یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

 رژیم صهیونیستی علیرغم ادعا در حوزه امنیت سایبری، صدها بار مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

امنيت سايبري

گروه دیپلماتیک- همشهری آنلاین: شبکه برق‌رسانی، آب‌وفاضلاب، پالایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اداره پست، سیستم‌ حمل‌ونقل از جمله کشتیرانی، زیرساخت‌های نظامی و حتی دادگاه عالی تقریبا هیچ جایی در سرزمین‌های اشغالی نیست که از حملات سایبری در امان مانده باشد. در تازه‌ترین مورد خبر آمده که زیرساخت‌های برق راه‌آهن نیز هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

این در حالی است که یک شرکت امنیت سایبری که با گوگل همکاری دارد اعلام کرده از سال 2020 تاکنون حملات سایبری و بدافزاری در سرزمین‌های  اشغالی تقریبا 600 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش اداره سایبری رژیم‌صهیونیستی، در سال 2022میلادی نیز 9108 حمله و اختلال سایبری رخ داده که 31درصد از آنها تلاش برای فیشینگ، 26درصد هک شبکه‌های اجتماعی و 18درصد حملات بدافزاری بوده است.

افزون بر این، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت چندی پیش با اشاره به ضعف امنیت سایبری در سرزمین‌های اشغالی نوشته: شرکت سایبری ESET دریافته که هکرهای ایرانی از ضعف شناخته شده در سرورهای ایمیل شرکت‌ها استفاده کرده و توانسته‌اند که به حداقل 30 شرکت اسرائیلی نفوذ کنند؛‌ این شرکت‌ها شامل بیمه، پزشکی، صنعت، ارتباطات، فناوری اطلاعات، خرده‌فروشی، خودرو، حقوق، خدمات مالی، معماری و مهندسی عمران بوده است.  

آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در برابر حملات سایبری

بخش پزشکی: با وجود تلاش‌های بسیار برای بهبود امنیت سایبری، بخش پزشکی سرزمین‌های اشغالی همچنان در برابر تهدیدهای سایبری آسیب‌پذیر است. این در حالی است که به گفته کارشناسان، این آسیب‌پذیری می‌تواند پیامدهای مهمی برای حفظ حریم خصوصی داده‌های بیمار و عملکرد سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد.

زیرساخت‌های حیاتی: زیرساخت‌های حیاتی در سرزمین‌های اشغالی، مانند نیروگاه‌ها و سیستم‌های حمل و نقل اغلب هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند که به‌طور بالقوه باعث ایجاد اختلالات و خسارات اقتصادی زیادی می‌شود.

زیرساخت‌های انرژی: گذشته از حملات متعدد به نیروگاه‌های برق، آوریل 2023 بود که سیستم‌های آبرسانی در سرزمین‌های اشغالی دچار اختلال جدی شدند، حمله‌ای که زیان‌های اقتصادی و صنعتی جدی از جمله به بخش کشاورزی وارد و آسیب‎پذیری امنیت سایبری زیرساخت‌های حیاتی در  این منطقه را هم فاش کرد.

حمل‌ونقل و تدارکات: شرکت‌های حمل‌ونقل و تدارکات فعال در سرزمین‌های اشغالی بارها و بارها هدف حملات هکری قرار گرفته‌اند. به‌گفته کارشناسان، این حملات ضمن مختل کردن زنجیره تامین، امنیت داده‌های تجاری حساس را نیز به خطر انداخته و به چالشی جدی برای مقام‌های صهیونیستی تبدیل شده است.  

نهادهای دولتی و نظامی: نهادهای دولتی و بخش‌های نظامی رژیم‎صهیونیستی جزو اهداف پرتکرار حملات سایبری به شمار می‌روند. به‌گفته کارشناسان، هکرها اغلب به‌دنبال دسترسی به اطلاعات حساس نظامی و ایجاد اختلال در عملیات‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی هستند.

هزینه‌های چندگانه حملات سایبری

زیان‌های اقتصادی: موسسه «ترند میکرو» تخمین زده است که میانگین خسارت مالی ناشی از اختلال سایبری در سرزمین‌های اشغالی تنها در بخش صنعتی به حدود 2.8 میلیون دلار می‌رسد که صنعت نفت و گاز بیشترین آسیب را متحمل می‌شود. علاوه بر این، شرکت بیمه Intangic برآورد کرده که تنها حملات سایبری اکتبر 2021 به شبکه برق در سرزمین‌های اشغالی 25 تا 35 میلیون دلار خسارت به بار آورده است.

هزینه‌های انسانی: گذشته از قطعی گسترده آب و برق، حملات سایبری صنعتی همچنین می‌تواند باعث از کار افتادن سیستم‌های حیاتی اولیه مانند تجهیزات پزشکی یا سیستم‌های کنترل سدها شود که می‌تواند به یک فاجعه انسانی در سرزمین‌های اشغالی منجر شود.

اعتبار از دست رفته: حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل اعتبار رژیم‎صهیونیستی را عمیقا زیرسوال برده و می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه را بیش از پیش به خطر بیندازد. سال 2021 بود که بخش امنیت سایبری اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای سایبری 8.84 میلیارد دلار بودجه گرفت که در مقایسه با 2.75 میلیارد دلار بودجه این بخش در سال 2020، بیش از 3برابر افزایش داشت. اما این هزینه‌های گزاف هم نتوانسته امنیت سایبری رژیم‌صهیونیستی را بهبود بخشد، امری که اعتبار این رژیم را مدعی نوآوری در امنیت سایبری است به‌طور چشمگیری خدشه‌دار کرده است.

کد خبر 788999

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha