دادستانی فدرال آمریکا رئیس ‌یک ‌اندیشکده معتبر این کشور را به عاملیت برای چین و واسطه‌گری برای فروش نفت ایران متهم کرد.

ايران و آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، دادستانی فدرال آمریکا در منهتن رئیس‌ یک ‌اندیشکده این کشور را به عاملیت برای دولت چین و دلالی برای فروش تسلیحات و همچنین فروش نفت ایران متهم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، «گال لافت» شهروند دو تابعیتی آمریکایی متهم است که در سال ۲۰۱۶ بدون ثبت رسمی به عنوان یک عامل خارجی، یک مقام عالی‌رتبه سابق دولت ایالات متحده آمریکا را به نمایندگی از مدیران مستقر در چین، استخدام کرده و به آنها پول پرداخت کرده است.

دادستانی منهتن نام این مقام سابق آمریکا را اعلام نکرده ‌اما گفته است که او در آن زمان به عنوان مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا کار می‌کرده است.

دادستانی آمریکا می‌گوید که لافت، ۵۷ ساله، فوریه گذشته در قبرس بازداشت شد اما پس از آزادی با قرار وثیقه فرار کرد و اکنون تحت تعقیب قرار دارد و فعلا دست آمریکا از او کوتاه است.

لافت یکی از مدیران رده بالای ‌اندیشکده تحلیل امنیت جهانی مستقر در واشنگتن دی‌سی است که بر روی انرژی، امنیت و روندهای اقتصادی متمرکز است.

رویترز می‌گوید که ‌اندیشکده تحلیل امنیت جهانی به درخواست این خبرگزاری برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده است.

گفته می‌شود آقای لافت در پشت پرده نظرات و دیدگاه‌های همان مقام آمریکایی قرار دارد که بعداً در رسانه‌های چینی منتشر شد و سپس به دانشگاه‌های آمریکا فرستاده شده است.

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند که لافت علی‌رغم نداشتن مجوز برای شرکت‌های چینی برای فروش تسلیحات به کشورهایی از جمله لیبی، امارات متحده عربی و کنیا دلالی و واسطه‌گری کرده است.

وی همچنین به ترتیب یک قرار ملاقات بین مقامات ایرانی و یک شرکت انرژی چینی برای رایزنی درباره فروش نفت علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام کرده است.

کد خبر 773099
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha