افزایش سرسام‌آور نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی به اتفاقی تکراری در ماه‌های مختلف سال تبدیل شده است تا جایی که نایب رئیس شورای شهر چندی پیش در تذکری خواهان میدان‌داری شورای شهر شد.

تاکسی اینترنتی

گزارش همشهری آنلاین:  اوایل دهه ۹۰ بود که تاکسی‌های اینترنتی کار خود را آغاز کردند و تهرانی‌ها به عنوان اولین مسافران آنها شکل متفاوتی از حمل و نقل شهری را تجربه کردند. از آن پس هر تلفن همراه میزبان اپلیکیشن‌های مرتبط با تاکسی‌های اینترنتی شد. دسترسی سریع و آسان به علاوه کرایه‌های منصفانه نقطه مثبت این تاکسی‌ها بود. 

در گذر زمان، افزایش کرایه‌های دریافتی از سوی این تاکسی‌ها به نقطه‌ای حاشیه‌ساز در تعامل مسافران و شرکت‌ها تبدیل شد چرا که قیمت بالای این تاکسی‌ها برای مسیرهای بسیار کوتاه، خاطره ناخوشایندی در ذهن مسافران به جای گذاشته است و شاید به جرأت بتوان گفت بعد از گذشت نزدیک به یک دهه از فعالیت این شرکت‌ها، دیگر کمتر درخواست سفری را می‌توان بدون فشردن دکمه «عجله دارم» به نتیجه رساند.

موج اعتراض به وضعیت نرخ گذاری در تاکسی‌های اینترنتی به جایی رسیده است که اعضای شورای شهر به عنوان نهادی تعیین‌کننده تعرفه تاکسی‌های شهری وارد میدان شدند و زبان به نقد افزایش بدون توقف تعرفه تاکسی‌های اینترنتی گشودند.

«لجام‌گسیختگی در نرخ تاکسی‌های اینترنتی» تعریفی است که سروری نائب رئیس شورای شهر در رابطه با وضعیت موجود به کار برد و براساس گفته او «شکایاتی نیز از سوی شهروندان به ما می‌رسد. به طوری که می‌بینیم برخلاف گذشته دائماً نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی روند افزایشی دارد.»

نیم نگاهی به اظهار نظر اعضای شورای شهر این واقعیت را عیان می‌کند که اعتراض به افزایش مستمر کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی محدود به بازه زمانی خاصی نیست چرا حجت نظری عضو پیشین شورای شهر هم در سال ۱۴۰۰ نسبت به این وضعیت تذکر داده بود.

براساس گفته  نظری، توافقنامه‌ای میان شهرداری و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل اینترنتی به امضا رسیده بود و بر این اساس شرکت‌ها موظف شدند چنانچه رقم کرایه‌شان از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی شهر بالاتر بود، آن را به اطلاع مسافر برسانند اما این خواسته عملیاتی نشد تا در همان روزها نظری اعلام کرد:« مصوبه شورای شهر تهران، برای افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تنها ۳۵ درصد بوده و معلوم نیست که بر چه اساسی این شرکت‌ها کرایه‌های خود در برخی مسیرها را حتی تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.»

نبود نظارت بر کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز موضوع دیگری است که بارها از سوی اعضای شورای شهر مورد نقد قرار گرفته است، سوده نجفی یکی از اعضای دور ششم شورای شهر در این رابطه گفته بود:« با افزایش بی‌رویه کرایه تاکسی اینترنتی مواجه هستیم که هیچ نظارتی روی این امر صورت نگرفته و مشخص نیست براساس چه معیاری این افزایش قیمت‌ها صورت گرفته است.»

کرایه تاکسی‌های اینترنتی زیر تیغ شورای شهر | کدام نهاد می‌تواند ترمز افزایش کرایه این تاکسی‌ها را بکشد؟

چه کسی مسئول قیمت گذاری تاکسی‌های اینترنتی است؟

وضعیت تعیین کرایه تاکسی‌های اینترنتی و در کنارش بحث نظارت بر آن در یک ابهام جدی به سر می‌برد و به گفته سخنگوی شورای رقابت «دو یا سه شرکت تاکسیرانی اینترنتی موجود در کشور فعالیت دارند که تعرفه‌های کرایه را خودشان تعیین کرده اند.»

نبود نهاد تعیین کننده نرخ تاکسی‌های اینترنت موجب شد تا هر بار پیشنهاد جدیدی به منظور کشیده شدن ترمز کرایه این تاکسی‌ها ارائه شود، یکی از پیشنهادها مربوط به ورود شورای رقابت بود و سخنگوی این شورا در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود:« این شورا برای شفاف سازی و تعیین میزان منطقی تعرفه‌های کرایه و کمیسیون دریافتی، این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و پس از جمع بندی نهایی ورود خواهد کرد.»

در این میان برخی وزارت کشور را مسئول نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی معرفی کردند؛ نکته‌ای که سال گذشته از سوی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور رد شد و به گفته او «موضوع نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی از وظایف وزارت صمت است.»

کرایه تاکسی‌های اینترنتی زیر تیغ شورای شهر | کدام نهاد می‌تواند ترمز افزایش کرایه این تاکسی‌ها را بکشد؟

پیشنهاد میدان‌داری شورای شهر

لزوم نقش آفرینی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران و اتحادیه کسب و کارهای مجازی از جمله پیشنهادهایی هستند که در سال‌های گذشته به عنوان راه خروج از آشفته بازار نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی مطرح شدند اما هیچکدام به سرانجام مشخصی نرسیدند.

از سوی دیگر درخواست برای میان‌داری شورای شهر یکی از پرتکرارترین پیشنهادهایی است که در سال‌های گذشته به شکل مستمر عنوان شده است و در روزهای گذشته نیز پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر خواهان ورود شورای شهر به این ماجرا شد.

سروری معتقد است همانطور که شهرداری با قیمت‌گذاری شورای شهر، خدماتی در حوزه حمل و نقل ریلی، اتوبوس و تاکسی با نرخی مشخص ارائه می‌دهد، تاکسی‌های اینترنتی نیز باید در پوشش تصمیمات قیمت‌گذاری شورا قرار بگیرند.

نیم نگاهی به وضعیت تاکسی‌های اینترنتی بیانگر این واقعیت است که هرازگاهی انتقادها و اعتراض‌ها به وضعیت کرایه تاکسی‌های اینترنتی و سیل پیشنهادها به نقطه اوج می‌رسند اما این مسئله بدون کمترین تغییری به مسیر خود ادامه می‌دهد، حال باید منتظر ماند و دید که جدیدترین پیشنهاد شورای شهر مبنی بر میدان‌داری این شورا به کجا خواهد رسید.

کد خبر 777033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • Davood IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    29 1
    سلام این آقای شورای شهری نفسش ازجای گرم در میاد همین طوری هم کرایه تاکسی اینترنتی کم هست این وسط فقط شرکت اسنپ وتپسی دارن سود می‌برند برای راننده که تواین تورم قطعات یدکی فقطغز رو ناچاری دارن کار می‌کنند
  • بیگی FR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    32 1
    همه‌ی رانندگان اسنپ از ناچیز بودن کرایه‌ها می‌نالند ، اونوقت شما از گرانی این سرویس حرف میزنی تازه بخاطر پایین بودن کرایه‌ها کلی از رانندگان اسنپ دست از کار در این شرکت کشیده‌اند
    • ناشناس IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      5 19
      آخه تو چی میگی تو که ایران نیستی
  • افشین IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    26 0
    هر وقت تونستن جلوی افزایش کرایه خانه لوازم یدکی مواد غذایی و بقیه را بگیرن جلوی افزایش کرایه ها گرفته میشود فعلا عرضه هیچ کاری ندارن
  • فرخ IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    27 1
    با این قطعات ماشین که ده برابر شده با این هوای گرم با اصطحلاک سنگین یه جفت لاستیک شده چهار ملیون بااین روغن موتور گرون هنوز کرایه ۱۵ هزار میزارن یه جفت لنت شده با تعویض شده هفصد هزار برای شورای شهر مهم نیسته بنزین که دیگه نمیدن لاعقل معرفی کنن برای لاستیک تعاونی چی میشه واقعن ظلم
  • حبیب IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    22 1
    توایران ملت راحت پول خرج میکنندولی سرکرایه دادن زورشان میادانگاری تاکسیهای اینترنتی بادهوامیخوردندوپس ۵ ماه پول بنزینای تاکسهای اینترنتی روپرداخت نکردنداین کی جوابگوهستش ‌باتشکر.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    21 0
    ازمترو ارزونتره لطفا دست به سمت اینا نبرین
  • حمید حامدی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    23 0
    این اقایان شورای شهری ها چرا قدری هم به مقایسه ی بهای خودرو و خدمات مکانیکی ولوازم یدکی وارد نمیشن، قیمت یک دستگاه تاکسی پژو 405در سال 96 فقط 35 میلیون بوده و اکنون 372میلیون توسط تاکسیرانی به راننده ابلاغ میشود،از ده برابر هم بیشتراست، قیمت لوازم یدکی و روغن موتور و لوازم مصرفی روزمره هم که کلا"از دید و کنترل آقایان خارج است یا نمیخواهند ببینندوملاحطه کنند، حال بهای کرایه 15 الی 25 هزاری برای سفر اصطلاحا" داخلی با احتساب تعداد1الی چهار نفرمسافر میشودنفری تقریبا"4الی6هزار تومان؟!!! چه مقدارش زیاد است؟!!!
  • احسان IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    22 2
    یعنی کرایه ۱۵ تومن و ۲۰ تومن بره زیر تیغ شورای شهر چی در بیاد....تهرانپارس تا صادقیه کرایه ۵ هزار تومان...خخخخخ
  • آشنا IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    26 0
    نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی نسبت به اجاره خونه و لوازم خودرو و خوراکی ها و تورم خیلی کم هست فکر راننده های ده شصتی و قفتادی باشید که با یک دو بچه ۵یا ۱۰ ساله زیر بار اجاره خونه موندن صاحب خانه های پیرمرد وزیر زن که اصلا رحم ندارن هیچ جوان زیر چهل سالی خونه نداره وخونه دار نمیشه بیچاره جوان ها که راننده اسنپ هستن
  • حمید US ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    15 0
    چرا شهرستانها را نمیگین فقط تهران و حومه چسبید در اردبیل کرایه‌ها فوق العاده پایین هست تاکسی نفری ۵هزارتومان برای یک مسیر سرراست میگیرد ولی اسنپ اینجا مسیر پر پیج وخم کوچه برای ۴ نفر ۱۰ ال ۱۳ هزارتومان میگیرد .
  • مازیار FR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    13 0
    کجای نرخ اینپ و تپسی گرونه . آخه راننده ها مگه جزئی از این مردم نیستن چرا یک طرفه قضاوت میکنید سهمیه بنزین که نمیدن . کمیسیون هم که بییت درصد به بالاست نرخها هم که پایینه . اقای سورای شهر این حرفها رو میزنی که کی خوشحال بشه ؟؟ باید منصفانه حرف بزنید
  • سعید IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    10 0
    بعضی ها این وسط شریک دزد و رفیق قافله اند. والا برخورد با این سیستم کار خاصی ندارد
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    10 1
    این حرفها از کجا آوردی...بدبخت تر از تاکسی اینترنتی نیست ۵ماه سهمیه بنزین قطع شده شورای شهر سکوت کرده ... من اسنپ کارمی کنم از انقلاب تا الهیه مسافر بردم ۱۲۰تومان همان مسافر میگه تاکسی شهری همین مسیر برده ۳۰۰ گرفته خوب الان آن شورا چرا سکوت کرده کل مسیرها را با کرایه تاکسی شهری مقایسه کنه تا بفهمه کرایه تاکسی عینن دوبرابر اسنپ هست
  • هموطن IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    11 0
    موافقم،،، به شرطی که قیمت‌های قطعات ولوازم تعمیر هم بیاد پایین، وشرکت نفت هم پول بنزین رانندهای تاکسی اینترنتی رو هم بده، این سهمیه رانندها چیه اونرو هم نمیدن می‌خرن،،،
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    11 0
    سلام دقیقا میشه بگید کدوم افزایش کرایه ؟؟ما رانندهای اسنپ داریم بانرخ کرایه سال ۹۷کارمیکنیم این حرفا چیه
  • محمد IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    5 1
    جالبه کسانیکه خودشون قانون افزایش کرایه تاکسی تا ۵۰ درصد هستن از افزایش ۳۰درصدی کرایه دیگران انتقاد میکنن اونم با ۴۰۰ لیتر بنزین و رفت و آمد رایگان تاکسی در صورتیکه از تاکسی اینترنتی روزی ۸۰ تا صد هزار تومن ورودی طرح میگیرن و بدون بنزین دولتی ...
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    1 0
    کرایه اسنپ انقدر پایین بود که کارکردن دراسنپ توهین به خودم بودسه هست که دیگردراسنپ کارنمیکنم که درآژانس مشغول به کار هستم
  • فریبرز IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    1 0
    اینقدر کرایه پایینه که طرف ۲تا کوچه پایینتر میخواد بره اسنپ میگیره