سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

گروه ورزشی: بیست‌ویکمین دوره‌ مسابقات بین‌المللی جام فجر در حالی با قهرمانی ایران خاتمه یافت که ترافیک کشورمان در میزبانی مسابقات بین‌المللی با برگزاری مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به اوج خود رسیده بود.

 دو روز پیش از مسابقات جام فجر در جام باشگاه‌های آسیا، دانشگاه آزاد توانست در فینال در برابر حریف خود به پیروزی برسد و جام را در خانه نگاه دارد و در این میان در  مسابقات بین‌المللی تکواندو جام فجر این  تیم سپاهان ایران  بود که عنوان قهرمانی را با چهار مدال طلا و سه برنز و 70 امتیاز به دست آورد.

تیم کره با کسب یک مدال طلا، سه مدال نقره، دو مدال برنز و50 امتیاز دوم شد و تیم فرانسه با یک مدال طلا، دو نقره، دو برنز و 44 امتیاز عنوان سوم را کسب کرد. آذربایجان با 27 امتیاز و افغانستان با 26 امتیاز عناوین چهارم و پنجم مسابقات را به‌دست آوردند. در این مسابقات و در وزن اول، میثم باقری از فولاد ماهان سپاهان مدال طلا گرفت، حسن آقازاده از امید ایران مدال نقره را از آن خود کرد، دو کیون کیم و جای هون کیم هر دو از کره به صورت مشترک  سوم شدند.

در وزن دوم، جونگ هون کیم از کره مدال طلا گرفت، سمیرآیدینوف از آذربایجان به مدال نقره رسید، امیر یارانی از تیم امید ایران و عبدالرحمن الحامد از بحرین مشترکا سوم شدند. در وزن سوم ضیا الله از افغانستان طلا گرفت، سعید حسن از افغانستان نقره گرفت، برجاکی وحید از تونس و سعید تفهمی‌از امید ایران به طور مشترک سوم شدند.

در وزن چهارم،  فرشاد جروقی از تیم نیروهای مسلح مدال طلا گرفت، ماناوی آنینه از فرانسه نقره گرفت، مسعود عابدی از امید ایران و سار جین فرانژویس از فرانسه به صورت مشترک سوم شدند. در وزن پنجم،  بهنام بیات از تیم امید ایران مدال طلا گرفت، جین هیونگ کیم از کره مدال نقره گرفت، جواد فریدونی از تیم نیروهای مسلح و ماروی توران از فرانسه سوم شدند.

در وزن ششم،  آرمان یرامیان از ارمنستان صاحب مدال طلا شد،ممدی دوکارا از فرانسه مدال نقره گرفت، آلیشر گولوف از تاجیکستان و جیو جین لی از کره مشترکا سوم شدند. در وزن هفتم   اصغر برز گر از تیم فولاد ماهان سپاهان به مدال طلا دست یافت، یونگ چول کیم از کره مدال نقره را کسب کرد.  حسن باغگرایی از نیروهای مسلح و دییالا بوبوکار از فرانسه مشترکا سوم شدند. در وزن هشتم  میکل بروت از فرانسه مدال طلا گرفت، سون هیون یون از کره مدال نقره اولگ کزنتسف از روسیه و علی مومنی از فولاد ماهان سپاهان مشترکا سوم شدند.

سطح بالای جام فجر تکواندو

جام فجر تکواندو اما با حضور تعداد بالایی از تکواندوکاران مطرح دنیا از سطح بالایی برخوردار بود. این مسئله‌ای است که مهماندوست سرمربی تیم ملی تکواندو در مورد آن می‌گوید: «سطح فنی مسابقات فجر از دومین دوره جام باشگاه‌های آسیا بالاتر بود. شرایط این دو تورنمنت کاملا متفاوت بود؛ جام فجر در هشت وزن و به شکل انفرادی برگزار شد در حالی‌که جام باشگاه‌ها در پنج وزن تیمی‌صورت گرفت و مربیان برای تعیین ارنج خود محتاط عمل می‌کردند.»

وی ادامه داد: «در مسابقات تیمی ‌با باخت یک تیم، سطح فنی کل مسابقات پایین می‌آید. در حالی که در جام فجر اگر نماینده یک کشور در یک وزن هم شکست می‌خورد، هفت وزن دیگر باقی می‌ماند و همین مسئله هیجان مسابقات را بسیار بالا می‌برد. از طرفی در پیش بودن جام جهانی موجب شده که تیم‌های خوبی راهی ایران شوند به طوری که جدال نفراتی از ترکیه، کره و فرانسه بسیار زیبا بود.» مهماندوست درباره عملکرد نفرات ایران گفت: «ما از افرادی در این مسابقات استفاده کردیم که شانس حضور در تیم ملی را نداشتند. بنابراین نباید خیلی از آنها انتظار داشته باشیم، البته برخی خیلی خوب ظاهر شدند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا این نفرات به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند، گفت: «باید ابتدا عملکرد اعضای حال حاضر تیم ملی را در مسابقات بلژیک و بازی‌های هنرهای رزمی‌ تایلند را بررسی کنیم بعد از آن تاریخچه تکواندوکاران را در لیگ و جام فجر بررسی کرده و آنها که باختی نداشتند را نیز دعوت می‌کنیم.»

مبنای حرفه‌ای‌شدن رقابت‌های تکواندو

رئیس فدراسیون تکواندو نیز با بیان اینکه برگزاری جام فجر مبنایی برای حرفه‌ای‌شدن رقابت‌های تکواندو است، می‌گوید: «از جهات مختلف می‌توان میزبانی و نحوه  برگزاری این مسابقات را با میزبانی بسیاری از کشورها مقایسه کرد و تصور می‌کنم توانستیم میزبان خوبی برای این رقابت‌ها باشیم.»

محمد پولادگر درباره‌ سطح کمی‌وکیفی دومین دوره‌ مسابقات جام باشگاه‌ها و همچنین بیست و یکمین دوره‌ مسابقات جام فجر خاطرنشان کرد: «هر دو رویداد از نظر کمی ‌و کیفی در مقایسه با دوره‌های گذشته ارتقا یافته بودند. به نحوی که در مسابقات جام باشگاه‌ها تعداد کشورها از پنج به هشت کشور افزایش یافته بود ضمن اینکه دو کشور عربستان و قطر نیز با وجود اعلام آمادگی نتوانستند خود را به مسابقات برسانند. به لحاظ کیفی نیز شاهد حضور تکواندوکاران شاخص و بهترین‌ها در ترکیب تیم‌های حاضر در مسابقات بودیم که نشان دهنده‌ سطح کیفی بالاتر از دوره‌های گذشته داشته است. »

رئیس فدراسیون تکواندو درباره‌ مسابقات جام فجر تصریح کرد: «در دوره‌ گذشته 9 کشور در مسابقات شرکت کردند در حالی که امسال این مسابقات با حضور 17 کشور از سه قاره‌ اروپا، آفریقا و آسیا برگزار شد. این موضوع نشان‌دهنده‌ کلاس فنی تکواندو ایران است که در واقع کشورها با حضور در تکواندو جام فجر به نوعی در جهت ارتقای سطح کیفی خود سرمایه‌گذاری کردند.»

وی افزود: «با تمامی‌این اوصاف کره جنوبی حریفی ضعیف و دست و پا بسته نبود. حتی در مسابقاتی مقابل دانشگاه آزاد این تیم با تمامی ‌ستارگانش به فاصله‌ میلیمتری از سد کره گذشت و برتری مطلقی وجود نداشت.  حتی تیم چین‌تایپه نیز در چندین وزن از نفرات شاخصی سود می‌برد. به هر حال کشورها و مسئولان اتحادیه‌ تکواندو آسیا باید فضای مسابقات حرفه‌ای را درک کنند.» رئیس فدراسیون تکواندو خاطرنشان کرد: «با وجود چنین انگیزه‌هایی است که برای حضور در مسابقات جام باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اساسا این رقابت‌ها بر مبنای حرفه‌ای‌شدن رقابت‌های تکواندو است که از طرف ما پیشنهاد و برگزار شده است.»

کد خبر 78969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز