چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه حوادث: قدیمی‌ترین زن متهم زندان اوین که بعد از 13 سال حبس، از اتهام قتل عمدی تبرئه شده بود، بار دیگر به همین اتهام بازداشت شد

این زن 4 سال قبل وقتی از اتهام قتل تبرئه شد، از زندان آزاد شد اما با اعتراض خانواده مقتول به این حکم، محاکمه وی بار دیگر در دادگاه از سر گرفته شد.

قتل  با سم

15 سال قبل با پیدا شدن جسد نیمه‌جان مردی که پشت فرمان خودرویی‌ در شهرری رها شده بود، ماموران در جریان یک معمای جنایی پیچیده قرار گرفتند. گرچه این مرد  به سرعت به بیمارستان انتقال یافت، اما ساعاتی بعد روی تخت بیمارستان جان باخت.

وقتی پزشکی قانونی علت مرگ   را مسمومیت با سم  اعلام کرد، تحقیقات پلیسی برای کشف راز این جنایت آغاز شد و کارآگاهان در جریان تحقیقات به زن و مردی که مقتول آخرین‌بار در خانه‌ آنها مشاهده شده بود، مشکوک شدند. 

بعد از بازداشت این زوج، زن میانسال در جریان تحقیقات با اعتراف به قتل   در ادعایی گفت: مقتول دوست خانوادگی‌مان بود که به خانه ما رفت‌وآمد داشت و روز حادثه هم برای انجام کاری به آنجا آمده بود.

آن روز وی از من خواست با خوراندن سم همسرم را به قتل برسانم و بعد  با او ازدواج کنم، اما من که از این درخواست او عصبانی شده بودم با حل کردن سم در لیوان دوغ، آن را به‌خودش خوراندم و بعد از آن وی از خانه‌مان خارج شد.

با اعترافات این زن به‌نام فاطمه،  محاکمه وی در دادگاه آغاز شد اما او بر خلاف ادعاهای اولیه‌اش، در جریان تمامی جلسات محاکمه منکر قتل شد و ادعا کرد جنایت توسط شوهر و برادر شوهرش صورت گرفته است.

از آنجا که این زن مدعی بود بیگناه است، قاضی دادگاه تصمیم به برگزاری مراسم قسامه گرفت و وقتی 50 نفر از خانواده‌ مقتول به قاتل بودن این زن سوگند خوردند، وی به قصاص محکوم شد.

این حکم اما در دیوانعالی کشور نقض شد و پرونده این بار به شعبه 102 دادگاه عمومی شهرری ارسال شد.

با شروع محاکمه دوباره زن میانسال در دادگاه، وی مکالمه تلفنی‌ خود با شوهرش  را که در آن شوهر وی درباره جنایت حرف زده بود به قاضی ارائه کرد این مکالمه  بیانگر آن بود که وی از ماجرای جنایت اطلاع نداشته و بیگناه است، به این ترتیب قاضی پرونده این زن را از اتهام قتل تبرئه و شوهر و برادرشوهر او را به اتهام مباشرت در قتل عمدی به قصاص محکوم کرد.

این‌بار حکم صادره از سوی دادگاه، مورد تایید قضات دیوانعالی قرار گرفت اما اولیای دم مقتول با اعلام اینکه شکایتی از محکومان به قصاص ندارند، نسبت به حکم زن متهم اعتراض و او را قاتل اصلی معرفی کردند.

با این اعتراض، در حالی که 4 سال از آزادی فاطمه گذشته بود، وی بار دیگر پای میز محاکمه رفت و این بار مقابل قاضی کاظم‌نژاد- رئیس شعبه 105 دادگاه عمومی و جزایی شهرری- قرار گرفت. 

در این جلسه که صبح دیروز برگزار شد، ابتدا نماینده دادستان به تشریح پرونده پرداخت و براساس کیفرخواست صادره، فاطمه را متهم به قتل عمد کرد.

در ادامه جلسه دادگاه در حالی که اولیای دم مقتول برای متهم درخواست قصاص کرده‌ بودند، فاطمه به دفاع از خود پرداخت و گفت: روز حادثه من بیرون ا ز خانه بودم و از ماجرای قتل اطلاعی نداشتم اما بعد از مرگ مقتول، شوهرم از من خواست جنایت را به گردن بگیرم و قول داد که برای آزادی از زندان به من کمک خواهد کرد. به همین دلیل بود که بعد از دستگیری به این جنایت اعتراف کردم و همین،  باعث شد 13 سال در زندان بمانم.

وی سپس با ارائه یک نامه به قاضی کاظم نژاد مدعی شد این نامه را همسرش نوشته و در آن به جزئیات قتل نیز اشاره کرده است. قاضی پرونده با مطالعه نامه که در آن شوهر فاطمه، برادرش را نیز به عنوان متهم معرفی کرده بود   به ادامه جلسه محاکمه پرداخت، اما  برادر شوهر فاطمه نیز در جواب قاضی اتهام معاونت در قتل را رد کرد و در پایان جلسه محاکمه، قاضی کاظم نژاد، براساس مفادی از قانون آیین دادرسی کیفری، دستور بازداشت موقت فاطمه را که در محاکمه قبلی از اتهام قتل تبرئه شده بود صادرکرده و ختم جلسه اعلام شد.

فاطمه لحظاتی بعد از پایان جلسه دادگاه به خبرنگاران گفت:   من مرتکب جنایتی نشده‌ام و امیدوارم این موضوع هر چه زودتر روشن بشود؛ زیرا  فکر برگشتن به زندان دیوانه‌ام می‌کند. من از بلاتکلیفی خسته شده‌ام و تا‌کنون 20 بار خودکشی کرده‌ام. امیدوارم زودتر از این وضعیت نجات  پیدا کنم.

قاضی کاظم نژاد   گفت: صدور قرار بازداشت موقت متهم ردیف اول باید به نظر رئیس حوزه قضایی شهرستان ری برسد، در هر صورت عدم موافقت یا موافقت ایشان در مورد قرار بازداشت موقت، پرونده برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد.

کد خبر 76523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز