بهزاد رنجبر: با وجود یک دور افت تولید در فروردینماه، تولید خودرو در اردیبهشت و خرداد افزایش یافته و این موضوع منجر شده تیراژ تولید خودرو در بهار امسال ۹.۸درصد بالاتر از فصل مشابه سال گذشته باشد.
طبق آمارهای موجود در بهار امسال جمعا ۲۴۸هزارو ۳۱۵دستگاه خودرو سواری تولید شده است که این میزان ۲۲هزار دستگاه بیشتر از بهار پارسال است. بخش عمده این افزایش ناشی از رشد تولید در شرکت سایپا بوده است. طبق اطلاعات موجود تعداد خودروهای تولید شده در سایپا در بهار امسال ۱۲هزارو ۲۵۷دستگاه بیشتر از پارسال بود که نشان میدهد سطح تولید ۱۶.۳درصد رشد کرده است.
بعد از سایپا بیشترین میزان تولید در پارس خودرو اتفاق افتاده و در بهار امسال تیراژ تولید در این شرکت جمعا ۱۳.۷درصد افزایش داشته است. بعد از آن بیشترین میزان رشد تولید با ۵درصد افزایش مربوط به ایران خودرو بوده است. با وجود این میزان تولید آنطور که دادههای آماری نشان میدهد، سطح تولید در خرداد امسال هنوز به خردادماه سال گذشته نرسیده است.
شرکتهای خودروسازی در خرداد امسال جمعا ۹۸هزار دستگاه خودرو برای عرضه به بازارهای داخلی تولید کردهاند درحالیکه خرداد پارسال نزدیک به ۱۰۴هزار دستگاه خودرو سواری در شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده بود.
این آمار نشان میدهد سطح تولید در خردادماه امسال ۶درصد پایینتر از خرداد ۱۴۰۱ بوده است. با توجه به هدفگذاریهای انجام شده برای افزایش تیراژ تولید خودرو در سالجاری، سطح تولید باید درحد بالای ۱۰۰هزار دستگاه در ماه تثبیت و اهداف تعیینشده برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا محقق شود.
کاهش فروش
یکی از عوامل تعیین قیمت خودرو در بازار، سطح عرضه خودرو در شرکتهای خودروساز فعال در بورس است. بهطور کلی کاهش یا افزایش عرضه خودرو از شرکتهای خودروساز در میانمدت و بلندمدت بر سطح عمومی قیمتها در بازار تأثیرگذار است.
آمارها نشان میدهد تعداد خودروهای فروختهشده در بهار امسال ۷.۵درصد کمتر از بهار پارسال است؛ یعنی شرکتهای خودروسازی ۱۸هزارو ۸۰۰دستگاه خودرو کمتر از بهار پارسال به بازار عرضه کردهاند.
در این میان بیشترین میزان افت فروش مربوط به ایران خودرو بوده و میزان فروش این شرکت در بهار امسال ۱۶هزارو ۲۰۰دستگاه معادل ۱۲درصد کاهش یافته است. بعد از آن سایپا با ۶درصد کاهش فروش در رتبه بعدی قرار گرفته است، با این حال، طبق آمارهای موجود سطح فروش شرکت پارسخودرو در بهار ۹.۴درصد رشد کرده است.
بهنظر میرسد بخشی از کاهش میزان فروش شرکتهای خودروسازی ناشی از عرضه خودرو از طریق سیستم یکپارچه است که از اواخر سال گذشته آغاز شده و فروش خودروهای جدید طبق یک برنامه زمانبندی انجام میشود. با وجود این، با توجه به برنامههای وزارت صنعت برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا انتظار میرود سطح فروش در ماههای آینده افزایش یابد.
نظر شما