همشهری آنلاین: سران کشور‌های آمریکای لاتین و کشور‌های عرب به منظور ارتقای روابط فی‌مابین در دوحه پایتخت قطر اجلاسی مشترک برگزار می‌کنند.

به گزارش الجزیره، این دومین کشور‌های عرب و آمریکای جنوبی موسوم به اجلاس لاتام- عرب خواهد بود.

این اجلاس یک روز بعد از خاتمه زود هنگام اجلاس سران اتحادیه عرب، در روز سه شنبه 31 مارس در قطر آغاز به کار خواهد کرد.[سران عرب یک روز زودتر به نشست خود پایان دادند]

به رغم وجود فاصله جغرافیایی قابل توجه میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آمریکای لاتین دو طرف در صدد ارتقای تجارت و سرمایه گذاری فی مابین برآمده‌اند . با روی کار آمدن دولت‌های چپ‌گرا در آمریکای لاتین دولت‌های این منطقه از آمریکا فاصله گرفته و در صدد حرکت به سمت ایجاد دنیایی چند قطبی برآمده‌اند.

نفت یکی از نقاط مشترک میان آمریکای جنوبی و کشور‌های عرب است، عربستان سعودی و ونزوئلا از جمله بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت در دنیا محسوب می‌شوند.

از زمان برگزاری اولین اجلاس مشترک میان کشور‌های عرب و آمریکای لاتین در سال 2005 در برازیلیا پایتخت برزیل، حجم تجارت میان این دو بلوک نسبت به سابق سه برابر شده است.

فیصل بن قاسم الثانی رئیس انجمن تجار قطر در مصاحبه با روزنامه الشرق چاپ این کشور گفته است: اخیرا دو منطقه (عربی و لاتینی) تمایل خود را جهت افزایش مبادلات تجاری فی مابین افزایش داده‌اند.مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) این دو منطقه نیز در سال 2008 به بیش از 4 تریلیون دلار رسیده است.

قاسم الثانی افزود: دنیای عرب و آمریکایی در مجموع 10.5 جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و این میزان نشانگر توان بالای تجاری دو طرف است.

دیپلمات‌های عرب نیز گفته‌اند که در این اجلاس مکانیسمی مشترک برای همکاری‌های مالی جهت کاهش تاثیر بحران جهانی اقتصاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روابط با فلسطین

هوگو چاوز نیز این اجلا حضور خواهد یافت. طی 22 روز تهاجم وحشینه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ونزوئلا به نشانه همبستگی با ملت فلسطین سفیر اسرائیل از این کشور را اخراج کرد در نتیجه این اقدام مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که در ماه آینده یک دفتر نمایندگی دیپلماتیک در کاراکاس پایتخت ونزوئلا افتتاح خواهند کرد.

از سویی دیگر کریستینا کرچنر رئیس جمهوری آرژانتین که وی نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت به دنبال حمایت کشور‌های عرب از کشورش در مناقشه با بریتانیا بر سر جزایر فالکلند(آرژانتینی‌ها این جزایر را مالویناس می‌نامند) است.

27 سال پیش نبردی میان آرژاتین و انگلیس در گرفت که به شکست آرژانتین منجر شد و این کشور حاکمیت خود بر مالویناس را از دست داد. دولت بوئنوس آیرس اکنون به دنبال جلب حمایت کشور‌های عرب در برابر دولت لندن برای به دست آوردن حاکمیت مجدد خود بر این جزایر است. جزایر مالویناس که بریتانیایی‌ها آن را فالکلند می‌نامند، در اقیانوس آتلانتیک  جنوبی واقع شده‌اند.

لوئیس ایناسیو دا سیلوا رئیس جمهوری برزیل نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت. داسیلوا برای اولین بار در سال 2003 در جریان سفر خود به خاورمیانه پیشنهاد برگزاری اجلاس لاتام - عرب را ارائه کرده بود.

کد خبر 77899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز