گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اجرای طرح مبادلات مستقیم سهام از نیمه دوم سال‌جاری به‌صورت اینترنتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، پس از آنکه نرم افزار جدید بورس تهران نصب شد، راهکار‌های مکانیزه کردن بورس تهران نیز فراهم شد. بر این اساس قرار است با اجرای طرح جدیدی که به وسیله نرم افزار جدید بورس تهران پشتیبانی خواهد شد، امکان مبادله مستقیم سهام به‌صورت اینترنتی به‌وجود آید.

ابتدا قرار بود مبادلات مستقیم سهام از آغاز سال‌جاری به‌صورت آزمایشی و فقط از طریق چندشرکت کارگزاری به اجرا درآید اما این طرح با شروع سال جدید تغییر ماهیت داد و قرار شد در نیمه دوم امسال در ابعاد گسترده تری و در میان تمامی کارگزارانی که امتیاز مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار را کسب کنند، به اجرا در آید.

با اجرای این طرح، سهامداران قادر خواهند بود به‌طور مستقیم از طریق اینترنت به سامانه معاملات بورس وصل شوند و سفارش‌های خرید و فروش خود را بدون مراجعه به دفاتر شرکت‌های کارگزاری وارد سامانه معاملات کنند.

در این روش سفارش مشتری پس از ثبت در سامانه معاملات توسط کارگزار بررسی شده و تطابق آن با قوانین و مقررات موجود کنترل می‌شود و کارگزار وظیفه کنترل سفارش‌های خرید و فروش را برعهده دارد.

در همین رابطه، علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در باره زمان آغاز به کار سامانه مبادلات مستقیم سهام، گفت: ابتدا قرار بود معاملات مستقیم سهام از ابتدای سال‌جاری به‌صورت آزمایشی و فقط از طریق چند کار گزار به اجرا درآید اما با آغاز سال جدید تصمیم گرفتیم تا این طرح را از طریق تمامی کارگزارانی که امتیاز‌های مورد نظر را کسب کنند به اجرا در آوریم تا منجر به اعتراض کارگزاران دیگر نشود.

او افزود: ساز و کار این طرح تغییر کرده و با توجه به اینکه قرار بود ابتدا به‌صورت آزمایشی و در ابعاد محدود، فقط بین 2 یا 3 کارگزار به اجرا درآید ممکن بود باعث اعتراض کارگزاران دیگر شود.

او ادامه داد: مراحل تکمیل طرح در حال اجراست و ممکن است در چند فاز به اجرا درآید اما در این زمینه هر کارگزاری که قصد دارد، مبادلات خود را براساس روش معاملات مستقیم سهام انجام دهد، باید استاندار‌دهای مورد نظر را کسب کند.

رتبه‌بندی کارگزاران

صالح‌آبادی در ادامه به تصویب دستورالعمل رتبه بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران اشاره کرد و اظهار داشت: رتبه بندی شرکت‌های کار گزاری براساس این دستورالعمل انجام خواهد شد و کارگزاران بورس باید بر مبنای این دستورالعمل 240 امتیاز کسب کنند.

او اضافه کرد: مواردی از قبیل داشتن صندوق سرمایه‌گذاری، سیستم مشاوره سهام، داشتن دفتر کارگزاری، تعداد مشتریان و مواردی از این دست در کسب امتیاز برای کارگزاران مؤثر است و هر شرکت باید 240 امتیاز در این زمینه کسب کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد چگونگی رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری تصریح کرد: هر شرکتی که 80درصد از امتیاز‌های مورد نظر را کسب کند رتبه «الف»، شرکت‌هایی که بین 65 تا 80درصد امتیاز به دست آورند رتبه «ب»، شرکت‌هایی که بین 50‌تا‌65درصد امتیاز بگیرند رتبه«‌ج»، شرکت‌هایی که بین 35‌تا‌50درصد از امتیاز‌های لازم را به دست آورند رتبه «د»،  در نهایت شرکت‌های کارگزاری که کمتر از 35درصد امتیاز کسب کنند دارای رتبه «هـ» خواهند شد.

به گفته او براساس دستورالعمل رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری، معیار‌های تشویقی نیز در نظر گرفته شده است مانند دریافت ایزو یا دریافت مجوز سبد گردانی. صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: همچنین هر کارگزاری که سرمایه‌‌اش زیر 500 میلیون تومان باشد فعالیت‌اش به حالت تعلیق در خواهد آمد یا اگر تعداد مشتریان شرکتی بسیار محدود بوده و حالت خانوادگی داشته باشد، اجازه فعالیت نخواهد داشت.

او افزود: دارا بودن دفتر برای شرکت کارگزاری، سایت اینترنتی و همچنین سیستم مناسب حسابداری از دیگر الزامات شرکت‌های کارگزاری براساس دستورالعمل رتبه‌بندی شرکت‌های کار گزاری است.

کد خبر 78645

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز