به گزارش همشهری آنلاین، عدهای اعلام میکنند خشک شدن چشمه علی به دلیل تلاقی کارگاه و عملیات ساخت مترو خط۶ با لایههای زیرین و میله قنات تأمینکننده آب چشمهعلی و حفاریهای انجام شده در این محدوده ارتباط دارد، اما «عباس فتحعلیپور» سرپرست مجری خط ۶ مترو تهران در نشستی با حضور معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، شهردار منطقه۲۰ و جمعی از مسئولان شهری و محلی، درباره کاهش تراز آب چشمهعلی شهرری و نقش حفاریهای مترو در این مورد گفت: «چشمهعلی میراث گرانبهای محدوده شهرری است که تلاش همهجانبهای بر حفظ و حراست از آن میشود، اما متأسفانه طی سالهای اخیر با کاهش بارندگیها و همچنین مدیریت نامناسب منابع آبی، میزان آب این چشمه گرانبها کاهش یافته و در مقاطعی نیز خشک شده است.»
شهردار منطقه۲۰ هم در این نشست گفت: «با توجه به بررسیهای به عمل آمده، ضمن برگزاری جلسهای با سازمان میراث فرهنگی، مشکل جریان آب چشمه با همکاری این سازمان پیگیری و برطرف خواهد شد.»
«رضا شنگی» با تقدیر از شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) و سازمان زیباسازی شهر تهران در اجرای پروژه خط ۶ مترو در شهرری گفت: «وظیفه خود میدانیم در راستای تسریع در اجرای بهینه پروژههای شهری، حداکثر تلاشمان را انجام دهیم.»
وی با بیان اینکه این جلسه با هدف هماهنگی و همدلی بیشتر بین مجموعهها برای پیشبرد مشکلات اجرای پروژه خط ۶ مترو برگزار شده، افزود: «با توجه به محوریت شهرداری در اجرای پروژههای شهری، مجموعه مدیریت شهری این منطقه میبایست با لحاظ شرایط خاص تاریخی و باستانی شهرری، تعامل تنگاتنگی با دستگاههای ذیربط داشته باشد.»
شنگی با اشاره به اینکه هنر مدیریت، هماهنگی دستگاههای مختلف با همدیگر است که اگر بهدرستی اتفاق بیفتد، در سرعت و کیفیت کار و همچنین در هزینهکردها اثرگذار خواهد بود، ادامه داد: «این نشست هم به منظور دستیابی به تطبیق در اجرای نقشههای مهندسی برگزار شده است.»
وی در ادامه به رفع معارض درختان در محدوده ایستگاه مترو میدان شهرری اشاره کرد و گفت: «جابجایی این درختان در فصل زمستان انجام خواهد شد.»
شهردار منطقه با اشاره به موقعیت ویژه تاریخی و مذهبی شهرری و حضور زائران در مناسبتهای مذهبی گفت: «با توجه به تأکید شهردار تهران مقرر شده طراحی فضای بیرونی مترو میدان اصلی شهرری، متناسب با فضای تاریخی و معماری ایرانی- اسلامی انجام و دسترسیهای ترافیکی این میدان مجدد بررسی و ارزیابی شود.»
«علی صارمی» معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران هم در این جلسه گفت: «با توجه به برنامهریزیهای اولیه به منظور خدماترسانی بهینه به شهروندان، میبایست اجرای پروژه خط۶ مترو در زمانبندی مقرر تکمیل شود.»
در پایان این نشست، معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، شهردار منطقه و سرپرست مجری خط۶ مترو از این پروژه و مجموعه تاریخی چشمهعلی بازدید کردند.
لازم به ذکر است؛ چندی پیش مدیر روابط عمومی شرکت مترو تهران، حفاری در محدوده چشمه علی را بیارتباط با خشک شدن آن اعلام کرد و گفت: «ماشین حفار تونل (TBM) در پروژه توسعه جنوبی خط۶ بیش از ۲سال قبل از محدوده چشمه علی عبور کرده است.»
«حمید هیدارن» درباره وضعیت کاهش تراز آب چشمه علی و نقش حفاریهای مترو در این اتفاق گفت: «در بررسیهای به عمل آمده طی دوره قبلی، ساخت ایستگاه مترو چشمه علی با انجام آزمونهای پمپاژ و محاسبات مخروط افت، مشخص شده است زمانی که تراز آب زیرزمینی در محدوده ایستگاه به کمتر از ۱۰۶۴متر برسد، احتمال خشک شدن چشمه علی وجود خواهد داشت. این در حالی است که اکنون تراز آب در محدوده ایستگاه ۱۰۶۸ (۴متر بالاتر از تراز خطر) است، اما دبی آب چشمه تقریباً به صفر رسیده و بنابراین علت خشک شدن چشمه را باید در عواملی غیر از احداث مترو جستوجو کرد.»
وی ادامه داد: «بررسی کلان وضعیت آب زیرزمینی در منطقه نشان میدهد که تراز آب زیرزمینی در محدوده آبخوان به طور کلی در حال افت بوده و براساس آمار بلندمدت، سالانه حدود ۵۰سانتیمتر کاهش مییابد. طی ۶سال گذشته هم حدود ۳متر تراز آب زیرزمینی کاهش یافته و همین مسئله منجر به کاهش آبدهی منابع آبی شامل چشمهها، چاهها و قنوات شده است.»
نظر شما