به گزارش همشهری آنلاین، امیدوارم نظام بروکراتیک ادارات، این اجازه را به طرحهای توسعهای خطوط متروی شهرهای حومهای تهران بدهد تا طی یک بازه زمانی معقول و منطقی به پایان برسند. مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه با بیان این مطلب تأکید کرد: «رئیسجمهور بهعنوان مسئول اصلی قوه اجرایی کشور خواهان جدی حل مشکل تردد روزانه ساکنان شهرهای اقماری پایتخت هستند تا پروژههای در دست مطالعه به فاز عملیاتیشدن نزدیک شوند و پروژههای در حال اجرا نیز با تأمین منابع مالی و حمایت ارگانهای ذیربط، دراسرعوقت تکمیل شده و در فاز بهرهبرداری قرار گیرند.»
به گفته ملکی خط متروی گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر توسط دولت اجرایی شد و از سالها پیش ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسئله چهارخطه شدن قطار تهران_تبریز، موضوع ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد مسکوت ماند. ملکی در ادامه وضعیت خطوط مترو تهران با شهرهای اقماری را اینطور تشریح کرد:
تهران_اسلامشهر
- مطالعات فازهای اول و دوم این خط انجام شده است و این خط به طول ۱۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه طراحی شده است که فعلاً حفاری آن تا میدان نماز تمام شده و پیشرفت اجرایی ایستگاه میدان نماز به حدود ۷۰ درصد رسیده است. پیشبینی میشود عملیات احداث ایستگاه میدان نماز سال آینده به اتمام برسد و در ادامه فرایند ساخت دو ایستگاه چهاردانگه و شاطره نیز در دستور کار قرار گیرد. البته مسئله اصلی تأمین ناوگان و تجهیزات ایستگاه است که نیاز به کمک دولت دارد و خوشبختانه رئیسجمهور از این خط مترو بازدید کرده و قرار شده ادامه خط از میدان نماز تا میدان قائم در فاز دوم طرح اجرایی شود و دولت قول داده است تمام هزینههای فاز نخست این خط را تقبل کند.
متروی تهران_ ورامین_ پیشوا
- این خط مترو در استانداری تهران مورد بررسی مجدد قرار گرفته و مطالعات آن نیز بازنگری شده است. شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ این خط را تحویل گرفت و حالا بحث احداث و بهرهبرداری از آن مجدداً به شرکت مترو واگذار شده است، البته در این میان دولت حتماً باید بهطورجدی وارد میدان شود و با حمایتهای خود، موانع موجود را از سر راه بردارد؛ بیتردید یکی از مهمترین پیشنیازهای احداث خط متروی تهران_ ورامین _ پیشوا، مسئله تأمین بهموقع منابع مالی است. اتصال تهران به ورامین و پیشوا از طریق خط مترو به این شکل است که شبکه موجود مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری به سمت پیشوا و ورامین حرکت میکند و گزینه بهینه در این خط، جابهجایی مسافران با قطار دوطبقه است.
تهران – پردیس
- قرار بوده که شروع این خط از ترمینال جدید شرق باشد و حتی مطالعات اولیه احداث آن انجام شده است؛ اما حالا شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید وظیفه احداث خط متروی تهران _پردیس را برعهده شهرداری شهر جدید پردیس قرار داده و اجرای این خط مترو دیگر در اختیار شهرداری تهران نیست. شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی در خصوص خط متروی مذکور شروع نکرده است.
تهران – پرند
- خط مترو از تهران تا فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) فعال است؛ اما از فرودگاه تا شهر جدید پرند به طول حدود ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی در دو جهت ایجاد شده و ایستگاه آن هم مراحل پایانی کارهای تکمیلی قرار دارد و با تأمین برق موردنیاز این خط آماده افتتاح است.
تهران_ پاکدشت
- مطالعات احداث این خط توسط شرکت متروی تهران انجام و مقرر شده که این خطبهخط هشت متروی تهران متصل شود؛ اما هنوز ساخت خط هشت تهران هم آغاز نشده است.
نظر شما