هرچند همه تصور می‌کنند انسان‌های مشهور و ثروتمند زندگی بهتر و راحت‌تری دارند، اما باید پذیرفت این شهرت و ثروت فراوان گاهی بلای جان آنها می‌شود.

ماشین ضدگلوله

به گزارش همشهری آنلاین، به عنوان مثال شخصیت‌های مهم مجبورند برای حفظ جان خود و خانواده‌شان از بادی‌گاردهای حرفه‌ای و سیستم‌های امنیتی ضدسرقت و جنایت استفاده کنند. به هرحال اعضای خانواده و ثروت این‌گونه افراد مشهور، طعمه خوبی برای جانیان و سارقان به شمار می‌رود.

به همین دلیل است که در کشورهای غربی اولین اقدام پس از دست‌یابی به ثروت و شهرت، استخدام بادی‌گارد و استفاده از سیستم‌های امنیتی است. یکی از ملزومات این سیستم‌ها، اتومبیل‌هایی است با شیشه‌ها و بدنه ضدگلوله! در گذشته تنها ماموران پلیس و مقامات کشوری از این‌گونه اتومبیل‌ها استفاده می‌کردند اما با افزایش آمار جرم و جنایت، مخصوصا در طبقه مرفه و شخصیت‌های برجسته جامعه، استقبال از چنین محصولاتی گسترده‌تر شده است. با هم روند ساخت و تهیه این‌گونه اتومبیل‌های زره‌پوش را مرور می‌کنیم: 

در اتومبیل‌های ضدگلوله از لایه‌های مستحکم و مقاوم آلیاژهای مختلف فلزی برای پوشاندن تمام قسمت‌های حساس اتومبیل استفاده می‌شود. در کل، بدنه این‌گونه اتومبیل‌ها باید در برابر شلیک هرنوع گلوله‌ای از سلاح‌های سبک یا اتوماتیک مقاوم باشد. دو نوع لایه حفاظتی در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرد: شفاف و مات! لایه‌های حفاظتی شفاف مختص شیشه‌های اتومبیل هستند: شیشه‌هایی با ذرات متراکم و خاصیت ضدگلوله که لایه‌های مقاومی از جنس پلی‌کربنات بین آن قرار می‌گیرد تا از عبور گلوله‌های سلاح‌های اتوماتیک نیز جلوگیری کند.  

دانستنی‌هایی جالب درباره ساخت ماشین‌های ضد گلوله | ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!
   شرکت های خودروسازی بسیاری تنها روی ساخت ماشین های ضد گلوله سرمایه گذاری می کنند

نکته‌ای که درباره این‌گونه شیشه‌ها مهم و ضروری است، مقاومت یکپارچه است؛ در شیشه‌های معمولی، شکستگی و ترک در قسمتی از لایه شیشه به سرعت به قسمت‌های دیگر منتقل می‌شود و شیشه اصطلاحا خرد می‌شود! اما شیشه‌های ضدگلوله به دلیل استفاده از ذرات متراکم، فاقد چنین ویژگی منفی هستند و حتی وجود ترک و شکستگی در قسمتی از آن نمی‌تواند باعث شکستن کل لایه شود. چون تمام قسمت‌های شیشه‌ ضدگلوله در کنارهم از عبور گلوله جلوگیری می‌کنند.  

کارخانه‌های تولیدکننده این گونه لایه‌های محافظتی از علم ساخت بدنه جت‌های جنگی استفاده می‌کنند، یعنی استفاده از چرخش گلوله برای متوقف‌کردن آن! این پروسه اصلا پیچیده نیست؛ گلوله شلیک‌شده (از هر کالیبری) برای عبور از لایه حفاظتی روند چرخشی مشخصی دارد. اما اگر بدنه مقاوم‌شده بتواند پس از اولین برخورد گلوله، این قدرت چرخشی فراوان را به طور یکسان بین تمام قسمت‌های لایه حفاظتی تقسیم کند، از سرعت و قدرت گلوله کاسته می‌شود و در واقع می‌توان از قدرت چرخشی گلوله علیه آن، استفاده کرد.

اینجا هم باز با همان قانون مشهور نیوتن سروکار داریم؛ بازگشت انرژی در خلاف جهت!  بنابراین تصور عموم درباره مقاومت این شیشه‌ها اشتباه است؛ تقریبا همه گمان می‌کنند این شیشه‌های ضدگلوله مثل دیوار در مقابل گلوله ساکن می‌ایستند و از حرکت آن جلوگیری می‌کنند! ‌ نه، در واقع این شیشه‌ها با همان قدرت شلیک، به گلوله نیرو وارد می‌کنند تا از حرکتش جلوگیری کنند نه اینکه مثل دیوار بایستند و مقاومت کنند!  

دانستنی‌هایی جالب درباره ساخت ماشین‌های ضد گلوله | ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!
برای ساخت این ماشین‌ها از فایبرگلاس ضدگلوله، لایه‌های ضدگلوله کولار، لایه‌های فولادین ضدگلوله و بدنه‌های ضدگلوله شرکت اسپکترا شیلد استفاده می‌شود

مساله مهم دیگر حفظ شفافیت در این گونه ‌شیشه‌هاست: به‌هرحال به‌رغم ضدگلوله بودن، اصلی‌ترین ویژگی یک شیشه اتومبیل، شفافیت آن است؛ چون پس از شلیک گلوله هم باید شیشه‌های اتومبیل با حفظ شفافیت، نور را از خود عبور دهند تا پروسه رانندگی مختل نشود. به همین دلیل است که مهندسین این صنعت از ویژگی انتقال انرژی به طور مساوی به تمام قسمت‌های لایه استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب قسمتی از لایه که مورد اصابت گلوله قرار گرفته خمیده یا کدر نمی‌شود و مانعی برای عبور نور و مشاهده اجسام ایجاد نمی‌کند.  

نوع دوم لایه‌های محافظتی که مات است در بدنه اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت این لایه‌ها از نایلون متراکم ضدگلوله، فایبرگلاس ضدگلوله، لایه‌های ضدگلوله کولار، لایه‌های فولادین ضدگلوله و بدنه‌های ضدگلوله شرکت اسپکترا شیلد استفاده می‌شود. این شرکت بدنه‌های ضدگلوله را از آلیاژ فلزات مختلف و در حرارت بسیار بالا تولید می‌کند تا صفحاتی مقاوم ولی سبک با خاصیت ضدگلوله ارائه دهد. صفحات تولید این شرکت ده برابر مقاوم‌تر از لایه‌های فولادین ضدگلوله معمولی هستند. در این لایه‌های حفاظتی نیز خاصیت انتقال انرژی واردشده به صورت مساوی به تمام قسمت‌های لایه وجود دارد!  

در ساخت تایرهای اتومبیل‌های ضدگلوله نیز از فایبرگلاس مقاوم و لایه‌های ویژه استفاده می‌شود تا اتومبیل ضدگلوله به اتاقک ضدگلوله تبدیل نشود! به هرحال مهم‌ترین اقدام پس از حمله مهاجمان، فرار از صحنه در کمترین زمان ممکن است!  

دانستنی‌هایی جالب درباره ساخت ماشین‌های ضد گلوله | ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!
   خودروهای ضد گلوله پس از تولید مورد آزمایش قرا رمی گیرند

اما شاید بپرسید منظور از قسمت‌های حساس اتومبیل چیست؟ به هرحال نمی‌توان در تمام قسمت‌های بدنه یک اتومبیل ضدگلوله از لایه‌های یکسان استفاده کرد، به همین دلیل بهترین لایه‌های حفاظتی اتومبیل برای حفاظت از رادیاتور و باک بنزین مورداستفاده قرار می‌گیرند چون اصابت گلوله با این قسمت‌ها، به معنای پایان کار راننده است! این شرکت از شعار ساده‌ای برای فروش محصولات خود استفاده می‌کند: «زندگی شما ارزشمند است، از آن حفاظت کنید!» 

شرکت ال‌ال‌سی (اتومبیل‌های زره‌پوش) از شرکت‌های فعال در این صنعت است که خدماتی ویژه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ مردم اروپا از کشورهای مختلف می‌توانند اتومبیل خود را در اختیار این شرکت قرار دهند تا مهندسین ال‌ال‌سی به سرعت اتومبیل‌های معمولی را به اتومبیل‌های زره‌پوش و ضدگلوله تبدیل کنند. به‌هرحال تبدیل یک اتومبیل معمولی به یک اتومبیل ضدگلوله در مقایسه با تولید یک اتومبیل ضدگلوله، پروسه دشوارتر و پیچیده‌تری است.

مدل‌هایی که این شرکت تا به حال ارائه داده عبارتند از لکسوس، مرسدس، بی‌ام‌وه، لینکلن و کادیلاک. اما سران این شرکت مدعی‌اند می‌توانند تمام اتومبیل‌های اروپایی را با هزینه‌ای معقول، زره‌پوش و ضدگلوله کنند! در ضمن این شرکت ماشین‌های سنگین را هم به بدنه ضدگلوله مجهز می‌کند چون امروزه سرقت‌های بزرگ در جاده‌های ترانزیتی صورت می‌گیرد و ماک‌ها، ولووها و فوردهای عظیم‌الجثه نیز باید به وسیله لایه‌های حفاظتی ضدگلوله ایمن شوند!  شرکت سیف‌کیج یکی دیگر از شرکت‌های فعال در صنعت تولید لایه‌های حفاظتی ضدگلوله است که آزمایشگاه‌های ویژه‌ای برای تست این لایه‌ها در اختیار دارد.

دانستنی‌هایی جالب درباره ساخت ماشین‌های ضد گلوله | ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!
   شیشه های ضد گلوله یکی از ویژگی های اصلی خودروهای ضد گلوله است

در این تست‌ها، گلوله‌های مختلف سلاح‌های سبک و اتوماتیک از زوایا و فواصل مختلف به قسمت‌های مختلف بدنه و شیشه اتومبیل شلیک می‌شوند تا درجه کیفیت و مقاومت آنها به دست‌ آید. پروسه تولید این‌گونه ‌لایه‌ها پس از تولید محصول به پایان نمی‌رسد و تست‌های کنترل کیفیت و طبقه‌بندی درجه مقاومت، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.  

بهترین آزمایشگاه‌های تست لایه‌های حفاظتی سیف کیج در آمریکا و آلمان مستقر هستند و گواهینامه‌هایی که این آزمایشگاه‌ها برای لایه‌های مختلف تولید درنظر می‌گیرند در سراسر جهان اعتبار دارند. محصولات این شرکت برای حفاظت از شاسی اتومبیل، بهترین انتخاب به‌شمار می‌آیند چنانکه تست‌های مختلف آزمایشگاهی نشان می‌دهد حتی انفجار همزمان دو نارنجک جنگی، نمی‌تواند بدنه مقاوم ساخته‌شده توسط سیف کیج را از بین ببرد!  

همچنین سیف کیج ابتکار جالبی ارائه کرده و در چندنقطه حساس اتومبیل‌های زره‌پوش خود چند شوک‌گیر قدرتمند نصب کرده است؛ این شوک‌گیرها درجه امنیتی بالایی (آی‌ای‌دی) دارند و به عنوان مثال در نقطه مرکزی شیشه جلوی اتومبیل نصب می‌شوند تا حجم بالایی از فشار ناشی از شلیک گلوله یا انفجار را جذب خود کنند.  

دانستنی‌هایی جالب درباره ساخت ماشین‌های ضد گلوله | ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!
   بسیاری از ماشین های ضدگلوله، ضد انفجار هم هستند و مثلا اگر به آنها شلیک شود تنها از مسیر خود منحرف می شوند

و حالا نگاهی می‌اندازیم به شرکت اتومبیل‌های زره‌پوش آلپاین که یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در عرصه تبدیل اتومبیل‌های معمولی به اتومبیل‌های زره‌پوش به حساب می‌آید. آنها سه شعار اصلی دارند: «مهندسی، تجربه، مقاومت!» اولین بخش، مهندسی است؛ لابراتوارهای این شرکت همیشه در حال تست و آزمایش روش‌ها و مواد جدید هستند تا اطلاعات و علم خود را در این زمینه به‌روز کنند.

البته سطح مقاومت گوناگونی برای اتومبیل‌های مختلف در نظر می‌گیرند تا برای مشتریان این شرکت نیز به‌صرفه باشد. پس از پایان پروسه ایمن‌سازی هم تست‌های مختلف کنترل کیفیت، هم در آزمایشگاه‌های شرکت و هم در کارگاه‌های خارج از آن انجام می‌شود تا نتیجه مطلوب تضمین شود.  

بخش دوم، تجربه است؛ تنها مهندسین و تکنیسین‌های کارآزموده و باسابقه در این شرکت فعالیت می‌کنند و می‌توان تیم مهندسی و آزمایشگاهی آن را کلکسیون حرفه‌ای‌ها نامید. به هرحال این شرکت در طول چندین‌سال، اعتباری به دست آورده و به پشتوانه همین اعتبار می‌تواند افراد پرتجربه را زودتر از دیگر شرکت‌ها به خدمت بگیرد. بخش سوم، مقاومت است؛ مهندسین آلپاین ابتدا ساختار کلی اتومبیل را به دقت تحلیل می‌کنند تا نقاط حساس اصلی مشخص شود.

سپس از آلیاژهای مختلف برای ایمن‌سازی این نقاط حساس استفاده می‌کنند. جالب است بدانید با وجود فهرست بلندبالایی از حملات مسلحانه به محصولات این شرکت، هنوز هیچ مورد ضعفی یافت نشده و کارنامه محصولات سبک و سنگین این شرکت همچنان درخشان باقی مانده است.  اما نکته اصلی برتری این شرکت بر رقبا، ایمن‌سازی خودروهای شاسی‌بلند یا اصطلاحا x۴۴ است.

دانستنی‌هایی جالب درباره ساخت ماشین‌های ضد گلوله | ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!
برای نصب شیشه‌ها ،  مهندسین بادقت لازم  شیارهایی را تعبیه می‌کنند تا شیشه از محل خود خارج نشود   

در این گونه اتومبیل‌ها، اندازه‌گیری دقیق و حفظ نقطه ثقل خودرو و طراحی بهترین روش برای محافظت تمام بدنه آن در برابر گلوله کار بسیار دشواری است. مهندسین این شرکت با استفاده از لایه‌های سبک در عین مقاوم‌بودن، نقطه ثقل خودرو را در همان اندازه سابق حفظ می‌کنند تا بالانس حرکتی خودرو پس از افزودن لایه‌های حفاظتی ضدگلوله مختل نشود.

آلپاین تنها شرکتی است که در پروسه ایمن‌سازی خودرو، ورقه‌های بزرگ لایه اصلی شاسی اتومبیل در قسمت سرنشینان را کاملا تعویض می‌کند تا با کاهش وزن خودرو، شاسی در اثر افزودن لایه‌های محافظتی، سنگین نشود. البته ناگفته پیداست استفاده از این روش باعث افزایش قیمت ‌کلی عملیات ایمن‌سازی می‌شود!

کد خبر 778770
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    2 3
    الحمدالله مسئولین جمهوری اسلامی اینقدر کارشون خوبه که نیازی به محافظ و ضدگلوله ندارند.