن مربوط به مصالح ساخت و ساز است؛ لذا قانون به‌صورت دقیق تنظیم شده و ما در مجلس کار خود را در حوزه تنظیم عرضه و تقاضای مسکن انجام داده‌ایم. البته هنوز مسکن واقعاً کم است.

کشور در دهه ۹۰ دچار عقب ماندنی جدی شد

رئیس مجلس اضافه کرد: در دهه ۹۰ کشور دچار عقب ماندگی جدی و برخی کارها از مدار خود خارج شد که یک واقعیت تلخ است. یک چالش دولت نیز این است که باید نیاز امروز را برطرف کرده و کسری‌های گذشته را هم جبران کند؛ پس دولت در ۲۰ ماه نمی‌تواند همه آنها را با هم حل کند و تولید مسکن نیز زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه طبق آمار رقم قابل توجهی خانه خالی وجود دارد، افزود: مجلس قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد که ضعیف اجرا شد. البته دولت در حال تلاش برای اجرای آن است. یک سال از تصویب این قانون گذشته و با توجه به وجود چند میلیون خانه خالی باید توجه بیشتری به آن می‌شد. کار دیگر مجلس مربوط به طرح اجاره بهاست که تا آخر خرداد نهایی می شود؛ لذا مجلس کار قانونگذاری خود را در حوزه مسکن برای دراز مدت در موضوعات عرضه و تقاضا، خانه‌های خالی و رابطه میان مؤجر و مستأجر انجام داده است.

دولت، خودروساز و مردم از خودروی داخلی ناراضی هستند

قالیباف درباره موضوع خودرو گفت: مجلس با بازنگری در حوزه قانون خودرو موضوع واردات خودرو را تصویب کرد که به مجمع تشخیص مصلحت رفت و گفته شد که ممکن است به تولید آسیب برساند که ما معتقدیم آسیب نمی‌زند. باور ما در مجلس این است که اگر قرار باشد به تولید رانت بدهیم و با حمایت رانتی بیش از اندازه به آن کمک کنیم که حرکت کند و رقابتی هم در آن نباشد باید سه ویژگی را به دنبال داشته باشد؛ کاهنده، مشروط و دارای زمان‌بندی باشد. یکی از مشکلاتی که امروز تولید خودروی کشور دارد این است که هم دولت، هم خودروساز و هم مردم ناراضی هستند و این نشان می‌دهد مسیر غلطی را طی می‌کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم حمایت از تولید باید کاهنده باشد یعنی صنعت خودروی ما طی ۱۰ تا ۱۵ سال بتواند به نقطه مطلوبی برسد. اکنون ممنوعیت واردات خودرو داریم یا شرایطی قرار داده‌ که واردات به صرفه نیست. نمی‌توانیم صبر کنیم که ۴۰ سال بگذرد و هنوز نتوانیم یک خودروی باکیفیت تولید کنیم. دولت باید در اجرای قانون واردات خودرو تعجیل کند؛ البته دولت از طریق همان قانون قبل و طی آیین نامه‌ای هم می‌توانست خودروی دسته دوم را وارد کند. این واردات شرایط دارد که چند سال، چگونه و با چه خدمات پس از فروشی وارد شود.

قالیباف گفت: موضوع واردات خودرو در کاهش قیمت و ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی مؤثر خواهد بود؛ تا خودروساز فکر نکند می‌تواند هر ماشینی به مردم بدهد. وقتی نیاز سالانه ما دو میلیون خودرو است، خودروساز یک میلیون خودرو تولید می کند و برای توزیع آن هم از بدترین روش واگذاری یعنی قرعه‌کشی استفاده می شود.

رییس مجلس همچنین درباره اقدامات مجلس در حوزه سلامت گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو همچنان به بخشی از داروها در سقف ۳.۵ میلیارد یورو اختصاص داده شده است. مجلس به موضوع ارزش افزوده واردات مربوط به دارو که ۹ درصد بود نیز توجه کرده و آن را به یک درصد کاهش داده که در نرخ دارو تأثیر دارد. همچنین این اتفاق در حوزه کالاهای اساسی مردم نیز افتاده و در واردات، این میزان برای این کالاها به یک درصد رسیده است.

حرکت دولت درباره کرونا شاهکار بود

وی  با اشاره به اقدامات دولت در کنترل کرونا گفت: زمانی بود که روزانه ۷۳۰ نفر از شهروندان ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را دست می‌دادند که این رقم بعد از گذشت چهار ماه تک رقمی شد؛ از این رو حرکتی در حوزه واکسن، قانون و اجرا دست به دست هم داد که یکی از شاهکارهای دولت رقم بخورد که افتخارآمیز هم بود. علاوه بر این، با قانون مجلس در سال ۱۴۰۱ دولت در ۱۰۰ صد روز، حدود ۵ میلیون و ۹۰ هزار نفر از ۶ میلیون نفر را بیمه کرد؛ پس اگر از ایرادات دولت در حوزه مالیات و مسکن می گوییم باید نقاط قوت هم گفته شود. البته باز هم حق با مردم است که انتظار دارند اوضاع در همه شرایط بهتر شود.

قالیباف با اشاره به بیانات اخیر رهبری گفت: همه دستگاه‌های نظارتی اطلاعات لازم را به ایشان می‌دهند و ما نیز مرتب در ملاقات‌ها گزارش می‌دهیم. گزارش‌های سازمان بازرسی، دولت، مجلس، گزارش‌های مردمی و موارد دیگر مدام به دست ایشان می‌رسد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد رهبری این است که از کانال‌های مختلف گزارش دریافت می‌کنند. ما هفت دستگاه نظارتی و امنیتی داریم که اطلاعات را به مقام معظم رهبری می‌رسانند. از این رو ایشان بر مبنای وظیفه مجلس، به مسائل نگاه می‌کنند که کار انجام شده است اما نگاه مردم به این گونه است که تا زمانی که اثر قانون را در زندگی خود نبینند، تصور می‌کنند کاری انجام نشده است.

قانون جهش تولید دانش بنیان توانست مانع خروج نخبگان از کشور شود

رئیس مجلس با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد نقشه راه را رفته‌ایم، گفت: یکی از این موارد مربوطه به حوزه دانش بنیان‌ها است که ابتدای سال گذشته حضرت آقا بر آن تأکید کرده بودند. ما در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را برای اجرا ابلاغ کردیم که از یک سال و نیم قبل کار آغاز شده بود. این قانون راه را برای جوانان خلاق و با استعداد باز کرد. اگر ۱۲ درصد آمار بیکاری کلی است در میان تحصیل کرده‌ها این میزان به ۴۰ درصد می‌رسد اما قانون دانش بنیان مسیر حرکت را برای آنها متحول کرد؛ تا جایی که حضرت آقا پایان سال ۱۴۰۱ با بازدیدی که از نمایشگاهی داشتند، فرمودند شرکت‌های دانش بنیان پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. همچنین این قانون توانست با ایجاد انگیزه در نخبگان، مانع خروج آنها از کشور شود.

وی یکی از اقدامات مجلس را سامانه محور کردن پایانه‌های مالیاتی عنوان و اظهار کرد: نحوه تعیین مالیات برای سوداگری به معنای دلالی در حوزه‌های مسکن، ارز، سکه و خودرو را سامان دادیم و مالیات‌های مضاعف به آنها تعلق می‌گیرد. برخی می‌گفتند این میزان سنگین است اما تنها به دو درصد از جامعه تعلق می‌گیرد و شامل آنهایی است که چند هزار خودرو خرید و فروش می‌کنند و برای کسانی که تعداد محدودی خانه و ماشین دارند، نیست. کسانی که در عرض دو یا سه ماه، ۴۰ خانه خرید و فروش می‌کنند نباید به میزان بقیه مالیات کمی بدهند.

رییس مجلس با بیان اینکه مجلس مالیات را سامانه محور و عدالت محور کرد، افزود: مجلس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار را تصویب کرد که پیش از آن، صدور مجوز اشتغال نیازمند مراجعه به دستگاه‌های مختلف بود که با این قانون، امضاهای طلایی حذف شد و صدور مجوز برای مشاغل مختلف نیز راحت‌تر انجام می شود.

وی توضیح داد: مشاغلی که ثبت محور هستند باید وارد درگاه مربوطه شده و درخواست خود را ثبت کنند و اگر ۷۲ ساعت بعد جواب منفی دریافت نکردند، مجازند کار خود را آغاز کنند. بخش دیگر تأییدمحور هستند که شامل مشاغلی می‌شود که جنبه سلامت، امنیت و محیط زیست آنها مهم است که برای بررسی درخواست آنها ۹۰ روز فرصت داده شده که اگر طی این زمان، جواب منفی داده شد، مجاز به راه اندازی شغل خود نیستند و اگر جواب مثبت داده شد کار را آغاز می‌کنند اما اگر پاسخی دریافت نکردند به معنای همان پاسخ مثبت است و فرد می‌تواند کار خود را آغاز کند و هر خسارت بعدی نیز متوجه دستگاه و مسئول مربوطه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجلس در موضوع مبارزه با فساد به دنبال شفاف‌سازی بود گفت: مجلس قانون مربوط به سوت‌زنی و افشاگری فساد را تصویب کرد.

قالیباف با اشاره به قانون اصلاح بانکداری و قانون خانواده و جوانی جمعیت، درباره موضوع سربازی گفت: زمان آغاز به کار مجلس یازدهم حقوق ماهانه سربازان ۲۵۰ هزار تومان بود که اکنون سرباز متأهل در منطقه عملیاتی حدود ۹ میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ لذا نگاه به سربازی تفاوت کرده است. معافیت‌هایی هم در قانون جمعیت لحاظ شد؛ همچون اینکه فرد دارای چهار فرزند از سربازی معاف می‌شود. ما دنبال تغییر نوع نگاه در حوزه سربازی هستیم.

وی درباره اقدامات مجلس در حوزه اشتغال گفت: در حوزه اشتغال تبصره ۱۸ در قانون بودجه است که از سال ۱۴۰۰ تسهیلات بسیار خوبی بر مبنای آن قرار داده شد. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه اشتغال قرار دادیم و کار مهمی به عنوان توافق میان دولت و مجلس صورت گرفت. بر این اساس خزانه‌داری کل در هر استان یک حساب دارد و سهم مربوط به استان‌ها در حساب خزانه استان‌ها است و وزارت اقتصاد از این محل تسهیلات می‌دهد و شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان کار اشتغال را انجام می‌دهند. با این روند بروکراسی سازمان برنامه و مسیر بانکی حذف می‌شود و واقعا در اشتغال تحول جدی ایجاد می‌کند.

برنامه هفتم باید با شش برنامه گذشته متفاوت باشد

قالیباف درباره برنامه هفتم نیز گفت: از زمان برنامه سوم تا ششم کمتر از ۳۰ درصد برنامه‌ها تحقق پیدا کرد؛ پس اگر آن زمان برنامه هم نداشتیم هم این ۳۰ درصد خودش انجام می‌شد لذا نباید در برنامه توسعه آرزوها نوشته شود بلکه لازم است هدفمند حرکت کرده و به واقعیات توجه کنیم. ۲۶ سیاست کلی نظام مشخص است و نباید از آن جدا شویم. ما در برنامه باید مسأله محور باشیم، مسائل اصلی را بشناسیم و اولویت‌بندی کنیم. باید برنامه هفتم با شش برنامه گذشته متفاوت باشد و اگر راه گذشته را برویم تضمینی برای اجرای کار نداریم.

وی گفت: لایحه برنامه هفتم طی دو هفته دیگر به مجلس می‌آید. باید مواردی که باعث کندی در اجرای برنامه می شود را رفع کرد. باید برای بحران آب و بحران صندوق‌های بازنشستگی و مسائل جوانی جمعیت چاره اندیشی شود. اطمینان قلبی دارم و تجربه گذشته من و نظرات نخبگان جامعه و جمع بندی‌ها نشان می‌دهد که اگر برنامه با این ویژگی تنظیم شود به ثبات اقتصادی می‌رسیم. برای تنظیم برنامه با این ویژگی‌ها، همه توان و آبروی خود را می‌گذارم و دولت نیز همین اراده را دارد و در نهایت نتیجه آن ثبات اقتصادی خواهد شد. البته تحقق برنامه برعهده دولت است اما ما در مجلس حتما مسیر را برای دولت آماده می‌کنیم.

قالیباف در پایان گفت: مردم باید از نتیجه تصمیمات ما بهره‌مند شوند چون در غیر این صورت به تکلیف خود عمل نکرده‌ایم. اگر کوتاهی کرده‌ام از ملت عزیز عذرخواهی می‌کنم. خدا می‌داند در چارچوب وظایف مجلس شبانه روز با همکاران خود تلاش داریم تا وظایف قانونی خود را انجام دهیم و چیزی کم نگذاریم. ما به یکایک مردم عزیز افتخار می‌کنیم و امیدواریم خادم خوبی برای آنها باشیم.

کد خبر 763939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 44
  • احمدی نژاد GB ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 0
    این خودرو های وارداتی که از مردم 500 میلیون گرفتید چی شد ؟ چرا یک ارگان تکلیف واردات را مشخص نمیکند وزارت صمت که کاره ای نیست ؟ این 900 خودرو بالای 2500 سی سی که 7 سال است در گمرکات مانده چرا ترخیص نمیشود.
  • GB ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    35 0
    خودش رییس مجلس است از خودش تعریف میکند
  • GB ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    15 0
    سرتان را از زندگی مردم بیرون بیاورید بگذارید مردم زندگی کنند....مدیر مسول روزنامه همشهری تکلیف واردات خودرو را از مسولین پرسش کن ؟
  • ناشناس IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    20 0
    مجلس چه عملکردی داشته توی این ۵ سال مجلسی که نتونست جلوی افزایش قیمت ها را بگیره و تا تونست شعار داد و فقط قشنگ صحبت کردن بلد بودن خودرو . مسکن . مواد غذای ‌وووو
  • همشهری IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    23 0
    فعلا شما باشاسی بلندهاتون حال کنید
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    16 2
    از عملکرد فعلی مجلس انقلابی باید هم راضی باشید ،، ماشین شاسی بلند دیگنیتی شیتیل می گیرند. نمایندگان محترم مجلس به مدیران سازمانهای دولتی و خصوصی برای سپردن پروژه های موجود به پیمانکار مورد نظر شان فشار می آورند و....... الی ماشاءالله از این بهتر
  • اقاغلام IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    18 0
    تاصبح هم که تعریف نکنه مردم کورنیستن.به خاک سیاه نشستیم
  • رضا IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    20 0
    آقای قالیباف همه ی حرفها شما تاریخ مصرفش تا اسفند 1402 هست. اکثرا رای نمیدهند ولی تو به رای مردم احتیاجی نداری مگه تا حالا داشتی
  • سیده مجیده موسوی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    14 0
    میگه ما حقوق کارمند رو مثلا ۲۰درصد اضافه کردیم و تورم هم باید ۲۰ درصد بشه! این گفته از صد ناسزا به مردم بد تره آقای قالیباف،، آیا بازار وتورم با استدلال شما پیشرف؟! شما چهارماه قبل از افزایش حقوق ها هی به بازار سبخونک میزدی که میخوایم حقوق ها رو ۲۰ درصد اضاف کنیم و بازاریان هی قیمت ها رو لحظه به لحظه میبردن بالا واین بالا رفتن‌ها ادامه داشت تا سر سال که اون بیست درصد هیچ هیچ شده توی حقوق‌ها آمد و وقتی هم که آمد، از اول سال تا حالا قیمت کالاها به بهانه افزایش حقوق‌ها روزی بیست درصد میره روش،، شما اگر بفکر ملت بودید، عدم افزایش قیمت‌ها در برابر همین ۲۰ درصد هیچ هیج شده را با نظارت بر بازار تثبیت می‌کردید،،
  • بازنشسته فرهنگی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    10 1
    امروزه مشکل اصلی معیشیت است بازنشستگان را به خاک سیاه نشاندید مصوبه مجلس قبل همسانسازی حقوق ۹۰درصد درصد شاغلین بوده اجرا نکردید
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    16 0
    مجلس تنها کاری که کرده تصویب قوانین محدود کننده بوده که آن هم به زیان مردم تموم شده و دیگر هیچ
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    16 0
    یه چیزی بگم آقای قالیباف؟ شما مردم را سر کار گذاشتین حتی منه خانم خانه دار هم میفهم که درد شما چیه دردتون اینه که ماشین با کیفت نزنید خرج با کیفیت نکنید سر مردم را با همین خودروهای بی کیفیت پراید وغیره گرم کنید البته با قیمت بالا واز دوست عزیزتون چین ماشین های حلب ونازک و بی کیفیت وارد کنید پس چرا موشک‌ها بالستیک ونقطه زن و نمیدونم اتم درست میکنید ماشین با کیفیت برای مردم نمیتونید؟؟
  • خالد IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    14 0
    ۴۵سال صبر وتحمل کردیم ۴۰ سال هم روش. ولی ۱۰۰ سال دیگه هم درست بشو نیست چون کار دست کاردان نیست ونخواهد بود
  • KW ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    شما راضی باشی یا مردم.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    10 0
    مجلس یعنی چه کار مهمی انجام داده مثلا نرخ ارز و بیکاری وامثالهم که شما رااضی هستین .مردم باید راضی باشند یا شما تازه مگر مجلس اجازه هم داره کاری برخلاف بعضیها انجام بده که شما راضی نباشی چه حرفهایی میزنید اقای قالیباف انگار خیلی از خودتون مممون هستین درضمن مگر در مجلس نماینده های متهوری هم وجود دارند که به مصلحت مردم ابراز نظر کنند فعلا هر جی مصلحت هست مال شماست
  • مجید IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    10 0
    شما بعضی چیزها تصویب مکنید که ب ضرر مردم است
  • حسن FR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 0
    باسلام و احترام بنظر این حقیر وضعیت اقتصادی اولاترا ست صنعت خودرو پیشکش.
  • ناشناس AE ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    10 0
    ملت اصلا نه ازعملگر د دولت قبل ونه از مجلس ونه دولت فعلی هیچ رضایتی ندارد کشور ما 100 سال از کشورهای دیگر عقب تر هستیم چقدر سرمایه کشور به تاراج رفت کسی دلش نسوخت
  • منصور IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 0
    آقای قالیباف مردم باید از عملکرد مجلس و دولت راضی باشند که نیستند. اینکه شما ودولت راضی هستین ارتباطی به معیشت مردم ندارد. خدا رو شکر که شما نمایندگان مجلس ودولت و وزرا راضی هستین. تورم و گرانی بیداد میکند. آنوقت از چی راضی هستین نمی دانم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    شما آقای قالیباف می فرماید همه کمک کنند والا اون چیزی که ما به عنوان شهروند دیدیم نه دولت نه مجلس ونه هیچ مقامی کمک نکرد تنها ملت بیچاره ای بود که مشکلات بدبختی کل این روی دوشش هست خواهد بود وامکان بطرف نیست شعار هم ندهیم الکی شما سالها مردم ملت رها کردید
  • ابوالفضل IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 0
    سه سال کاری نکردیدتوی یکسال میخوایدکاری کنید؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    بخشی از تقصیر تولید خودرو بی کیفیت، مربوط به عدم اعتماد به شرکت های دانش بنیان، جوانان مستعد و فساد اداری است. آنهایی که جوانان راه ندادند و ایده آنها رفت در شرکت های خودرو ساز خارجی و اکنون باید خیلی هزینه بنماییم تا محصولات ایده ها را بخریم. چرا مستعدین دک شدند، برای دریافت پورسانت دلاری و مهاجرت در خرید خارجی. بحث این نیست که خودرو وارد نشود، بلکه جلوی فساد گرفته شود. آیا آنهایی که آن ایده ها را قبول نکردند، تنبیه شدند یا با تیپ خاطر به راحتی با پول زیان دولت و ملت مهاجرت کردند. به احتمال زیاد حالا همین افراد جزئی از اپوزیسیون در خارج شدند.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 1
    مجلس خوب ماموریت نابودی مردم را انجام داد
  • ناصر IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    شما که از عملکرد دولت ناراضی هستید و نتوانستید یا استفاده از حق نظارت مجلس رئیس جمهور را استیضاح و پاسخگو کنید و ۳ سال بدین منوال گذشت حالا می خواهید در یک سال شق القمر کنید و تورم بالای ۶۰ درصد را کاهش دهید چرا از مجلس راضی هستید ولی قانع نیستید؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    برای رفاه ومعیشت مردم چه کردید
  • مختار IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    16 0
    ۴۴ سال برای نابودی اسرائیل فعالیت کردیم نشد فقط مردم ایران گرفتار شدند.تا جایی که طالبان هم ما را قبول ندارد....
  • ناشناس IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    مردم ۴۰سال صبر کرده‌اند، نکنه یه ۴۰سال دیگه هم باید صبر کنند!
  • علی قاسمی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    به نظرمن به عنوان یک ایرانی ایران که درحال حاضردرزمینه ی پهپادوساخت موشک وسلاح حرفی دردنیاداره به جای تولیدخودرواین سلاحهای روبسازندوبه دنیاباسودبالایی بفروشند...خودرو روهم تعطیل کنندمردم یک نفسی بکشن
  • ایرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 1
    جناب آقای قالیباف، فرمودید که ۵ تغییر در وزرا و ۲ تغییر در معاونان ریس جمهور و تغییر چند استاندار ، نشان از تلاش دولت است. بنظرم کاملا اشتباه است چرا که این درصد بزرگ از تغییرات درمدت کم تصدی دولت نشان از نداشتن برنامه دقیق در انتخاب مهره های کلیدی و باتجربه و همچنین عدم توانایی اجرای شعارها و برنامه های دولت توسط مجموعه افراد دولتی هست. خلاصه نشانه ضعف و شکست برنامه های دولت است.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    18 0
    ظلمی که رئیسی برملت کرددولت های قبل نکردنند
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    اگر خودتون از خودتون تعریف کنید تو این 4 سالی که رئیس مجلس بودی مرغ از کیلوی 20 هزار به 92 هزار رسندی وخورسندی که ارز 4200 حذف کردی دولت‌های خارج کمک میکنن برا رفا ملتش شما فقط حرف می‌زنید وبر عکس عمل می کنید
  • فرهاد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    13 0
    باز هم سال آخر عمر مجلس فرا رسید و فرافکنیها و شعارها شروع شد! کار مجلس در این دوره با جار وجنجال طی شد. یک مدت اصلاح قانون انتخابات به نفع یک جناح خاص یعنی خودشان! یک مدت طرح صیانت و بازی با اعصاب و روان ملت! یک مدت واردات خودرو که آخر سر زورشان به مافیای خودرو نرسید! و این اواخر هم طرح اجباری حجاب که باز اعصاب روان جامعه را بهم ریخته و نتجه‌ای هم حاصل نخواهد شد! تورم و گرانی و بیکاری و ... کمر ملت شکسته! اینها بفکر محدودیت اینترنت و تحریک نشدن بوسیله چند تار مو هستند!!!
  • امیر آشفته IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    11 0
    آقای قالیباف این که حودتان از خودتان رصایت داشته باشید مهم نیست مهم رصایت مردم از شما و تشکیلات شماست البته اگر مردمی مانده یاشذ.
  • واقع بین IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    آقای قالیباف بدان‌که ملت از کارکرد هیچیک از قوا راضی نیستند قوه قضا که نباید بی تفاوت باشد
  • فرشید IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    خودش از عملکرد خودش تعریف می کند
  • بهمن IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    عملکردتان رو توی جامعه و معیشت مردم ببینید،احتمالا از نمایندگان مجلس ایشون نظر خواهی کردند و همگی به اتفاق گفتند خیلی خوب و خفن هستیم.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    آقای دکتر خلبان قالیباف، مشک آنست ک خود ببوید ن آنکه عطار بگوید
  • حمید امیری IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    آقای رئیس مجلس نمیدانم ما مشکل داریم و نمیفهمیم یا شما مشکل دارید...!؟ به این معنی که مثلا" شما رئیس مجلسید و اختیارات فراونی دارید و مجلس عملا" تحت ریاست شماست... و شما میفرمایید که از عملکردش راضی نیستید...!؟ ما نمیفهمیم شما منظورتان چیست...!؟ یعنی میفرمایید وقتی که یک سیستم در اختیارتان است و مدیریت شماست که عملکرد سیستم را تعیین میکند... شما چه عوامل دیگری را دخیل میدانید...!؟
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    اقا شما همه با هم هستید و اشی که پختید هم ترش و هم شور
  • نا شناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    مملکت قفل شده
  • سعید IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 0
    کمر مردم رو شکستید
  • احمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    حرف حرف حرف و باید چنین شود و چنان شود بس است خسته شدیم پس کو عمل جان مردم را با ارابه های مرگ به سخره گرفتید
  • عبدالرضا رضایی یاسوج IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 16
    جناب قالیباف باسلام،درست است که وظایف مجلس قانون گذاری میباشد،اما درمورد کارایی مجلس نباید خودتان به مجلس نمره قبولی دهید،بلکه صاحب نظران سیاسیون ومردم باید مجلس را دقیق زیر نظر بگیرند وکارابی ان را قبول بکنند،فکر میکنم نسبت به سایر مجلسهای قبلی نمره کمتری داریید مجلس باید اقتدار داشته باشد ونباید سیاسی عمل بکند بلکه باید اینده کل ملت ایران را ببیند وقانون مصوب بکند،بازهم امیدوارم نسبت به قبل بهتر بدرخشید،،،
  • امیرخان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    قرار بود تو برنامه توسعه بیست ساله کشور به ثبات اقتصادی و...برسع،این وعده های سرخرمن بدرد ملت نمی خوره،یه جمله معروف داشت زاپاتا،در مورد اینکه فرماندار به کشاورزان میگفت صبر کنید صبر کنید، گفت کشاورز اگه بخواد صبر کنه زمان کشت محصول از دست میره،و باید بعدش از گشنگی بمیره، الانم شما زمان کشت رو با قوانین من درآوردی، و اجرا کردن همون قوانین از کشور گرفتین،و الان که موقع برداشت محصول است،ملت چیزی ندارد برای از دست دادن،دوباره وعده های جدید!! اگر رو کاشتن سبز نشد تا وقتی دولت قوانین را سلیقه ای اجرا کنید قسمتهای درآمدی و به نفع دولت و تورم زا،را اجرا کنیدقسمتهایی که به نفع ملت هست بعضا رو اصلا اجرا نکند هیچ دستاوردی نصیب ملت جز تورم و فلاکت نخواهد شد،وظیفه مجلس هموار کردن راه نیست برای دولت بهتره یکبار دیگه وتاب بودجه رو پاس کنی،وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت،مهمتر نظارت بر اجرای قانون است،،قانون تصویب کردن بدون نظارت و اجرا کل قانون هیچ فایده ای ندارد
  • علیرضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    آقای قالیباف یک زمانی خیلی دوست داشتم. اما الان در حال تبلیغ برای خودت هستی . حرفهای قشنگ می زنی و به فکر انتخاباتی. شما اکر شعار نمی دهی در مجلس با طرح دوفوریتی مرغ را به قیمت زیر سی هزار و پنیر را به قیمت بیست هزار برگردان . شعار دادن کار اوست ولی عملی در این چند سال ندیدیم .هزقت موسم انتخابات میشه .پیدات میشه وقتی رای بردی در عمل بلا بر سرمان میاری .....
  • VN ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    چقدر جالب قانون را در مجلس خودتان تصویب میکنید بعد مجمع تشخیص خودتون بهش ایراد می گیرید بعد شورای نگهبان مجددا خودتون ردش میکنید الهی شکر
  • مرتضی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    من که دراین مجلس چیزی ندیدم که به نفع مستضعفان پابرهنه باشه،سه ساله برای واردات ماشین کار می‌کنند اگر به سرانجام رسیدپولدارها صاحب میشوند؛اگر برای واردات هواپیما تصمیم می‌گیرند حمل ونقل هوایی برای پولدلرهاست؛اگرمیخواهندجلوی ورود یاخروج ارز رابگیرند باز منافعش برای پولدارهاست،برای طبقه مستضعف کارتخوانهایی میماندکه مالیات وبپردازندچون طبقه مرفه شرایط گریز آزمایشات را بلدند
  • مجید IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 0
    جواب این سوال رانمیدانم چگونه فردی که ازبیرون واردمجلس میشود وتازه کاروبدون تجربه است میتواندرئیس نمایندگانی که چنددوره کارنمایندگی کرده اند ودراصطلاح سناتورهستند مبشود وآنهازیردست ای آقاباشندوازاوامرونهی بشنوند آیا ملاک پست ریاست برتجربه وعلم نیست آیاکسانی که تمام وجودشان با تجربه نمایندگی آمیخته وبرتمام اصول وقوانین نمایندگی مشرف هستند دراولویت وشایستگی بیشتری نیستند آیا بااین شرایط میتوان پیشرفتی هم داشت بعنوان مثال یک معلم تازه کاربایک معلم پخته که تمام عمرش رادرکارمعلمی سپری نموده یکسان است آیا یک استاد نجار بایک شاگردنجار یکی هستند اینست جامعه فرتوت ما که بجای پیشرفت پسرفت داریم !!!!
  • محمد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    همه این حرفا تبلیغاته فقط حرف بازهم حرف با کالا برگ میشه تسمه کولر خریدمیشه لامپ سوخته را تعویض کرد با کالا برگ میشه دمپائی خرید
  • خسته IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    سردار شرمنده ولی بنده با ۵۲ سال سن میشه گفت عمر خودم و به نوعی یک نسل در این انقلاب عمرش تموم شد از روزی هم که گوش هام شنیده همش تو اخبار گفتید افزایش یافت گشایش یافت تولید شد ولی از هر نظر نگاه میکنم عقب موندیم اگه یه بیل با یه سطل آب بدی دست یه کشاورز یه بیابون هم بهش بدی بعداز ۱۰ یا ۱۵ سال یه بهشت تحویلت میده شما از تظاهرات ۵۷ توی متن این انقلاب بودی چند سال دیگه فرصت میخوای؟ ۵۰ سال دیگه خوبه😂
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    3 0
    صد در صد همین جور هست که شما می فرمایید مثلاً بهتر نبود بر اساس تورم قانون گذاری میکردید مثل همین یارانه که الان هیچ ارزشی ندارد و در سالهای آینده با خاک یکسان میشود یا خودرو چرا باید آنقدر تاخیر باشد روی عزل وزیر صنعت چرا جلوی طورم افسار گسیخته ارز را نمیگرفتید همان طور که فرمودید قیمت گذاری ارز با بانک مرکزی هست چرا وچرا زیاد هست جواب با خاک یکسان کردن مردم و پولدار شدن عده‌ای رانت خوار و اختلاسگر
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    چه واسه همدیگه نوشابه باز میکنند این سران قوای یکدست
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    مجلسیها ۴ سال فرصت جمع کردن پرکردن جیب خودشون هستند کجا وقت دارند درد مردم حل کنن هرسال تکرار تا قیامت
  • علی IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    افراد عادی جامعه قدرت تشخیصشان از مسئولین خیلی بیشتر وبروز تره هرروز قیمت ها بالا میره مرغ وگوشت نایاب میشه شکر وبرنج دچار بحران میشه مسئولین فقط وعده دریغ ازعمل البته ناتوانند
  • مجتبی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    تنها قانون که زمان روحانی گذاشتید که جلوی برجام بگیرید و انجام نشه تا زمان خودتان برجام امضا بشه و همانطور که ظریف گفت فکر نکنید که همیشه اینطور است شاید شش ماه دیگر نشود برجام امضا کرد و همانطور شد برحام اماده امضا نشد و حالا با التماس میگویید برجام ۲۰۱۵ میخایم پس چی شد حالا برجام ۲۰۱۵ طلا شد در ضمن باز پیش نویس اروپا قبول نکردید که دو ماه دیگه با سرما التماس میکنند که نفت بدیم و برجام ما را قبول میکنند ولی مردم با این افکار بی چاره کردید. ای کاش این چهار سال فقط حقوق میگرفتید و محلس تعطیل میکردید به نفع مردم بود شما اگر ایران را یک سال بدون محلس و دولت رها کنید رشداقتصادی ۱۰ برابر میشه یک بار امتحان کنید ... متمعن هر جه شود اگر رشدی نکند حد اقل بدتر نمیشود
  • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    حتی یک جمله کوتاه از صحبت های قالیباف با واقعیت امروز جامعه ما هم خوانی ندارد
  • هرکی IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    بعله هیچ بقالی نمیگه که ماستم ترشه!!!باید هم از عملکرد خودون راضی باشید!!!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    اوضاع نشان میدهد که چقدر خادم خوبی بوده اید، نیازی به اظهار امیدواری نیست. مردم همه شادند و قدرت خرید بالاست، بیشترین سرانه درآمد عالی است، مایحتاج مردم بسیار ارزان است و در مدرسه ها تغذیه رایگان است!!! آخه چطوری خادم بوده اید؟ ....
  • احمد IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    با روی کار آمدن شما اجناس ۱۰۰تا ۴۰۰ برابر شده است دست آورد تان را برای مردم توضیح دهید و فرش ها اجناس کاخ سعدآباد را مشخص کنید اگر وطن پرست هستید
  • ناشناس IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    اقای قالیباف خودرو را ول کنید در فکر آب وبرق شهرهای ایران باشید که دارد برای ایران مشکل میشود شمال وجنوب دریا است از همین امروز ..
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 0
    طوری هم سخن می گویید که انگار ما تو کشور سویس زندگی میکنیم.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    حرف تاعمل خیلی ،،،،، ،، ،،،، فاصله دارد بادگرفتید مشگلات راگردن دولت های قبلی بیندازید
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    10 0
    ۴۴ سال گذشت هرروز بدتر از دیروز
  • داود IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    چون مهمترین عامل پسرفت وعقب ماندگی کشور ایجاد تورم فقط نمایندگان مجلس می‌باشند چرا که فقط به فکر جیب ومنافع خودشان هستن شاسی بلند مجانی میگیرن پولش از جیب ملت به بازار سود وسرمایه نفوذ وشرکت می‌کنند عامل تورم عده ایش هم تو حوزه انتخابیه با نفوذ وهدیه درانتخاب مدیران ادارات پرسود فقط منافع خود خودشان هستن
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    باسلام اقای قالی باف مهم نیست که شما از مجلس راضی باشید مهم مردم از شما راضی باشند چون هرچه باشد این مردم هستن که با همه ی سختی ها امدن ورای خود را دادن تا شما بشید صدایی در تاریکی براشون شما جز نشستن و سخنرانی بر روی بهترین صندلی وسوار شدن بهترین ماشینها وخانه ها چه چیزی از مشکلات مردم را حل کردید یک روز اگه از ان صندلی ها وحقوق های نجومیتون بگذریدومثل مردم عادی زندگی کنید ان وقت می فهمید زندگی سخت یعنی چی
  • محمد IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 0
    چه ریلی ،ریلی که تهش تو دره بود وقطار رئیسی رو به دره برد ،حیف شهدا
  • علی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    اقای‌قالیباف‌ واقعبت‌ این‌ است‌ که‌شما‌ و همکارانتان به‌ کار حکومت‌داری‌ نمی ایید
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    3 0
    بر نامه هرچقدر خوب باشد تادرزندگی مردم اعم از اشتغال ازدواج مسکن معیشت تحولی صورت نگیرد ومردم آنرا لمس نکنند انگار کاری نشده یا برنامه مطابق شرایط جامعه تنظیم نشده یا مجریان خو ب وباانگیزه وباسوادی ندارد یا منابع لازم برای اجرا راندارد
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    خودتون به خودتون نمره بدین اما اصل مردمن که ناراضین
  • ناشناس IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 1
    شمارابخدا‌فکری برای‌جوانها‌بکنی‌نمی‌توانند‌ازدواج‌کن
  • ب پ IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    جناب قالیباف انگار بی‌خبر بودید ازین 40سال تولید خودروهای بی کیفیت. همین که بعد40سال بعرض رساندن کورسوی امیدی هست
  • ایرانی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 0
    بعد از 40 سال تحریم، باید تبدیل به ژاپن دوم می‌شدیم، ولی به لطف مافیای پرورش یافته در آستین دولت مردان،از بابت اشتغال و تولید جز آخرین کشورهای دنیا هستیم، و با همین نحوه حکمرانی و باز به لطف حضور همین مافیا، امیدی به اصلاح نیست.
  • خلیل غلامی دشتکی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    2 1
    آقای دکتر ؛ ضمن خدا قوت به همه ی مجلسیان که در حقیقت فرزندان این سر زمین هستند .ولی واقعیت این است که این جمع نمایندگان ( برایندشان) در حد و اندازه مجلس نیستند و اصلا کار بزرگ و تاثیر گذار ندیدیم .متاسفانه وارد مسائل حاشیه ای با وجه پرو پاگاندایی می شدند و بی نتیجه هم از آن عبور می کردند . ملت حق دارند که از مجلس ناراضی باشند . و مجلس صدای ملت نبود . آرزو می کنم که بهتر بشه و شاهد روزهای قشنگتر در حد و قواره نام ایران باشیم .
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 0
    خیلی جالبه که از عملکرد خودتون اعلام رضایت می کنیدمگه کارشخصی کارعمومیه بی زحمت ازعموم مردم نظرخواهی کنید.
  • Fashu Poshteh IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    7 0
    آقای قالیباف هنوز جواب سوال مردم رو ندادین ، چطور شما منتقد دولت قبل بودین که لباس میرن از ایتالیا میخرند اما خانواده خودت رفت از ترکیه خرید کرد ، چرا از مردم عذرخواهی نکردین ، نخست وزیری انگلیس ایام کرونا یه مهمانی گرفت با اینکه عذرخواهی کرد باز استیضاح شد و رای نیاورد برکنار شد ، اگر کشوری آباد باید داشته باشیم باید به قانون عمل بشه ، متدین و معتقد بودن با فرار از قانون منافات داره ، مردم از تمام رفتار غیر متعارف شما ها آگاهی دارند ، بس کنید!
  • ناشناس IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    آقای خالیباف شعار درمانی دیگه جواب نمیده .لا اقل شما و نمایندگان ملت این همه ادعای حق و دیانت و طرفداری از ملت می کنید از کشور کمونیست چین و یا کره جنوبی یاد بگیرد
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    3 0
    وقتی که۲۰۰تا۳۰۰ نماینده مجلس ومردم نمی توانند دوخودروسازی رامهارکنند و روزبروز خیانت ودزدیشان به ملت بیشترمیشود بدردچه میخورند... امروز۹خرداد۱۴۰۲قیمت کارخانه پرایدتوی تمام سایتهاوتوسط خودشرکت سایپا زده۲۲۱میلیون بالاینرولی امروز ازخودمن که بابت تکمیل وجه به نمایندگی سایپارفتم ۲۲۵میلیون پول پرداختم .چرا؟اصلاکسی جوابگو نیست .چون کارخود دولت است که بی خیال همه چیز است وگرنه چرا ورود وکنترل نمی کنه؟
  • باقر IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    3 0
    ماشین بی کیفیت با مبالغ بسیار بالا ، بزرگی از نیروی انتظامی گفت بهتره ایران خودرو بکلی تعطیل و حقوق ومزایاشون را از سود بسیار بالای همین ماشین های وارداتی که به مردم میدن پرداخت شود
  • احمد جانان IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    تا جایی که یادمان هست فقط مسئولین گفته اند باید چنین و چنان کنیم اما دریغ از یک فکر و طرح‌ اساسی
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 1
    بجای این حرفها بگید الان تیگو 8 پرو رو یک و نیم میلیارد میدن به من مصرف کننده یا نه ؟