سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: سهام شرکت هواپیمایی هما پس از اصلاح ساختار در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که وزارت راه و ترابری مدت هاست از  جریان  رقابت درخصوصی‌سازی‌ باز مانده، آخرین اخبار حکایت از آن دارد که سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام شرکت هواپیمایی هما - از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه - را هرچه سریع‌تر به بخش خصوصی واگذار کند.

به غیراز وزارت نفت که از آن به‌عنوان کم‌کار‌ترین وزارتخانه دولت در خصوصی‌سازی‌ یاد می‌شود وزارت راه و ترابری نیز تاکنون سهام شرکت مهمی را در بورس واگذار نکرده است، این در حالی است که براساس ابلاغیه اصل 44 سهام شرکت هواپیمایی هما باید به بخش خصوصی واگذار شود.

این در حالی است که شرکت هواپیمایی هما به‌دلیل مطابق نبودن عملکرد مالی ‌اش با قوانین بورس، هنوز امکان ورود به بورس را ندارد و بر مبنای اظهارات مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ برای این کار نیاز به اصلاح ساختار دارد.

براساس قوانین بورس اوراق بهادار فقط شرکت‌هایی حق ورود به بورس را دارند که به‌مدت 3 سال سودآور باشند اما شرکت هواپیمایی هما به‌دلیل رویکرد‌های ویژه دولت به حمل‌ونقل هوایی برای سودآورشدن نیاز به اصلاح ساختار‌های مالی خود دارد.

بر همین مبنا قرار است در مرحله اول شرکت‌های زیر مجموعه هما از بدنه این شرکت جدا شوند و در مرحله دوم سهام این شرکت دربورس واگذار شود.

شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام 2شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز و پرشین ایرویز و ایجاد خط هوایی جدیدی بانام هواپیمایی ملی ایران با علامت اختصاری هما تاسیس شد و از فروردین سال 1341 فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

در حال حاضر شرکت‌های ایران ایرتور، گروه هتل‌های هما و صندوق بازنشستگی و ذخیره رفاه از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت هما به شمار می‌روند.

براساس آخرین نشست‌هایی که میان مسئولان وزارت راه و ترابری و سازمان خصوصی‌سازی‌ برگزارشد قرار شد تا شرکت ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما به بخش خصوصی و صندوق بازنشستگی این شرکت نیز به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.
در همین رابطه اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن تایید روش واگذاری سهام شرکت هواپیمایی هما به همشهری گفت:سهام شرکت هواپیمایی هما از شرکت‌های صدر اصل 44 است و سهام این شرکت تا سال 93 برای عرضه در بورس تهران مهلت دارد.

او در ادامه افزود: برای اینکه بدنه این شرکت سبک‌تر و شرایط ورود هما به بورس فراهم شود قرار است، ابتدا سهام شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود تا ساختار‌های مالی این شرکت اصلاح شود.

غلامی با تاکید بر اینکه شرکت هما نیاز به اصلاح ساختار دارد افزود: بر همین مبنا ابتدا سهام شرکت‌های ایران ایرتور، هتل‌های هما و صندوق بازنشستگی و ذخیره رفاه به‌صورت مزایده به فروش خواهند رسید و پس از آن سهام شرکت هما به‌صورت یک مجموعه در بورس عرضه می‌شود.

کد خبر 76439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز