حضور اخیر وزیرامورخارجه ایران در نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل به فرصتی طلایی برای پیشبرد راهبردهای مدنظر جمهوری‌اسلامی در حوزه سیاست‌خارجی تبدیل شد.

امیرعبداللهیان

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: حضور اخیر وزیرامورخارجه ایران در نشست مجمع‌عمومی سازمان‌ملل به فرصتی طلایی برای پیشبرد راهبردهای مدنظر جمهوری‌اسلامی در حوزه سیاست‌خارجی تبدیل شد و رایزنی‌های گسترده حسین امیرعبداللهیان با همتایان خارجی خود و برخی چهره‌های بین‌المللی دربرگیرنده طیف وسیعی از عرصه‌ها و اهداف سیاسی – اقتصادی است. رایزنی‌های فشرده امیرعبداللهیان نشان‌دهنده دیپلماسی فعالی‌ بود که تهران باهدف دستیابی به اهداف چندوجهی در دستورکار قرار داد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱

مذاکرات برجامی

مذاکرات برجامی، به سیاق سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در حاشیه برگزاری مجمع‌عمومی سازمان ملل بود. از یک‌سو وزیر امورخارجه ایران در نشستی با جمعی از سفرا و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکایی تاکید کرد درصورت جدی بودن واشنگتن، می‌توان شاهد جمع‌بندی مذاکرات در کوتاه‌مدت و بازگشت همه طرف‌ها با تعهدهای خود بود. ازسوی دیگر، ‌ انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها پس‌از دیدار با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، تاکید کرد سیاست اتحادیه‌اروپا همچنان رسیدن به توافق با ایران در زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای است. این گزاره‌ها از استمرار رایزنی‌ها به‌منظور گشودن روزنه‌های تازه به سوی دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی حکایت دارد. در روزهای اخیر هم قطری‌ها نسبت به ازسرگیری مذاکرات ابزار امیدواری کردند.

۲

توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی

گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی، از اصلی‌ترین رویکردهای مدنظر در رایزنی‌های تیم دیپلماتیک جمهوری‌اسلامی طی روزهای اخیر بود. وزیر امورخارجه ایران در دیدار با همتایان خود از کشورهای مختلف جهان، بر آمادگی تهران به‌منظور گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کرد. در جریان دیدارهای امیرعبداللهیان با همتایان خود از کشورهای آفریقایی، آمریکای‌لاتین و همچنین آسیا، دیپلماسی متوازن جمهوری‌اسلامی به‌مثابه ابزاری موثر، درخدمت تحقق کلان‌راهبردهای اقتصادی، ازجمله خنثی‌سازی تحریم‌ها قرارگرفت.

۳

احیای روابط دیپلماتیک با دو کشور

رایزنی‌های چند روزه وزیر امورخارجه ایران در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان‌ملل با دو دستاورد دیپلماتیک قابل‌توجه نیز همراه بود؛ ازسرگیری روابط جمهوری‌اسلامی با دو کشور جیبوتی و مالدیو. درجریان دیدار وزرای امورخارجه ایران و جیبوتی در نیویورک بود که دو کشور تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را ازسر بگیرند؛ روابطی که از دی‌ماه ۱۳۹۴ قطع شده بود و اکنون دوطرف گام‌های موثری درمسیر احیای مناسبات دوجانبه برداشته‌اند. ازسوی دیگر به‌دنبال نشست وزرای خارجه ایران و مالدیو در مقر سازمان‌ملل، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک، روابط دیپلماتیک خود را ازسر گرفتند. دراین بیانیه تاکید شد که دوطرف تصمیم گرفته‌اند همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف تقویت کنند.

۴

گسترش روابط با جهان‌عرب

تعمیق مناسبات با دولت‌های عربی از یک‌سو و ارتقای روابط دیپلماتیک با برخی کشورهای این حوزه، از دیگر محورهای رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان‌ملل در نیویورک بوده‌است که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند ترسیم‌کننده چشم‌انداز تازه‌ای در مناسبات منطقه‌ای باشد. امیرعبداللهیان در روزهای اخیر با همتایان خود از مصر و اردن گفت‌وگو کرد؛ دیدارهای که با تاکید دوطرف بر آمادگی به‌منظور گسترش هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه همراه بود. این دیدارها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی منطقه داشت و کارشناسان، رایزنی‌های انجام شده در نیویورک را مقدمه‌چینی موثری به‌منظور عادی‌سازی هرچه سریع‌تر روابط ایران با مصر و اردن ارزیابی کردند.

۵

نقش‌آفرینی موثر منطقه‌ای و بین‌المللی

نقش‌آفرینی موثر تهران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از برجسته‌ترین نمودهای رایزنی‌های انجام شده در مقر سازمان‌ ملل‌متحد بوده‌است. درچنین شرایطی، اعلام آمادگی ایران برای گسترش تعاملات جهانی و منطقه‌ای در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی، از اصلی‌ترین محورهای فعالیت تیم دیپلماتیک ایران در نیویورک بود. برهمین اساس هم بود که ایران برای نقش‌آفرینی به‌منظور پایان بحران در اوکراین اعلام آمادگی کرد. ازسوی دیگر برگزاری نشست «مجمع تمدن‌های کهن» با حضور ۹ کشور، فرصت مناسبی برای تقویت قدرت نرم این کشورها فراهم کرد. گسترش فعالیت‌های مشترک ایران و سازمان همکاری‌اسلامی نیز وجه دیگری از نقش‌آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بود که در نیویورک ظهور و بروز یافت.

کد خبر 791737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha