به گزارش همشهری آنلاین و به نقا از نیو اطلس، جنرال الکتریک زمانی فکر می کرد که پروپفنهای فوق کارآمد، در سفرهای هوایی آینده نقش اصلی را ایفا خواهند کرد. (پروپفن موتور روتور باز یا فن بدون مجرا نیز نامیده می شود، نوعی موتور هواپیما است که از نظر مفهومی با توربوپراپ و توربوفن مرتبط است.) این فرضیه تا زمانی که قیمت پایین سوخت در اواخر دهه ۱۹۸۰ مصرف سوخت را از لیست اولویتها خارج کرد، پابرجا بود اما از آن زمان به بعد دیگر کسی به طور جدی پیگیر آن نبود.
با این حال اکنون طرح استفاده از موتورهای پروپفن با توجه به افزایش بهای سوخت هواپیما دوباره احیا شده، در صورت استفاده از این نوع موتور در مصرف سوخت هواپیما ۲۰ درصد صرفه جویی انجام خواهد شد. فنهای بدون مجرا (UDF) که به عنوان پروپفنها یا موتورهای روتور باز نیز شناخته میشوند، برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ ظاهر شدند. آنها برای نگاه مدرن و امروزی کمی عجیب به نظر میرسند، این موتورها از ناسلهای صاف و ورودیهای هوا در جلو، و دو مجموعه از پرههای فن در عقب، تشکیل شدهاند.
به طور معمول، در این موتورها تعداد زیادی تیغه (پره) وجود دارد، که به عقب کشیده شده و به شدت پیچ خوردهاند. پرههای عقب نیز در جهت مخالف پرههای جلو پیچ خورده است. گاهی اوقات آنها ضد چرخش هستند، برخی دیگر اصلا نمیچرخند و به عنوان پرهها یا تیغههای استاتور با گام متغیر عمل می کنند تا به بازیابی جریان کمک کنند.
در مقالهای از جنرال الکتریک میخوانیم: «تاریخ پیشرانه هوانوردی به ما میگوید که تمام پیشرفتهای قبلی در بهرهوری توسط فناوریهای جدیدی به دست آمدهاند که اندازه فن بزرگتر و نسبت دور بالاتر را ارائه میدهد. پروپفنها هر دو را انجام می دهند، به گونهای که بازده سوخت یک توربوپراپ را با سرعت و عملکرد یک توربوفن ترکیب میکند.»
در همین حال، تاریخچه جنرال الکتریک به ما می گوید که این شرکت در سال ۱۹۸۹ یک موتور پروپفن تقریبا آماده به حرکت درآورده بود که میتوانست با سرعت ۰.۸۴ ماخ حرکت کند و نوید یک مزیت قابل توجه ۳۰ درصدی راندمان سوخت را نسبت به موتورهای توربوفن محبوب روز می داد. « GE۳۶ UDF» که با مشارکت« Snecma » ساخته شد، به مراحل اولیه و آزمایش پرواز راه یافت، اما زمانی که اوپک تحریم نفتی را کنار گذاشت، قیمت سوخت سقوط کرد و طراحی این موتور به حالت تعلیق درآمد.
بیشتر بخوانید:
قیمت سوخت در سالهای اخیر بسیار کاهش پیدا کرده و از آنجایی که هوانوردی با چالش کربن زدایی مواجه است، امروزه افزایش راندمان موتور هواپیما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین جنرال الکتریک در سال ۲۰۲۱ دوباره قطار را به ریل طراحی و تولید موتورهای «پروپفن» بازگردانده و از طریق کمپانی« CFM International» (یکی از مهمترین تامینکنندگان موتور هواپیما) یک سرمایه گذاری مشترک ۵۰/۵۰ با «سافران ایرکرافت انجینز » برای تولید یک موتور هواپیمای جدید UDF به نام «رایز» (Rise) را اعلام کرده است.
نظر شما