مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
۱ نفر

کسانی که امروز از تغییر تعدادی از مدیران مدارس کشور شگفت‌زده و متعجب شده‌اند، حتما از مهم‌ترین ویژگی مدیریتی وزیر جوان آموزش‌وپرورش که «تحول‌گرایی» و «اقتدار مدیریتی» است و در سمت‌های مدیریتی پیشین وی منشا آثار ارزش‌مندی شده، بی‌خبرند.

مدرسه


همشهری آنلاین، گروه خانوادهرضا مراد صحرایی که پیش‌ازاین تغییر و تحول در مدیریت مدارس را از برنامه‌های مهم و جدی خود برشمرده بود، ٣٠شهریور از تغییر٢٠هزار مدیر مدرسه خبر داد و آن را با هدف ایجاد تحول در مدارس عنوان کرد. او در مصاحبه‌ای مطبوعاتی توضیح داد: «امسال نزدیک به ۲۰هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا در مدارس تحول ایجاد کنند. همچنین ٧هزار مدرسه در مسیر تحول، شناسایی شدند که امسال در ۵هزار مدرسه فعالیت‌های خود را آغاز خواهیم کرد.» اما عملیاتی شدن این وعده وزیر آموزش‌وپرورش بدون مقاومت نبود و در جامعه رسانه‌ای و فضای آموزشی کشور بازتاب زیادی داشت که تجمع تعدادی از اولیا و دانش‌آموزان یکی از مدارس سمپاد مقابل آموزش‌وپرورش ازجمله این حواشی بود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد تغییر مدیران مدارس، مورد سوال و ابهام قرارگرفته تعداد مدیران تغییریافته بوده که عده‌ای تغییر ٢٠هزار مدیر مدرسه را غیرعادی و عجیب دانسته‌اند؛ درحالی‌که مرادصحرایی نسبت تغییر مدیران در مقایسه با آمار جامعه مدیران مدارس کشور را منطقی می‌داند و در توضیح این موضوع می‌گوید: «ما ١٢٠هزار مدیر مدرسه در کشور داریم و تغییر تعدادی از مدیران در مقایسه با آمار کلی مدیران مدارس طبیعی است.»

دلیل و چگونگی تغییر مدیران مدارس ابهام و چالش دیگری است که از سوی منتقدان مطرح می‌شود.او در این باره می‌گوید: «ما آیین‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را داریم که هر سال اواخر خردادماه اعلام و براساس آن جابه‌جایی مدیران مدارس صورت می‌گیرد. بسیاری از تغییراتی که صورت گرفته به‌دلیل بازنشستگی یا درخواست شخصی مدیران بوده و تعدادی از آنها هم مدیران مدارس یک‌کلاسه بوده‌اند.»

فارغ از این پرسش‌وپاسخ‌ها، برای پیدا کردن دلیل تغییر مدیران مدارس بیراه نیست اگر به اطلاق اصطلاح «رهبران آموزشی» به مدیران مدارس به‌صورت جدی‌تر توجه کنیم، این مفهوم و اصطلاح آموزشی که حدود یک دهه پیش وارد مفاهیم نظام تعلیم و تربیت کشور شده، سال‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته و در تغییرات ساختاری نظام تعلیم و تربیت کشور مغفول مانده است، اما به‌نظر می‌رسد دولت سیزدهم و در راس آنها سکاندار وزارت آموزش‌وپرورش در مسیر عینیت‌بخشی به این مفهوم کلیدی و تبدیل مدیران مدارس به راهبران آموزشی گام برمی‌دارد. ‌

کد خبر 791879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha