مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: موضوع توسعه شهر جدید هشتگرد کرج با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران و اساتید دانشکده فنی برلین، به عنوان مجریان این طرح در آلمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، طرح شهرهای جدید با رویکرد توسعه پایدار، برنامه‌ریزی شهری، کاهش مصرف انرژی، طراحی شهری، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با زندگی مناسب، استفاده درست از منابع، مقاوم بودن دربرابر زلزله و بازنگری در شیوه‌های اجرایی معمول شهرسازی در قالب تفاهم نامه‌ای با همکاری دانشکده فنی برلین و وزارت مسکن و شهرسازی ایران در هشتگرد کرج اجرا خواهد شد.

این طرح شامل 3 بخش شهرک 35 هکتاری، مرکز اداری با تکنولوژی روز دنیا ودیگری هم مرکز ویژه آموزش نیروهای درگیر در بخش ساختمان است که همزمان ساخته خواهند شد.
طرح یاد شده، هم اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد و کار اجرایی آن به گفته طرف‌های ایرانی به زودی آغاز خواهد شد.

سید محمود فاطمی عقدا - معاون وزیر مسکن و رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن - درباره این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح انتقال فناوری روز دنیا در زمینه ساخت و ساز‌های جدید و رفتن به سمت حداقل مصرف انرزی در ساختمان‌ها از طریق انتقال دانش و بومی‌سازی آن است.

وی یکی از اهداف مهم و بزرگ این طرح را تربیت نیروهای انسانی موثر درساخت وساز و تغییر روش آموزش های فنی و حرفه ای در صنعت ساختمان توصیف کرد.

عقدا با اشاره به برخی مشکلات در زمینه ساخت و ساز مسکن در کشور و هدر رفت انرژی گفت: باید تغییراتی در این زمینه صورت گیرد که این اقدام می‌تواند حرکتی برای ایجاد چنین تغییراتی باشد.

به گفته وی درسفر بعدی هیات آلمانی به ایران کلنگ اجرای این طرح‌ها به زمین زده خواهد شد.

عقدا در باره طرح 35 هکتاری شهرک‌سازی گفت: فازاجرایی این طرح نیز تا پایان اردیبهشت شروع می‌شود. در این طرح ابتدا ساختمان‌های نمونه ساخته شده وسپس بقیه طرح‌ها براساس آن توسط مردم احداث می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی در باره نگرانی طرف آلمانی از تاخیر در آغاز عملیات اجرایی این طرح، گفت: این طرح طبق برنامه جلو رفته و ایران با جدیت به دنبال اجرای آن است.

وی با بیان اینکه درگذشته موانع و مشکلاتی بوده که اکنون رفع شده است، درباره ویژگی‌های این طرح گفت: رعایت ضوابط و مقررات ساختمان بخصوص در باره انرژی و بهره‌گیری از منابع موجود، بازیافت فاضلاب ومصرف بهینه آب، رعایت نکات زیست محیطی در ایجاد فضای شهری و رویکردهای معماری ایرانی اسلامی از ویژگی‌های این طرح است.

وی حمل و نقل داخلی، جانمایی فضاها و مراکزخدماتی، تجاری، اداری، صنعتی، بهداشتی و انتظامی و رعایت اصول شهرسازی برای دسترسی معلولین را از دیگر ویژگی‌های این طرح اعلام کرد.

امیر فرجامی معاون شهرسازی و معماری وزیرمسکن نیز بااشاره به اینکه آلمانی‌ها تجربه زیادی دراجرای شهرهای جدید در خارج ازاین کشور را ندارند، گفت: به هرحال اجرای این طرح باید همراه با رعایت مقررات و ضوابط صورت گیرد.

مهدی ذاکرالحسینی - معاون وزیرمسکن و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید - نیز با اشاره به نیاز کشور به شهرهای جدید گفت: وزارت مسکن در تلاش است تا با الگوسازی، ساخت شهرهای مناسب و بهینه را در کشور گسترش دهد.

"رودولف شفر"مدیرآلمانی طرح شهرهای جدید نیز در این ‌اره گفت: این طرح بزرگترین طرح دانشگاهی آلمان درخارج ازاین کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جلسات کاری که هم اکنون باحضورچندتن از معاونان وزارت مسکن و شهرسازی ایران با طرف‌های آلمانی درمحل دانشکده فنی برلین درجریان است، ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌ها، با اجرای این طرح 2 هزار واحد مسکونی براساس الگوهای جدید شهر نشینی و با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی ایران ساخته می‌شود.

وی وضعیت این طرح را هم اکنون درشرایط ماقبل نهایی برنامه ریزی توصیف کرد و گفت: تولید حداقل گازهای گلخانه‌ای، استفاده حداقلی از انرژی، استفاده از فاضلاب‌ها و حداقل مصرف آب از جمله ویژگی‌های واحدهای مسکونی این شهر خواهد بود.

شفر همچنین ساخت این شهر را بر اساس معماری ایران و با مصالح ایرانی عنوان کردو گفت: وسایل حمل و نقل داخلی شهر و همچنین نحوه ارتباط آن با شهرهای اطراف نیز دارای ویژگی‌های خاصی است.

به گفته وی، وزارت آموزش و تحقیقات آلمان حدود 6 میلیون و 300 هزار یورو برای اجرای این طرح بودجه اختصاص داده است.

به گفته این استاددانشگاه، بخشی از نیروهای تخصصی برای ساخت این شهر از آلمان به محل اعزام خواهند شد و بخشی دیگر نیز از کارگران ایرانی خواهند بود که بعد از تعلیم در آلمان در این شهر مشغول به کار می‌شوند.

مدیر آلمانی اجرای طرح شهر جدید هشتگرد مقررات ساختمانی ایران را خوب توصیف کرد،ولی گفت: مهم اجرای این مقررات است. ساختمان‌ها در ایران به‌طور میانگین هر 15 تا20 سال نیازمند تعمیرات اساسی هستند در حالی‌که این میانگین در کشورهای دیگر بسیار زیاد است.

به گفته وی، ایجاد شهری جدید و مدرن در هشتگرد می‌تواند به عنوان الگویی در ساختمان‌سازی برای شهرهای دیگر ایران مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 79252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز