شهردار منطقه ۱۹ تهران با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه پایتخت، ضمن تشریح مرحله نخست عملیات مشترک شهرداری، پلیس و قوه قضاییه از اجرای مرحله دوم برخورد با سوداگران زمین در چند روز آینده خبر داد.

تورج فرهادي

تورج فرهادی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین به ساخت و سازهای لجام گسیخته در این منطقه از پایتخت اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای غیر مجازی که متاسفانه در دوره ‌های مختلف در منطقه انجام شده، بیشتر در زمین‌هایی بوده که متعلق به موقوفه مروی است. علت اصلی این ساخت و سازها هم به این خاطر است که از حدود ۱۴۰ سال که از وقف می‌گذرد، این زمین‌ها دست به دست چرخیده و امروز به دست افراد متفاوت رسیده است.

چرا سوداگران چشم طمع به این منطقه دارند؟

او افزود: زمین و مسکن یکی از بخش‌هایی است که گردش مالی زیادی دارد و ساخت و ساز به صنعت اصلی کشور تبدیل و همین موضوع سبب شده است تا سوداگران زمین و مسکن و زمین خواران، توجه ویژه‌ای به زمین‌های بلاتکلیف و ارزان قیمت مثل زمین‌های موقوفه به ویژه در منطقه ۱۹ داشته باشند.

شهردار منطقه ۱۹ توضیح داد: این افراد با ورود به زمین‌هایی  که مالکانشان مدیریت خوبی روی املاک خود ندارند، اقدام به ساخت و ساز می‌کنند. ضمن اینکه این زمین‌ها آنقدر طی دوره‌ها و دهه‌های گذشته دست به دست شده است که اگر مالکان بخواهند امروز برای اسناد مالکیتشان که عموما قولنامه‌ای است اقدام قانونی انجام دهند، با مشکل مواجه می‌شوند. بر همین اساس ترجیح می‌دهند در چارچوب‌های غیر مجاز وارد شوند.

فرهادی ادامه داد: مالکیت این زمین‌ها  متعلق به اوقاف است و برخی افرادی که به عنوان مستاجر قانونی و یا غیر قانونی در این زمین‌ها حضور دارند، برای ساخت باید مجوز اوقاف را بیاورند که طبیعتا با مشکل مواجه می‌شوند. از سویی وقتی هم که به سمت شهرداری می‌آیند، اگر مالکیت نداشته باشند ما هم نمی‌توانیم به آن ها مجوز بدهیم. بنابراین یکی از دلایلی که باعث می‌شود این افراد به سمت تخلف کشیده شوند، همین موضوع است.

کلاهبرداری از اقشار ضعیف جامعه

شهردارمنطقه ۱۹ تهران اضافه کرد: سوداگرانی که در این فضا فعالیت می‌کنند، علاقه‌ دارند زمین‌هایی که به صورت نامشروع و از مسیرهای غیر قانونی به دست آورده‌اند را خارج از ضوابط و به صورت غیرمجاز بسازند که طبیعتا بدون ایمنی و رعایت استانداردهای لازم، محصولی را تولید می کنند و آن را به اقشار ضعیف جامعه با قیمت بسیار ارزان‌تر می‌فروشند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن شرایط خوبی ندارد و قیمت این خانه‌ها پایین‌تر است، اقشار ضعیف در دام سودجویان می‌افتند و خانه‌ها را خریداری می‌کنند، با این تصور که برنده این جریان هستند؛ در حالی که طبیعتا مردم در این موضوع ضرر می‌کنند.

ساخت ۱۰ طبقه بدون آسانسور!

این مدیر شهری پایتخت با اشاره به کیفیت بسیار پایین ساخت وسازها در منطقه گفت: بعضا می‌بینیم که سازندگان غیر مجاز، ۱۰ طبقه ساختمان را  بدون آسانسور می‌سازند. 

فرهادی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز محصول مجموعه‌ای از اتفاقات است که در برخی مقاطع سرعت می گیرد، گفت: به خصوص در اغتشاشات اخیر که نیروی انتظامی اولویت‌های دیگری برایش ایجاد شده بود، سوداگران و افراد سودجو تلاش کردند به صورت غیر مجاز و با سرعت بیشتری ساخت و ساز کنند. حتی افرادی هم که غیر مجاز نبودند در این فضا تلاش کردند خارج از چارچوب ها و قواعد، از زیربناهای  بیشتری استفاده کنند و طبقات بیشتری  بسازند و کارشان را هم شروع کردند. در چنین شرایطی شهرداری طبق تکالیف خود، اخطارهایی را صادر کرد اما در مقطعی، بخشی اعظمی از زمین‌های خالی و عمومی ناحیه ۳ منطقه ۱۹ در محدوده زمین‌های موقوفه، دیوار کشی شد.

آزادسازی ۱۰۰ هکتار زمین

شهردار منطقه ۱۹ گفت: بر همین اساس در عملیاتی که طی دو شب با فاصله زمانی چند روز انجام شد، بیش از ۱۰۰هکتار از زمین‌های حاشیه اتوبان‌ها و یا فضای سبز که به صورت غیر مجاز و از سوی سوداگران و زمین خواران دیوار کشی شده بود را آزاد سازی و با  دیوارکشی‌ها و سوله سازی و تجاری‌ها خیلی جدی برخورد کردیم.

او افزود: وقتی  سازنده‌های غیر مجاز دیدند در فضاهای باز و عمومی، عملکرد شهرداری و مجموعه مدیریت شهری قاطع و جدی بوده، به بافت ‌های سکونتی رفتند. یعنی جاهایی که دسترسی ما را سخت می‌کرد و عملا حضور جمعیت و افرادی که در آنجا می‌توانستند برای ما دردسر ساز شوند. همین سوداگرانی که زمین‌ها را می‌سازند و به مردم محروم و ناآگاه می‌فروشند، ابزارهایی مثل اراذل و اوباش را در کنار خودشان دارند که به درگیری با عوامل شهرداری و بعضا نیروی انتظامی مبادرت و سعی می‌کنند با ارعاب و جوسازی کاری بکنند شهرداری و نیروی انتظامی به این فضاها نزدیک نشوند وتا کار خودشان را انجام دهند. اما با وجود همه این موضوعات و ناامنی‌هایی که این افراد ایجاد کردند، با درایت شهردار تهران و دستور قاطع سردار رادان فرماندهی نیروی انتظامی کشور و همچنین حضور یگان حفاظت شهرداری تهران طی ۱۹ عملیات توانستیم با این افراد برخورد کنیم.

مدیر ارشد منطقه ۱۹ پایتخت گفت: در زمان اغتشاشات اخیر که نیروی انتظامی درگیر اولویت‌های دیگری در جامعه بود، یگان حفاظت شهرداری تهران با پایمردی در ۱۵ عملیات از ۱۹ عملیاتی که در این زمینه انجام شد، حضور جدی داشت  که قابل تقدیر است.

پر کردن ۷گود بزرگ دارای فوندانسیون 

فرهادی درباره آخرین عملیات برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: آخرین عملیات با حضور همه ارکان نیروی انتظامی و یگان حفاظت شهرداری انجام شد. در این عملیات، بیش از ۲۳ ساختمان به صورت کامل تخریب و حدود ۷ گود بزرگ که فوندانسیون داشتند، پر شد. در این عملیات، تخلفاتی در محدوده فضای سبز، حاشیه اتوبان و بخشی هم در کاربری‌ها بدون پروانه ساخت و خارج از چارچوب و  بدون رعایت ضوابط و مقررات طرح تفصیلی ایجاد شده بود که با برخورد جدی نیروی انتظامی قوه قضاییه و شهرداری تهران مواجه شد. جالب است بدانید که بعد از این اتفاقات، برخی از مالکانی که ساختمان‌ها را  خارج از چارچوب ساخته بودند، به صورت داوطلبانه درخواست کردند که رفع خلاف کنند و ارتفاع غیر مجازشان را کاهش دهند. ما هم قول همکاری به آنها دادیم و خوشبختانه این برخورد جدی تاثیر خیلی خوبی داشته است.

مرحله دوم عملیات در روزهای آینده 

شهردار منطقه ۱۹ تهران در پایان گفت و گویش با همشهری آنلاین از اجرای عملیات دیگری خبرداد و اظهار کرد: با یاری خدا، در همین هفته و یا اوایل هفته آینده مرحله دوم عملیات  برخورد با تخلفات ساختمانی را در محل های دیگری از منطقه ۱۹ با  هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 773831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 27
  • حسین عابد IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    25 4
    سلام.دولت باید باقاطعییت مثل رفع تصرف رستوران‌های جاده چالوس برخورد کند.باید بامشاوره املاک وموجران ازخدابی خبر هم باقاطعییت برخورد وقیمتهای کاذب املاک را پایین بیاورد مردم هم ازدولت پشتیبانی خواهند کرد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      12 3
      زمین‌ها را می‌گیرد و زیرکی می‌فروشید این همونه ... .... ... ....
  • حمید IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    25 1
    سلام . دمشون گرم بابت تخریب ولی چرا میزارن که طرف یه مکانی رو بابت ساخت و ساز تخریب کنه و همون اول جلوشو نمیگیرند ؟
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      9 1
      طبری کجاست
  • فرهنگی رزمنده IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    18 9
    آفرین برشهردار مقتدر
  • محمد IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    23 3
    فردیس کرج خصوصا محله منظریه تمام ساخت وسازها غیر مجاز وتوسط ارازل واوباش است که به شهرداری هم رشوه می دهند
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    19 4
    خدا خیردنیا و آخرت بهتون بده
  • بینام IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    12 3
    خواهش میکنم ازدولت وشهرداری که بااملاکی که بی وارث هستن وکسانی که ساکن اونجابودن وسندسازی کردن وفروختن هم برخورد کنن ...
  • فرهنگی رزمنده دفاع مقدس IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 2
    درود بر شهردار شجاع و پرتلاش منطقه ۱۹دست مریزاد
  • محمد IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    16 2
    سلام. یک کیسه نخاله رو میزاری بیرون ،نیروی های شهرداری میاد میگه داری چیکار می‌کنی و هزار بار بازجویی میکنن. بعد چگونه این همه ساختمان ساختن و کسی ندیده و جلو گیری نکرده و الان باید این همه هزینه بیت و المال بشه تا خرابش کنن. اول باید اون مسئولی که باعث بانی شده این همه ساخت و ساز شده رو محاکمه و اعدام کنن و بعد اون خونه هارو خراب میکردن. متاسفانه.... ....
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    23 3
    عزیزم از اول میدونستید که این ساختمان‌ها رو با رشوه و دزدی درست می‌کنند حالا یادتون افتاده؟ ... ... ... ...
    • Ali IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      12 1
      حرف حساب
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    15 1
    وضع نعمت آباد و خلازیر خیلی خراب شده..با پول همه را میخرنن..دوباره میسازن...اگه ‌‌دولت و شهرداری کاری نکه،اتوبان رو هم میسازن و میفروشن
  • امید IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 12
    خدا به دولت رئیسی نیرو بده واقعا من که راضی ام
  • Reza belin @ IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    14 6
    تمام ایران رو دارند قورت ميدند دست کی تو کاره ؟؟؟ شمال جنگل با تنه هایش دریا با آبش و کوه ها رو با سنگ هایش دارند می‌خورند. اینهایی که اموال شون رو تخريب می‌کنند باج بده نیستند.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    12 2
    نمیشد بجای تخریب وهدر دادن اینهمه مصالح ودسترنج،باپرداخت پول زمین هابه صاحبان،ازساختمانها استفاده بهینه بشه یاحداقل دراختیاراجاره نشینهای بی خانمان قرارداده بشه؟!!
  • DE ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    14 1
    چرا همه اوار برسربد بخت بیچاره هاست البته.کاردرستیه .ولی .لواسان .مناطق اعیان نشین .این همه خلاف چطور خراب نمیشه
  • یاورصمدیان IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    12 0
    سلام به نطر من نباید تخریب میکردن باید از مالک استحکام بنا میخواستن وساختمان اگر ایراد مهندسی داشت اصلاح میکرد که با وجود بازار مسکن مردم مشگل مسکن هست مردم از این واحد استفاده میکردن
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      9 1
      دقیقا - درود بر شما .