مرحوم احمدآقا همواره مصلحت امام و انقلاب اسلامی را مدنظر داشت و ارتباط با همه گروه‌ها را توصیه و به خوبی در جریان بافت فکری مبارزین و انقلابیون قرار می‌گرفت.

 او به عنوان یک عنصر آگاه و با تجربه منشأ تحول تأثیر‌گذار نیروهای انقلابی داخل و هم تقویت جریان‌های مبارز خارج از کشور شد و وجود وی در واقع استمرار حرکت سید مصطفی در نجف بود.

به عقیده  آیت‌الله جمشیدی سخنگوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وی همواره در کنار رهبر به عنوان مشاوری مورد اعتماد و بازویی توانا برای پدر، منشأ خدمات بی‌شماری گردید و در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی همانند بحران‌ها، تحریکات گروهک‌ها، فرماندهی امام(ره) بر جنگ، سازماندهی و مدیریت کشور، شرکت در جلسات سران سه قوه و موضوع بنی‌صدر نقش پررنگی داشت که کمتر کسی را یارای انجام آن بود.

جمشیدی در گفت‌و‌گو با نشریه همشهری جمعه درباره شخصیت والای یادگار گرانقدر حضرت امام‌(ره) گفت: او برای متعادل نگه داشتن نیروهای ‌انقلابی با وجود سلیقه‌های گوناگون بسیار کوشید و به مثابه پلی میان آنان عمل ‌می‌کرد.

وی وجود دیدگاه‌های مختلف بین نیروهای سیاسی معتقد به نظام و اصول انقلاب را نه تنها به زیان ‌نظام ‌نمی‌دانست، بلکه وجود این گروه‌ها که در چارچوب قانون‌اساسی به طرح دیدگاه‌های خود می‌پردازند را بعد تقویت نظام و موجب رشد سالم افکار می‌دانست.

وی تاکید کرد: تاریخچه خدمات ارزنده آن مرحوم به دوران پس از پیروزى منحصر نمى‏شود، نقش ایشان در دوران‏ مبارزات ملت ایران نیز برجسته و فراموش نشدنى است و هر چه زمان به مقطع پیروزى انقلاب اسلامى ‏نزدیکتر مى‏شود؛ این نقش و سهم آن بزرگتر و روشن‏تر مى‏گردد و چون فاصله زمانى میان شهادت سید مصطفى خمینى فرزند بزرگ و نام‏آور امام(ره) و روزهاى بازگشت رهبرکبیر انقلاب به کشور فرا‌مى‏رسد نقش مرحوم  سید احمد خمینى در قضایاى انقلاب وضعى استثنایى و منحصر بفرد مى‏یابد.

 به عقیده عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حاج احمدآقا برای ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف علاقه‌مند به کشور، تلاش زیادی انجام داد و در اختلاف میان جریان‌های مدافع انقلاب هیچ‌گاه از خط خاصی حمایت نمی‌کرد  و برخوردهای حذفی و انحصارگرایانه از هر جناحی را خلاف مصالح انقلاب اسلامی توصیف می‌کرد.»

وی تاکید کرد: حاج احمدآقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قرار گرفتن در مرکز قدرت سیاسی و در اختیار داشتن امکانات فراوان مادی مرحله دیگری از خودسازی را پس از رحلت امام(ره) که فراغت بیشتری حاصل شده بود،  آغاز کرد. زندگی وی به تبعیت از امام(ره) سرشار از سادگی بود و دنیا و هر آنچه مظاهر دنیا بود برایش رنگ و بویی نداشت.

احمدآقا سرباز فداکار انقلاب بود

عضو شورای مرکز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مرحوم احمد آقای خمینی را سرباز فداکار انقلاب دانست و گفت: شاید بهترین خصیصه‌ای که برای ایشان می‌تواند نقل کرد این باشد که وی پرتوی در مقابل امام برای خود تصویر و ارائه نمی‌کرد و همواره در سایه امام(ره) بود و تحت فرمان ایشان قدم بر می‌داشت.

وی تصریح کرد: بر این اساس می‌توان گفت که همیشه جلوه امام(ره) بود که فروغ داشت. شاید بسیاری از افراد وقتی در معاشرت با بزرگانی همچون امام(ره) و یا دیگر رهبران الهی قرار بگیرند تلاش کنند خود را نیز مطرح کنند، اما حاج احمد آقا ذوب واقعی در امام(ره) بود. وی نه تنها فرزند امام(ره) بلکه مرید ایشان بود و نگاهش تنها به نگاه حضرت امام(ره) بود.

جمشیدی خاطرنشان کرد: هر چه معمار کبیر انقلاب حضرت امام(ره) ترسیم می‌کرد، مرحوم حاج احمد آقا آن را اجرا می‌کرد. در اموری که به ایشان سپرده می‌شد به خوبی امانتداری را رعایت کرده و سعی می‌کرد که منویات حضرت امام‌(ره) تحقق یابد.

گنجینه‌ای که زود از دست رفت

جمشیدی در ادامه یادگار امام(ره) را گنجینه‌ای دانست که بسیار زود از میان ملت ایران رفت و اظهار داشـت: متاسفانه احمدآقا زود از دست انقلاب رفت. ایشان گنجینه اسرار بود.بسیاری از مسائل سری و محرمانه توسط ایشان به راهنمایی حضرت امام(ره) تقریر شد و بخشی از این مسائل با ارتحال یادگار امام پنهان ماند. با ارتحال آن بزرگوار بخشی از وقایع تاریخ انقلاب بازگو نشد و پنهان ماند.

شخصیت یادگار امام در تاریخ باقی می‌ماند

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص حاج احمدآقا شنیدنی است: ایشان فرمودند: بی‌شک سلامت و توان جسمی و قدرت کاری آن قائد عظیم‏الشان در دوران پرمخاطره 10 ساله با وجود کهولت‏سنی و بیماری قلبی، در میان عوامل و اسباب عادی، از همه بیشتر به ابتکار و مراقبت و پیگیری دلسوزانه این فرزند مهربان وابسته بود. ملت ایران از این بابت‏ بسی مدیون این عزیز فقید است.

 تاریخچه خدمات ارزنده آن مرحوم به دوران پس از پیروزی منحصر نمی‏شود. نقش ایشان در دوران مبارزات ملت ایران نیز برجسته و فراموش نشدنی است و هر چه زمان به مقطع پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکتر می‏شود

 این نقش و سهم صاحب آن، بزرگتر و روشنتر می‏گردد و چون فاصله زمانی میان فقدان فاجعه‏آمیز مرحوم آیت‏الله حاج سید مصطفی خمینی فرزند بزرگ و نام‏آور امام(ره) و روزهای بازگشت رهبر کبیر انقلاب به کشور فرامی‏رسد، نقش مرحوم حاج سید احمد آقا در قضایای انقلاب، وضعی استثنایی و منحصر به فرد می‏یابد.

بی‏شک در آخرین ماه‌های دوران نهضت، هیچ کس در رابطه با امام بزرگوار نقشی تا بدین حد بزرگ و مؤثر از خود بروز نداده است. تلاش بی‏وقفه و پروانه‏وار ایشان در کنار مشعل فروزان وجود امام عزیز(ره) بسی برکات را منشا گشته و بسی دشوارها را آسان کرده است.

مقام معظم رهبری فرمودند: ایشان واقعاَ در کنار امام(ره) یک عنصر لازم و بی‏بدیل بود. هیچ‏کس دیگری در کنار امام(ره) نمی‏توانست این نقش را ایفا کند... برای رسیدن اخبار به امام(ره) کسی لازم بود که به امام(ره) نزدیک باشد و چنین شخصی فقط حاج احمد آقا بود. ایشان هم در انتقال خبرها به امام(ره) و هم در انتقال نظرات به بیرون ... نظرات امام(ره) را خوب منعکس می‏کردند و هم در مشورت دادن به امام(ره) نقش داشتند.

 حاج احمد آقا در موارد متعددی به امام(ره) مشورت می‏داد، امام(ره) کسی نبود که تحت تاثیر عواطف قرار بگیرد یا ارتباط پدر و فرزندی تاثیر ناروایی در امام(ره) داشته باشد.  امام(ره) تلقین‏پذیر نبود، ولی نظرات روشن و قوی را در موارد متعددی به امام(ره) منتقل می‏کردند و امام(ره) هم از آن استفاده می‏کردند.

ایشان در چند جلسه شرکت می‏کرد، یکی شورای مصلحت، دیگری شورای عالی دفاع که گاهی شرکت می‏کردند و یکی هم جلسه رؤسای سه قوه بود که ایشان بطور مرتب و به عنوان عضو شرکت می‏کرد. در آن جلسات حاج احمد آقا به عنوان یک عنصر خوش‌فکر و باهوش و با تجربه، انصافاَ خیلی به درد ما می‏خورد.

 در مسائل مختلف و بخصوص در مسائل جهانی ذهنش باز بود و نظر او یک نظر خوب و پخته‏ای در بین نظرها بود. جمشیدی اظهار داشت: شخصیت برجسته یادگار امام در تاریخ انقلاب فراموش نخواهد شد و به عنوان سندی پویا و زنده در تاریخ مبارزات ملت ایران ثبت خواهد شد.

ولایت محوری از خصوصیات بارز یادگار امام

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ولایت‌مداری را یکی از خصوصیات بارز حاج احمد آقا عنوان کرد و گفت: ولایت محوری او پس از ارتحال حضرت امام(ره) بیش از پیش آشکار شد.

وی با وجود غم جانکاهی که به واسطه رحلت پدر بزرگوارشان در دل داشت، مسیر امام(ره) و رهبری را ادامه داد و پیروی از ولایت مقام معظم رهبری و تقویت نهاد ولایت فقیه را بر خود فرض دانست.

 وی تصریح کرد: در مدت کوتاهی که حاج احمدآقا پس از امام(ره) در دنیا بود پاسدار نهاد ولایت فقیه بوده و خود را سرباز ولی فقیه دانست و تا آخر عمر نیز به این موضوع پایبند بود.در دوران پر حادثه انقلاب مرحوم حجت‏الاسلام حاج سید احمد خمینى یکى از مؤثرترین ‏عناصر در جریانات کلى کشور و انقلاب بود، او براى بنیانگذارانقلاب فرزندى مهربان و در عین حال ‏مشاورى امین و یارى دیرین و سربازى فداکار و مریدى گوش بفرمان و کارگزارى لایق و کارآمد بود.

امام بزرگ ما بارها محبت پرشور و اعتماد عمیق و تحسین قلبى خود نسبت ‏به این فرزند خاضع و مطیع‏ خود را بر زبان آورده بود و نزدیکترین‏ها، گواهى صادق آن چنان پدرى را در حق پسر یگانه‏اش ازآن زبان پرهیزگارش شنیده بودند.  بى‏شک در آخرین ماه‌هاى دوران نهضت هیچکس در رابطه با امام(ره) بزرگوار نقشى تا بدین حد بزرگ و مؤثر از خود بروز نداده است.

همشهری جمعه

کد خبر 77203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز