سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنان پیش از باردارشدن نیاز دارند علاوه بر اسید فولیک، ویتامین B12 کافی دریافت کنند تا خطر نقائص وخیم هنگام تولد در مغز و نخاع کاهش یابد

به گزارش خبرگزاری رویترز مقاله‌ای که پژوهشگران در نشریه Pdiatrics منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که نوزادان زنان ایرلندی که پایین‌ترین میزان ویتامین B12 را در خون‌شان دارند، نسبت به زنانی که بالاترین میزان این ویتامین را دارند، پنج بار بیشتر درمعرض نقائص لوله عصبی هستند.

نقائص لوله عصبی می‌تواند به معلولیت مادام‌العمر یا مرگ بینجامد. دوتا از شایع‌ترین این
نقائص، "اسپاینا بیفیدا"- که در آن طناب نخاعی و مهره‌های ستون فقرات به درستی تشکیل نمی‌شوند، و "آنانسفالی"، یک عارضه مرگبار که در آن مغز و جمجمه به طور طبیعی تشکیل نمی‌شوند، هستند.

دکتر جیمز میلز از موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا، یکی از این پژوهشگران گفت این بررسی نشان داد که کمبود ویتامین B12 - مستقل از کمبود اسید فولیک، یک ویتامین B  دیگر - یک عامل خطر‌ساز برای نقائص لوله عصبی است.

بسیاری از زنان می‌دانند که مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری برای پیشگیری از نقائص لوله عصبی اهمیت دارد.

میلز می‌گوید که امیدوار است که همین آگاهی در مورد نقش مشابه ویتامین B12 در کاهش نقائص لوله عصبی به دست آید.

ویتامین B12 برای حفظ سلامت سلول‌های عصبی و خونی لازم است. ویتامین B12 در گوشت،‌ لبنیات، تخم مرغ، ماهی، صدف خوراکی و غلات صبحانه غنی‌شده یافت می‌شود. ویتامین B12 را همچنین می‌توان به صورت منفرد یا در یک مولتی‌ویتامین به عنوان مکمل مصرف کرد.

میلز که محقق که موسسه ملی بهداشت کودکان و نمو انسانی است در یک مصاحبه تلفنی گفت:"یک نکته مطلقا حیاتی این است که زنان مصرف مکمل‌های این ویتامین‌ها را پیش از باردارشدن مورد توجه قرار دهند، زیرا زمانی که متوجه بارداری‌شان شوند، دیگر برای پیشگیری دیر شده است."

به گفته میلز وقایع نمو جنینی که به ایجاد این نقائص هنگام تولد می‌‌انجامد، در چهار هفته اول بارداری رخ می‌دهد. میلز به خصوص به زنانی که گوشت یا لبنیات نمی‌خورند، هشدار داد که به نیاز به مصرف کافی ویتامین B12 توجه داشته باشند.

او هشدار مشابهی را به زنانی می‌‌دهد که دچار اختلالات روده‌ای مانند بیماری التهابی روده هستند که ممکن است مانع از جذب مقادیر کافی این ویتامین شود.

این بررسی شامل 1200 زن ایرلندی می‌شد که حین ماه‌های اول بارداری نمونه‌های خون اهدا کرده بودند، تا میزان ویتامین B12 خون‌شان اندازه‌گیری شود.

زنانی که در گروه 25 درصد پایین‌ترین میزان ویتامین B12 قرار داشتند، پنج بار با احتمال بیشتر از آنهایی که در گروه 25 درصد بالاترین میزان ویتامین B12 قرار دارند،احتمال دارد نوزادی به دنیا آورند که دچار نقائص لوله عصبی است.

این پژوهشگران توصیه می‌کنند که زنان پیش از اینکه قصد داشته باشند که باردار شوند، میزان ویتامین B12 خون‌شان را به بالای 300 نانوگرم در لیتر برسانند

کد خبر 76428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز